سقوط یک جنگنده آمریکایی دیگر در کره‌جنوبی

ارتش آمریکا تایید کرد که یک جنگنده اف-۱۶ آمریکایی در آب‌های نزدیک کره‌جنوبی سقوط کرده است. این سومین باری است که یک هواپیمای جنگی آمریکا در کمتر از یک سال گذشته در این منطقه سقوط می‌کند. به گزارش ایسنا، به گزارش یونهاپ، خلبان این جنگنده آمریکایی بامداد امروز چهارشنبه مجبور شد هواپیمایش را رها کرده ... سقوط یک جنگنده آمریکایی دیگر در کره‌جنوبی

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, شبه جزیره کره, شرق آسیا

رئیس‌جمهوری مکزیک قانون ضد مهاجرتی تگزاس آمریکا را «غیرانسانی» خواند

رئیس‌جمهوری مکزیک قانون جدید وضع شده از سوی فرماندار تگزاس که بازداشت مهاجران غیر قانونی را جرم‌انگاری می‌کند، محکوم کرد و این دست اقدامات را «غیر انسانی و سیاسی» توصیف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، بسته اقداماتی که هفته جاری توسط گرگ ابوت (Greg Abbott) فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس آمریکا اعلام شد، به مقام‌های این منطقه این اختیار را می‌دهد که از هر کسی در مورد وضعیت مهاجرت او سوال کنند و در صورت ناتوانی فرد در اثبات وضعیت و ارائه مدارک، مجوز بازداشت و اخراج او را داشته باشند.

در همین حال آندرس مانوئل لوپز اوبرادور این قانون که از آن به عنوان سخت‌ترین قانون تصویب شده در دهه‌های اخیر در آمریکا یاد می‌شود را رد کرد و گفت: رویه‌ای در وزارت امور خارجه برای به چالش کشیدن این قانون در حال انجام است؛ در هر صورت ما وارد عمل می‌شویم.

رئیس‌جمهوری مکزیک در واکنش به این قانون ضدمهاجرتی که از مارس آینده (اسفند- فروردین) اجرایی می‌شود، گفت: ما همیشه مخالف این اقدامات بوده‌ایم.

لوپز اوبرادور در راستای موضع وزارت امور خارجه مکزیک یادآور شد که قانون مهاجرت در حیطه قدرت دولت فدرال آمریکا است.

وی تاکید کرد: این اقدامات جزو اختیارات ایالت‌ها نیست، او (ابوت) در حال مصادره حیطه مسئولیتی فراتر از جایگاه خود است، حوزه ای که به سیاست خارجی مرتبط است و با کنگره و رئیس‌جمهوری آمریکا سر و کار دارد.

اوبرادور همچنین اطمینان داد که از مهاجران مکزیکی در برابر پیامدهای این قوانین دفاع خواهد کرد، که به گفته وی، دارای رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی است.

رئیس‌جمهوری مکزیک گفت: فرماندار تگزاس اینگونه عمل می‌کند زیرا می‌خواهد نامزد معاون ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه در ایالات متحده باشد و می‌خواهد با این اقدامات محبوبیت کسب کند. این چیزی غیرانسانی و سیاسی است.

تحلیلگران آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که قانون تگزاس یک نبرد حقوقی طولانی با سازمان‌های حقوق بشری و مدنی و همچنین دولت فدرال، که عموماً قوانین مهاجرت را ایجاد و اجرا می‌کند، موجب خواهد شد.

بحران مهاجرت موضوع تنش شدید میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها است و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری نیز در حال افزایش است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق جمهوری‌خواه آمریکا و رقیب احتمالی جو بایدن رئیس‌جمهوری فعلی از جناح دموکرات در انتخابات، به تازگی اعلام کرد که مهاجران «خون آمریکا را مسموم می‌کنند».

ابوت و ترامپ هر دو طرفدار ساخت دیوار در امتداد مرز با مکزیک و اخراج دسته جمعی مهاجران هستند.

بر اساس اطلاعات رسمی، مقام‌های آمریکا تنها در ماه اکتبر (مهر- آبان)، ۱۴۰ هزار و ۹۸۸ بار مهاجران را در مرز با مکزیک رهگیری کردند. این آمار از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۲۳) تا کنون، بیش از دو میلیون نفر بوده است.

آمریکا: ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند

کارلوس دل تورو وزیر نیروی دریایی آمریکا گفت: نیروی دریایی چین نسبت به رقیب آمریکایی خود از مزایای قابل توجهی برخوردار است و ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند. به گزارش ایرنا، سی ان ان چهارشنبه شب گفت، رئیس نیروی دریایی ایالات متحده تصریح کرد که نیروی دریایی چین دارای ... آمریکا: ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, چین, شرق آسیا, غرب

بالاخره کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد/ امضای «چک سفید» برای اوکراین خبری نخواهد بود

بالاخره بعد از ۱۵ دور رای‌گیری در پنج روز، در ساعات ابتدایی امروز (شنبه) کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید، اما ۱۴ رای‌گیری ناموفق و امتیازات زیادی که به مخالفان داده، نشان از راه دشوار او در ادامه این مسیر دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه نیویورک‌تایمز، کوین مک‌کارتی، ... بالاخره کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد/ امضای «چک سفید» برای اوکراین خبری نخواهد بود

ادامه

آمریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

افزایش بودجه کمک نظامی به اوکراین، اعلان جنگ علیه منافع ملی ایالات متحده است

روزنامه «امریکن کانسروتیو» تایید افزایش بودجه کمک به اوکراین را اعلام جنگ علیه منافع ملی آمریکا خواند. به گزارش ایلنا، روزنامه «امریکن کانسروتیو» تایید افزایش بودجه کمک به اوکراین را اعلام جنگ علیه منافع ملی آمریکا خواند.  «بردلی دیوین»، نویسنده‌ آمریکایی، طی مقاله‌ای در این روزنامه عنوان کرد که اقدامات اخیر کنگره آمریکا نشان از ... افزایش بودجه کمک نظامی به اوکراین، اعلان جنگ علیه منافع ملی ایالات متحده است

ادامه

آمریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه

جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را بدست گرفتند

جمهوریخواهان توانسته اند سرانجام پیروزی خود در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا را تثبیت کنند و به طور رسمی حزب پیروز انتخابات شوند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، براساس تازه‌ترین نتایج شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، حزب جمهوری خواه پس از چهار سال توانست رهبری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا را ... جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را بدست گرفتند

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

رئیس‌جمهوری کلمبیا: آمریکا در حال ویران کردن اقتصاد جهان است

«گوستاوو پترو» نخستین رئیس‌جمهوری چپگرای تاریخ کلمبیا گفت که آمریکا تمام اقتصادهای جهان را نابود می‌کند تا بدون توجه به آنچه برای سایر کشورها رخ می‌دهد، از خود محافظت کند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, حقوق بشر, فرانسه, کلمبیا