دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

سودانی‌ها بر ضرورت سرنگونی نظام حاکم تاکید کردند

شهرهای مختلف سودان از روز چهارشنبه هفته گذشته صحنه تظاهرات مردمی ضد نظام حاکم است، معترضان ابتدا خواستار بهبود شرایط معیشتی خود و تامین کالاهای مورد نیاز مردم بودند اما کم کم خواسته های آن ها تغییر کرد و اکنون خواستار سرنگونی نظام حاکم شده‌اند.

 

هزاران نفر از مردم سودان روز سه شنبه در پایتخت این کشور به تظاهرات ضد دولتی خود شدت بخشیده و باعث نگرانی شدید مقام های این کشور شدند تا جایی که نیروهای دولتی برای متفرق کردن مردم متوسل به خشونت مفرط شدند.

 

تظاهرات در پایتخت

 

روز سه شنبه مردم این کشور بنا بر فراخوان مخالفان دولت سعی داشتند در میدان ‘ابوجنزیر » پایتخت جمع شوند و از آنجا به سمت کاخ ریاست جمهوری بروند و از «عمر البشیر » رئیس جمهوری این کشور بخواهند از قدرت کناره گیری کند.

 

تارنمای «سودان تریبون» نوشت، روز سه شنبه هزاران سودانی در خیابان های پایتخت شعارهایی ضد البشیر سر داده و خواستار کناره گیری او از قدرت شدند و با اینکه نیروهای امنیتی در برخورد با راهپیمایی کنندگان متوسل به خشونت شدند، اما مردم ساعت ها در خیابان ها مانده و ضد دولت شعار دادند.

 

این تارنما افزود، با توجه به جلوگیری نیروهای امنیتی از تجمع مردم در میدان ابوجنزیر، هزاران نفر در نقاط مختلف پایتخت تجمع کردند و شعارهایی مانند ‘آزادی ، صلح، عدالت، انقلاب گزینه مردم است ‘ و ‘ حرکت ما مسالمت آمیز است مسالمت آمیز ‘ و ‘ مردم خواستار سرنگونی نظام هستند’ سر دادند.

 

رسانه های سودانی اعلام کرده اند نیروهای امنیتی و پلیس از همان ابتدا سعی می کردند مانع تجمع مردم شوند و به سمت مردم گاز اشک آور پرتاب می کردند و خودروهای پلیس نیز با گشت زنی در خیابان ها به هرکس که مظنون می شدند در اعتراض های پایتخت مشارکت داشته ، بازداشت می کردند.فعالان سودانی از بازداشت شماری از شخصیت های مشهور و از جمله «محمد الریح السنهوری » دبیر کل حزب البعث العربی و «محمد طه القدال » شاعر معروف سودانی خبر دادند.

 

رسانه ها همچنین از زخمی شدن چندین نفر طی تجمعات اعتراضی روز گذشته خبر دادند که به بیمارستان «الزیتونه » پایتخت منتقل شدند.

 

تارنمای « الراکوبه » نوشت، نیروهای امنیتی اجازه عکس گرفتن و فیلمبرداری به خبرنگاران نمی دادند و به چند خبرنگار شبکه های ماهواره ای حمله کردند وعکس ها و فیلم های گرفته شده در تلفن های همراه آن ها را حذف کردند.

 

نیروهای امنیتی که لباس غیر نظامی بر تن داشتند همچنین به ساختمان روزنامه «السودانی » حمله کرده و سردبیر آن را باخود بردند.

 

۹ زخمی حاصل تظاهرات روز سه شنبه مردم در پایتخت

 

کمیته مرکزی پزشکان سودان روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد نیروهای دولتی برای متفرق کردن معترضان در پایتخت علاوه بر استفاده از گاز اشک آور، به استفاده از گلوله جنگی روی آورده و در این روز ۹ نفر را زخمی کردند که حال برخی از آن ها وخیم است.

 

در این بیانیه آمده است، تک تیراندازهای نظام حاکم که در ساختمان های محل برگزاری راهپیمایی مستقر شده بودند، مردم را هدف گلوله قرار می دادند و نیروهای دولتی یک پزشک را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.

 

عفو بین الملل شمار کشته ها را در اعتراضات اخیر سودان ۳۷ نفر اعلام کرد

 

سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه اعلام کرد طی چند روز گذشته ۳۷ نفر در تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مختلف سودان کشته شده‌اند.

 

«ساره جکسون » معاون شرق آفریقای سازمان عفو بین الملل در این خصوص گفت، نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان غیر مسلح، متوسل به خشونت می شوند، دولت باید دست از چنین رفتارهایی و سرکوب مردم بردارد و مانع خونریزی بیشتر شود و بحران اقتصادی را حل کند.

 

در حالی سازمان عفو بین الملل شمار کشته ها را ۳۷ نفر اعلام کرده که مقام های دولتی می گویند بین پنج تا هشت نفر در تظاهرات اخیر در این کشور کشته شده اند.مخالفان دولت پیش از این نیز از کشته شدن ۳۶ نفر خبر داده و نام و محل کشته شدنشان را اعلام کرده بودند.

 

سخنرانی عمر البشیر در هفتمین روز اعتراضات مردمی

 

البشیر روز سه شنبه در سخنرانی در استان الجزیره واقع در مرکز سودان گفت، برخی از مزدوران و خائنان از مشکلات اقتصادی مردم سوء استفاده می کنند و سعی در رسیدن به اهداف خود دارند اما مردم باید به کار و تلاش ادامه دهند و توجهی به خائنان و مزدوران نکنند.

 

وی در ادامه با تکذیب شایعه دستگیری و زندانی شدنش در سودان گفت، نباید به خائنان و مزدوران فرصت رسیدن به اهدافشان را داد.

 

رئیس جمهوری سودان با اعتراف به وجود مشکلات اقتصادی در این کشور گفت، این مشکلات به دلیل تحریم کشورهای غربی است و چون او تسلیم کشورهای غربی نشده این مشکلات را پیش آورده‌اند.

 

مخالفان دولت: به اهداف اولیه خود از تظاهرات رسیدیم

 

مخالفان دولت سه شنبه شب اعلام کردند از ابتدا می دانستند امکان رسیدن به کاخ ریاست جمهوری وجود نداشته است و هدف اصلی آن ها رساندن این پیام بود که مردم خواستار کناره گیری البشیر از قدرت هستند و در این کار نیز موفق بودند.

 

مخالفان دولت در بیانیه ای تاکید کردند مردم سودان مجدانه خواستار تغییر در کشورشان هستند و از همه راه های مسالت آمیز برای سرنگون کردن این نظام استفاده می کنند.

 

دو ائتلاف ‘ندای السودان ‘ و ‘نیروهای اجماع ملی ‘نیز در بیانیه ای مشترک اعلام کردن شب و روز به تظاهرات ادامه می دهند تا نظام حاکم را خسته و فرسوده و در نهایت سرنگون کنند.

 

با گذشت هفت روز از تظاهرات گسترده مردمی در سودان و تاکید مردم بر ضرورت سرنگون کردن نظام حاکم حال این سوال وجود دارد که آیا عمر البشیر که از حدود ۳۰ سال پیش قدرت را در این کشور در دست دارد، این بار می‌تواند این بحران را پشت سربگذارد؟

ایرنا

اعتراضات گسترده مردمی در پی خودسوزی یک خبرنگار در تونس

سندیکای ملی روزنامه‌نگاران تونس در بیانیه‌ای در سایت الکترونیکی خود اعلام کرد، عبدالرزاق الزرقی، عکاس خبری به دنبال خودسوزی در اعتراض به شرایط اجتماعی نابسامان و ناامیدی موجود در کشور درگذشت.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, شمال افریقا

فرصت‌های پیروزی «سیف‌الاسلام قذافی» در انتخابات لیبی

نام «سیف‌الاسلام» فرزند «معمر قذافی» رهبر پیشین لیبی این روزها به عنوان یکی از برجسته‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بهار آینده مطرح است.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایتالیا, جهان, خبر, روسیه, شمال افریقا, لیبی, ناتو

خیز جریان‌های چپگرا در تونس برای انحلال جنبش النهضه

علی کلثوم، عضو هیات وکلای مدافع شکری بلعید و محمد البراهمی اعلام کرد، این هیات به زودی با طرح شکایت قضایی علیه جنبش النهضه، با استناد به بند هفت قانون مبارزه با تروریسم که طبق آن امکان انحلال هر حزب یا جمعیتی به دلیل ارتباطش با تروریسم وجود دارد، انحلال این حزب را خواستار می‌شود.

ادامه

تونس, جهان, خبر, شمال افریقا