بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

پالتیکو: اوکراین در مسیر شکست است

نشریه آمریکایی «پالتیکو» اوضاع ارتش اوکراین را به لحاظ تسلیحات و تعداد سربازانش ناگوار دانسته و معتقد است که کی‌یف در آستانه شکست از روسیه قرار دارد. به گزارش ایسنا، روزنامه پالتیکو در مطلبی با عنوان «اوکراین به سمت شکست به پیش می‌رود» به قلم «جیمی دتمر»، تحلیگر بخش اروپای این نشریه نوشته است: «کافی ... پالتیکو: اوکراین در مسیر شکست است

ادامه

آمریکا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

نشریه پولیتیکو شکست ارتش اوکراین در نبرد با روسیه را طی ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، بنا به پیش‌بینی یک رسانه غربی، ارتش اوکراین احتمالاً در چند ماه آینده در جبهه نبرد دچار شکست می‌شود. نشریه پولیتیکو به نقل از چند افسر بلندپایه نظامی روز چهارشنبه اعلام کرد ... پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

ادامه

اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

روسیه جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس در قره‌باغ متهم کرد

مسکو جمهوری آذربایجان را به نقض توافق آتش‌بس با ورود به منطقه ماموریت حافظ صلح روسیه در منطقه قره باغ کوهستانی متهم کرد، این اولین باری است که روسیه به طور علنی مسئولیت نقض توافق ۲۰۲۰ را متوجه آذربایجان کرده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه همچنین نیروهای جمهوری آذربایجان را به استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه برای حمله به نیروهای قره باغ متهم کرد و وزارت خارجه روسیه نسبت به تنش‌ها در منطقه ابراز “نگرانی شدید” کرد.

 

اما وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با ابراز تاسف از بیانیه یکجانبه وزارت دفاع روسیه که حقیقت را منعکس نمی‌کند، گفت: جمهوری آذربایجان حتی یک ماده از توافق آتش‌بس را نقض نکرده است.

 

این وزارتخانه اعلام کرد وزرای دفاع دو کشور در مورد وضعیت منطقه بحث و تبادل نظر کردند و “طرف آذربایجانی اعلام کرد که در حال شفاف سازی مواضع و محل استقرار نیروهای مسلح خود در میدان است” و ارمنستان را به “تلاش برای تحریک” و عدم خروج نیروها از قره باغ متهم کرد.

 

این وزارتخانه “از وزارت دفاع روسیه درخواست کرد تا نیروهای باقی مانده ارمنستان و واحدهای مسلح غیرقانونی را به طور کامل از قلمرو بین المللی به رسمیت شناخته شده آذربایجان خارج کند.”

 

حوادث بین نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ماه های اخیر مکرر بوده است، اما اعلام روز شنبه اولین بار پس از پایان جنگ بر سر قره باغ در نوامبر ۲۰۲۰ بود که مسکو یکی از طرفین را به نقض آتش بس شکننده متهم کرد.

 

کرملین روز شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دو بار – در روزهای جمعه و پنج‌شنبه – با نیکول پاشینیان، رهبر ارمنستان، درباره این وضعیت گفتگو کرده است.

 

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با نقض مفاد بیانیه سه جانبه رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان از تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰، در فاصله ۲۴ مارس تا ۲۵ مارس وارد منطقه مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی شده و اقدام به ایجاد یک پست دیده بانی کردند. در ادامه این بیانیه آمده است که از پهپادهای ساخت ترکیه برای حمله به نیروهای قره باغ در نزدیکی روستای فاروخ که به پاروخ معروف است، استفاده شده است. به طرف آذربایجانی درخواست خروج نیروها ارسال شده است. فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه در حال اتخاذ تدابیری برای حل این وضعیت است.

 

وزارت امور خارجه روسیه نیز از همه طرف‌ها خواست که “خویشتن‌داری” کنند و توافق‌های سه جانبه موجود را بطور دقیق رعایت کنند.

 

در سال ۲۰۲۰، ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه تحت مناقشه طولانی با هم جنگیدند که جان بیش از ۶۵۰۰ نفر را گرفت. توافق آتش بس با میانجیگری پوتین باعث شد ایروان بخش‌هایی را واگذار کند و روسیه یک گروه حافظ صلح را در منطقه کوهستانی مستقر کند.

 

وزارت دفاع این منطقه جدا شده روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری آذربایجان سه نفر را کشته و ۱۵ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در روستای پاروخ به حضور خود ادامه می‌دهند.

 

وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما همچنین انتظار داریم که نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی گام های ملموس و قابل مشاهده برای حل این وضعیت و جلوگیری از تلفات و خصومت‌های جدید بردارند.

ریچارد هاس: نمی‌دانیم سخنان بایدن را چگونه باید جبران کرد

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید حرف‌های بایدن وضعیت خطرناک کنونی را خطرناک‌تر کرده و آسیب‌های آن انکارناپذیر است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, کره شمالی

کرملین: مردم روسیه برای رهبر خود تصمیم می‌گیرند نه جو بایدن

سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات جو بایدن در خصوص لزوم تغییر حکومت در روسیه گفت: این را آقای بایدن نباید تصمیم بگیرد. این موضوعی است که فقط باید با انتخاب مردم فدراسیون روسیه صورت پذیرد.

ادامه

امریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا