نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد توافق‌های نظامی با آمریکایی که چندی پیش به صورت یکجانبه از سمت نیجر لغو شد، بالاجبار و با فشار واشنگتن به این کشور آفریقایی تحمیل شده بود. به گزارش ایسنا، «آمادو عبدالرحمان» سخنگوی حکومت‌نظامی نیجر با بیان اینکه توافق نظامی لغو شده نیجر با آمریکا با زور به ... نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

ادامه

آفریقا, آمریکای شمالی, ایران, غرب آفریقا, گزارش, نیجر

لغو توافق‌نامه همکاری نظامی میان نیجر و آمریکا

دولت نظامی حاکم در نیجر ‌توافقنامه همکاری نظامی منعقد شده در سال ۲۰۱۲ با ایالات متحده را لغو کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، دولت نظامی حاکم در نیجر ‌توافقنامه همکاری نظامی منعقد شده در سال ۲۰۱۲ با ایالات متحده را لغو کرد. این امر ‌ممکن است منجر به اخراج پرسنل نظامی ... لغو توافق‌نامه همکاری نظامی میان نیجر و آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

روسیه جای خالی فرانسه در مالی را پر کرد

سادیو کامارا وزیر دفاع دولت موقت مالی اعلام کرد که چهار فروند بالگرد ساخت روسیه به همراه اسلحه و مهمات با یک هواپیمای باری، همزمان با تنش در روابط باماکو با پاریس، تحویل این جمهوری آفریقایی شده است.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ کامارا افزود: مالی این بالگردها را در قرارداد دسامبر ۲۰۲۰ برای تقویت نیروهای مسلح در نبرد به همراه نیروهای فرانسوی، اروپایی و سازمان ملل متحد با شورشیان وابسته به داعش و القاعده، سفارش داده است.

 

این تسلیحات هم زمان با تیرگی روابط باماکو با پاریس، متحد اصلی نظامی‌اش، بر سر تلاش احتمالی مالی برای به کارگیری وابستگان روس در پی تجدیدنظر پاریس در ماموریت نیروهای پنج هزار نفری ضدتروریستی‌اش در منطقه، تحویل مالی شده است.

 

رویترز به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک و امنیتی افزود: همراه با نزدیک شدن شورای نظامی حاکم بر مالی، به استخدام نیروهای گروه واگنر روسیه، پاریس تحرکات دیپلماتیک برای لغو آن به راه انداخته و چنین تصمیم هایی را با حضور نیروهای فرانسه در این کشور، ناسازگار دانسته است.

 

نخست وزیر مالی در سخنرانی روز شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پاریس را به تنها گذاشتن باماکو متهم کرد و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به این سخنان، مشروعیت مقام‌های مالی ناظر بر انتخابات را در پی ۲ کودتا در یک سال، زیر سوال برد.

 

عناصر تروریست وابسته به القاعده و داعش از سال‌ها پیش در بخش‌هایی از مالی، فعالیت داشته‌اند.

امضای قرارداد نظامی روسیه با کشور‌های آفریقا و نگرانی غرب از نفوذ مسکو در قاره سیاه

رئیس جمهور روسیه روز گذشته قراردادی نظامی و امنیتی را با نیجریه امضا کرد؛ مسأله ای که نگرانی کشورهای غربی را برانگیخته است.

ادامه

افریقا, امریکا, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, نیجریه

نیویورکر: شمارش معکوس برای بازگشت القاعده / افغانستان دوباره مهد تروریست‌ها می‌شود؟

دولت ترامپ و بایدن بیش از یک سال هشدار‌هایی را از طرف ارتش و دیپلمات ها، کنگره و گروه مطالعاتی اش، بازرس کل خود و سازمان ملل متحد در مورد سقوط دولت افغانستان دریافت می‌کردند. این هشدار‌ها همچنین به معنای تجدید حیات القاعده بود.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بنگلادش, تروریسم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, غرب آفریقا, کنیا, مقاله