خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

رویکرد خصومت آمیز آمریکا به چین از زاویه دیگر

واشنگتن تایمز گزارش داد: مقامات دولت جو بایدن می‌گویند قصد ندارند کشورهای دیگری را به گروه همکاری راهبردی «کوواد» اضافه کنند و تاکید دارند آینده سیاست خارجی آمریکا در منطقه هند- پاسفیک به همسویی چهار عضو این گروه برای مقابله با به ادعای واشنگتن درباره افزایش سیاست تهاجمی پکن بستگی دارد.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «گای تیلور» خبرنگار واشنگتن تایمز نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی مطلع ازطرح آمریکا در منطقه هند-پاسفیک به این روزنامه گفته است که گروه کوواد متشکل از کشورهای آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا قطعا محور تمرکز سیاست کلی آمریکا در این منطقه خواهد بود و کاخ سفید در حال آماده سازی زمینه‌ای برای برگزاری اجلاسی منحصربفرد در نوع خود در  «سطح سران » کوواد که در سال جاری  است.

 

واشنگتن تایمز افزود: این اظهارات همزمان با افزایش انتقادهای چین از گروه کوواد مطرح شده است ضمن این که گمانی زنی‌ها درباره این که آمریکا به دنبال تشکیل طرح غیر رسمی«کوواد-پلاس» است که هدف از آن جلب حمایت راهبردی کشورهای کوچکتر پیرامونی چین از جمله کره جنوبی، فیلیپین، سنگاپور،مالزی و شاید ویتنام است.

 

تحلیلگران می‌گویند این کشورها و دیگر کشورها در افزایش رقابت بر سر قدرت بین پکن و واشنگتن به بازی گرفته شده‌اند. برخی از آن‌ها همین حالا هم به دلیل وابستگی به تجارت چین به این کشور مدیون هستند.

 

بحث‌ها درباره ساختار احتمالی «کوواد پلاس» از زمان ابراز تمایل دولت بایدن درباره آنچه که تلاش راهبردی دولت ترامپ برای همکاری با کشورهای منطقه هند-پاسفیک برای مقابله با چین قلمداد می‌شد، تقویت شده است.

 

به گزارش تارنمای مورنینگ پست، وزیر خارجه چین دولت ترامپ را به سوء استفاده از گروه کوواد برای ایجاد ذهنیت جنگ سرد و تحریک به رویارویی توصیف کرده که هدف از آن «حفظ نظام سلطه و هژمونیک آمریکا» است.

 

شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین نیز در زمان ورود بایدن به کاخ سفید در ماه ژانویه گفت تلاش‌های آمریکا برای جلب حمایت جهان علیه چین خطر «جنگ سرد جدید» را به دنبال دارد.

 

برخی در واشنگتن بر این باورند که این درگیری اکنون آغاز شده است.

 

دو مقام ارشد دولت بایدن که خواستند نامشان فاش نشود در مصاحبه با روزنامه واشنگتن تایمز بیان کردند که احتمالا تشکیل یک زمینه حقوقی و امنیتی حامی دموکراسی در منطقه هند-پاسفیک به رغم وابستگی شدید تجاری این کشورها به چین، دقیقا همان چیزی است که دولت بایدن امیدوار است به آن دست یابد.

 

منابع نزدیک به دولت آمریکا مدعی‌اند مقامات کاخ سفید حتی در بین مشاوران بایدن که دارای گرایش به سوسیالیست‌ها هستند نیز توافق دارند که باید با چین مقابله شود و مشاوران دولت بایدن می‌گویند استفاده از کوواد بهترین راه برای رویگردانی کشورهای این منطقه در مقابله افزایش قدرت اقتصادی و ژئوپلتیکی است.

 

این رسانه به نقل از یک مشاور دولت بایدن نوشت: در رابطه با کوواد توپ اکنون در زمین دولت بایدن است. اگر دولت بایدن بتواند به شکل موثری ساختاری که دولت بایدن شروع به ایجاد کرد تشکیل دهد کوواد به ابزار مهمتری در طرح‌های گسترده‌ای تبدیل خواهد شد که هدف از آن همکاری بین کشورهای همسو در تلاش برای رویارویی با چین است.

 

یک مقام ارشد دولت بایدن در گفت و گو با واشنگتن تایمز گفت اکنون طرح خاصی برای گسترش کوواد با حضور کشورهای دیگر در دست نیست اما مشاور ارشد امور آسیا در دولت بایدن علنا به دنبال دیگر کشورها برای تعهد کامل نسبت به کوواد است.

 

در نشست مجازی کوواد ماه مارس بایدن و همتایان او متعهد شدند نسبت به ایجاد منطقه‌ای ازاد در هند-پاسفیک در مقابله با چالش‌های کنونی چین همکاری کنند. آن‌ها همچنین وعده دادند همکاری نزدیکی در زمینه طرح‌های آب و هوایی و ساخت واکسن کرونا داشته باشند.

 

در نشست آتی کوواد قرار است بر زیرساختارهایی تاکید شود که می‌تواند طرح چند میلیارد دلاری چین را برای فشار اقتصادی بر کشورها با استفاده از جاده ابریشم به چالش بکشد.

 

چین بیان کرده که در اعمال فشار اقتصادی بر کشورهای کوواد در صورت تقابل آنها علیه این کشور تردید نخواهد کرد.

 

چین شریک تجاری نخست استرالیا و ژاپن، شریک تجاری دوم هند بعد از آمریکا است.

 

به نوشته واشنگتن تایمز کوواد ممکن است با نهادهای اقتصادی و امنیتی کنونی مانند آ سه آن ادغام شود اما برخی چنین استدلال می‌کنند که این ادغام می‌تواند فقط توان پکن را برای تضعیف کوواد تقویت کند.

 

بایدن از زمان روی کار آمدنش با چالش‌های فراوانی در سیاست خارجی روبرو بوده که مساله چین یکی از آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

 

جنگ تجاری به رهبری ترامپ میان چین و آمریکا به کارگران و کشاوزان دو طرف خسارات مالی فراوانی را وارد کرده است.

 

در خصوص مسائل مربوط به تغییرات آب‌وهوایی می‌توان گفت چنانچه دو ابرقدرت جهانی تمایلی به گفت وگو  نداشته باشد، پیشرفت چندانی در خصوص به وقوع نخواهد پیوست.

هشدار ناتو به روسیه و چین درباره فعال کردن «ماده ۵» برای پاسخ به حملات سایبری

دبیر کل ناتو دوشنبه با متهم کردن روسیه و چین به انجام حملات سایبری هشدار داد این ائتلاف ممکن است ماده ۵ پیمان ناتو را برای مقابله با این حملات فعال کند.

ادامه

استرالیا, امریکا, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, کانادا, ناتو

پاسخ پکن به بایدن درباره شرکت ندادن چین در تعیین قوانین تجارت جهانی

وزارت خارجه چین به مقاله جو بایدن که گفته بود، چین نباید در تعیین و توسعه قوانین مربوط به تکنولوژی جدید و تجارت جهانی شرکت داده شود، واکنش نشان داد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان تجارت جهانی, شرق آسیا

نگرانی آمریکا از توان نظامی ناوگان دریایی روسیه

تحلیلگر نظامی آمریکایی با اشاره به افزایش تعداد کشتی‌های جدید ناوگان دریایی روسیه و مجهز شدن آنها به انواع تسلیحات نظامی مدرن، گفت: امکانات، کارآیی و توان دفاعی این نیروها را نمی‌توان نادیده گرفت.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا