اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

کارگران و زحمتکشان برضد جنگ، سرکوب و برای صلح مبارزه می‌کنند! کارگران و زحمتکشان میهن ما درحالی به‌پیشواز ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر می‌روند که سالی پر از رزم و پیکار را پشت‌سر گذاشتند. زحمتکشان در مقایسه با دیگر انتخابات در اسفندماه سال گذشته در کارزار نه قاطع به انتخابات فرمایشی و شکست آن ... به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

ادامه

آزادی, ارتجاع, استبداد, استقلال, اسراییل, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, بازنشستگان, پرستاری, تجاوز نظامی, جهان, خصوصی‌سازی, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فرهنگیان, فلسطین, معیشت, مقاله, ناتو, نسل‌کشی, همبستگی

عریقات جزئیات معامله قرن را فاش کرد/ تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان نقش روسیه به جای آمریکا

دبیر کمیته اجرایی ساف در گزارش سیاسی جزئیات معامله قرن برای صلح میان فلسطین و اسرائیل را فاش کرد. او گفت: تصمیم ترامپ سرآغاز مرحله‌ای جدید است که می‌توان آن را مرحله دیکته‌ها برشمرد.

 

به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، در این گزارش ۹۲ صفحه‌ای آمده است: طی دو تا سه ماه موافقت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی اعلام خواهد شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل الحاق ۱۵ درصد اراضی فلسطین را مطرح خواهد کرد. ترامپ نیز ۱۰ درصد آن را پیشنهاد می‌دهد.

 

عریقات در این گزارش توضیح داد: دولت ترامپ پایتختی برای کشور فلسطین در حومه قدس اختراع کرده و بعد از آن مفهوم امنیتی مشترکی برای کشورهای اسرائیل و فلسطین به عنوان دو شریک صلح اعلام خواهد کرد که شامل کشور فلسطین عاری از سلاح با نیروی پلیس قوی و همکاری امنیتی دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور اردن، مصر و آمریکاست. مفهوم امنیتی شامل حضور نیروهای اسرائیلی در طول رود اردن و جبال الوسط از کرانه باختری برای حمایت از دو کشور است اما اختیار افزایش تدابیر امنیتی در وضعیت فوق العاده به دست اسرائیل خواهد بود.

 

عریقات گفت: طرح ترامپ شامل عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل و موضع‌گیری مجددشان خارج از مناطق أ و ب براساس توافق‌نامه اسلو با اراضی جدیدی از منطقه ج است. کشور فلسطین نیز در همین مرزها اعلام خواهد شد و کشورهای جهان کشور اسرائیل را به عنوان وطن قومی مردم یهود و کشور فلسطین را به عنوان وطن قومی مردم فلسطین به رسمیت خواهند شناخت. اسرائیل آزادی انجام مناسک دینی در اماکن مقدس را برای همگان تضمین خواهد کرد و اوضاع همین گونه باقی خواهد ماند.

 

در این گزارش آمده است: به موجب این معامله بخش‌هایی از بندر اسدود و حیفا و فرودگاه بن گوریون به فلسطین اختصاص داده شده و گذرگاه‌های بین‌المللی با مشارکت فعال فلسطین خواهد بود و اسرائیل اختیارات امنیتی را برعهده خواهد داشت. همچنین گذرگاه امنی بین کرانه باختری و نوار غزه تحت حاکمیت اسرائیل ایجاد خواهد شد. آب‌های منطقه‌ای و حریم هوایی بدون اجحاف در حق فلسطینی‌ها تحت سیطره اسرائیل خواهند بود. راهکار عادلانه‌ای نیز برای مساله آوارگان از طریق کشور فلسطین ایجاد خواهد شد.

 

عریقات که پست ریاست کمیته سیاسی را برعهده دارد که عباس برای ارائه طرح‌ها و سناریوهای مرحله‌ آینده تشکیل داده، توصیه کرد که نباید منتظر اقدام آمریکا برای ارائه نشانه‌ها و مضمون این معامله دیکته شده ماند چراکه اوضاع را به همان حالت نگه می‌دارد، یعنی کشوری واحد با دو نظام که به منزله قانونی کردن آپارتاید و شهرک‌سازی براساس معیارهای آمریکا به واسطه یک خودمختاری ابدی است.

 

وی از دولت آمریکا به خاطر اعمال فشار بر فلسطین برای قبول راهکارهای تحمیل شده انتقاد کرد.

 

عریقات گفت: روابط با دولت ترامپ تنها از طریق لغو به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و لغو تروریستی خواندن ساف امکان‌پذیر است.

 

فلسطینی‌ها که مخالف معامله قرن و ادامه میانجیگری آمریکا در روند صلح هستند، به دنبال ایجاد مکانیزم بین‌المللی به جای نقش آمریکا مثل مکانیسم ۵+۱ هستند. آن‌ها روی کشورهای مهمی از اتحادیه اروپا و کشورهای قوی مثل چین و روسیه برای ایفای این نقش حساب باز کرده‌اند. در حال حاضر فلسطینی‌ها در حال بررسی دعوت روسیه برای دیدار میان محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هستند.

 

اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که پیشنهاد روسیه برای دیدار میان عباس و نتانیاهو همچنان روی میز است. قرار است عباس فوریه برای بررسی دیدگاه جدید درباره صلح به مسکو برود.

ایسنا

مادورو: بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت ابدی فلسطین به رسمیت می‌شناسیم

رئیس جمهور ونزوئلا در دیدار با وزیر خارجه فلسطین ضمن محکوم کردن سیاست آمریکا درباره مساله فلسطین، تاکید کرد، کشورش بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت ابدی فلسطین به رسمیت می‌شناسد.   به نقل از فلسطین الیوم، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در دیدار با ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین تاکید کرد، از مردم و دولت ... مادورو: بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت ابدی فلسطین به رسمیت می‌شناسیم

ادامه

جهان, خبر, فلسطین, ونزوئلا

توصیه لوکزامبورگ به اتحادیه اروپا: فلسطین را به رسمیت بشناسید!

وزیر خارجه لوکزامبورگ به اتحادیه اروپا توصیه کرده است که دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد. موضع اتحادیه اروپا یکدست نیست، اما فرانسه می‌تواند نقش پیشگام را ایفا کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, امریکا, جهان, چک, خبر, رومانی, فرانسه, فلسطین, لهستان, لوکزامبورک