هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

دلیل موفقیت چین از نظر کارشناس فرانسوی؛ حزب کمونیست چین، حزب مردم است

«ژان کریستوف ایزئوکس ون ففتن» رئیس «موسسه مطالعات راهبردی شرق-غرب» در انگلیس گفت توانایی تحقق نیازها و منطبق شدن با تغییرات داخلی و بین‌المللی، حزب کمونیست چین (CPC) را قادر ساخته تا چین را در پیروزی‌های متوالی رهبری کند.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ وی در مصاحبه با خبرگزاری «شین هوا»، یکی از دستاوردهای عظیم حزب کمونیست را نابودی کلیِ فقر مطلق در چین دانست و تاکید کرد: دستاورد فقرزدایی چین ۱۰ سال زودتر از دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل محقق شد.

 

این کارشناس فرانسوی ادامه داد: دستاورد دیگر حزب کمونیست چین تحقق هدف صد ساله اول یعنی ساخت یک جامعه نسبتا مرفه در تمام ابعاد است.

 

ففتن همچنین گفت: علاوه بر این،‌ حزب حاکم چین یک مدل دموکراتیک جدید را به جهان ارائه کرده که همان دموکراسی مشورتی سوسیالیستی است؛ این مدل جایگزینی برای مدل دموکراسی غربی محسوب می‌شود.

 

وی افزود: موفقیت حزب کمونیست چین از یک تطبیق مداوم حزب با نیازهای مردم و واقعیت جهان به طور کلی، باز می‌گردد.

 

ففتن اکنون ۵۴ سال دارد و متولد فرانسه است. یکی از اجداد او یک برنامه کاری-تحصیلی را برای جوانان چینی در کارخانه‌ای در اوایل سال ۱۹۰۰ راه اندازی کرده بود. به همین دلیل ففتن زبان چینی را در سنین کودکی یاد گرفته و حالا به راحتی مکالمه می‌کند.

 

او طی سال‌های اخیر در برنامه‌های تعاملی آکادمیک و فعالیت‌های ارتقاء سرمایه‌گذاری شرکت کرده تا به پرو‌ژه‌های توسعه چین کمک نماید.

 

ففتن همچنین به دلیل کمک به زنان و کودکان فقیر در نواحی روستایی استان «لیائونینگ» واقع در شمال شرقی چین، نشان افتخار دریافت کرده است.

 

رئیس «موسسه مطالعات راهبردی شرق-غرب» خود را وقف مطالعه چین و حزب کمونیست کرده و تاکنون بیش از دو هزار صفحه یادداشت تحقیقاتی مرتبط با این موضوعات به رشته تحریر در آورده است.

 

وی در خصوص نشست آتی بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، گفت معتقد است با توجه به جایگاه چین در جامعه بین‌الملل و اقتصاد جهانی، این یک گردهمایی مهم برای چین و سراسر جهان است.

 

ففتن همچنین از حزب کمونیست به دلیل قرار دادن مردم چین در کانون اقداماتش، تمجید و تصریح کرد: حزب کمونیست، حزب مردم است و این حزب با تکامل مردم تکامل یافته و حرکت کرده است.

در‌حالی‌که سرمایه‌داری غربی با بحران‌های مکرر مواجه است، چین سوسیالیستی به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌یابد

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری خلق چین، تحت رهبری حزب کمونیست، نه تنها جان سالم به در برد، بلکه به طور چشمگیری به موفقیت رسید. نیروهای بازار را برای ساختن سوسیالیسم مهار کرد و جامعه بسیار فقیرش را به آستانه شکوفایی متوسط رساند.

ادامه

اقتصادی, امپریالیسم, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, نئولیبرالیسم

کارنامهٔ سیاه «اسلام سیاسی»: نقض خشن حقوق انسانی زنان و سرکوب اندیشه‌های متفاوت

مسئلهٔ تبعیض جنسی و جنسیتی در کشور ما، مانند دیگر جامعه‌های عقب‌مانده، حاصل استمرار سنّت‌های واپس‌گرایانه است.

ادامه

اجتماعی, اسلام سیاسی, اقتصادی, امریکا, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, زنان, عدالت اجتماعی, مقاله

مصدق شخصیت کاریزماتیک ملی

نباید بگذاریم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به فراموشی سپرده شود. این کودتا همچون یک صحنه نمایش تاریخی است، با چهره‌های سیاسی که نقش‌آفرینی آنان به اقتضای اهمیت این رویداد در حافظه تاریخی مردم ایران حک شده است.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, تاریخ, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, دیدگاه

هدف‌های مشترک جنبش چپ ایران: آزادی، عدالت اجتماعی، صلح، حاکمیت ملی

امروزه مشکلاتی بسیار جدّی در ایران وجود دارد که همهٔ عرصه‌های زندگی مردم و به‌ویژه معیشت اکثریت مردم یعنی زحمتکشان و تهی‌دستان را به تباهی کشانده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, اوکراین, ایران, تحریم, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, مارکسیسم-لنینیسم, مقاله, نئولیبرالیسم