خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

عطوان؛ آغاز نبرد سوری‌ها برای بازپس‌گیری چاه‌های نفت کشور

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت ؛ دولت سوریه به تلاش های سیاسی و نظامی خود برای بازپس گیری چاه های نفت در شرق شهر دیرالزور و میدان نفتی العمر در شرق فرات واقع در شمال شرق این کشور برای جلوگیری از سرقت و قاچاق نفت خود شدت بخشیده است.

 

« عبدالباری عطوان » سردبیر روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز ( شنبه ) خود ضمن اعلام این مطلب افزود: « بشار اسد » رئیس جمهور سوریه تقریبا یک ماه پیش در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم اعلام کرد که توان نبرد با آمریکا به عنوان اشغالگر چاه های نفت در شرق دیرالزور را ندارد اما احتمال می‌دهد با توسل جستن به نیروهای مقاومت علیه نظامیان اشغالگر آمریکایی حملات پارتیزانی انجام دهد؛ درست همانند آنچه که در عراق روی داد.

 

خبرگزاری های جهان دیروز جمعه از حمله موشکی طرف های ناشناس به پایگاه نظامی آمریکا در میدان نفتی سوریه در شرق فرات خبر دادند و چند روز قبل از آن جنگنده های ارتش سوریه پالایشگاه های نفت به سرقت رفته سوریه واقع در حومه جرابلس و دروازه شرقی حلب را بمباران کردند. این میدان ها هم اکنون در اختیار گروه تروریستی به اصطلاح « ارتش ملی سوریه » است که مورد حمایت نیروهای ترکیه قرار دارد و در نتیجه این اقدام منحصر به فرد شماری از عناصر گروه یاد شده کشته و یا زخمی شدند.

 

عطوان معتقد است که سوریه با دو حمله یاد شده نبرد خود را برای پیشگیری از سرقت و قاچاق نفت خود آغاز کرده است

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با افتخار از تسلط آمریکا بر چاه های نفت سوریه سخن به میان آورد و اعلام کرد که در نظر دارد بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت مسروقه را در اختیار تشکیلات شبه نظامی کردهای سوریه قرار دهد.

 

از سوی دیگر مُردخای، بازرگان اسراییلی دو هفته پیش در گفت وگو با روزنامه « اسراییل هیوم » تاکید کرد که شرکت متبوع وی در زمینه حفاری و استخراج نفت در شمال شرق سوریه با تشکیلات خودگردان کردها در شمال شرق سوریه قرارداد بسته است. مردخای اعلام کرد که می خواهد مانع از دستیابی دولت سوریه به درآمد حاصل از فروش نفت این کشور شود.

 

بر اساس این گزارش، نفت به سرقت رفته از چاه های یاد شده سوریه روزانه ۱۲۵ هزار بشکه است و در صورت شکل گیری فرآیند بهینه سازی چاه ها و استفاده از تجهیزات مدرن ممکن است که رقم یاد شده به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد. درآمد حاصل از فروش نفت یاد شده در حال حاضر ماهانه تقریبا ۳۶ میلیون دلار است.

 

این چاه ها قبل از شکست داعش به مدت بیش از سه سال در اختیار این گروه تروریستی قرار داشت که شهر « رقه » را به عنوان پایتخت خود در سوریه برگزیده بود.

 

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب با پیش‌بینی اینکه دومین مرحله از نبرد در سوریه و عراق در «مناطق مرزی دو کشور پیرامون میدان های نفت و گاز و پایگاه های نظامی آمریکا» جریان خواهد داشت، اظهار داشت: این امر ما را به یاد جنگ های پارتیزانی مقاومت عراق علیه اشغالگران آمریکایی می‌اندازد که در نتیجه آن تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز آمریکایی و مزدوران وابسته به آمریکا کشته و تقریبا ۳۲ هزار تن دیگر زخمی شدند و همین امر باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا را وداشت تا تمامی نیروهای کشورش را تا پایان سال ۲۰۱۱ از عراق خارج کند.

 

عطوان با اشاره به سفر غیرمنتظره سرلشکر علی المملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به منطقه شمال شرق این کشور و دیدارش با شخصیت های برجسته عشایر عرق در فرودگاه قامشلی گفت: دمشق با این اقدام می خواهد نقش عشایر را در حمایت از منطقه یاد شده فعال کند و از شکل گیری منطقه پرواز ممنوع توسط ترکیه و حضور گروه های تروریستی در آن جلوگیری کند. در واقع سفر المملوک زمینه ساز بازپس گیری شرق فرات و چاه های نفت آن است.

 

سردبیر رأی الیوم همچنین پیش بینی کرد که ارتش سوریه با حمایت یگان های مقاومت و نیروهای الحشد الشعبی عراق حاکمیت ملی سوریه بر سراسر منطقه شرق فرات را بازپس خواهد گرفت و نیروهای آمریکایی را وادار به عقب نشینی از آن خواهد کرد همچنانکه توانست ظرف هشت سال گذشته بخش عمده سرزمین سوریه را بازپس گیرد.

ایرنا

ریابکوف: پروژه مدرنیزه کردن «فردو» به طور کامل انجام خواهد شد

معاون وزیر خارجه روسیه درباره تعلیق اقدامات شرکت «روس اتم» در تاسیسات اتمی فردو تاکید کرد مسکو این پروژه را به طور کامل اجرا خواهد کرد، اما نیاز به زمان برای ارزیابی شرایط جدید است.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه

استقبال فلسطین از قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از راهکار “دو کشوری”

تشکیلات خودگردان فلسطین از قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از راهکار دو کشوری و مخالفت با سیاست‌های تصرف اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی‌ها، سیاست تحمیلی، اقدامات یک‌جانبه اسراییل و حمایت از خواسته‌های فلسطینی‌ها از جمله تشکیل کشور مستقل‌شان تقدیر کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین: آمریکا سیاست غلط اعمال فشار علیه ایران را متوقف کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین از آمریکا خواست سیاست غلط اعمال فشار حداکثری علیه ایران را متوقف کند و از تحمیل تحریم ها یا تهدیدهای مربوط به استقرار نیروها در خاورمیانه دست بردارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر