انتقاد صدراعظم اتریش از «بازی کثیف» اتحادیه اروپا در توزیع واکسن کرونا

سباستین کورتس با متهم کردن اتحادیه اروپا به توزیع ناعادلانه واکسن کرونا، از رایزنی‌ها با روسیه برای خرید یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک خبر داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اروپای مرکزی, جهان, خبر, روسیه

تصویب پروژه‌های جدید میان ایران و آژانس انرژی اتمی

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از تصویب چندین پروژه جدید همکاری فنی میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان اجلاس هفته گذشته شورای حکام آژانس خبر داد.

ادامه

اتریش, اروپای مرکزی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر

سباستین کورتس پیروز انتخابات اتریش؛ ائتلاف ضروری است

نتایج نظرسنجی‌ پس از انتخابات نشان می‌دهد، حزب محافظه‌کار صدراعظم پیشین اتریش موسوم به “حزب مردم اتریش” در انتخابات پارلمانی زودهنگام امروز (یکشنبه) پیروز شده است اما همچنان نیازمند شریک ائتلافی است.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حزب محافظه‌کار سباستین کورتس، صدراعظم پیشین اتریش با کسب ۳۷ درصد رای پیشتاز شد و بعد از آن حزب سوسیال دموکراتیک با ۳۳ درصد و حزب راستگرای آزادی اتریش با ۱۷ درصد قرار گرفته‌اند. حزب سبزها هم به ۱۴.۱ درصد رای رسیدند. حزب سبزها در انتخابات سال ۲۰۱۷ حتی نتوانسته بود از حد نصاب ۴ درصدی ورود به پارلمان عبور کند.

 

مردم اتریش امروز در یک انتخابات زودهنگام پارلمانی پای صندوق‌های رای رفتند. این انتخابات پس از سقوط دولت ائتلافی و در پی انتشار یک ویدیو جنجالی در ماه مه صورت می‌گیرد. کورتس با کسب ۳۷ درصد رای احتمالا دوباره به عنوان صدراعظم انتخاب می‌شود و باید دولت تشکیل دهد. این رقم ۵.۶ درصد بیش از آرای این حزب در انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۷ است.

 

فروپاشی دولت اتریش پس از انتشار ویدیویی از هاینتس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب آزادی اتریش و معاون صدراعظم این کشور به وقوع پیوست که او در آن ظاهرا وعده اعطای قراردادهای دولتی را در ازای کسب حمایت سیاسی به کسی که ادعا می‌کرد از بستگان نزدیک یک شهروند قدرتمند روسیه است، می‌دهد.

 

براساس نظرسنجی‌ها سباستین کورتس، رهبر حزب محافظه‌کار مردم و صدراعظم پیشین اتریش در انتخابات پیروز خواهد شد، اما برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد داشت. گفته می‌شود کریستیان کورتس دولت ائتلافی را با حزب سبزها تشکیل خواهد داد. تجمیع آرای این دو حزب برای تشکیل دولت کافی است.

 

مدیر کمپین جناح چپگرای سبزها گفته است، توپ اکنون در زمین کورتس است. صدراعظم پیشین اتریش گفته است در صورت پیروزی با تمامی احزاب مذاکره خواهد کرد. دو گزینه احتمالی او، ائتلاف دوباره با حزب آزادی یا سبزها و لیبرال‌هاست.

 

با انتشار خبر نتایج نسبتا قطعی انتخابات، آنه‌گرت کرامپ−کارنباوئر، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان پیروزی کریستیان کورتس، رهبر ۳۳ ساله حزب مردم اتریش، را به او تبریک گفت. او ابراز امیدواری کرد که دو کشور در سطح اروپا همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

ایسنا