هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

روسیه ناتو را به تشدید عمدی وخامت اوضاع پیرامون اوکراین متهم کرد

معاون وزیر خارجه روسیه که ریاست هیئت نمایندگی کشورش در مذاکرات امنیتی آتی با ناتو را برعهده دارد، گفت: در آستانه نشست شورای روسیه-ناتو، کشورهای عضو ناتو تلاش می‌کنند تا وخامت اوضاع پیرامون بحران داخلی در اوکراین را افزایش دهند.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “الکساندر گروشکو” معاون وزیر امور خارجه روسیه که از سال ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۸ سمت نماینده دائم روسیه در مقر ناتو در بروکسل را برعهده داشت، ریاست هیئت نمایندگی این کشور در نشست شورای روسیه-ناتو که قرار است ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ماه) برگزار شود را عهده دار شده است.

 

گروشکو در گفت‌وگو با این خبرگزاری توضیح داد که در حال حاضر مقامات مسکو منتظر اقدامات مشخص بروکسل در زمینه انجام مذاکرات آتی هستند، برای اینکه نشست شورای مشترک روسیه-ناتو بطور معمول قبل از برگزاری نشست کمیسیون اوکراین-ناتو یا نشست شورای وزیران اورآتلانتیک برگزار می‌شود.

 

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اعلام قصد خود برای برگزاری یک کنفرانس ویدئویی فوری در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو، در واقع سعی دارد وخامت اوضاع پیرامون مناقشه داخلی در اوکراین را افزایش دهند.

 

وی گفت: «تنها علائمی که از طرف ناتو به ما ارسال می‌شود، این است که آنها نگران این هستند که “گویا نیروهای نظامی روسی در مرز اوکراین متمرکز شده‌اند. چنین اظهاراتی تنها با هدف تشدید وخامت اوضاع پیرامون مناقشه داخلی در اوکراین صورت می‌گیرد. در شرایطی که روسیه اصلاً بعنوان یکی از طرفین درگیری‌های داخلی در اوکراین مطرح نیست. البته چنین موضع گیری از مقامات بروکسل اصلاً بعید نیست.»

 

روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام شد که وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در تاریخ ۷ ژانویه (۱۷ دی ماه) نشست فوق‌العاده‌ای بصورت کنفرانس ویدئویی برگزار می‌کنند تا قبل از نشست شورای روسیه-ناتو، در پشت درهای بسته درخواست‌های مقامات مسکو درباره مسائل امنیتی در قاره اروپا را بررسی کنند.

 

“ینس استولتنبرگ” دبیرکل ناتو شب گذشته اعلام کرد که در نشست شورای روسی-ناتو، مسائل مربوط به امنیت نظامی در اروپا و همچنین اوضاع پیرامون اوکراین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

وی گفت: «من تاریخ برگزاری نشست شورای روسیه-ناتو را ۱۲ ژانویه تعیین کرده‌ام. ما قصد داریم در این نشست مسائل کلی مربوط به امنیت نظامی در قاره اروپا، به‌خصوص روند اوضاع کنونی در اوکراین و پیرامون آن، با توجه به افزایش فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای این کشور و همچنین مسائل مربوط به شفافیت متقابل در اقدامات نظامی روسیه و ناتو با هدف کاهش خطرات احتمالی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.»

 

استولتنبرگ یادآور شد که دستور کار نشست شورای روسیه-ناتو در جهت ایجاد امکان مناسب برای انجام گفتگوهای سازنده، با در نظر گرفتن منافع همه طرفین تعیین شده است.

 

دبیرکل ناتو پیش از این گفته بود که این سازمان هرگز با مسکو درباره حق اوکراین برای “انتخاب راه خود” و پیوستن به صفوف ناتو، سازش نخواهد کرد. به گفته وی، ناتو هم حق دارد از کشورهای عضو این سازمان دفاع کند.

 

بعد از آن “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد، اگر دبیرکل ناتو معتقد است که این سازمان حق دارد اصول و تعهدات زیربنایی امنیت اروپا را زیر پا بگذارند که از جمله آنها، لزوم امنیت برابر و غیرقابل تقسیم برای همه کشورهای این قاره است، واضح است که او دیگر قادر به اجرای مسئولیت خود نبوده و باید استعفا دهد.

“آندرساید: ” هزینه “باورنکردنی” لندن برای مداخله سیاسی در روسیه

مسکو می‌گوید، انگلیس شبکه‌ای از وابسته‌ها در روسیه ایجاد کرده تا از طریق سیستم اعطای سالانه کمک‌های مالی چند میلیون دلاری، در جامعه مدنی آن نفوذ کنند.

ادامه

انگلستان, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا

رهبر حزب چپ فرانسه خواستار خروج این کشور از ناتو و تعامل با روسیه شد

رهبر حزب چپ “فرانسه رام نشدنی”، که اعلام کرده قصد دارد دوباره برای احراز سمت ریاست جمهوری فرانسه مبارزه کند، خواستار خروج این کشور از ناتو و تعامل با روسیه شده و اظهار کرد، این امر باید به کاهش تنش در حوزه روابط بین‌الملل کمک می‌کند.

ادامه

اتحاد شوروی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, روسیه, غرب اروپا, فرانسه, ناتو

نشنال اینترست: آمریکا ممکن است منطقه بالتیک را قربانی توافق با روسیه کند

به نوشته مجله “نشنال اینترست”، دولت آمریکا ممکن است جمهوری‌های منطقه دریای بالتیک را از پیمان ناتو کنار بگذارد تا امکان دستیابی به توافق با روسیه درباره امنیت راهبردی در اروپا فراهم شده و از بروز جنگ جهانی جدید جلوگیری کند.

ادامه

استونی, امریکا, اوکراین, بالکان, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, لتونی, لیتوانی, مقاله, ناتو