مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

پس از آنکه «سیمونا هالپرین» سفیر اسرائیل در مسکو گفت که اسرائیل از روسیه انتظار دارد که پاسخ موشکی گسترده ایران به این رژیم را محکوم کند، این اظهارات با واکنش منفی مسکو مواجه شد. به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه خطاب به سفیر اسرائیل نوشت: «سیمونا، به من یادآوری ... دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

ادامه

اسراییل, اوکراین, ایران, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق اروپا

دست رد ولیعهد ابوظبی به درخواست دیدار فرمانده سنتکام

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرد که «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی پس از حملات اخیر انصارالله به امارات در ژانویه گذشته از پذیرش درخواست دیدار «کنت مک کنزی»، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا خودداری کرد.

 

به گزارش ایرنا، تارنمای «الخلیج آنلاین» به نقل از گزارش وال استریت ژورنال نوشت که امارات و سعودی از سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه و عدم پاسخ موثر واشنگتن به حملات پهپادی انصارالله علیه مراکز و تأسیسات نفتی دو کشور خشمگین هستند.

 

رفتار دولت بایدن در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس – به نوشته این روزنامه – با امنیت ملی آنها در تضاد است، زیرا واشنگتن معتقد است که دستیابی به توافق با ایران از طریق بازگرداندن توافق هسته‌ای و خروج تدریجی آمریکا از خاورمیانه، منطقه را با ثبات‌تر می‌کند.

 

از سوی دیگر، ریاض و ابوظبی به ویژه پس از ضعف تعهد واشنگتن در حفاظت از متحدان راهبردی خود و خروج از افغانستان در ماه اوت گذشته بنا بر ضرورت بر توسعه روابط و همکاری با روسیه و چین روی آورده اند.

 

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، روابط آمریکا و امارات اکنون شاهد دوران سرد پر فراز و نشیب است، به همین دلیل محمد بن زاید از پاسخ دادن به تماس تلفنی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا خودداری کرد.

 

امارات همچنین میانجیگری بریتانیا به رهبری «بوریس جانسون»، در متقاعد کردن ابوظبی و ریاض برای افزایش تولید نفت را رد کرد، زیرا قیمت نفت به دلیل حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

 

ابوظبی همچنین از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت خودداری کرد، اقدامی که به عنوان بزرگترین نشانه کاهش و سردی روابط با واشنگتن تعبیر شد.

 

شایان ذکر است که مک کنزی در اوایل فوریه به امارات سفر کرد، این دیدار پس از آن انجام شد که ابوظبی در ژانویه گذشته با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک انصارالله هدف قرار گرفت.

 

این بزرگترین حمله طی هفت سال پیش و از آغاز بحران یمن به ابوظبی بود که طی آن فرودگاه پایتخت، پایگاه هوایی «الظفره» و تاسیسات نفتی امارات هدف قرار گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری امارات (وام)، مک کنزی با سپهبد «حمد الرمیثی»، رئیس ستاد ارتش امارات متحده عربی درباره تقویت روابط دفاعی بین دو کشور گفت و گو کرد.

 

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در حاشیه این دیدار در اظهاراتی به خبرگزاری امارات با تأیید کارآمدی سامانه دفاع هوایی امارات برای رهگیری و مقابله با حملات انصارالله، از ارائه کمک های نظامی برای افزایش توان دفاعی امارات خبر داد. ارتش یمن اواخر دی گذشته (ژانویه ۲۰۲۲) در عملیاتی با نام  «توفان یمن»، با پنج فروند موشک بالستیک و کروز و تعداد زیادی پهپاد، فرودگاه های دبی و ابوظبی و پالایشگاه نفت المصفح ابوظبی و تعداد دیگری از سایت ها و تأسیسات مهم و حساس امارات را هدف قرار داد.

دربارۀ اقدام ماجراجویانه سپاه پاسداران در حمله موشکی به اربیل

بر اساس گزارش رسانه های جهان در ساعت های اولیه بامداد روز یکشنبه ۲۲ اسفند (۱۳ مارس) ۱۲ موشک بالیستیکی از شرق کردستان ایران به استان اربیل واقع در اقلیم کردستان شلیک شد. 

ادامه

امریکا, ایران, بیانیه, جهان, خاورمیانه, عراق

تأکید ولیعهد سعودی بر حفظ توافق «اوپک پلاس»

منابع خبری گزارش دادند، ولیعهد عربستان سعودی در گفت وگوی تلفنی با نخست‌وزیر ژاپن بر حفظ توافق «اوپک پلاس» و ثبات بازار نفت تأکید کرد.

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, انگلستان, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, عربستان سعودی, گزارش