حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

دو نفر دیگر از کارگر هپکو آزاد شدند/ کارشکنی سازمان برنامه و بودجه بر سر راه قرارداد خرید از هپکو

دو نفر دیگر از کارگر هپکو که طی روزهای اخیر بازداشت شده‌ بودند، شب گذشته آزاد شدند.

 

منابع کارگری در کارخانه هپکو از آزادی ۲ نفر دیگر از همکاران خود خبر دادند.

 

از قرار معلوم، این کارگران با سپردن وثیقه (۳۰۰ میلیونی) آزاد شدند. هنوز ۶ کارگر در بازداشت به‌سر می‌برند که از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست. در عین حال کارگران هپکو می‌گویند برای ۱۰ نفر دیگر از کارگران این کارخانه احضاریه ارسال شده است.

 

از قرار معلوم اعتراض کارگران هپکو در محوطه داخلی کارخانه ادامه دارد. این کارگران خواستار پرداخت معوقات مزدی خود و تعیین تکلیف شرکت هستند. آنها می‌گویند چندین ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، داریم و خواستار این هستیم که مالکیت کارخانه دوباره به دولت بازگردد.

 

در روزهای گذشته، ۲۹ نفر از کارگران معترض هپکو بازداشت شده بودند که همگی به‌جز ۶ نفر که هم اکنون در زندان مرکزی اراک هستند، طی  روزهای گذشته با قید وثیقه آزاد شده بودند.

 

کارشکنی سازمان برنامه و بودجه بر سر راه قرارداد خرید از هپکو

 

نماینده مردم اراک گفت: قرارداد سه‌جانبه‌ای در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بین وزرای اقتصاد، صنایع و راه و شهرسازی برای خرید ۳ هزار دستگاه ماشین‌آلات در هپکو منعقد شد که قرار بود که به مصرف راهداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برسد، با کارشکنی سازمان برنامه و بودجه به سرانجام نرسید و انجام نشد.

 

این روزها در خصوص عدم صلاحیت سهامداران هپکو از زمان خصوصی‌سازی آن در سال ۹۶ ابهامات فراوانی مطرح شده است. کارگران هپکو در نهایت مجبور شدند به خیابان بیایند تا بتوانند عدم رضایت خود را از به صفر رسیدن تولید در هپکو اعلام کنند و تا پای لغو مالکیت فعلی هپکو نیز در میدان بمانند. شرکتی که زمانی حتی در ساخت ماشین آلات جنگی نیز خود را ثابت کرده بود، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون حتی یک دستگاه تولید نداشته است. با این‌حال علی اکبر کریمی (نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی) ابهاماتی در مورد رانت‌های سهامداران از سوی یکی از اعضای کابینه مطرح کرده است.

 

علی اکبر کریمی، سهامداران فعلی کارخانه تولید تجهیزات سنگین هپکو معرفی شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی را ناکارآمد دانسته و اظهار داشت: یکی از مهمترین عواملی که هپکو را به این شرایط رسانده است، بحث سهامدارانِ نااهل و مدیران بی‌صلاحیت بوده است. متاسفانه آخرین حلقه مدیریتی که در سال ۹۷ توسط سازمان خصوصی‌سازی انتخاب شد، کسانی بودند که جز اینکه برخی هزینه‌های زیادی را به شرکت هپکو تحمیل کردند و با اخذ حقوق‌های نجومی و خرید ماشین‌های آنچنانی و اقامت در هتل‌های پنج ستاره از محل اعتبارات و دارایی‌ها و درآمدهای هپکو، آن را به نابودی کشاندند، هزینه‌های سنگینی را به هپکو تحمیل کردند.

 

او ادامه داد: علیرغم هزینه‌های سنگینی که این مدیران به هپکو تحمیل کردند، هیچ کاری برای تولید در هپکو انجام ندادند. متاسفانه همین مدیریت با ابزار مراسم‌هایی شوی تبلیغاتی در مورد تولید در هپکو نیز به راه انداخت و دروغ‌هایی تحویل جامعه داد. مدیریت آنها به غیر از دروغ، افزایش هزینه‌های هپکو و ناکارآمدی هیچ نتیجه‌ای برای هپکو نداشت.

 

کریمی خاطرنشان کرد: راه نجات هپکو داشتن سهامدار و مدیران صلاحیت‌دار، توانمند و دلسوز است که بتواند با تعهد شرکت را اداره کند و مشکلات آن را قدم به قدم حل کند.

 

وی با اشاره به انتقادات پیشین پوری حسینی به دولت در خصوص مشکلات هپکو بیان کرد: آقای پوری حسینی طوری صحبت می‌کردند که انگار نه انگار که خودشان کارگزار دولت هستند.

 

کریمی با اشاره به اینکه اگر دولت با جدیت به صحنه می‌آمد و از تولید در هپکو حمایت می‌کرد، چنین مشکلاتی پیش نمی‌آمد، گفت: اگر دولت جلوی واردات را می‌گرفت و در داخل کشور ظرفیت‌های لازم را برای تولید محصولات هپکو فراهم می‌کرد، اینطور نمی‌شد. قرارداد سه‌جانبه‌ای در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بین وزرای اقتصاد، صنایع و راه و شهرسازی برای خرید ۳ هزار دستگاه ماشین آلات در هپکو منعقد شد که قرار بود که به مصرف راهداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برسد، با کارشکنی سازمان برنامه و بودجه به سرانجام نرسید و انجام نشد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دستور اخیر رئیس جمهور لغو مالکیت هپکو مطرح است، گفت: ایشان دستور دادند که به فوریت به موضوع رسیدگی شود و این به معنای دستور لغو مالکیت فعلی هپکو نیست. دستور رئیس‌جمهور دستور پیگیری موضوع بوده است. ما نظر دقیق آقای رئیس‌جمهور را نمی‌دانیم.

ایلنا

کنار گذاشتن بولتون از کاخ سفید: گشایشی برای کاهش تنش؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور با انتشار پیامی در توییتر، جان بولتون، مشاورش در امور امنیت ملی را برکنار کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, سوریه, سیاسی, عراق, فرانسه, کره شمالی, لیبی, مذاکرات اتمی