اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

فاصله کم “کاستیو” با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پرو در میان ادعاها مبنی بر تقلب

بر اساس جدیدترین نتایج مربوط به شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری پرو، “پدرو کاستیو”ی سوسیالیست با پیروزی فاصله کمی داشته و برتری کوچکی معادل حدودا ۶۳۰۰۰ رای بر کیکو فوجیموری، رقیب محافظه کارش که هنوز به شکست اذعان نکرده و ادعای وقوع تقلب در انتخابات را مطرح ساخته، دارد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس نتایج مربوط به شمارش ۹۹.۴ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری پرو، کاستیو حدود ۵۰.۲ درصد آرا را کسب کرده و برتری معادل ۰.۳۶ درصد دارد و تنها تعداد کمی از آرا هستند که هنوز نتایجشان تعیین نشده است.

 

این معلم مدرسه و تازه کار سیاسی با دادن وعده هایی نظیر بازنویسی قانون اساسی و توزیع مجدد ثروت معدنی توانسته حمایت مردمی را جلب کند و نخبگان تجاری و سیاسی سنتی این کشور را به چالش بکشد.

 

کاستیو اواخر روز پنجشنبه از بالکن ساختمانی در شهر لیما به حامیانش گفت: “مردم بیدار شده‌اند”. او در پی برگزاری یک رقابت انتخاباتی اختلاف برانگیز در پرو از شهروندان کشورش خواست تا کشور را برای همه پرویی ها بازیابی کنند.

 

فوجیموری که مشکلات حقوق جدید خودش را پیدا کرده، هنوز به شکستش در انتخابات اذعان نکرده است و به دنبال لغو حدود ۵۰۰ هزار رایی که است به گفته او مشکوک هستند.

 

او در توئیتر گفت: ما به دفاع از حق مشروع میلیونها پرویی تا آخرین رای ادامه خواهیم داد.

 

حزب کاستیو موسوم به حزب “پرو لیبره” اعلام کرده اسناد و مدارکی دال بر فعالیت‌های مشکوک وجود ندارد. ناظران انتخاباتی مستقل می‌گویند این انتخابات پاک اجرا شده است.

 

یک نهاد ناظر بر مشروعیت پروسه انتخابات در پرو اعلام کرد که تردید ایجاد کردن درباره نتایج انتخابات بدون سند و مدرک “غیرمسئولانه” است.

 

واشنگتن اعلام کرد، مقامهای انتخاباتی پروه باید اجازه بررسی هر گونه ادعا درباره تقلب را پیدا کنند.

 

سخگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما مشتاق به همکاری با کاندیدایی که به طور شایسته در انتخابات پیروز شده، هستیم.

 

سال گذشته میلادی پرو به دنبال درگیر شدن با رسوایی های سیاسی و اعتراضات در عرض یک هفته سه رئیس جمهور را به خود دید و این کشور درگیر مرگبار ترین شیوع کووید-۱۹ از لحاظ نرخ مرگ به سرانه جمعیتی شده است.

 

آلفردو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین اولین رهبر جهان است که به کاستیو پیروزی در انتخابات را تبریک گفته است. او در توئیتر نوشت با این “رئیس جمهور منتخب” پرو تماس گرفته و برای اتحاد نیروها به نفع آمریکای لاتین ابراز تمایل کرده است.

 

دولت موقت فعلی پرو در بیانیه ای گفت، که به آرژانتین از بابت این اظهارات فرناندز “یادداشت اعتراض” فرستاده است در حالی که نتایج نهایی هنوز به طور رسمی از سوی نهاد انتخاباتی پرو اعلام نشده است.

 

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق چپگرای برزیل نیز گفت، کاستیو به محافظه کاری در منطقه ضربه زد. او گفت: نتایج انتخابات پرو سمبلیک بوده و نمایانگر یک پیشرفت دیگر در مبارزه مردمی در آمریکای لاتین عزیز ما است.

 

اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی نیز به کاستیو “پیروزی” را تبریک گفت و او را “همراه در مبارزه و برادر روحی” خواند.

آمریکا دختر دانیل اورتگا و ۳ مقام دیگر نیکاراگوئه‌ای را تحریم کرد

آمریکا با اعلام تحریم علیه چهار تبعه نیکاراگوئه، از جمله دختر رئیس جمهور دنیل اورتگا هشدار داد که به استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه اعضای دولت چپ که متهم به تضعیف دموکراسی هستند، ادامه خواهد داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, مداخله خارجی, نیکاراگوئه

پولیتیکو؛ اخطار آمریکا به‌ونزوئلا وکوبا در مورد پهلو گرفتن کشتی‌های ایران

مقامات آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن به دولت‌های ونزوئلا و کوبا در مورد پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر این کشور اخطار داده و از آن‌ها خواسته است این کشتی‌ها را در آب‌های خود راه ندهند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, ایران, جهان, خبر, کوبا, ونزوئلا

سفارت کوبا؛ سیاست‌های تحریمی آمریکا همچون کوبا در ایران نیز شکست خورده است

سفارت کوبا در تهران با انتشار بیانیه با اشاره به محاصره‌ای که ایالات متحده بر کوبا تحمیل کرده در عین حال تاکید می‌کند که کوبا هرگز تسلیم یا منصرف از انقلاب سوسیالیستی خود نخواهد شد. کوبا در دفاع از اصول خود در برابری، همبستگی، انترناسیونالیسم، عدالت اجتماعی، انتخاب سرنوشت، استقلال و حکمیت ذره ای عقب ... سفارت کوبا؛ سیاست‌های تحریمی آمریکا همچون کوبا در ایران نیز شکست خورده است

ادامه

امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, ایران, بیانیه, تحریم, سوسیالیسم, کوبا

معلم روستایی چپگرا در آستانه تصاحب کرسی ریاست جمهوری پرو

با پردازش ۹۶ درصد آراء، معلم چپگرای پرو با اختلاف بسیار کم و کسب ۵۰.۳ درصد آراء ، از رهبر محافظه‌کاران با ۴۹.۷ درصد آراء پیشی گرفته و در آستانه تصاحب کرسی ریاست جمهوری پرو است. همچنین اختلاف آراء دو نامزد انتخاباتی حدود ۱۰۰ هزار رأی گزارش شده است.

ادامه

امریکای لاتین, پرو, جهان, خبر