اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

دعوت لولا، از مردم برزیل برای مبارزه علیه دولت راست‌گرای بولسونارو

رئیس‌جمهوری پیشین برزیل از مردم این کشور خواست برای بازیابی دموکراسی از دست رفته در زمان دولت «ژائیر بولسونارو» مبارزه کنند.

 

به گزارش شبکه ونزوئلایی تله‌سور، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» دیروز (دوشنبه ششم بهمن‌ماه) در مصاحبه با یک رسانه آرژانتینی گفت: ما باید به مبارزه‌مان در مسیر بازیابی دموکراسی در برزیل ادامه دهیم. زمانی که از زندان آزاد شدم، رئیس جمهوری کنونی برزیل و دولتش با یک شکست سیاسی روبرو شدند.

 

لولا داسیلوا در ادامه، با انتقاد از فرآیند قضایی علیه خود، دلایل آن را اهداف سیاسی پشت پرده دانست.

 

رئیس جمهوری پیشین برزیل گفت که در دو سه ماه آینده سفرهایش را به سراسر برزیل آغاز می‌کند؛ از جمله اهدافش فعالیت‌های انتخاباتی برای شورای شهر در این کشور خواهد بود.

 

لولا داسیوا همچنین با یادآوری پیروزی آلبرتو فرناندز چپ‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آرژانتین، ابراز امیداوری کرد که این اتفاق در برزیل نیز رخ دهد.

 

وی افزود: فکر می‌کنم فرناندز به طور کامل می داند که هیچ گزینه ای به جز توقف سیاست‌های راست‌گرایانه « مائوریسیو مکری » رئیس جمهوری پیشین ندارد. وابستگی هیچ کشوری در آمریکای لاتین به صندوق بین‌المللی پول هرگز خوب نبوده. لازم است اقتصاد آرژانتین بازسازی شود.

 

لولا داسیلوا پیشتر نیز پس از آزادی از زندان قول داده بود هدایت مخالفان در برابر دولت راست‌افراطی این کشور را برعهده بگیرد.

 

وی گفته بود: برزیل در این دوره زمانی، تحت هدایت دولت راست‌گرا در حال پسرفت به دنبال سال‌ها مبارزه سخت برای پیشرفت در این کشور است.

 

لولا داسیوا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ ریاست جمهوری برزیل را برعهده داشت، قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ نیز شرکت کند و براساس نظرسنجی‌ها، می‌توانست به راحتی پیروز شود اما صدور حکم محکومیت، مانع از نامزدیش در انتخابات شد.

 

او پیشتر اعلام کرده بود که اهداف سیاسی پشت پرده صدور حکم علیه‌ او به اتهام فساد مالی بوده زیرا راست‌گراها قصد داشتند با طرح این پرونده اجازه ندهند دوباره به عرصه سیاست بازگردد.

 

سال ۲۰۱۴ به دنبال آغاز بررسی پرونده فساد مالی در شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» در برزیل، شمار زیادی از مقام‌های این کشور با اتهام‌های فساد مالی روبرو شدند. این پرونده جنجال‌های بسیاری را در این کشور منطقه آمریکای جنوبی به همراه داشت.

 

داسیلوا نیز در حالی به دریافت رشوه از یک شرکت ساختمانی به نام «او.ای.اس» محکوم شد که براساس اعلام دادستان‌ها، هدف از این کار تسهیل قرارداد این شرکت ساختمانی به شرکت پتروبراس بود.

 

میزان نارضایتی‌ها از سیاست‌های « ژائیر بولسونارو » رئیس‌جمهوری معروف به «ترامپِ برزیل» در حوزه‌های اقتصادی و زیست محیطی این پنانسیل را دارد تا شرایط غول اقتصاد آمریکای لاتین را دستخوش ناآرامی کند.

 

رویکرد افراطی بولسونارو، ادامه موج خشونت‌ها، نارضایتی از عملکردش در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون، افزایش نارضایتی از سیاست‌های اقتصادی دولت، ادامه حمایت‌ها از لولا داسیلوا رئیس جمهوری پیشین، همگی می‌توانند به چالش‌های جدی برای دولت برازیلیا در آینده تبدیل شود.

 

نارضایتی‌ها از سیاست‌های بولسونارو از زمان حضورش در سمت ریاست جمهوری در برزیل مشهود بوده است. در این میان گزارش شده که ارزش واحد پولی این کشور به پایین‌ترین میزان در برابر دلار در ماه‌های اخیر رسیده است.

ایرنا

نخست‌وزیر اسپانیا با گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا ملاقات نکرد

اقدام نخست‌وزیر اسپانیا در رد درخواست رهبر مخالفان ونزوئلا برای ملاقات با وی، موجب خشم احزاب راست‌گرا و ابراز رضایت چپ‌گرایان در اسپانیا شده است.

ادامه

اسپانیا, امریکا, امریکای لاتین, جنوب اروپا, جهان, خبر, ونزوئلا

سفر غیرقانونی رهبر مخالفان ونزوئلا به کلمبیا برای دیدار با پمپئو

رهبر مخالفان ونزوئلا ضمن سرپیچی از حکم ممنوعیت خروج از این کشور برای دیدار با وزیر خارجه آمریکا وارد کلمبیا شد. این سفر گوایدو با سفر وزیر خارجه ونزوئلا به تهران همزمان شده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, خبر, سوئیس, کلمبیا, ونزوئلا