مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

شورای سوریه دموکراتیک؛ دولت سوریه تعهد داده که حاکمیتی غیرمتمرکز ایجاد شود

به گزارش روسیا الیوم، شورای سوریه دموکراتیک در بیانیه‌ای اعلام کرد، شورا عصر یکشنبه نشستی را در دفتر خود در شهر الدرباسیه با حضور تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی که به شورا ملحق شده‌اند، برگزار کرد.

 

در ادامه این بیانیه آمده است، در این نشست درباره تمامی ابعاد مربوط به دیدار هیات شورای سوریه دموکراتیک با هیات دولت سوریه در شهر دمشق بحث و گفتگو شد.

 

طبق این بیانیه، گروه‌ها و احزاب سیاسی در این نشست بر اهمیت این دیدار به عنوان “طرحی برای راه‌حل سیاسی و لزوم استمرار آن طبق اصولی مستحکم و قوی که مختص تمامی ابعاد روند سیاسی باشد تاکید کرده و اظهار داشتند، دستاوردها در بخش خدماتی و فنی به منزله نقطه اتکایی برای اعتمادسازی و ایجاد حسن نیت میان دو طرف است و این امر می‌تواند افق‌ها را به سوی یک سازش سیاسی جامع و کامل برای کل سوریه بگشاید.

 

شورای مذکور در پایان بیانیه خود از همه گروه‌های سیاسی دموکرات سوریه دعوت کرد به مذاکرات سیاسی سوری-سوری ملحق شده و آن را تقویت کرده و توسعه دهند تا این روند سیاسی قدترتمندترین و موثرترین راهکار در پایان دادن به خشونت و جنگ در این کشور، نجات مردم آن از بحران فعلی بوده و نقشه راه جامعی برای مرحله انتقال به سوریه‌ای دموکراتیک غیر متمرکز ترسیم شود.

 

هیاتی از شورای سوریه دموکراتیک در تاریخ ۲۲ ژوئیه گذشته برای اولین بار جهت مذاکره با دولت سوریه درباره توافقی سیاسی وارد دمشق شد.

 

آمادگی رهبران کرد سوریه برای “همکاری نظامی” با دمشق علیه آنکارا

 

رهبران کردهای سوریه احتمال اینکه توافق‌های محدود آنها با دولت سوریه در این مرحله به یک همکاری نظامی مشترک جهت آزادسازی مناطق شمال سوریه از جمله مناطق تحت کنترل مستقیم و غیرمستقیم ترکیه منجر شود را بعید ندانستند.

 

صالح مسلم، رئیس سابق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در گفت‌وگویی با خبرگزاری آلمان با وجود اینکه تاکید کرده بود، هدف اصلی از ورود به توافق‌ها با دولت سوریه اساسا علیه ترکیه نیست، گفت: احتمال بسیاری وجود دارد که همکاری‌های نظامی در این راستا پذیرفته شوند.

 

مسلم گفت: نمی‌توانیم بپذیریم بخشی از خاک سوریه چه به صورت مستقیم، چه غیرمستقیم در اشغال بماند. این وضعیت باید پایان یافته و تمامی اراضی سوریه آزاد شوند، احتمال دارد ما برای آزادسازی خاک کشورمان از اشغال ترکیه همکاری‌های نظامی با دمشق داشته باشیم.

 

رئیس سابق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تاکید کرد: مساله این نیست که آنها در عفرین (که شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا پس از درگیری با نیروهای کرد کنترل آن را به دست گرفتند)، در مقابل کمک ما به آنها در ادلب (که دمشق اعلام کرده به زودی عملیات برای آزادسازی آن را از کنترل شبه‌نظامیان وابسته به آنکارا آغاز خواهد کرد) به ما کمک خواهند کرد، بلکه مساله اینست، در صورت گسترش دایره توافقات موجود، ما در کنار یکدیگر تلاش خواهیم کرد، همه به یاد دارند، پیش از سقوط عفرین، ما از دولت سوریه خواستیم در راستای حفظ حاکمیت سوریه وارد میدان شود اما متاسفانه دمشق در دفاع از عفرین کوتاهی کرد اما ما همچنان به حق خود در دفاع از خاک سوریه و حاکمیت آن پایبند هستیم.

 

این مسؤول سابق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه اینکه نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) و شاخه سیاسی آن یعنی شورای سوریه دموکراتیک پیش از آغاز مذاکرات با دمشق با آمریکا رایزنی کرده‌اند را رد کرد و گفت: تصمیم سیاسی ما به دست خودمان است نه طرف دیگری، زمانی که شرایط را برای آغاز مذاکرات مناسب ببینیم، کار را بلافاصله آغاز می‌کنیم، جایز است که ما آمریکایی‌ها یا روس‌ها را در جریان اقدامات‌ خود قرار دهیم و این اتفاق افتاد اما تنها در حد اطلاع‌رسانی بود و ما منتظر موافقت یا عدم موافقت آنها با این موضوع نماندیم.

 

مسلم اینکه تغییرات به وجود آمده در سوریه و تمایل آمریکا به کنار نگه داشتن خود ترغیب‌کننده رهبران کرد به توافق با دمشق جهت حفظ دستاوردها و جایگاه‌شان در مذاکرات آتی درباره آینده سوریه باشد را تکذیب کرد و گفت: این مساله با هیچ گونه تحولاتی در ارتباط نیست، ما از ابتدا خواستار آغاز گفت‌وگو بودیم اما دمشق با این خواسته ما مخالفت می‌کرد، دولت سوریه در اتخاذ این گام‌ها به دلیل منافع خود مردد بود اما زمانی که دمشق در این زمینه ابراز تمایل کرد، هیئتی از تمامی تشکل‌های دموکرات و نه فقط کردها بلکه اعراب و سریانی‌ها برای مذاکره به دمشق رفتند، بحران سوریه به مرحله‌ای رسیده که لازم است همه طرف‌های سوری نشست‌هایی را برگزار کنند.

 

رئیس سابق حزب اتحاد دموکراتیک سوریه گفت: همه و در راس آنها دولت می‌دانند که سوریه نمی‌تواند به وضعیت قبل خود برگردد و باید سوریه جدیدی با قانون اساسی و قوانینی جدید ایجاد شود، طبق اعلام هیئتی که به دمشق سفر کرده بود، دولت سوریه تعهد داده که حاکمیتی غیرمتمرکز ایجاد شود، نمونه‌های بسیاری در این زمینه در جهان وجود دارند و ما نمی‌دانیم که مذاکرات در عمل ما را به کجا خواهند برد اما ما طرح خود را برای حکومت خودگردان کردها و دموکراسی در کشور داریم که در صورت ارائه، احتمالا مورد قبول قرار می‌گیرد.

 

مسلم تاکید کرد: مشکل نام‌گذاری‌ها نیست، مهم آن است که حاکمیتی غیرمتمرکز که حقوق دموکراتیک همه را محقق کند، برقرار شود.

 

وی با اشاره به اینکه مسایلی چون آینده سلاح‌ها و نیروهای قسد و نفت در مذاکرات مطرح خواهند شد، گفت: وضعیت نیروهای قسد و آینده آنها در مذاکرات مطرح خواهند شد، به هر حال، ما درباره نزدیک به ۷۰ هزار تن از فرزندان سوریه صحبت می‌کنیم و باید ساختاری برای ادغام آنها در سامانه دفاعی سوریه ایجاد شود و منابع نفتی نیز دارایی همه مردم سوریه است.

 

الهام احمد، رئیس هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک نیز تاکید کرد، مناطق خودگردان در شمال و شرق سوریه از زمان تشکیل در سال ۲۰۱۳ نقش مهمی داشته‌اند.

 

الهام احمد که ریاست هیئت شورا در سفر اخیر به دمشق را بر عهده داشت، افزود: کنار گذاشتن مساله مناطق اداره خودگردان آسان نیست، این کار نیازمند بررسی گسترده درباره کل اوضاع سوریه و به شکل خاص نظام حکومتی است.

 

رئیس هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک با وجود اینکه آغاز همکاری‌های نظامی با دمشق را بعید نمی‌داند، تاکید کرد: ورود به مذاکرات برای دستیابی به توافق‌هایی با دمشق علیه ترکیه انجام نمی‌شود.

 

احمد در ادامه اینکه در دیدار هیئت این شورا با نمایندگانی از دمشق به هر نحوی به مساله اسرای هر دو طرف و احتمال تبادل آنها پرداخته شده باشد را تکذیب کرد.

 

همچنین او اینکه مساله درخواست‌ها برای تحویل رهبران داعشی محبوس در زندان‌های دولت خودگردان کردها بررسی شده باشد را تکذیب کرد و گفت: همه رهبران داعشی که در این زندان‌ها هستند، نه به دمشق و نه به آمریکا و نه هیچ طرف دیگری تحویل داده نمی‌شوند،‌ آنها نزد ما می‌مانند و ما تنها آنها را به کشورهای خودشان –درصورتی که بخواهند- تحویل خواهیم داد و این اقدام نیز به شکل رسمی و در برابر دیدگان جامعه جهانی انجام خواهد شد.

ایسنا

کارشناسان عراقی: آمریکا مسوول مشکلات زیرساختی عراق است

این روزها درحالی که مردم در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق در اعتراض به ضعف خدمات عمومی، برق، آب و بیکاری به خیابان ها می آیند کارشناسان و تحلیلگران عراقی بر امر تاکید دارند که آمریکا و نیز ضعف و فساد برخی مسوولان عامل مشکلات امروز در این کشور است.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

چین عقب‌نشینی تمامی نیروهای خارجی از سوریه را خواستار شد

«شی چیانجین» سفیر چین در سوریه تأکید کرد کشورش معتقد است که فرآیند سیاسی تنها ابزار برای حل و فصل بحران سوریه است و پکن از همه تلاش‌ها در روند عملیات ژنو، آستانه و سوچی حمایت می‌کند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, سوریه

رای الیوم: کردهای سوریه به آمریکا اعتماد ندارند

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در سرمقاله امروز شنبه خود درباره اعلام آمادگی شورای دمکراتیک کرد برای مذاکره با دولت سوریه نوشت: عدم اطمینان به آمریکا و پیشرفت هایی که ارتش سوریه در جبهه های مختلف نبرد به دست آورد از دلایل مهم این تصمیم به شمار می رود.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا