خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

صنعت نظامی آمریکا زیر تیغ افزایش قدرت چین و روسیه

درحالیکه صنعت دفاعی آمریکا به علل مختلف ازجمله کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین و اسرائیل با چالش‌هایی مواجه شده، این کشور در چنین شرایطی بین منگنه افزایش قدرت نظامی چین و روسیه گرفتار شده است.

به گزارش ایرنا، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» با استناد به یک نسخه پیش‌نویس از استراتژی جدید صنعتی دفاع ملی آمریکا گزارش داد، شرکت‌های آمریکایی قادر به تولید سریع سلاح برای پاسخگویی به بازارهای جهانی نبوده و در مقابل چین با شتابی روزافزون به یک “قدرت صنعتی جهانی” تبدیل شده است.

پیش‌نویس گزارش جدید پنتاگون هشدار می‌دهد که صنعت دفاعی آمریکا برای دستیابی به سرعت و کمیت تولیدات نظامی در رقابت تسلیحاتی از رقبایی مانند چین شکست خورده است.

بر اساس نسخه پیش‌نویس این گزارش، پایگاه صنعتی دفاعی امریکا از ظرفیت، توانایی، پاسخ‌دهی یا انعطاف‌پذیری لازم برای برآورده کردن سریع و کافی طیف کامل نیازهای تولید نظامی برخوردار نیست.

این مطالعه می‌گوید: “این ناهماهنگی باتوجه به درگیری امریکا در اقیانوس هند و اقیانوس آرام از وجود یک خطر استراتژیک فزاینده برای این کشور حکایت می کند.”

این گزارش خاطرنشان می‌کند که پس از جنگ سرد، صنعت دفاعی آمریکا با ادغام شرکت‌ها کاهش یافت. این در حالی است که چین ۳۰ سال گذشته را صرف تبدیل‌شدن به یک “قدرت صنعتی جهانی” در کشتی‌سازی، مواد معدنی حیاتی و میکروالکترونیک کرده است.

پیشینه

ناظر به پیش‌نویس گزارش وزارت دفاع آمریکا، چین ورای اقدام‌های نظامی یک راهبرد جامع را نیز با هدف افزایش قدرت و نفوذ خود به‌لحاظ جهانی دنبال کرده است. در این راستا شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری این کشور خواستار نوسازی ارتش چین تا سال ۲۰۳۵ و تبدیل آن به یک نیرو در کلاس جهانی است.

از سوی دیگر، یک گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا درباره قدرت نظامی چین در مهر ماه چنین ارزیابی کرد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین در ماه مه به بیش از ۵۰۰ رسیده است و اشاره کرد به اینکه سرعت ادامه کار برای ساختن کلاهک‌ها بالاتر هم می‌رود.

چنین همچنین موشک‌هایی را تولید کرد که می‌تواند برای نابودی ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکایی موثر باشند و همچنین امکان تهدید پایگاه‌ها، تأسیسات و دارایی‌های امریکا در سراسر اقیانوس آرام با استفاده از این تسلیحات وجود دارد. موشک‌های DF-۲۱D و DF-۲۶ چین با نام «قاتل هواپیما و ناو» شناخته می‌شوند.

همچنین در مورد ارتش روسیه می‌توان گفت که حتی اگر جنگ اوکراین به‌طور قابل‌توجهی نیروهای متعارف روسیه را تضعیف کرده باشد، باز هم این کشور بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارد. به لطف توافقنامه‌های کنترل تسلیحات، این زرادخانه فقط شامل چند سلاح هسته‌ای راهبردی استقرار یافته بیشتر از امریکا می‌شود. اما روسیه در مقایسه با آمریکا ۱۰ برابر (حدود ۱۹۰۰) تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی بیشتر دارد.

گسترش ناتو و وقوع جنگ اوکراین نیز مجتمع نظامی-صنعتی روسیه را وادار کرده است تا طرح تولید و نوسازی جنگ افزارهای خود از جمله تانک‌ها و سایر خودروهای زرهی را بررسی و در مرحله اجرا قرار دهد. روسیه همچنین درحال تجهیز زیردریایی‌های هسته‌ای جدید خود به موشک‌های مافوق صوت «Zircon» است. این‌ها همگی به عنوان بخشی از برنامه نوسازی ارتش و ناوگان روسیه ساخته شده‌اند.

اهمیت موضوع

در مقابل قدرت نظامی چین و روسیه، صنعت دفاعی آمریکا به علت حجم وسیع کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین و به تازگی اسرائیل، دچار کمبود و ناتوانی در تولید انبوه شده است. پایگاه صنعت دفاعی آمریکا به‌رغم برتری فناوری نظامی این کشور به علت عرضه به اوکراین و اسرائیل ضعیف شده و این هشداری برای ناتوانی واشنگتن در حمایت از درگیری‌های طولانی مدت است.

شرکت‌های دفاعی اغلب به کارخانه‌های تولیدکننده صنایع دفاعی متکی هستند. تلاش‌ها برای از سرگیری عرضه تسلیحات کند بوده است. این در حالیست که کارخانه‌های کشتی‌سازی نمی‌توانند حتی دو ناوشکن در سال بسازند و دلیل آن مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار است.

بدین ترتیب پایگاه صنعت دفاعی امریکا به اندازه کافی برای محیط امنیتی موجود در عرصه بین‌الملل آماده نیست. به تازگی در یک عملیات جنگی آموزشی که توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی اجرا شد، ذخایر موشکی آمریکا تنها ظرف چند روز پس از آغاز درگیری، تهی شد.

همچنین در یک منازعه منطقه‌ای بزرگ مانند یک جنگ با چین در تنگه تایوان، استفاده آمریکا از مهمات احتمالا بیشتر از ذخایر فعلی وزارت دفاع آن خواهد بود. طبق نتایج مجموعه‌ای از شبیه سازی‌های جنگی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در اوایل سال ۲۰۲۳، امریکا برخی مهماتش از جمله مهمات هدایت شونده دقیق و دوربرد را در یک منازعه احتمالی تنگه تایوان در کمتر از یک هفته تمام خواهد کرد.

ارزیابی

تحت چنین شرایطی آمریکا ممکن است نتواند به سادگی پایگاه صنعتی لازم را برای حمایت از یک درگیری طولانی در اختیار داشته باشد.

همچنین چین و روسیه همچنان یک چالش برای واشنگتن خواهد بود. ارتش این دو کشور قدرتمندتر از همیشه است. چین اکنون کشتی‌های جنگی بیشتری از آمریکا دارد. پکن نیروهای عادی و هسته‌ای خود را بازسازی و مدرن و سیستم کنترل و فرمان خود را نیز به روزرسانی کرده است.

ضعف صنعت نظامی آمریکا در آینده با پیشرفت‌های نظامی چین و روسیه دچار چالش خواهد شد. آمریکا در آینده بدون صنعت نظامی پیشرفته ممکن است دیگر دست برتر نظامی در مقابل این دو کشور را که در گذشته به آن می‌بالید، نداشته باشد. امریکا با چنین روندی بودجه و توان کافی را برای ورود به مناقشه نظامی مستقیم با قدرت‌های دیگر نخواهد داشت.

به‌بهانه مقابله با چین؛ آمریکا موشک‌های میان‌برد در ایندوپاسفیک مستقر می‌کند

سخنگوی نیروی زمینی فرماندهی اقیانوسیه ارتش آمریکا خبر داد که این کشور قصد دارد به‌بهانه مقابله با نفوذ چین، در سال ۲۰۲۴ موشک‌های میان برد زمینی در منطقه ایندوپاسفیک مستقر کند. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «راب فیلیپس» (Rob Phillips) سخنگوی نیروی زمینی فرماندهی اقیانوسیه ارتش آمریکا اعلام کرد که ارتش این ... به‌بهانه مقابله با چین؛ آمریکا موشک‌های میان‌برد در ایندوپاسفیک مستقر می‌کند

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, جنگ سرد, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, هندو پاسیفیک

اعتراف پنتاگون به شکست آمریکا در رقابت با صنعت نظامی چین

«پولیتیکو» با استناد بر یک نسخه پیش‌نویس از استراتژی جدید صنعتی دفاع ملی ایالات متحده گزارش داد، شرکت‌های آمریکایی قادر به تولید سریع سلاح برای پاسخگویی به بازارهای جهانی نبوده و در مقابل چین با شتابی روزافزون به یک “قدرت صنعتی جهانی” تبدیل شده است. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی،‌ پیش‌نویس ... اعتراف پنتاگون به شکست آمریکا در رقابت با صنعت نظامی چین

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, فلسطین, گزارش, هندو پاسیفیک

چین: تهدیدات امنیتی آمریکا، مانع توسعه کشورهای خاورمیانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا بارها به بهانه‌های امنیتی مانع همکاری پکن با شرکت‌های توسعه دهنده خاورمیانه شده است. به گزارش ایرنا به نقل از نشریه گلوبال تایمز، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه شنبه هفتم آذر) در خصوص هشدارهای جدید آمریکا به مسوولین شرکت G۴۲ امارات متحده عربی، تاکید ... چین: تهدیدات امنیتی آمریکا، مانع توسعه کشورهای خاورمیانه است

ادامه

آمریکا, امارات, امنیتی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, شرق آسیا

ورود غیر قانونی ناوشکن موشکی آمریکا به آب‌های سرزمینی چین

سخنگوی فرماندهی ارتش چین روز شنبه اعلام کرد که ناوشکن موشکی آمریکا به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی این کشور شد. به گزارش خبرگزاری فارس، چین روز شنبه اعلام کرد که ناوشکن موشکی «هاپر» آمریکا به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی چین در دریای چین جنوبی شده است. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» سخنگوی فرماندهی ارتش ... ورود غیر قانونی ناوشکن موشکی آمریکا به آب‌های سرزمینی چین

ادامه

آمریکا, اندونزی, برونئی, جنگ سرد, چین, فیلیپین, گزارش, مالزی, هندو پاسیفیک, ویتنام