مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

ریابکوف: آمریکا اقدام احمقانه‌ای انجام ندهد/ اروپا استقلال خود را از دست داده است

«تاس» گزارش داد؛ معاون وزیر امور خارجه روسیه استقرار احتمالی سامانه‌های ضدموشکی “تاد” آمریکا در منطقه خارکوف اوکراین را نوعی باج خواهی و اقدامی تحریک آمیز علیه روسیه ارزیابی کرد و از واشنگتن خواست اقدام احمقانه‌ای انجام ندهند.

 

به گزارش تسنیم، در شرایطی که کشورهای غربی به اتهام زنی به روسیه درباره قصد حمله به اوکراین ادامه می‌دهند، حمایت نظامی آنها از این کشور افزایش قابل توجهی یافته است. به گفته “دیمیتری کوله‌با”، وزیر امور خارجه اوکراین کی‌یف در طول ماه‌های اخیر ۱.۵ میلیارد دلار از شرکای غربی خود کمک نظامی دریافت کرده است.

 

روز دوشنبه، یک منبع دیپلماتیک فاش کرد که مقامات کی‌یف از ایالات متحده خواستند تا چندین گردان از سامانه‌های متحرک ضدموشکی “تاد” (THAAD-Terminal High Altitude Area Defense) را در نزدیکی شهر خارکوف، در مناطق شمال شرقی اوکراین مستقر کند.

 

به گفته این منبع خبری، استقرار این سامانه در نزدیکی شهر خارکوف ممکن است به ارتش اوکراین و متحدانش در ناتو اجازه دهد تا به عمق یک هزار کیلومتری از خاک روسیه دسترسی داشته باشند.

 

خبرگزاری «تاس» گزارش داد، “سرگئی ریابکوف”، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که استقرار احتمالی سامانه‌های متحرک ضدموشکی “تاد” آمریکا در منطقه خارکوف اوکراین یک باج خواهی و اقدامی تحریک آمیز علیه روسیه محسوب می‌شود.

 

ریابکوف همچنین از همتایان آمریکایی خواست تا از انجام اقدامات احمقانه خودداری کنند و افزود: «هر آنچه در این منطقه در خصوص پمپاژ تجهیزات، مهمات و تسلیحات نظامی از جمله سلاح های کشنده رخ می‌دهد، تلاشی است برای اعمال فشار مضاعف و احتمالاً اعمال فشار نظامی-فنی بر روسیه. بدیهی است که در اینجا عامل باج خواهی و فشار وجود دارد و ما این را درک می‌کنیم.»

 

ریابکوف یادآور شد که روسیه با تأسف شاهد است که به طور کلی، چیزی در زرادخانه کل گروه مخالفان این کشور باقی نمانده است. آنها به جای شرکت در تنش زدایی، که شامل درخواست بی‌قید و شرط از مقامات کی یف برای رعایت کامل توافقات مینسک می‌شود، در حال انتشار اطلاعات کاذب از وضعیت منطقه هستند تا باعث ایجاد احساسات منفی شود.

 

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین درباره اظهارات برخی کشورهای غربی و آمریکا درباره خط لوله گاز “جریان شمالی-۲″، آنها را یک «خیمه سیاسی» خواند و اعلام کرد که کشورهای اروپایی در تعیین منافع خود مستقل نیستند.

 

سرگئی ریابکوف گفت: «ایالات متحده و متحدانش مدت‌هاست که خط لوله گاز “جریان شمالی-۲” را به ابزاری برای اعمال فشار بر مسکو تبدیل کرده‌اند. این انعکاسی از این واقعیت‌ است که دیگر در اروپا، ناتو و اتحادیه اروپا شکل گرفته، جایی که نه تنها استقلال عمل وجود ندارد، بلکه حتی تلاش نمی‌شود تا منافع خودی را به درستی و در بلندمدت را ارزیابی کرد.»

 

به گفته ریابکوف، طرف روسی به طور روزانه از کانال‌های مختلف موضوع تضمین‌های امنیتی را پیگیری می‌کند. معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «در واقع تماس‌ها از طریق کانال‌های مختلف، از جمله در بالاترین سطح و بطور روزانه انجام می شود، و ما به ارتباط خود با همتابان غربی در خصوص این موضوع ادامه می دهیم.»

 

به گفته وی، فدراسیون روسیه در حال تجزیه و تحلیل پیشنهادات دریافت شده از سوی ایالات متحده در زمینه تضمین‌های امنیتی است، اطلاعات همچنان به مسکو می‌رسد و طرف روسی تعدادی از پیشنهادات متقابل آمریکا، به ویژه در خصوص شفافیت و اقدامات اعتمادسازی را جدی گرفته است.

اعتراضات در اسلواکی علیه پیمان نظامی با آمریکا

در حالی که اسلواکی و آمریکا هر دو از اعضای ائتلاف ناتو هستند، هزاران تن از معترضان اسلواکیایی تجمعی را با هدف اعتراض به یک معاهده نظامی میان کشورشان و آمریکا برپا کردند.

ادامه

اسلواکی, امریکا, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

غرب، نه روسیه، مسئول خطر جنگ در اوکراین است

جهان سرمایه‌داری و به‌ویژه جلودار مالی-نظامی آن آمریکا، هنوز نتوانسته است کمر از زیر بار بحران اقتصادی‌ای راست کند که از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و با شروع همه‌گیری کووید-۱۹ بار دیگر اوج گرفت و تورم کنونی در آمریکا فقط یکی از پیامدهای آن است.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, افغانستان, المان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, دیدگاه, روسیه, سازمان ملل, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, عراق, گرجستان, لهستان, مقاله, مکزیک, ناتو

دیلی تلگراف: بیانیه پوتین و شی جین‌پینگ نشانگر عصر جدید روابط ژئوپلتیک است

روزنامه دیلی تلگراف نوشت، بیانیه مشترک چین و روسیه که در نتیجه سفر رئیس جمهوری روسیه به پکن به امضا رسید، نمایانگر گذاری به روابط بین‌الملل با ساختاری متفاوت است.

ادامه

اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا