شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

رئیس ناسا نسبت به ایجاد «ایستگاه فضایی بین‌المللی چینی» هشدار داد

جیم بریدنستاین، رئیس سازمان فضایی آمریکا ناسا، روز چهارشنبه ۲۳ سپتامبر (۲ مهر) در کنگره این کشور هشدار داد که با اتمام ماموریت ایستگاه فضایی بین‌المللی چین ممکن است به یک برد استراتژیک در فضا دست یابد.

 

آقای بریدنستاین با بیان اینکه به پایان رسیدن عمر مفید ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک است، گفت: «برای اینکه آمریکا بتواند در مدار زمین حضور داشته باشد باید برای آنچه در آینده پیش خواهد آمد آماده باشیم.»

 

وی که در جمع نمایندگان کنگره آمریکا حضور یافته بود افزود: «چین به سرعت در حال ساخت چیزی است که آن را ‘ایستگاه فضایی بین‌المللی چینی’ می‌نامند و با شتاب در حال تبلیغ تجاری آن برای تمامی شرکای بین‌المللی ما هستند. این یک فاجعه خواهد بود اگر ما بخواهیم بعد از این همه تلاش و زمان، مدار نزدیک زمین را رها کنیم و این قلمرو را واگذار کنیم.»

 

در ماه ژوئن رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که مشغول همکاری با ۲۳ نهاد از ۱۷ کشور برای برنامه‌های فضایی هستند. این کشورها شامل کشورهایی توسعه‌یافته همچون فرانسه، آلمان و ژاپن است.

 

رئیس ناسا هشدار داد که این ایستگاه متعلق به چین، که قرار است تا سال ۲۰۲۲ عملیاتی شود، تهدیدی برای برتری فضایی ایالات متحده به شمار می‌رود.

 

وی با اشاره به اینکه گمان نمی‌کند ساخت یک ایستگاه فضایی بین‌المللی دیگر به نفع آمریکا باشد، گفت: «نفع ما در حمایت از تجاری‌سازی مدار نزدیک زمین است، جایی که ناسا مشتری خواهد بود نه ارائه دهنده سرویس. ما می‌خواهیم فضایی را ببینیم که در آن با مشارکت نهادهای عمومی و خصوصی ناسا بتواند با ارائه‌دهندگان ایستگاه‌های تجاری فضایی معامله کند. اینگونه می‌توانیم حضور پیوسته انسان را در مدار نزدیک کره زمین داشته باشیم.»

 

در این چارچوب و برای کمک به توسعه تجاری شدن مدار نزدیک کره زمین، ناسا از کنگره درخواست کرده است تا ۱۵۰ میلیون دلار بودجه برای سال مالی ۲۰۲۱ به این سازمان اختصاص دهد.

 

به گزارش ایسنا؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی که پروژه مشترک بین بیش از ۱۵ کشور است، در نوامبر ۱۹۹۸ به مدار ارسال شده و به تدریج در سال‌های بعدی تکمیل شده بود. ناسا با محدود شدن بودجه فضایی خود تصمیم دارد این آزمایشگاه مداری را که چین در آن مشارکت نداشته، بازنشسته کند.

 

در این صورت، اگر چین بتواند برنامه خود را تا زمان تعیین شده تکمیل کند، تنها کشور دارنده پایگاه فضایی در مدار خواهد بود.

 

ایستگاه فضایی چین شامل یک ماژول هسته، دو ماژول آزمایشگاهی و چندین عرشه اتصال است که به چندین فضاپیما اجازه می‌دهد به آن متصل شوند.

 

به ادعای مقامات فضایی چین، فضانوردان می‌توانند تا بیش از یک سال در این ایستگاه فضایی حضور داشته باشند و یک فضاپیمای باری و یک فضاپیمای سرنشین‌دار بطور مداوم بین زمین و مدار پرواز خواهند کرد تا سکنه و محموله‌های لازم را جابجا کنند.

 

طول عمر اولیه این ایستگاه ۱۰ سال تخمین زده شده و قرار است در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری در مدار زمین قرار بگیرد.

 

چین با ساخت این ایستگاه، دومین کشور پس از روسیه خواهد بود که یک ایستگاه فضایی را بصورت منفرد ساخته و به مدار ارسال می‌کند.

 

این کشور در سال ۱۹۹۲ یک استراتژی سه مرحله‌ای برای برنامه سرنشین‌دار فضایی خود ارائه کرد که ایستگاه فضایی سرنشین‌دار مقیاس بزرگ، آخرین مرحله آن بود.

 

در اواسط ماه اکتبر دو فضانورد چینی قرار است با فضاپیمای شنژو ۱۱ به ماژول تیانگونگ ۲ سفر کرده و یک ماه در آنجا بمانند.

وعده جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در روسیه تا آخر پاییز امسال

مدیر مرکز تحقیقات ملی روسیه گفت: با تولید حجم زیاد واکسن تا اواخر پاییز و فراهم شدن امکان واکسیناسیون گسترده شهروندان تا پایان سال میلادی (دی ماه)، از گردش عفونت کووید-۱۹ در میان مردم این کشور ممانعت خواهد شد.

ادامه

جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا

فناوری حیرت آور چین برای سفرهای فضایی «یک ساعته» به سراسر دنیا

رسانه «تراول دیلی مدیا» در خبری به نقل از «بائو ویمین» از اعضای آکادمی علوم چین نوشت که محققان ارشد سفرهای فضایی چین در حال کار روی فناوری جدید و حیرت آوری هستند که این قابلیت را تا سال ۲۰۴۵ میلادی به انسان می دهد که در طول بازه زمانی یک ساعته، به هر کجای ... فناوری حیرت آور چین برای سفرهای فضایی «یک ساعته» به سراسر دنیا

ادامه

جهان, چین, دانش, شرق آسیا