مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

کارشناسان عراقی: آمریکا مسوول مشکلات زیرساختی عراق است

این روزها درحالی که مردم در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق در اعتراض به ضعف خدمات عمومی، برق، آب و بیکاری به خیابان ها می آیند کارشناسان و تحلیلگران عراقی بر امر تاکید دارند که آمریکا و نیز ضعف و فساد برخی مسوولان عامل مشکلات امروز در این کشور است.

 

‘ماجد الصوری’ کارشناس اقتصادی عراق می گوید این آمریکا بود که عراق را سالها در اشغال خود داشت و زیرساخت های آن را نابود کرد و همین کشور است که مسوولیت بازسازی عراق را بدوش می کشید اما کاری نکرد، البته مقامات – به گفته وی – فاسد عراقی نیز در این امر شریک هستند.

 

وی گفت عراق برای غلبه بر مشکلات کنونی خود به ۱۵ سال زمان نیاز دارد و طی آن باید با فساد مبارزه کند و زیرساخت های خود را نوسازی نماید.

 

این کارشناس عراقی تاکید کرد آمریکا بعنوان اشغالگری که زیرساخت های عراق را نابود کرد موظف بود آن را دوباره بازسازی کند و در همان زمان مبلغ مورد نیاز برای امر تا ۹۰ میلیارد دلار نیز برآورد شد.

 

الصوری افزود از سال ۲۰۰۳ مبلغ ۲۲۴ میلیارد دلار صرف بازسازی شد که بخشی کمی از آن نیز کمک های خارجی بود اما اتفاقی نیفتد و این سوال همواره مطرح بوده است که این پول ها به کجا رفت و صرف چه چیزی شد.

 

وی گفت این روشن است که آمریکا متهم است که با کمک برخی مسوولان فاسد عراقی وضعیت را به اینجا رسانده است و اکنون عراق در وضعیتی است که نیاز به پنج سال فرصت برای رفع مشکلات اساسی بویژه مبارزه با فساد و ده سال نیز برای بازسازی زیرساخت های خود دارد.

 

به گفته وی، عراق از ثروت کافی و نیروی انسانی توانمند و با تجربه برخوردار است اما چون هر کس در جای مناسب خود نیست، پیشرفتی حاصل نمی شود.

 

در همین حال ‘حافظ آل بشاره’ تحلیلگر سیاسی عراقی نیز بر این باور است که مقامات سیاسی دوتابعیتی در دولت و آمریکا متهمان واقعی نابودی زیرساخت های عراق هستند.

 

وی گفت: نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در چند سال اخیر با انگیزه های اقتصادی و آوردن شرکت های سرمایه گذاری کشورهای خود، به شکل عمدی نیروگاه های تولید برق، بیمارستان ها و سایر مراکز و تاسیسات زیربنایی و خدماتی را در مناطق غرب عراق هدف قرار داده اند.

 

وی افزود: این امر به چند سال اخیر و دوره ظهور داعش محدود نیست بلکه از زمان اشغال عراق توسط آمریکا از سال ۲۰۰۳ تاکنون، ائتلاف بین المللی همواره حملات ویرانگری را علیه زیرساخت های عراق انجام داده است و باعث تخریب یا از کار افتادن آنها شده است.

 

وی گفت وجود افراد دو تابعیتی در دولت که بر خلاف قانون صورت می گیرد یکی از عوامل این ناکامی هاست و آنها ابزاری برای تحقق اهداف آمریکا در داخل کشور هستند.

 

ال بشاره تاکید کرد بقای افراد دو تابعیتی در جایگاه های سیاسی کشور طی دولت آینده، باز هم درهای فساد را بر روی کشور باز کرده و روند بازسازی و بهبود خدماتی کشور را سد می کند.

 

شهرهای مرکزی و جنوبی عراق از چند هفته پیش صحنه تظاهرات اعتراضی مردم علیه فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی بویژه خاموشی های طولانی مدت برق، کمی آبی و مشکل اشتغال بوده است.

 

این اعتراضات از اواسط تیرماه ابتدا در شهر بصره درجنوب عراق آغاز و بسرعت به استان های مرکزی و جنوبی و از جمله بغداد پایتخت این کشور سرایت کرد.

 

این اعتراضات بعضا به درگیری و خشونت هایی نیز انجامید و طی آنها دو نفر کشته و دهها تن از معترضان و نیروهای امنیتی زخمی شدند، اواسط هفته گذشته موقتا متوقف و روز جمعه گذشته دوباره برگزار شد و معترضان در بغداد و شهرهای بصره، کربلا، نجف، ذی قار، ناصریه، دیاله و میسان با سردادن شعارهای مختلف خواستار پاسخگویی هر چه زودتر دولت مرکزی و دولت های محلی (شوراهای استانی) به خواسته های خود در زمینه تامین خدمات ضروری شده اند.

 

دولت می گوید خواسته های تظاهرکنندگان را تایید می کند و برنامه های کوتاه مدتی نیز برای کاهش مشکلات درحال اجرا دارد اما رفع اساسی آن نیازمند برنامه ریزی و زمان بیشتری است.

چین عقب‌نشینی تمامی نیروهای خارجی از سوریه را خواستار شد

«شی چیانجین» سفیر چین در سوریه تأکید کرد کشورش معتقد است که فرآیند سیاسی تنها ابزار برای حل و فصل بحران سوریه است و پکن از همه تلاش‌ها در روند عملیات ژنو، آستانه و سوچی حمایت می‌کند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, سوریه

رای الیوم: کردهای سوریه به آمریکا اعتماد ندارند

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در سرمقاله امروز شنبه خود درباره اعلام آمادگی شورای دمکراتیک کرد برای مذاکره با دولت سوریه نوشت: عدم اطمینان به آمریکا و پیشرفت هایی که ارتش سوریه در جبهه های مختلف نبرد به دست آورد از دلایل مهم این تصمیم به شمار می رود.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

خبرگزاری فرانسه؛ مذاکرات با دمشق زمانی آغاز شد که کردها متوجه شدند که آمریکایی‌ها آنها را تنها خواهند گذاشت

به گزارش مهر به نقل از القدس العربی، منابع آگاه سوری اعلام کردند که مسئولان ارشد حزب سوریه دموکرات (قسد) تحت حمایت آمریکا به دمشق سفر کرده اند و در جریان مذاکرات صورت گرفته با مسئولان سوری به صورت اولیه با تحویل دادن کنترل شهر الرقه و مناطق مسکونی گسترده در شهر الحسکه به این ... خبرگزاری فرانسه؛ مذاکرات با دمشق زمانی آغاز شد که کردها متوجه شدند که آمریکایی‌ها آنها را تنها خواهند گذاشت

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا