گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

ظهور تشکل‌های رنگی از دل اعتراضات عراق

«رائد فهمی» دبیرکل حزب کمونیست عراق که از حامیان اعتراضات اکتبر به شمار می رود در پنجم فوریه گذشته به تلویزیون «العهد» عراق گفته بود که برخی گروه‌های سیاسی مرتبط با اعتراضات اکتبر با کمک و پشتیبانی آشکار و پنهان برخی از طرف‌ها شکل گرفته‌اند اما به هویت و جزییات آن اشاره ای نداشت. وی تعداد تشکل‌های سیاسی برخاسته از اعتراضات اکتبر را بالغ بر ۱۰ گروه سیاسی عنوان کرده بود.

 

 «محمد صادق الهاشمی» رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی «العراق»، روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد که اغلب این تشکل‌های سیاسی دارای رویکرد آمریکایی بوده و با حمایت مالی برخی کشورهای منطقه ایجاد شده‌اند.

 

وی با تصریح بر اینکه برخی از این تشکل ها به طور علنی عادی سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل را تبلیغ می‌کنند، گفت: از جمله تشکل‌های معروف که به طور علنی شعار سیاسی خود را «عادی سازی با اسرائیل» قرار داده، تشکل موسوم به «جنبش ۲۵ اکتبر» است که لیدر آن «طلال الحریری» از اهالی موصل اخیرا در گفت وگو با تلویزیون آمریکایی “الحره” صراحتا اعلام کرد از عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کند.

 

رییس مرکز پژوهش های راهبردی العراق افزود که برخی از رهبران سیاسی شیعه، کرد و اهل سنت عراق از این تشکل‌های جدید و رویکردهای سیاسی آنها در ضدیت با مقاومت، الحشد الشعبی و یا عادی سازی با اسراییل حمایت کرده‌اند.

 

به گفته الهاشمی حتی یکی از گروه های برخاسته از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ به طور رسمی با تشکیل گروه انتخاباتی، درصدد مشارکت و تاثیر در انتخابات آتی عراق است.

 

پیشتر «رائد فهمی» دبیرکل حزب کمونیست عراق که از حامیان اعتراضات اکتبر به شمار می رود در پنجم فوریه گذشته به تلویزیون «العهد» عراق گفته بود که برخی گروه های سیاسی مرتبط با اعتراضات اکتبر با کمک و پشتیبانی آشکار و پنهان برخی از طرف ها شکل گرفته اند اما به هویت و جزییات آن اشاره ای نداشت.
وی تعداد تشکل های سیاسی برخاسته از اعتراضات اکتبر را بالغ بر ۱۰ گروه سیاسی عنوان کرده بود.

 

روزنامه «المدی» عراق نیز در گزارشی، مهمترین تشکل‌های سیاسی وابسته به اعتراضات اکتبر را دو تشکل «بیت الوطنی» و «امتداد» در ناصریه (مرکز استان ذیقار) و «اتحاد کار و حقوق عراق» در بغداد برشمرده است.

 

اعتراضات اجتماعی عراق از اکتبر ۲۰۱۹ (نهم مهرماه ۹۸) به بهانه اصلاحات فراگیر در کشور و مبارزه با فساد اقتصادی، بیکاری و وضعیت نابسمان کشور آغاز شد اما برخی گروه های مرتبط با این اعتراضات دست به خشونت و خونریزی زدند.

 

دولت منتخب عادل عبدالمهدی بعد از ۱۴ ماه از شروع به کارش هشتم آذرماه ۹۸ استعفای خود را از نخست وزیری عراق اعلام کرد تا متعاقب آن دولت انتصابی «مصطفی الکاظمی» شکل بگیرد.

 

دولت الکاظمی با هدف اصلی بسترسازی برای انتخابات زودهنگام شکل گرفت و دهم اکتبر آینده برابر با ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ را به عنوان تاریخ برپایی انتخابات در این کشور اعلام کرده است.

 

کارشناسان، انتخابات آتی عراق را یکی از مهمترین انتخابات‌ها در این کشور عنوان کرده‌اند اما برخی سهم پیروزی برای گروه‌های برخاسته از اعتراضات اکتبر را به دلیل تازه کار بودن این گروه ها، در حد پایین پیش‌بینی کرده‌اند.

 

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در گزارشی در ۱۲ مارس سال گذشته (۲۱ اسفند ۹۸) اعلام کرد که تاکنون ۲۴۹ تشکل سیاسی برای شرکت در انتخابات آینده نام نویسی کرده اند و ۶۰ حزب دیگر در نوبت ثبت نام هستند.

 

این کمیسیون افزود است که ۱۰۶ حزب جزو احزابی هستند که قبلا نیز در انتخابات گذشته ثبت نام کرده بودند.

 

وی تعداد ائتلاف های انتخاباتی تایید شده را تاکنون ۳۰ ائتلاف و ۱۰ ائتلاف دیگر را در دست تاسیس عنوان کرده و افزوده است که ۲۵ ائتلاف در انتخابات ۲۰۱۸ نیز قبلا مورد تایید قرار گرفته بودند.

تأکید چین بر آمادگی جهت همکاری با عراق در زمینه مبارزه با تروریسم

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز جمعه در تماس تلفنی با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در راستای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم تأکید کرد.

ادامه

تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, عراق

المیادین: تلفات ائتلاف سعودی درمارب به‌۱۸۰۰ کشته و ۳ هزار زخمی رسید

شبکه خبری المیادین به نقل از نیروهای میدانی در نبرد مارب گزارش داد : تلفات ائتلاف سعودی، نیروهای منصور هادی ، القاعده و سلفی‌ها به ۱۸۰۰ کشته و ۳ هزار زخمی رسیده است.

ادامه

تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, یمن

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

اعتراضات مجدد لبنانی‌ها: فقدان رهبری، جنبش مردم را از نفس انداخته است

نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی لبنان بار دیگر اعتراضات و تظاهراتی را دامن زده است. شماری از جاده‌های کشور مسدود شده اما درگیری شدیدی میان معترضان و نیروهای امنیتی رخ نداده است. در مقایسه با جنبش بزرگ سال ۲٠۱٩، صدای اعتراض لبنانی‌ها بسیار ضعیف‌تر شده است.  

ادامه

اعتراضات اجتماعی, حقوق بشر, خاورمیانه, گزارش, لبنان