گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

در حملات انتحاری نزدیک دروازه‌های فرودگاه کابل ۴۳ نفر کشته شدند

وزارت دفاع آمریکا قوع حملات انتحاری نزدیک دروازه های فرودگاه کابل در پایتخت افغانستان را تأیید کرد؛ حوادثی که تا کنون ۴۳ کشته و ۱۳۰ نفر شامل ۳ نظامی آمریکایی در آن زخمی شده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع خبری از وقوع ۲ انفجار مهیب نزدیک دروازه‌های فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در شهر کابل در افغانستان خبر دادند.

 

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، گفته می‌شود این انفجارها در یکی از دروازه‌های فرودگاه کابل رخ داده است.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) وقوع انفجارها در نزدیکی فرودگاه کابل را تأیید کرد.

 

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در این خصوص آمده است: اطلاعات دقیقی درباره تلفات ناشی از انفجارها و حمله انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل فعلاً در دست نیست؛ اما این حوادث تلفاتی را از غیرنظامیان گرفته است.

 

شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان در این باره اعلام کرد: انفجارها در نزدیکی فرودگاه کابل در اثر حمله انتحاری بوده است.

 

خبرگزاری افق در این باره نوشت: در پی انفجارها در نزدیکی فرودگاه کابل ۴۳ نفر کشته و بالغ بر ۱۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

 

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در این خصوص گزارش داد: تیراندازی گسترده‌ای نیز پس از وقوع انفجارهای مذکور رخ داده است. ۳ نظامی آمریکایی هم زخمی شده‌اند.

 

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات این کشور گزارش داد: ۴ تفنگدار دریایی آمریکا در انفجارهای امروز کابل کشته شده و ۳ آمریکایی دیگر زخمی شده اند.

 

ماکرون: اوضاع افغانستان از کنترل خارج شد

 

به دنبال وقوع ۲ انفجار مهیب نزدیک فرودگاه کابل در افغانستان، منابع رسانه‌ای و کشورهای مختلفی به این حادثه واکنش نشان دادند.

 

العربیه خبر داد: حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان حمله به فرودگاه کابل را محکوم کرد و آن را جنایتی ضد بشری و حمله به مردم افغانستان عنوان کرد.

 

رویترز در این باره نوشت: وزیر خارجه سوئد پیرامون انفجارهای امروز گفت: سوئدی های حاضر در افغانستان آسیبی ندیده‌اند.

 

به گزارش الجزیره، آنگلا مرکل در سخنانی اعلام کرد: ما سعی خواهیم کرد که افراد گرفتار در افغانستان را تخلیه کنیم. این حملات توسط ۲ بمب گذار انتحاری انجام شد. حملات کابل وحشتناک بود.

 

العربیه گزارش کرد: «مایک پنس» معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا در واکنش به انفجار های کابل گفت که دولت کشورش باید از اتباع خود به دلیل این «خروج فاجعه بار» دفاع کند. سناتور «لیندسی گراهام» نیز خواستار استقرار نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی «بگرام» در ولایت پروان افغانستان شد.

 

امرالله صالح معاون اول رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز در خصوص حوادث عصر امروز گفت: طالبان مسئول بمب‌گذاری در میدان هوایی هستند. من به عنوان کسی که سابقه استخباراتی و اطلاعاتی دارم [می‌توانم بگویم که] ما از دو سه روز قبل می‌دانستیم که طالبان با یک رشته بمب گذاری ها، به عنوان اینکه داعش می خواهد بمب گذاری کنند [می‌خواستند] فاجعه فرودگاه کابل را تمام کنند. در ورای این بمب‌گذاری‌ها خودشان هستند.

 

بر اساس اعلام العربیه، نمایندگان جمهوریخواه آمریکا خواستار ارسال یگان های ویژه آمریکایی برای ادامه تخلیه اتباع این کشور از افغانستان شدند.

 

تلویزیون رویترز هم خبر داد: رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا گفت که ما باید برای برقراری ثبات در خارج از فرودگاه کابل تلاش کنیم تا بتوانیم فرایند خارج کردن نیروها و شهروندان را تمام کنیم.

 

تلویزیون الجزیره گزارش داد: کاخ سفید به اطلاع نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل رسانده است که دیدار وی با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید به دلیل حملات در کابل با اندکی تأخیر انجام خواهد شد. دلیل این رویداد ظاهراً نشست بایدن با تیم امنیتی خود در خصوص انفجارهای کابل رسانه ای شده است.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ۲ انفجار بیرون از فرودگاه کابل رخ داد، اما هیچ آسیب و خسارتی متوجه یگان های ما نشده است.

 

توییتر الجزیره در خبری فوری نوشت: کابینه اضطراری انگلیس به دنبال وقوع دو انفجار نزدیک فرودگاه کابل تشکیل نشست اضطراری داد.

 

به گزارش العربیه، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: ۲ انفجار انتحاری همزمان در اطراف فرودگاه کابل رخ داده است.

 

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، یک منبع در وزارت دفاع انگلیس به رسانه‌ها گفت که دو انفجار بیرون فرودگاه کابل به وقوع پیوسته است. یک انفجار نزدیک هتل «بارونز» رخ داد و سپس انفجار دوم نزدیک ورودی «ابی گیت» به وقوع پیوسته است.

 

گاردین به نقل از منابع آگاه خبر داد: نخستین انفجار نزدیک ورودی «ابی گیت» به وقوع پیوسته و انفجار دوم در نزدیکی هتل بارونز بوده است. هیچیک از نظامیان انگلیس در این حادثه مجروح نشده‌اند.

 

رویترز در این باره نوشت: حال یک نفر از سربازان آمریکایی که در انفجار فرودگاه کابل زخمی شده است، وخیم است.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در این خصوص گفت: اوضاع در افغانستان از کنترل خارج شده است. وضعیت در کابل و اطراف فرودگاه کابل به شدت خطرناک است. سفیر فرانسه در افغانستان نخواهد ماند و از پاریس به فعالیت هایش ادامه می‌دهد.

 

شبکه تلویزیونی رویترز اعلام کرد: رئیس جمهور فرانسه گفت که اوضاع در افغانستان به شدت در حال وخامت است. وی گفت ۲۰ اتوبوس حامل شهروندان فرانسه و دیگر کشورها هستند که فرانسه خواستار محافظت از آنهاست. به گفته ماکرون، برخی از اتوبوس های حامل اتباع فرانسه در ورودی فرودگاه کابل هستند؛ اما پاریس نمی تواند تخلیه موفقیت آمیز آنها را تضمین کند. وی گفت که کشورش درباره مساله اتوبوس های حامل اتباع فرانسه با طالبان در حال گفتگو است.

 

المیادین خبر داد: وزارت خارجه آمریکا از شهروندان این کشور خواست تا از حرکت به سمت فرودگاه کابل خودداری کنند.

 

وزارت دفاع انگلیس هم در بیانیه ای اعلام کرد: در ارتباط و هماهنگی با آمریکا و ناتو تدابیر فوری را برای تعامل با انفجارهای فرودگاه کابل اتخاذ می‌کنیم.

 

یک مقام آمریکایی به نشریه «پلیتیکو» گفت: انفجارها در فرودگاه کابل در نتیجه هجوم «داعش» است.

 

خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد: طالبان گفته‌اند که تعدادی از نیروهای آنها که نزدیک فرودگاه کابل به سر می‌بردند، در این انفجارها زخمی شدند.

 

به گزارش رسانه های افغانستان، ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز گفت: انفجارهای فرودگاه کابل تروریستی هستند. طالبان در برابر جامعه جهانی متعهد است و اجازه نمی دهد تروریست ها از افغانستان به عنوان پایگاهی برای اجرای عملیاتشان استفاده کنند.

 

خبرگزاری اسپوتنیک هم اکنون اعلام کرد: داعش مسئولیت این حوادث را برعهده گرفته است.

 

سفیر فرانسه در افغانستان در پیامی توییتری اعلام کرد: انفجار دوم نزدیک فرودگاه کابل پیش‌بینی می‌شود. ما از دوستان افغانستانی خود می‌خواهیم که به سرعت از دروازه های فرودگاه دور شوند.

فن‌آوری‌ غرب، سیستم نظارت و شناسایی بیومتریک؛ جایگزینی برای جامعه مدنی در خدمت تروریست‌های طالبان

“در حال حاضر در کابل ایست‌های بازرسی تحت کنترل شبه‌نظامیان طالبان است که با استفاده از اسکنرهای بیومتریکی که هزینه آنها را آمریکایی‌ها داده‌اند، شهروندانی را که برای نیروهای آمریکایی کار کرده و یا در کنار آنها جنگیده‌اند، شناسایی و شکار می‌کنند؛ اتفاقی که باید توسط هر کسی که این سیستم‌های شناسایی بیومتریک را به ... فن‌آوری‌ غرب، سیستم نظارت و شناسایی بیومتریک؛ جایگزینی برای جامعه مدنی در خدمت تروریست‌های طالبان

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, پناهجویی, تروریسم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, سازمان ملل

ملا برادر رهبر طالبان می‌شود؟

ملاعبدالغنی برادر، در سال ۲۰۱۰ توسط گروهی از نیروهای سازمان اطلاعات نظامی پاکستان و سازمان سی‌آی‌ای، در پاکستان دستگیر و زندانی شد، اما در سال ۲۰۱۸ به درخواست دولت آمریکا آزاد شد تا نمایندگی طالبان در مذاکرات صلح را بر عهده بگیرد. وی به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست با ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) ... ملا برادر رهبر طالبان می‌شود؟

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, قطر

لیندسی گراهام: بایدن حکم مرگ هزاران افغان را امضا کرده است

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در ادامه انتقادها از عملکرد بایدن در خصوص افغانستان، گفت رئیس‌جمهور حکم مرگ هزاران افغان را که به ما کمک کردند امضا کرده و از مسئولیت در قبال افغانستان به قیمت به خطر انداختن آمریکا شانه خالی می‌کند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تروریسم, جهان, حقوق بشر

سکوت پنتاگون درباره انتصاب یک زندانی سابق گوانتانامو به عنوان وزیر دولت طالبان

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع آمریکا از اظهار نظر در خصوص یک گزارش اخیر که اشاره به انتصاب عبدالقیوم ذاکر، از زندانی‌های سابق زندان گوانتانامو از سوی طالبان به عنوان وزیر دفاع موقت داشت، خودداری کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, خبر