نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

“فضاسازی سیاسی” در رابطه با سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران

دویچه وله: تندروها مدعی امضای اسناد همکاری در منزل سفیر سوئد در ایران بدون رعایت حجاب زنان بوده، آن را “تحقیرآمیز” می‌دانند. برخی چهره‌ها و نهادهای حقوق بشری نیز حجاب زنان سوئدی در ایران را تمکین به “آپارتاید جنسی” خوانده‌اند.

 

استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد، شنبه گذشته (۱۱ فوریه/ ۲۳ بهمن) در صدر هیأتی متشکل از مدیران ۴۰ شرکت اقتصادی و بانکی وارد تهران شد، پنج سند همکاری را در حوزه‌های فناوری، علوم تحقیقات، امور جاده‌ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده با جمهوری اسلامی ایران امضا کرد و قراردادهایی تجاری، از جمله گشایش دفتر بازرگانی ایران و سوئد، میان دو طرف امضا شد.

 

این نخستین سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران بود که طی آن رئیس دولت این کشور علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری و مقام‌های عالی‌رتبه‌ی ایران، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کرد.

 

“اقدامی تحقیرآمیز”

 

برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا مدعی شده‌اند که قراردادهای فی‌مابین در “اقدامی عجیب” در منزل مسکونی سفیر سوئد در تهران امضا شده است.
از جمله خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه (۱۳ فوریه/ ۲۵ بهمن) اعلام کرده است که در این مراسم برخی از مقام‌های بلندپایه دولتی جمهوری اسلامی از جمله محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران، حضور داشته‌اند.

 

روز گذشته نیز روزنامه کیهان در یادداشتی زیر عنوان “در خانه سفیر چه خبر بود؟!” با امضای حسین شریعتمداری، نماینده “ولی فقیه” در مؤسسه کیهان، منتشر کرد و در آن مدعی شد که مراسم امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد در “اقدامی غیرمنتظره و سؤال‌برانگیز” به جای مراکز رسمی کشور در منزل سفیر سوئد در تهران برگزار شده است. روزنامه کیهان نیز نوشته بود که در این مراسم، علاوه بر نخست‌وزیر سوئد و هیئت همراه او، تعدادی از وزیران دولت یازدهم و معاونان آنها و تعدادی از فعالان اقتصادی حضور داشته‌اند.

 

حسین شریعتمداری ضمن اشاره به “اصل شناخته‌شده دیپلماتیک” امضای قراردادها “در مراکز رسمی کشور میزبان”، خواستار پاسخگویی “دولتمردان محترم” در تن دادن به “این اقدام تحقیرآمیز” شده است.

 

اعتراض به بی‌حجابی در “کوکتل پارتی”

 

نماینده رهبر در کیهان همچنین نوشته است که زنان هیأت سوئدی بدون حجاب در این مراسم حضور یافته‌اند و «گفته می‌شود نخست‌وزیر و سفیر سوئد برای حضور بدون حجاب این خانم‌ها اصرار داشته‌اند که مراسم در منزل سفیر سوئد انجام بپذیرد!»

 

مدیر مسئول کیهان ضمن تشبیه این مراسم به “کوکتل پارتی” ادعا می‌کند: «سیاستمداران سوئدی می‌دانسته‌اند که حضور مسئولان بلندپایه دولتی در مراسم یاد شده می‌تواند نشانه بی‌احترامی مسئولان کشورمان به قوانین اسلامی باشد، که اینگونه نیز بوده است».

 

شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه برگزاری چنین مراسمی در منزل مسکونی سفیر سوئد “القای ناامنی در ایران اسلامی” است، می‌پرسد: «آیا مسئولان دولتی کشورمان با حضور در مراسم یادشده، آشکارا به ملت ایران و نظام اسلامی اهانت نکرده‌اند؟!» او می‌افزاید، چنین مراسمی متبادرکننده‌ی این تردید به ذهن نیز هست که “مبادا برخی از دولتمردان کشورمان حرف‌های در گوشی! و محرمانه‌ای! داشته‌اند که نمی‌خواسته‌اند به گوش برخی دیگر از مسئولان نظام برسد و آنان را ملزم به پاسخگویی و توضیح کند!».

 

نماینده علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان ضمن تأکید بر بی‌سابقه بودن چنین مراسمی “در طول تاریخ” مسئولان دولتی را خطاب قرار داده که: «باید توضیح بدهند که با چه مجوزی دست به تحقیر ملت و نقض حاکمیت ملی زده‌اند؟!».

 

شریعتمداری در نهایت خواستار پاسخگویی دولت روحانی و وزارت خارجه شده و دولت و دستگاه دیپلماسی را متهم کرده است: «به این تردید جدی دامن زده است که قصد دارد روابط دیپلماتیک را از میدان و عرصه قابل کنترل و نظارت به عرصه‌های غیرقابل نظارت و بیرون از میدان دید مسئولان عالی‌رتبه‌تر بکشاند!»

 

سخنگو و یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به خبر امضای “قراردادهای تجاری” در منزل سفیر سوئد در تهران واکنش نشان داده و آن را “تحقیرآمیز” خوانده‌اند.
سید حسین نقوی حسینی این اقدام را “خلاف قواعد، عرف بین‌الملل و آداب و رسوم دیپلماتیک” خوانده و ضمن اشاره به “تحقیر ملت ما و تحقیر کشور میزبان” تلویحا به عدم رعایت حجاب از سوی زنان هیأت سوئدی اعتراض کرده و گفته است: «فضای این توافق، فضایی خلاف شئونات نظام جمهوری اسلامی ایران بوده» است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تمام مسئولیت را متوجه وزارت خارجه کرد و خواستار پاسخگویی این وزارتخانه شد. محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز این مراسم را به عنوان اقدامی که “می‌تواند تحقیر کشور تلقی شود”، “اشتباه” خوانده که به گفته‌ی او “هیچ توجیهی نخواهد داشت”.

 

“فضاسازی سیاسی”

 

هم‌زمان با اتهامات سنگین “کیهان” و دیگر چهره‌ها و رسانه‌های تندرو به دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی تحت امر او، سخنگوی وزارت خارجه ایران به حواشی سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران واکنش نشان داد و آن را “فضاسازی‌های سیاسی” خواند.

 

بهرام قاسمی روز دوشنبه تأکید کرد که برخلاف این فضاسازی‌ها، «در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور و یا مقامات دو دولت به امضا نرسید. کلیه قراردادها و یادداشت‌های تفاهم رسمی میان دو کشور مطابق رویه معمول بین‌المللی صبح روز شنبه در سعدآباد و در حضور ریاست محترم جمهوری و نخست‌وزیر سوئد به امضای مقامات دو کشور رسید، که شامل ۵ سند مهم همکاری در حوزه‌های مختلف علمی، فن‌آوری، مخابراتی، اقتصادی و تجاری است که توسط وزرا و مسئولین دو کشور در حضور روسای دو دولت و در محل رسمی ملاقات امضاء شد».

 

قاسمی ضمن اشاره به اینکه در ضیافت منزل سفیر سوئد تنها چند توافق میان بخش خصوصی ایران و سوئد “به عنوان نماد افتتاح دفتر تجاری” صورت گرفته، چنین اقداماتی را “بسیار معمول” خواند و گفت که این ضیافت به افتخار پایان سفر نخست‌وزیر سوئد برگزار شده و “در چارچوب عرف رایج و مقررات بین‌المللی” بوده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین افزود: «این مشارکت محدود و ضابطه‌مند، در دولت‌های مختلف قبلی نیز بدون حاشیه‌سازی و تحریک افکار عمومی صورت می‌گرفته و موضوع تازه‌ای نیست».

 

اعتراض به حجاب زنان سوئدی در ایران

 

هم‌زمان با اعتراض کیهان به بی‌حجابی زنان عضو هیأت سوئدی در منزل سفیر سوئد در تهران و حضور مقام‌های عالی‌رتبه ایران در این مراسم، برخی چهره‌ها و نهادهای مدافع حقوق زنان و حقوق بشر، از منظری دیگر به حجاب زنان سوئدی و به‌خصوص آن لیند، وزیر تجارت و اتحادیه اروپای سوئد، در ایران اعتراض کرده‌اند.

 

احزاب چپ میانه و راست سوئد به‌شدت به حجاب زنان عضو هیأت سوئدی در ایران انتقاد کرده و آن را تن دادن به “آپارتاید جنسیتی” عنوان کرده‌اند. از جمله یان بیورک‌لوند، رئیس حزب لیبرال سوئد، ضمن اشاره به قوانین تبعیض‌آمیز ایران علیه زنان، تمکین وزیر تجارت سوئد به حجاب را برای “سیاست خارجی فمینیستی” این کشور مضر دانسته است.

 

اما دولت سوئد که خود را نخستین “دولت فمینیستی” جهان می‌داند، در واکنش به انتقادهای گسترده اعلام کرده است که زنان عضو هیأت همراه نخست‌وزیر این کشور به ایران، با پوشیدن روسری قانونی را زیر پا نگذاشته‌اند.

 

هم‌زمان سازمان غیردولتی “دیده‌بان ملل متحد” مستقر در سوئیس نیز طی بیانیه‌ای به تن دادن زنان عضو دولت سوئد به حجاب در ایران انتقاد کرده و نوشته است: “نخستین کابینه‌ی فمنیست جهان” با تمکین به حجاب اجباری در ایران، بر سر ارزش‌های بنیادی معامله کرده و به حقوق زنان ایرانی “خیانت” کرده است.

 

این سازمان قانون حجاب اجباری در ایران را “ظالمانه و ناعادلانه” خوانده و گفته است که اقدام زنان وابسته به دولت سوئد در تمکین به این قانون، با تعهد این دولت در احقاق حقوق زنان مغایر است.

مبارزه کارگران صنعت نفت در راه تامین امنیت شغلی/ نامه بیش از ۴۰ هزار نفر کارکنان صنعت نفت

گسترش نارضایتی در میان کارگران و زحمتکشان طی ماه‌های اخیر به یکی از ویژگی‌های جنبش اعتراضی زحمتکشان بدل شده است.   کارگران صنعت ملی نفت ایران با اتکاء به سنت‌های درخشان انقلابی تاریخی، در این مبارزات سهم قابل توجه و فوق‌العاده مهم را دارا هستند.   اخیراً ۴۰هزار تن از کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف ... مبارزه کارگران صنعت نفت در راه تامین امنیت شغلی/ نامه بیش از ۴۰ هزار نفر کارکنان صنعت نفت

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

کمپین تبریزی ‌ها برای کفش ایرانی

روزنامه شهروند درباره حرکت مردمی آذربایجان شرقی با شعار «با افتخار فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم» به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: ۴٠٠ فروشگاه تبریز در مدت یک ماه دست به دست هم دادند تا فقط کفش ایرانی بفروشند خراسانی‌ ها، مراغه‌ ای‌ ها، شبستری ‌ها، مرندی ها و آذرشهری‌ ها به حرکت بزرگ بازاریان تبریز ... کمپین تبریزی ‌ها برای کفش ایرانی

ادامه

اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, ایران, خبر

قالیباف واگذاری ۱۲۰ ملک نجومی را قبول کرد / احتمال استیضاح شهردار تهران

سید هادی بهادری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تحقیق و تحفص از شهرداری از سوی مجلس، گفت: پیگیر تحقیق و تحفص از شهرداری هستیم و این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد.   وی تاکید کرد:اگر در جریان تحقیق و تفحص به نتایج قابل بحثی برسیم، شهردار باید استیضاح شود که البته ... قالیباف واگذاری ۱۲۰ ملک نجومی را قبول کرد / احتمال استیضاح شهردار تهران

ادامه

ایران, خبر, فساد

برف و باران کشور را فراگرفت؛ لطفاً سفر نروید

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تشریح آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور از هموطنان خواست حتی‌المقدور امروز و امشب عازم جاده‌ها نشوند.   سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، بارش برف در ... برف و باران کشور را فراگرفت؛ لطفاً سفر نروید

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست