تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

دست رد عربستان به سینه آمریکا برای فاصله گرفتن از چین و روسیه

گزارش یک رسانه آمریکایی نشان می‌دهد عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس درخواست دولت جو بایدن برای فاصله گرفتن از چین و روسیه را رد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، گزارش یک روزنامه آمریکایی از سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان حاکی است درخواست‌های دولت «جو بایدن» برای فاصله گرفتن کشورهای عربی از چین و روسیه با پاسخ منفی این کشورها همراه شده است. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته سفر آنتونی بلینکن آشکارترین تلاش دولت کنونی آمریکا برای کنار گذاشتن خصومت‌هایی است که جو بایدن پاییز سال گذشته به «محمد بن سلمان» و حکومت او ابراز کرد. 

تنش‌ها در روابط عربستان سعودی و آمریکا زمانی اوج گرفت که مقام‌های سعودی علی‌رغم انتظار کاخ سفید که تصور می‌کردند با ریاض بر سر افزایش تولید نفت توافق کرده‌اند تصمیم گرفتند تولید این محصول را کاهش دهند. 

نیویورک‌تایمز به نقل از تحلیل‌گران و منابع آشنا به رایزنی‌های انجام‌شده در داخل دولت بایدن نوشته اما از آن زمان به بعد، بایدن و دستیاران ارشد او این واقعیت سخت فضای ژئوپولتیک را درک کرده‌اند: اینکه واشنگتن نمی‌تواند همزمان با قصدش برای رقابت با چین و روسیه در سراسر جهان، شرکای قدرتمندش را منزوی کند. 

همزمان، «محمد بن سلمان» که در میان رسانه‌های غربی به MBS شهرت دارد به نظر می‌رسد با زیرکی استفاده‌های لازم را از جایگاه کشورش در بحبوحه رقابت قدرت‌های بزرگ به عمل می‌آورد.

طبق نوشته نیویورک‌تایمز بن‌سلمان و دستیاران او به صراحت گفته‌اند که مجبور نیستند در منازعات قدرت در جهان از یکی از طرف‌های مناقشه جانبداری کنند و آماده‌اند که مزایای حفظ روابط قدرتمند با هر یک از آنها را در نظر بگیرند. 

این روزنامه نوشته است: «در واقع، مقام‌های عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب خلیج فارس می‌گویند که آنها انتخاب دو گزینه‌ای که احساس می‌کنند مقام‌های آمریکا و اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین پیش روی آنها گذاشته شده را قبول ندارند.»

 فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترک با بلینکن گفت: «چین بزرگترین شریک تجاری ما است، بنابراین طبیعتاً تعامل و اشتراکات زیادی با چین خواهیم داشت».

وی اضافه کرد: «این همکاری احتمالاً به دلیل افزایش تأثیر اقتصادی چین در منطقه و فراسوی آن با ادامه رشد اقتصادی این کشور رو به رشد خواهد بود. اما ما هنوز یک مشارکت امنیتی قوی با ایالات متحده داریم که این مشارکت امنیتی تقریباً هر روز جان دوباره‌ای می‌گیرد.»

فیصل بن فرحان همچنین گفت: «تمایل ندارم این را بازی حاصل جمع صفر بدانم. فکر می‌کنم همه ما قادر باشیم شراکت‌ها و تعامل‌های چندجانبه‌ای داشته باشیم.»

از جمله نشانه‌های این رویکرد عربستان که نیویورک‌تایمز به آن اشاره کرده تعاملات عربستان سعودی با دیگر کشورهایی است که آمریکا رویکرد خصمانه‌ای در برابر آنها در پیش گرفته است. 

نیویورک‌تایمز نوشته تنها چند روز قبل از ورود بلینکن، ولیعهد عربستان سعودی از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، که ایالات متحده او را یک «حاکم شرور» توصیف کرده در جده استقبال کرد.

همچنین روز سه شنبه، ایران سفارت خود در ریاض را در نتیجه توافقی بین دو کشور که چین در ماه مارس به آن کمک کرد، بازگشایی کرد. و هفته آینده، وزارت سرمایه گذاری عربستان سعودی قصد دارد میزبان یک نشست بزرگ از تجار عرب و چین باشد.

با این حال، منابع مطلع به نیویورک‌تایمز می‌گویند اقدام جرأتمندانه بن‌سلمان در برقراری رابطه با چین در ماه‌های اخیر بوده که بیش از هر عامل دیگری نگاه‌ها را در دوران دولت بایدن نسبت به عربستان سعودی عوض کرده است. 

نیویورک‌تایمز نوشته مقام‌های دولت بایدن به دقت پذیرایی گرم بن‌سلمان از شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در ماه دسامبر را رصد می‌کردند. این استقبال تنها چند هفته بعد از حمله شدید بایدن به بن‌سلمان انجام می‌شد؛ در ضمن، با آنکه دستیاران بایدن می‌گویند از آشتی دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنند اما اینکه این تعامل با وساطت چین انجام شده را نشانه نقش فعال‌تر پکن در منطقه ارزیابی می‌کنند.  

نماینده ایرلندی؛ ما برای فلسطینیان خانه و مدرسه می‌سازیم و اسرائیل آن را تخریب می‌کند

نماینده ایرلندی عضو پارلمان اروپا تخریب خانه‌های فلسطینیان به دست اشغالگران صهیونیست را به شدت مورد انتقاد قرار داد. “کلر دالی” در نشست اتحادیه اروپا تاکید کرد که اسرائیل ماه گذشته طی حملاتی ۵ روزه به غزه ۲۳۲ مرتبه این باریکه را بمباران کرد که طی آن ۱۰ غیرنظامی شهید شده و ۱۱۰۰ نفر هم ... نماینده ایرلندی؛ ما برای فلسطینیان خانه و مدرسه می‌سازیم و اسرائیل آن را تخریب می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, ایرلند, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تظاهرات ضد نتانیاهو در بیست و دومین هفته متوالی

تظاهرات ضد نتانیاهو در بیست و دومین هفته متوالی در مناطق اشغالی فلسطین ادامه یافت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد که اسرائیلی‌ها برای بیست و دومین هفته متوالی علیه کودتای قضائی دولت بنیامین نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. منابع عبری زبان در ... تظاهرات ضد نتانیاهو در بیست و دومین هفته متوالی

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

نگرانی تل‌آویو از فروش «اژدهای نیرومند» چین به عربستان و مصر

اسرائیل که به شدت نگران به هم ریختن توازن قوا در غرب آسیا است، با هراس روند مذاکرات عربستان و مصر با چین برای خرید جنگنده «جِی-۱۰ سی» را دنبال می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، اسرائیل با نگرانی در حال رصد اخبار مربوط به احتمال معامله تسلیحاتی میان عربستان و مصر با چین است که ... نگرانی تل‌آویو از فروش «اژدهای نیرومند» چین به عربستان و مصر

ادامه

آمریکا, اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, صلح, عربستان سعودی, فرانسه, لبنان, مالزی, مصر

استعفای دسته‌جمعی اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه

در پی شکست مخالفان اردوغان و جریان اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، همه اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه استعفا دادند. به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در اولین جلسه پس از انتخابات ترکیه و پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، همه اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه ... استعفای دسته‌جمعی اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه

ادامه

ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر