گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است. کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ ... ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

ادامه

آذربایجان, اقتصادی, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

در‌حالی‌که سرمایه‌داری غربی با بحران‌های مکرر مواجه است، چین سوسیالیستی به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌یابد

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری خلق چین، تحت رهبری حزب کمونیست، نه تنها جان سالم به در برد، بلکه به طور چشمگیری به موفقیت رسید. نیروهای بازار را برای ساختن سوسیالیسم مهار کرد و جامعه بسیار فقیرش را به آستانه شکوفایی متوسط رساند.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ هیچ یک از این موفقیت‌ها اتفاقی نبود، همه اینها نیاز به رهبری داشت، کسی که قادر به تصمیم‌گیری خوب، مهارت و خرد سیاسی، توانایی درس گرفتن از اشتباهات، گوش دادن به مردم و بالاتر از همه، ایستادگی در برابر سرمایه‌داری قدرتمند باشد. این امر همچنین مستلزم تعهد طولانی‌مدت به اصول اولیه انقلابی چین بود.

 

شکست‌های رو به رشد سرمایه‌داری نئولیبرال و مالی‌گرای غربی، دستاوردهای چین را تسکین می‌دهد. این شکست‌ها شامل بحران‌های مکرر، رشد پایین، نابرابری اجتماعی، شکاف سیاسی، سابقه رسوایی در برابر همه‌گیری و به ویژه سیاست خارجی عمیقا گمراه‌کننده آن است. عداوتی که جهان را در معرض خطر بزرگی از جمله خطر جنگ هسته‌‎ای قرار می‌دهد.

 

امروزه، سرمایه‌داری نئولیبرال و مالی‌گرای غربی، به ویژه در دو کشور پیشرو آن، ایالات متحده و بریتانیا، آشکارا در جبهه تولید شکست می‌خورند، در حالی که سوسیالیسم چین در حال موفقیت است. برای درک چرایی آن، بهتر است به مارکس برگردیم. مارکس سرمایه‌داری را از لحاظ تاریخی مترقی میدانست زیرا نیروهای تولید را با اجتماعی کردن آنها، افزایش تقسیم کار و ترویج همکاری اجتماعی پیچیده‌تر، توسعه میداد.

 

در درجه اول، سرمایه‌داری رقابتی، تولید را در میان شرکت‌های متخصص در محصولات مختلف اجتماعی کرد، سپس، سرمایه‌داری انحصاری، تولید را در درون بنگاه‌ها اجتماعی کرد، و آنها را به دستگاه‌های مولد غول پیکری تبدیل کرد که هزاران کارگر را تحت اختیار آنها هماهنگ می‌کرد. همانطور که مارکس پیش‌بینی کرد، در این مرحله، سرمایه‌داری تمام پیشرفت‌های تاریخی را انجام داده بود. این امر مستلزم قرار دادن این دستگاه‌های تولیدی بزرگ انحصاری تحت کنترل اجتماعی و اداره آنها در جهت منافع عمومی و تکرار آنها در جایی که هنوز ساخته نشده بود، می شد. کنترل خصوصی آنها دیگر از نظر تاریخی مترقی و کارآمد یا منطقی نبود.

 

کشورهای پیشرو سرمایه‌داری در اوایل قرن بیستم به این مرحله رسیده بودند و اتفاقاً سرمایه‌داری در عمیق‌ترین بحران خود که شامل دو جنگ جهانی و رکود بزرگ بود، فوران کرد. بحران سی ساله ۱۹۱۴ تا ۱۹۴۵ نیز در میان دو چالش بزرگ برای سرمایه‌داری تا آن زمان، یعنی انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، و سپس انقلاب ۱۹۴۹ چین قرار گرفت. با فروپاشی شهرت سرمایه‌داری، خیلی‌ها معتقد بودند که جهان در جهت سوسیالیستی حرکت خواهد کرد: مترقیانی مانند کینز و پولانی از آن استقبال کردند، مرتجعانی مانند هایک از آن می ترسیدند.

 

در میان  «عصر طلایی» رشد جهانی پس از آن، بیشتر آنها این امیدها و ترس ها را فراموش کردند. با این حال، برخی از اینها تا حدی به اثبات رسیدند. رسیدن به «عصر طلایی» بدون اصلاحات «سوسیالیستی» که دولت‌های رفاه کینزی را در امپریالیستی ایجاد کرد غیرممکن بود. کشورهای بدون دولت کمونیستی و بدون تلاش‌های جهان سوم برای توسعه ملی خودمختار، که همه شامل مالکیت و هدایت دولتی قابل توجهی است و همه بر سطوح بالای سازماندهی طبقه کارگر و ادعای سیاسی تکیه دارند.

 

با این حال، ساختار اقتصادی زیربنای دولت‌های رفاه کینزی سرمایه‌داری باقی ماند و به ناچار چون تولید از تقاضا فراتر رفت، در دهه ۱۹۷۰ دچار بحران شدند. جوامع برای احیای رشد به نئولیبرالیسم روی آوردند و باعث رهایی سرمایه‌داری از مقررات دولتی و تعهدات اجتماعی شدند. از آنجایی که این امر شبیه انتظار نیروی جوانی سرمایه‌داری رقابتی از سرمایه‌داری انحصاری سالخورده بود، تولید در اقتصادهای پیشرو نئولیبرال ضعیف شد و با انفجار مالی و سایر فعالیت‌های رانتی جایگزین شد.

 

به همین دلیل است که این باور رایج که سرمایه‌داری در تولید بهترین است و ما فقط برای توزیع عادلانه درآمدها به سوسیالیسم نیاز داریم نادرست است.

 

ثانیاً، انقلاب چین، حتی بیشتر از انقلاب روسیه، در آن واحد سوسیالیستی و ضد امپریالیستی بود. تا به امروز، هیچ انقلاب سوسیالیستی در سرزمین‌های سرمایه‌داری رخ نداده است. دلیل آن ساده است: در حالی که امپریالیسم به سرمایه‌دار اجازه می‌دهد تا امتیازات بیشتری نسبت به کارگران در سرزمین خود بدست آورد، اما تنها تابعیت اقتصادی و فقر را به دیگران ارائه می‌کند.

 

به ناچار کشورهای سوسیالیستی مجبور به ساختن سوسیالیسم با غلبه بر شکست‌های امپریالیسم و در مواجهه با مقاومت بی‌وقفه امپریالیستی شده اند. نیروهای چپ – جنبش‌ها، احزاب و دولت‌ها – اگر می‌خواهند سوسیالیسم جهانی را پیش ببرند، باید این را درک کنند.

 

سوم، سیاست خارجی چین مرکزیت ضد امپریالیسم و حاکمیت اقتصادی ملی را در پیشرفت سوسیالیسم به رسمیت می شناسد.

 

چهارم، و به همین ترتیب، حمایت چین از کشورهای سوسیالیستی و در حال توسعه از طریق کمک و تجارت و شبکه متراکم موسسات و برنامه‌ها مانند بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیایی یا ابتکار کمربند و جاده، در خدمت گسترش گزینه‌های کشورهای در حال توسعه و سوسیالیست است. دیگر مجبور نیستیم تحت الحمایه نهادهای امپریالیستی قرار بگیریم.

 

در حالی که چین قصد ندارد الگویی برای کشورهای دیگر باشد، تجربه و سیاست‌های آن به عنوان نمونه‌ای شایسته عمل می‌کند. کشورهای دیگر اگر تجربه چین را با آرمان‌ها و شرایط خود تطبیق دهند، می‌توانند به بهترین وجه از روابط خود با چین سوسیالیستی بهره ببرند.

 

 

* مطالب نوشته شده در این مقاله برگرفته از نظرات شخصی نویسنده است و موضع رسمی بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین را منعکس نمی‌کند.

روسیه: بلینکن از قصد آمریکا و ناتو برای تخریب نورد استریم پرده برداشت

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری مشترک با «ملانی جولی» همتای کانادایی خود، آشکارا انگیزه های آمریکا و ناتو را برای تخریب خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ تشریح کرد.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, اقتصادی, امریکا, امنیتی, اوکراین, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, دانمارک, روسیه, شرق اروپا, کانادا, ناتو

طبقه کارگر و ضرورت مبارزه با سمت‌گیری اقتصادی‌ اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی

طی هفته‌های اخیر هم‌زمان با تحول‌های صحنهٔ سیاسی کشور و گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ آیندهٔ مناسبات تهران- واشنگتن و نیز سرانجام توافق برجام به‌دنبال ردوبدل‌شدن پیشنهادها و پاسخ‌های ایران و آمریکا با پادرمیانی اتحادیهٔ اروپا، در داخل جراحی اقتصادی با شدتی هرچه تمام‌تر ادامه یافت و آزادسازی اقتصادی سفرهٔ تهی‌دستان جامعه را کوچک و کوچک‌تر کرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سازمان تجارت جهانی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مقاله

۷ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه‌شده ایران آزاد می‌شود

با نهایی شدن مذاکرات میان ایران و آمریکا برای آزاد کردن هم‌زمان زندانیان دو کشور، هفت میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران هم آزاد می‌شود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, کره جنوبی