رئیس جمهوری چین در راه عربستان؛ ریاض میزبان نشست سران چین و اعراب

عربستان سعودی روز ۹ دسامبر (۱۸آذر) میزبان اجلاس سران چین و اعراب خواهد بود که همزمان با سفر رئیس جمهوری چین شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور»، سفر «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری چین مصادف با نشست سران اعراب در عربستان سعودی در تاریخ ۹ دسامبر شده است.

به گفته ۲ دیپلمات و ۴ منبع آگاه قرار است هیات چینی به رهبری رئیس جمهوری این کشور روز ۷ دسامبر (۱۶ آذر) وارد عربستان سعودی شوند. همچنین قرار است ده ها توافقنامه و تفاهم‌نامه با چندین کشور عربی در زمینه انرژی، امنیت، سرمایه گذاری امضا شود.

علاوه بر آن سطح حضور نمایندگان و هیات ها بستگی به تصمیم هر کشور دارد؛ این درحالی است که انتظار می‌رود بسیاری از رهبران کشورهای عرب در این اجلاس شرکت کنند و بقیه کشورها نیز دستکم وزرای خارجه خود را برای حضور در این نشست بفرستند.

این اجلاس و دیدار رئیس جمهوری چین از عربستان در پی روابط .. ریاض و واشنگتن و تصمیمی که اوپک پلاس برای قطع تولید نفت خود تا ۲ میلیون بشکه در روز گرفت و همچنین در مقابل درخواست های دولت جو بایدن برای تغییر و برعکس کردن این تصمیم انجام می شود.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی همچنین در برابر فشار ” انتخاب یک طرف” با توجه به روابط شان با چین و روسیه مقاومت کردند.

خبرهای این اجلاس همچنین منجر به انتشار گزارشی از سوی پنتاگون شد که در آن تاکید کرد پکن به شکل قابل ملاحظه‌ای تلاش‌هایش را برای گسترش مناسبات با کشورهای خاورمیانه افزایش داده است.

در این گزارش سالانه پنتاگون درباره ” قدرت ارتش چین ” آمده است: «منافع اقتصادی پکن در مناطقی همچون آفریقا، آمریکای لاتین، آسیای میانه و خاورمیانه در حال گسترش است. به نظر می رسد شاهد تمرکز بیشتر چین در گسترش پروژه های عملیاتی جهانی باشیم. »

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله