پردیس‌های آمریکا علیه جنگ غزه

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا با اشاره به اینکه برای یافتن جنبش‌های اعتراضی دانشجویان آمریکایی، مشابه آنچه اکنون در این کشور شاهد هستیم، «باید به حدود ۴۰ سال قبل برگردیم» تصریح کرد: فشار دانشجویان آمریکایی، «جو بایدن» را در دوراهی حمایت از اسرائیل یا جلب رضایت بخشی از رای‌دهندگانش قرار داده است. به گزارش روز پنج‌شنبه ... پردیس‌های آمریکا علیه جنگ غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای شمالی, اسپانیا, اسراییل, انگلیس, حقوق بشر, غرب, فرانسه, فلسطین, مقاله, ویتنام

سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا

یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ که گفته می‌شود حامل مواد شیمیایی احتمالا خطرناکی بوده است، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در آمریکا سقوط کرد. به گزارش ایسنا، یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ (F-۱۶) نیروی هوایی آمریکا که ظاهرا نوعی زباله شیمیایی را با خود حمل می‌کرد، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در ایالت نیومکزیکو سقوط کرد. رسانه‌های ... سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, خبر, کره جنوبی, مکزیک

وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی اسرائیل در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به اسرائیل شدند. به گزارش ایسنا، گروهی از وکلای داخل و خارج از کشور، از جمله، حداقل ۲۰ نفر از آن‌ها که در ... وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

طی روزهای اخیر نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی از سه روستا در منطقه دونتسک شدند؛ اتفاقی که نه تنها نقاط آسیب‌پذیر اوکراین را عمیق‌تر کرده است، بلکه مسئله کمبود نیروهای این کشور را مجددا برجسته می‌کند. به گزارش ایسنا، پس از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که پیشتر ... واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, جنگ نیابتی, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, گزارش, لهستان, مجارستان, مولداوی

تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت ضد مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در بحبوحه افزایش ابهامات درباره دادگاه لاهه که می‌تواند حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همچنین سایر مقامات این رژیم را به اتهام نقض قوانین ... تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, هلند

فرانس پرس؛ ناکامی‌های پی درپی ترامپ حاصل تندوری‌هایش در عرصه جهانی است

خبرگزاری فرانسه روز شنبه در گزارشی با اشاره به سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جهان، ‘ناکامی های پی در پی’ واشنگتن را حاصل تندروی های وی در عرصه بین‌المللی دانست.

 

در گزارش فرانس پرس آمده است: از افزایش تنش میان آمریکا و گرفته تا بحران آفرینی در ونزوئلا و تلاش برای کودتا در این کشور و همچنین مذکرات طولانی مدت و بی نتیجه با کره شمالی، همه و همه حاکی از ناکامی های پی در پی ترامپ در عرصه سیاست بین‌المللی است.

 

درحالی که پیش تر به نظر می‌رسید رئیس جمهوری آمریکا خود را برای جشن پیروزی در عرصه های بین‌الملل آماده می‌کند، اما اکنون مشاهده می کنیم که وی در جبهه های متعدد با ناامیدی و سرخوردگی همراه شده است.

 

رئیس جمهوری آمریکا به محض ورود به کاخ سفید، توافقنامه چندملیتی خود درباره برنامه هسته ای ایران را به چالش کشید و در نهایت از آن خارج شد و خود را در مسیر متفاوتی با کشورهای اروپایی و ایران قرار داد.

 

وی بعد از خروج از این توافقنامه، یک سری تحریم‌های جدید و یکجانبه علیه ایران وضع کرد و برای لغو آنها، شروط دوازده گانه‌ای را مطرح کرد.

 

اما اکنون مشاهده می کنیم که پس از یک سال، ایران هیچ یک از شروط ‘مایک پمپئو’ وزیر خارجه آمریکا را محقق نکرد و قدرت های اروپایی آشکارا تمام تلاش خود را برای حفظ این توافقنامه بکار بسته اند و در واقع دست رد به سینه همپیمان قدیمی خود، آمریکا می زنند.

 

تنش ها میان آمریکا و ایران از آنجایی تشدید شد که ترامپ تحت القاء جان بولتون مشاور امنیت ملی خود، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را راهی خلیج فارس کرد.

 

ترامپ که با وعده محدودکردن هزینه ها و مداخله های نظامی آمریکا در جهان قدم به کاخ سفید گذاشت، اکنون با یک سری گزارش های جان بولتون که سالهاست رویای جنگ با ایران را در سر می پروراند، در مسیر خطرناکی قرار گرفته است.

 

اما به نظر می رسد که در چند روز گذشته وی تغییر عقیده داده و در لشکرکشی به ایران تردید کرده است.

 

درباره کره شمالی نیز اوضاع آمریکا چندان خوب نیست.

 

پیونگ یانگ برخلاف ایران که همچنان درحال حفظ توافق هسته ای برجام است، تسلیحات هسته ای خود را آزمایش کرده است و تخمین زده می شود هر دو ماه، مواد کافی برای ساخت یک بمب جدید تولید می کند.

 

در واقع باید گفت که این اوضاع شکستی بزرگ برای رئیس جمهوری آمریکا محسوب می شود چرا که نتیجه نهایی برای ترامپ این خواهد بود که کره شمالی همچنان به اشاعه ادامه خواهد داد و ایران نیز به روند اشاعه باز خواهد گشت.

 

کره شمالی قرار بود یک موفقیت عمده برای ترامپ باشد، کسی که دو نشست مهم را به امید مذاکره بر سر دست یابی به یک توافق برای پایان دادن به زرادخانه هسته‌ای‌اش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برگزار کرد.

 

اما دیدار آخر در هانوی که در ماه فوریه برگزار شد با یک بن بست به پایان رسید و مشاوران ترامپ قاطعانه با برداشته شدن تحریم‌ها تا زمانی که کره شمالی به صورتی جامع از تسلیحات هسته‌ای‌اش دست بردارد, مخالفت کردند.

 

اما در ونزوئلا…

 

در ونزوئلا نیز سیاست خارجی ترامپ عمیقا به چالش کشیده شده است.

 

بعد از آنکه واشنگتن ‘خوان گوایدو’ رهبر مخالفان را به عنوان جانشینی موقت برای ‘نیکلاس مادورو’ به رسمیت شناخت، همه تصور می کردند اوضاع در این کشور به زودی آرام می شد اما اینگونه نشد.

 

بعد از شکست کودتای اخیر در ونزوئلا که با حمایت همه جانبه آمریکا همراه بود، اکنون اوضاع در این کشور در بن بست کامل بسر می برد.

 

درباره افغانستان نیز آمریکا با چالش های بسیار زیادی روبرو است. بعد از حضور هجده ساله آمریکا در افغانستان، ‘زلمای خلیل زاد’ دیپلمات کهنه کار آمریکایی با طالبان وارد مذاکره شد و دو طرف در ارتباط با دورهای بعدی مذاکرات ابراز خوش بینی کردند اما این برای واشنگتن کافی نیست.

 

طالبان از گفت وگو با دولت کابل سر باز می زند و هنوز هم به خشونت های مرگبار خود در شهرهای افغانستان ادامه می دهد.

ایرنا

تایمز: ترامپ از کش رفتن پرونده ایران توسط بولتون کلافه است

روزنامه تایمز انگلیس روز جمعه در گزارشی عنوان کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا از اینکه جان بولتون پرونده ایران از را از دستش کش رفته کلافه شده اما تأکید دارد که او تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خبر, کره شمالی

قانونگذاران آمریکایی به ترامپ درباره تحریف واقعیت‌ها درباره ایران هشدار دادند

شمار زیادی از نماینده‌های کنگره آمریکا به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریف واقعیت‌ها درباره ایران و احتمال درگیری نظامی هشدار داده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر

گاردین: بولتون خطرناک‌ترین مرد جهان است

روزنامه انگلیسی گاردین «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را خطرناک‌ترین فرد در جهان توصیف کرد و او را مقصر اصلی در افزایش تنش‌ها و رویارویی نظامی احتمالی بین ایران و آمریکا دانست.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, جهان, کره شمالی