رایزنی پوتین و شی جین‌پینگ با تاکید بر «دفاع قاطع از حاکمیت»

مشاور ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه، با بیان اینکه تبادلات مالی بین روبل روسیه و یوآن چین بیش از ۹۰ درصد است، گفت: در تماس تلفنی بین روسای جمهوری روسیه و چین، مسائلی پیرامون همکاری اقتصادی و مالی بین دو کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکف، مشاور ولادیمیر پوتین در امور ... رایزنی پوتین و شی جین‌پینگ با تاکید بر «دفاع قاطع از حاکمیت»

ادامه

آمریکا, اقتصادی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سیاسی, شرق آسیا, شرق اروپا, گزارش

کیم جونگ اون هشدار داد: فقدان تامین غذا، مساله سیاسی جدی است

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ امروز (پنجشنبه) گزارش دادند، رهبر کره‌شمالی پس از گفتن اینکه عدم ارائه نیازهای اساسی در زندگی از جمله غذا «مسئله جدی سیاسی» است، راه‌هایی را برای بهبود توسعه اقتصادی خواستار شد. به گزارش ایسنا، به گزارش کی‌سی‌ان‌ای، این سخنان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در حین صحبت از توسعه منطقه‌ای در جریان ... کیم جونگ اون هشدار داد: فقدان تامین غذا، مساله سیاسی جدی است

ادامه

اقتصادی, تحریم, جهان, شبه جزیره کره, کارگران, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش و جامعه یک رابطه نمادین با هم دارند. جامعه سرمایه انسانی و اقتصادی را در اختیار ارتش قرار می‌دهد و ارتش از جامعه محافظت می‌کند.

آمریکا در سال ۱۹۷۳، در پاسخ به ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از پیش‌نویس دوران جنگ ویتنام، نیروهای مسلح خود را به یک مدل کاملا داوطلبانه تبدیل کرد و تنها نیروهای داوطلب که به انتخاب خود به ارتش ملحق می‌شدند، را به خدمت می‌گرفت.

اما همزمان با حذف خدمت اجباری، دولت شروع به کاهش برنامه‌های رفاه اجتماعی فدرال کرد. نتیجه ناخواسته چنین رویکردی، کمبود افراد واجد شرایط برای پیوستن به ارتش بود.

این رسانه افزود: اگرچه نیروی داوطلب مزایای قابل‌توجهی نسبت به نیرویی دارد که تا حدی از طریق خدمت اجباری به ارتش می‌پیوندد، سیاست‌های رفاهی ناکافی، نیروی انسانی آمریکا را تضعیف کرده است.

فقر، تغذیه نامناسب دوران کودکی، و تضعیف روابط بین ارتش و جامعه منجر به کاهش تعداد نیروها شده است. این غفلت چند دهه‌ای در شرایطی که آمریکا با رقابت با چین و روسیه و نیاز به ارتشی قوی مواجه است و به جذب نیروهای ماهر نیاز دارد ظهور یافته است.

فارن افرز، با اشاره به این‌که دولت آمریکا باید نگاهی بلندمدت داشته باشد و با افزایش بودجه برای برنامه‌های تغذیه برای کودکان کار را آغاز کند نوشت: تغییر رویکرد جذب نیروهای کاملا داوطلب به ارتش در آمریکا در همان زمانی اتفاق افتاد که این کشور شروع به کاهش برنامه‌های رفاهی کرد. دولت‌های کارتر و ریگان بودجه بسیاری از کمک‌هایی را که در زمان جانسون ایجاد شده بود، از جمله برنامه‌های انتقال پول نقد به خانواده‌های دارای فرزند، کوپن‌های غذا، کمک‌های مسکن، مدیکید و کمک‌های خدمات اجتماعی به ایالت‌ها را کاهش دادند. این کاهش خدمات اجتماعی دولت به ویژه، به خانواده‌های سیاه‌پوست و خانواده‌های تک‌سرپرست آسیب رساند و اثرات جمعی آنها امروزه قابل احساس است.

پنجاه سال فقدان سرمایه‌گذاری داخلی، سرمایه انسانی ارتش آمریکا را کاهش داده است. تحقیقات سال ۲۰۲۰ پنتاگون نشان داد که ۷۷ درصد آمریکایی‌های بین ۱۷ تا ۲۴ ساله واجد شرایط خدمت سربازی بدون معافیت نیستند. این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۱ درصد بود.

شایع ترین دلایل واجد شرایط نبودن افراد، چاقی، سوء مصرف مواد مخدر و شرایط سلامت روانی و جسمی است. تقریبا نیمی از جوانان آمریکایی به دلایل متعدد واجد شرایط نیستند. نیروی انسانی ارتش آمریکا در حال کاهش است زیرا سیاست گذاران بر روی مسائلی مانند سلامت و تغذیه نیروهای بالقوه خود سرمایه گذاری نکرده‌اند.

نیروهای مسلح آمریکا همچنین بیش از حد بر نیروهایی متکی است که از طریق روابط خانوادگی یا پیوندهای جغرافیایی با خدمت سربازی آشنا شده‌ند. بیش از ۸۰ درصد از افرادی که تازه استخدام شده‌اند، یکی از اعضای خانواده‌شان در ارتش خدمت کرده است. از این بین، تقریباً نیمی از آنها یکی از والدینشان سابقه خدمت در ارتش را داشته است. به عبارتی خدمت در ارتش به جای اینکه یک وظیفه مدنی باشد، به یک تجارت خانوادگی تبدیل شده و این امر گسست بین نیروهای مسلح و بقیه افراد جامعه را گسترش می‌دهد.

بر اساس نظرسنجی‌های بنیاد و موسسه ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، درصد آمریکایی‌هایی که گزارش دادند «اعتماد زیادی» به نیروهای مسلح دارند، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ از ۷۰ درصد به ۴۸ درصد کاهش یافته است.

فارن افرز افزود: فقدان نیروهای بالقوه مشتاق برای پیوستن به ارتش و افراد واجد شرایط، آمریکا و نیروهای مسلح آن را در موقعیتی مخاطره‌آمیز قرار داده است، زیرا این کشور چالش برانگیزترین فضای ژئوپلیتیکی را از زمان پایان جنگ سرد سپری می‌کند. با توجه به این‌که ارتش آمریکا به‌دلیل عدم اشتیاق کافی یا واجد شرایط نبودن جوانان با بحران کمبود نیرو مواجه است، باید بیشتر به آن دسته از متحدان و شرکای خود تکیه کند که منافع آنها همیشه با منافع ایالات متحده همسو نیست.

بر اساس گزارش گروه غیر انتفاعی میشن/Mission در آمریکا حدود ۲۲ درصد از آمریکایی‌های بین دو تا ۱۹ ساله چاق هستند. بیشتر اینها به تغذیه نامناسب مربوط می‌شود. سیاستگذاران فدرال باید به هر کودک آمریکایی در مدارس دولتی سه وعده غذا را بدون هیچ هزینه‌ای ارائه دهند تا تضمین کند هر دانش‌آموزی بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده‌اش، فرصتی برای دریافت تغذیه لازم برای یادگیری و رشد سالم را دارد و این مساله در دراز مدت، چاقی را کاهش می‌دهد.

فارن افرز در ادامه به محدودیت ارتش آمریکا برای استخدام افراد تحصیلکرده اشاره کرد و نوشت: کسانی که قبلاً تحصیلات عالی را به پایان رسانده‌اند، تمایل کمتری به یکی از جذابیت‌های خدمت سربازی یعنی مزایای آموزشی دارند. حتی زمانی که ارتش افراد امیدوار کننده را پیدا می‌کند و آنها را آموزش می‌دهد، اغلب به بخش خصوصی پردرآمدتر می‌روند؛ موضوعی که به‌ویژه فرماندهی سایبری آمریکا را نگران کرده است.

این رسانه آمریکایی افزود: واجد شرایط بودن تنها مشکل استخدام ارتش نیست. فقط ۹ درصد از آمریکایی‌های ۱۶ تا ۲۱ ساله به پیوستن به ارتش آمریکا علاقه دارند. اگرچه نیروهای مسلح برای تکمیل نیروهای خود نیاز به استخدام تنها بخشی از این جمعیت دارند، اما بی‌علاقگی گسترده به خدمات ملی، از قطع ارتباط بین جامعه و ارتش حکایت دارد.
این گزارش در پایان خاطرنشان کرده که اگر جامعه‌ای دچار افول شود نیروهای مسلح آن نیز دچار افول خواهند شد. برای مدت ۵۰ سال دولت آمریکا نظر اکثر آمریکایی‌ها را در هنگام ورود به درگیری‌ها نپرسیده است. در عین حال سیاستگذاران سرمایه گذاری بر روی مردم آمریکا را کاهش داده اند. تاثیرات بلندمدت این فاصله و جدایی بین دولت و جامعه به شکل دردناکی آشکار می‌شود. ارتش آمریکا بیش از هر زمان دیگری تلاش می‌کند جامعه‌ای بسازد که جوانان آن به طرز فزاینده‌ای نه می‌توانند و نه تمایلی دارند که اساسی‌ترین وظیفه مدنی یعنی دفاع از کشور را انجام دهند.

اذعان آمریکا به سرقت روزانه ۶ هزار بشکه نفت ایران

آمار‌های وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد این کشور در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ معادل ۶ هزار بشکه در روز نفت ایران را سرقت کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از واردات ۷۵۲ هزار بشکه نفت خام ایران توسط این کشور در دهمین ماه سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این آمار مربوط ... اذعان آمریکا به سرقت روزانه ۶ هزار بشکه نفت ایران

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, تحریم, عراق, عربستان سعودی, کویت, گابن, گزارش, نیجریه

ضرورت مبارزۀ هم‌زمان با دیکتاتوری ولایی و امپریالیسم در راه آزادی، حاکمیت ملی، صلح، و عدالت اجتماعی

هفتۀ گذشته رسانه‌های مجاز کشور دو گزارش نمایشی و عملا وقیحانه دربارۀ خامنه‌ای “نمایندۀ خدا بر زمین” و رئیس‌جمهور برگمارده‌اش ابراهیم رئیسی منتشر کردند. اینکه چرا واکنش بخش عمده‌ای از جامعه به این گونه نمایش‌های حکومتی بی‌اعتنایی و تمسخر است روشن است. حکومت ولایی در سطح وسیعی در جامعه کاملاً بی‌اعتبار شده و درۀ ژرف ... ضرورت مبارزۀ هم‌زمان با دیکتاتوری ولایی و امپریالیسم در راه آزادی، حاکمیت ملی، صلح، و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, ایران, تحریم, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, سرمایه‌داری, صلح, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غرب, فلسطین, مبارزه طبقاتی, محیط زیست, نئولیبرالیسم

اعلام آمادگی جمهوری لائوس برای پیوستن به گروه «بریکس»

وزیر دولت جمهوری لائوس اعلام کرد که کشورش که هم‌اکنون عضو ناظر گروه «بریکس» است، تمایل دارد عضو رسمی این گروه باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، «خام چن فونگ وو سی»، وزیر برنامه ریزی و سرمایه گذاری جمهوری دموکراتیک خلق لائوس امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» تمایل کشورش برای پیوستن به کشورهای عضو گروه ... اعلام آمادگی جمهوری لائوس برای پیوستن به گروه «بریکس»

ادامه

آفریقای جنوبی, اقتصادی, برزیل, بریکس, جهان, چین, خبر, روسیه, لائوس, هندوستان

بدهی، ابزار اصلی سرمایه‌داری

جان گرین توضیح می‌دهد که نظام سرمایه‌داری نه تنها با پدیده “بدهی” مخالفتی ندارد، بلکه آن را به‌عنوان راهی برای وابسته ساختن افرادی که کم‌ترین بهره را از آن می‌برند، برای این نظام سودآور می‌داند. بدهکار بودن و ناتوانی در پرداخت بدهی یکی از تکراری‌ترین کابوس‌ها برای بسیاری از مردم است و اساس بسیاری از ... بدهی، ابزار اصلی سرمایه‌داری

ادامه

آزادی, استعمار, اقتصادی, امپریالیسم, بانک جهانی, بریکس, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم

کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی “چین به اروپا” از ایران شدند

کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی چین به اروپا از خاک کشورهای آسیای میانه، ایران و ترکیه شدند. به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری روسی تاس، بخش مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان در بیانیه ای اعلام کرد، براساس مذاکرات ویدئوکنفرانسی انجام شده بین نمایندگان حمل و نقل و راه آهن ازبکستان، ترکمنستان، ... کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی “چین به اروپا” از ایران شدند

ادامه

آسیای میانه, اروپا, ازبکستان, اقتصادی, ایران, ترکمنستان, ترکیه, چین, خبر, قزاقستان