چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

رکود اقتصادی و بحران بانک‌های مرکزی در اقتصادهای بزرگ جهان

گزارش بانک‌های مرکزی در اکثر کشورهای اقتصاد برتر جهان، حاکی از رکود اقتصادی و تلاش این بانک‌ها برای افزایش نرخ بهره است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وضعیت بازارهای مالی و اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان با بحران روبرو است و بیشتر بانک‌های مرکزی در اقتصادهای بزرگ جهان برای کاهش تورم و مبارزه با رکود اقتصادی مجبور شدند نرخ بهره‌های خود را افزایش دهند. البته این چالش وجود دارد که چگونه می‌توان نرخ تورم را با این افزایش بهره‌ها کنترل کرد.

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه (bps) افزایش داد و این درحالی است که وضعیت مشابهی نیز در بانک مرکزی آمریکا در حال انجام است.

طبق فهرست بانک مرکزی ۹ کشور برتر در اقتصاد جهان نرخ بهره خود را افزایش داده‌اند:

۱. آمریکا

بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های گذشته به یک سلسله افزایش نرخ بهره به جهت کاهش تورم روی آورده ولی نرخ بیکاری در ماه آگوست به ۳.۸ درصد رسید.

قیمت کالاهای مصرفی در کنار مواد غذایی و سوخت ۴.۳ درصد افزایش یافته است. البته انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا در نشست ۲۰ سپتامبر خود نرخ بهره خود را تا ۵.۵ درصد ثابت نگه دارد.

۲. نیوزیلند

بانک مرکزی نیوزلند در ماه مه نرخ نقدی خود را به بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته یعنی ۵.۵ درصد رساند و از آن زمان تا کنون آن را حفظ کرده است.

۳. انگلیس

بازارهای مالی موجب شد که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را برای پانزدهمین بار در سال جاری به ۵.۵ درصد برساند که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۷ تا کنون است.

این بانک با وجود ضعف بازار مسکن، همچنان سعی می‌کند با نرخ‌های بهره رکود اقتصاد را کنترل کند. طبق گزارش‌ها نرخ تورم در ماه جولای سه برابر میزان هدف بانک مرکزی انگلیس بوده است.

حدود نیمی از اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند که نرخ‌های بهره در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ بار دیگر افزایش یابد.

۴. کانادا

رئیس بانک مرکزی کانادا طی نشست خبری در هفتم سپتامبر گفت که سیاست پولی ممکن است آنقدر محکم نباشد که به نرخ هدف برسد.

این صحبت‌های تیف مکلم یک روز بعد از آن اعلام شد که بانک مرکزی کانادا نرخ بهره خود را در پنج درصد نگه داشت ولی گفته شده که در صورت تداوم فشار قیمت‌ها ممکن است دوباره افزایش یابد.

۵. منطقه یورو

بانک مرکزی اروپا نرخ کلیدی خود را به چهار درصد افزایش داد، که بالاترین سطح از زمان راه اندازی واحد پول یورو در سال ۱۹۹۹ بود.

این بانک همچنین پیش‌بینی‌های خود را در نرخ تورم تغییر داد و هم اینک اعلام کرده انتظار دارد طی ۲ سال آینده ۲ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.

۶. نروژ

بانک مرکزی نروژ گفته است که احتمال دارد که در این ماه هزینه‌های استقراض را افزایش دهد.

داده های منتشر شده پس از آخرین جلسه این بانک نشان داد که تورم اصلی به طور غیرمنتظره ای در ماه آگوست به ۶.۳ درصد کاهش یافته است، با این حال هنوز فشار بر این بانک برای نگه داشتن نرخ های خود وجود دارد.

۷. استرالیا

بانک مرکزی استرالیا برای سومین جلسه متوالی در ماه سپتامبر که آخرین جلسه تحت ریاست فیلیپ لو فرماندار سابق استرالیا بود، نرخ بهره را در ۴.۱ درصد ثابت نگه داشت.

انتظار می‌رود که میشل بولاک جانشین وی، در تاریخ سوم اکتبر با لحن مشابهی برخورد کند و گفته می‌شود تا اواخر سال ۲۰۲۵ نرخ بهره با وجود تورم قیمت‌های مصرفی از ۴.۹درصد به میزان هدف برسد.

۸. سوئد

بازارهای مالی بر این باورند که بانک مرکزی این کشور احتمال دارد که در ۲۰ سپتامبر نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش دهد و به چهار درصد برساند.

این درحالی است که کاهش ارزش هفت درصدی کرون سوئد در برابر یورو تجربه می‌شود. دولت سوئد انتظار دارد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۰.۸ درصد کاهش یابد.

۹. سوئیس

تورم سوئیس در ماه آگوست در سطح ۱.۶ درصد ثابت ماند که کاملاً در محدوده هدف بانک ملی این کشور قرار دارد.

با توجه به قیمت‌گذاری در بازارهای مالی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تنها ۶۰ درصد احتمال دارد که بانک مرکزی سوئیس نرخ‌ بهره را روی ۱.۷۵ درصد نگه دارد.

۱۰. ژاپن

بانک مرکزی ژاپن، بدبین‌ترین بانک مرکزی جهان، هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد. سیاست گذاران ژاپنی تاکید می‌کنند که افزایش نرخ بهره غیرمحتمل است.

ولی بانک مرکزی این کشور برای کنترل بازده اوراق قرضه دولتی همچنان تحت فشار قرار دارد به ویژه در زمانی که ارزش ین نیز در سال جاری نسبت به دلار ۱۰ درصد کاهش یافته است.

نگرانی اتحادیه اروپا از جولان خودروهای چینی در قاره سبز

رئیس کمیسیون اروپایی مخدوش شدن بازار خودروی داخلی توسط خودروهای چینی را قابل قبول ندانسته و بررسی درباره این مسئله را در دستور کار قرار می‌دهد. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه “تاگس شاو” آلمان، اتحادیه اروپا می خواهد تحقیقات رقابتی را در مورد انحرافات بازار ناشی از یارانه های چینی برای خودروهای الکتریکی ... نگرانی اتحادیه اروپا از جولان خودروهای چینی در قاره سبز

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, فرانسه

کارشناس الجزایری: کشورما منافع زیادی را در توافقنامه شراکت با اتحادیه اروپا از دست داد

یک استاد اقتصاد الجزایری چهارشنبه شب گفت: در چارچوب توافقنامه شراکت با اتحادیه اروپا، کشورش نه تنها چیزی عایدش نشد، بلکه منافعی را نیز از دست داد. به گزارش ایرنا، «مراد کواشی» استاد اقتصاد دانشگاه «ام البواقی» به اسپوتنیک روسیه گفت که الجزایر سالانه میلیاردها دلار به علت معافیت گمرگی که کالاهای ساخت اروپا در ... کارشناس الجزایری: کشورما منافع زیادی را در توافقنامه شراکت با اتحادیه اروپا از دست داد

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, الجزایر, جهان, گزارش, مجارستان

مجارستان: واکنش بد اتحادیه اروپا به جنگ اوکراین باعث چند دستگی جهان شد

وزیر امور خارجه مجارستان ضمن تاکید بر اینکه واکنش اروپا به بحران اوکراین باعث چند دستگی جهان شده است، گفت، بوداپست می‌خواهد شاهد اقدامات متحدکننده همچون ابتکارعمل کمربند و جاده چین باشد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در حاشیه نشست کمربند و جاده در هنگ‌کنگ به ... مجارستان: واکنش بد اتحادیه اروپا به جنگ اوکراین باعث چند دستگی جهان شد

ادامه

اروپای غربی, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحلیل, جنایات جنگی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, غرب, مجارستان

هشدار سازمان جهانی تجارت درباره چندپارگی تجارت جهانی

سازمان جهانی تجارت هشدار داد تنش های ژئوپلتیکی جریان تجارت در جهان را تغییر داده زیرا کشورها به جای این که یک صادرکننده کارامد باشند، زنجیره عرضه خود را به سمت کشورهای متحدشان تغییر داده اند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: سازمان تجارت جهانی مستقر در ژنو در گزارش سالانه تجارت ... هشدار سازمان جهانی تجارت درباره چندپارگی تجارت جهانی

ادامه

اروپا, اقتصادی, ژئوپلیتیک, سازمان تجارت جهانی, سازمان ملل, فقر, گزارش