روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

طعنه لوکاشنکو به ماکرون: قرار به استعفا باشد، اول او باید استعفا کند

رئیس‌جمهور بلاروس در واکنش به لفاظی‌های مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور فرانسه، گفت اگر قرار باشد سران کشورها با اعتراضات استعفا کنند، همان دو سال پیش با شروع اعتراض جلیقه‌ زردها، «امانوئل ماکرون» باید استعفا می‌کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز گذشته (یکشنبه) به لفاظی‌های مداخله‌جویانه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه واکنش نشان داد.

 

ماکرون روز گذشته در مصاحبه با نشریه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» پیش از آغاز تور اروپایی خود به لیتوانی و لتونی، خواستار برکناری لوکاشنکو از قدرت شد.

 

بنا بر گزارش «راشاتودی»، لوکاشنکو در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد اگر اعتقاد ماکرون بر این است که سران کشورها به دنبال اعتراضات خیابانی می‌بایست استعفا کنند، خودش باید زمانی که معترضان موسوم به «جلیقه‌ زردها» به خیابان‌های فرانسه آمدند، استعفا می‌کرد.

 

این مقام عالیرتبه بلاروس، ماکرون را به عنوان یک «سیاستمدار نابالغ» توصیف کرد و به وی توصیه کرد: «حواس خود را به این سو و آن سو پرت نکن در عوض بر امور داخلی فرانسه متمرکز شو. دست‌کم، شروع به حل مشکلات فراوانی که در کشورت روی هم انباشته شده، کن».

 

رئیس‌جمهور فرانسه ضمن انتقاد از سیاست‌های لوکاشنکو در مصاحبه با ژورنال دو دیمانش گفت: «واضح است که لوکاشنکو باید استعفا کند زیرا دولت مستبد وی» قادر به پذیرش دموکراسی نیست.

 

لوکاشنکو نیز در پاسخ به این بخش از حرف‌های ماکرون گفت:‌«با قضاوت بر اساس منطق وی، رئیس‌جمهور فرانسه باید همان دو سال پیش که جلیقه زردها شروع به رفتن به خیابان‌های فرانسه کردند، استعفا می‌کرد».

 

وی همچنین ادامه داد که رئیس‌جمهور فرانسه علاوه بر رویارویی با جلیقه‌ زردها، می‌بایست با جنبش‌ «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» و همچنین اعتراضات مسلمانان در فرانسه نیز روبرو شود.

 

رئیس‌جمهور بلاروس در پاسخی طعنه‌آمیز خطاب به ماکرون گفت که «مینسک» نیز آمادگی دارد تا محلی را برای مذاکرات در خصوص «انتقال آرام قدرت [از رئیس‌جمهور فرانسه] به هرکدام از گروه‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، فراهم آورد».

 

اعتراضات جلیقه‌ زردها در نوامبر ۲۰۱۸ در پی طرح دولت ماکرون برای افزایش مالیات‌ها برانگیخته شد و به سرعت به اعتراضات گسترده‌تر علیه سیاست‌های رئیس‌جمهور فرانسه و نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های اقتصادی تبدیل شد.

 

راهپیمایی‌های اعتراضی جلیقه‌ زردها که هر شنبه در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه برگزار می‌شد، کم کم به خشونت کشیده شد و نیروهای پلیس فرانسه علیه معترضان از ابزار زور استفاده کردند.

 

به دنبال برگزاری انتخابات ماه گذشته در بلاروس که به پیروزی الکساندر لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا منتهی شد موجی از اعتراضات در این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات به راه افتاده که همچنان ادامه دارد.

 

«سوتلانا تیخانوفسکایا» تنها ۱۰.۱۲ درصد آراء انتخاباتی را به دست آورد اما تاکنون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را به رسمیت نشناخته است.

 

لوکاشنکو تاکید دارد که منشأ این اعتراضات از خارج از کشور است و به منظور ایجاد یک منطقه حائل بین روسیه و دیگر نقاط اروپا انجام می‌گیرد.

 

در همین حال، رسانه دولتی این کشور روز چهارشنبه هفته پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهور خبر داد. «بِلتا» خبرگزاری دولتی بلاروس گزارش داد، الکساندر لوکاشنکو در کاخ استقلال بلاروس به عنوان رئیس‌جمهور این کشور سوگند خورد و مراسم تحلیف را برگزار کرد.

 

در پی آن، دولت لندن اعلام کرد که قصد دارد تحریم‌هایی را علیه بلاروس در ارتباط با آنچه که تقلب در انتخابات ماه اوت در این کشور خوانده، اعمال کند. اتحادیه اروپا هم اخیرا نشستی برای تحریم بلاروس برگزار کرد که شکست خود و رای منفی دولت قبرس مانع از تصویب تحریم کشورهایی اروپایی علیه مینسک شد.

حضور نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و بلاروس تهدیدی بالقوه است

سفیر روسیه در مینسک گفت، استقرار تجهیزات نظامی سنگین آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو در نزدیک‌ترین فاصله از مرزهای روسیه و بلاروس را نمی‌توان چیزی جز یک تهدید بالقوه ارزیابی کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, بلاروس, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

درگیری‌های شدید ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ از سر گرفته شد

درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ صبح یکشنبه ۲۷ سپتامبر پس از دو ماه از سر گرفته شد. ارمنستان مدعی است که این درگیری‌ها با حملات هوایی و توپخانه‌ای آذربایجان آغاز شده و نیروهای تحت حمایت ایروان در قره باغ نیز به آن پاسخ داده‌اند.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, جهان, خبر, شرق اروپا

مسکو تهدیدهای آمریکا به تحریم و تلاش برای منزوی کردن تهران را رد کرد

روسیه روز پنجشنبه، ۲۴ سپتامبر (۳ مهر) تهدید آمریکا به تحریم و تلاش برای منزوی کردن تهران را رد کرد. به نظر می‌رسد مسکو قصد دارد پس از پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، همکاری‌های نظامی خود با ایران را گسترش دهد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, شرق اروپا, مذاکرات اتمی

دیپلمات روس: اطلاعات موثقی از حضور نیرو‌های غربی در لیبی داریم

سفیر روسیه در سازمان ملل ضمن رد اتهامات مطرح شده علیه این کشور در زمینه دخالت در امور لیبی گفت مسکو اطلاعات موثقی از حضور نیرو‌های غربی در این کشور آفریقایی در دست دارد.

ادامه

جهان, جهان غرب, خبر, دخالت نظامی, روسیه, شمال اروپا, شمال افریقا, لیبی