روسیه: اجازه سرپوش گذاشتن بر مساله انفجارهای نورد استریم را نمی‌دهیم

سفارت روسیه در آمریکا امروز پنجشنبه اعلام کرد: مسکو اجازه نمی‌دهد بر روی گزارش‌هایی که نشان می‌دهد آمریکا در خرابکاری در پروژه خط لوله نورد استریم نقش داشته است، سرپوش گذاشته شود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سفارت روسیه اعلام کرد با توجه به این که اطلاعاتی درباره مواد منفجره باقی مانده در دریای بالتیک وجود ندارد، اجازه سرپوش گذاشتن بر گزارش‌ها در مورد نقش آمریکا در این انفجارها را نمی‌دهیم.

ایگور گرینکوف (Igor Girenko) سخنگوی سفارت روسیه در واشنگتن در پیامی تلگرامی نوشت: طرف روسی اجازه نمی دهد به سادگی از مساله انفجار در زیرساخت های مهم انرژی عبور شود. به ویژه با توجه به این حقیقت که هنوز اطلاعاتی درباره چندین ماده منفجره که ظاهرا در کف دریای بالتیک باقی مانده است، وجود ندارد.

این دیپلمات روس اظهار داشت که مسکو این حادثه را «یک اقدام تروریسم بین‌المللی» توصیف می‌کند که نیاز به «تحقیقات جامع و مستقل» دارد.

گرینکوف افزود، آمریکا باید طرح «اتهامات بی‌پایه و اساس» علیه روسیه را متوقف کند و به «آنچه که در این زمینه لازم است بپردازد».

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه پیش از این اظهارات دیپلمات روسی در پاسخ به سوالی درباره نقش سازمان ملل در تحقیقات درباره این خرابکاری مشکوک گفته بود، پاسخ به این پرسش را به شرکای آمریکا که این انفجارها در قلمرو آنها رخ داده واگذار می‌کند تا درباره سازوکارهای تحقیقی مناسب صحبت کنند.

۲۶ سپتامبر (۴ مهر) ۲۰۲۲، سه رشته از چهار رشته خط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ بعد از انفجاری که در زیر آب رخ داد، تخریب شدند.

سیمور هرش روزنامه نگار آمریکایی برنده جایزه پولیتزر به تازگی جزییاتی را از نقش غواصان نیروی دریایی آمریکایی در کار گذاشتن مواد منفجره در زیر خطوط انتقال گاز نورد استریم فاش کرد. این مواد منفجره سه ماه بعد توسط نروژی‌ها در عملیات خرابکاری عمدی منفجر شدند.

در گزارشی که وی به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد، آمده است: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بعد از بیش از ۹ ماه رایزنی‌های محرمانه با تیم امنیت ملی خود تصمیم به خرابکاری در این خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا گرفت.

هرش در مصاحبه با روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ فاش کرد قرار بود در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، هشت بمب در جزیره بورنهلم (Bornholm) در دریای بالتیک منفجر شود که از این تعداد ۶ بمب منفجر شدند.

آدرین واتسون رئیس سرویس مطبوعاتی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در پاسخ به سوال خبرگزاری تاس، گزارش هرش را « دروغ و توهم کامل» توصیف کرده است.

دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در پیامی تلگرامی گفت، مسکو برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم یک و نورد استریم ۲ را خواستار است.

روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت درباره خرابکاری خطوط نورد استریم شد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد گفت که مسکو خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم یک و نورد استریم ۲ شد.

به گزارش ایرنا، پولیانسکی روز چهارشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: با توجه به اطلاعات جدید در مورد انفجار خط لوله گاز نورد استریم، ما درخواست جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۲ فوریه در ساعت ۱۵:۰۰ به وقت نیویورک کردیم.

خبرگزاری تاس به نقل از وی نوشت : مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان در نشست ویژه کار خود را درباره وضعیت اوکراین از سر می گیرد و قرار است در آن قطعنامه ضد روسیه ارائه شود.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله