تظاهرات ضد آمریکایی در «سئول» در مخالفت با رزمایش با آمریکا

شماری از شهروندان کره جنوبی نزدیک دفتر ریاست جمهوری این کشور در «سئول» پایتخت کره جنوبی تظاهرات ضد آمریکایی برپا کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از شهروندان کره جنوبی روز یکشنبه نزدیک دفتر ریاست جمهوری این کشور در شهر «سئول» پایتخت کره جنوبی تظاهرات ضد آمریکایی برپا کردند.  به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» ... تظاهرات ضد آمریکایی در «سئول» در مخالفت با رزمایش با آمریکا

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

مردم یونان با شعار «بلینکن برو خونه» به استقبال وزیرخارجه آمریکا رفتند

فعالان ضد جنگ یونانی در اعتراض به سفر وزیرخارجه آمریکا مقابل سفارت و کنسولگری این کشور در دو شهر بزرگ یونان تظاهرات کردند. هزاران مرد و زن جوانی یونانی اعضای و دوستان جنبش (KNE) با شعار‌هایی مانند «پایگاه‌های ناتو-آمریکا از یونان خارج شوند» و «عدم مشارکت در مداخلات امپریالیستی» در آتن علیه سفر آنتونی بلینکن، ... مردم یونان با شعار «بلینکن برو خونه» به استقبال وزیرخارجه آمریکا رفتند

ادامه

آمریکا, اروپا, اعتراضات اجتماعی, اعتراضات سیاسی, امپریالیسم, ترکیه, جنوب اروپا, جهان, سوریه, ضد جنگ, کارگری, ناتو, همبستگی, یونان

تظاهرات ضددولتی در پرو و هشدار بومیان به ارتش

هزاران نفر از بومیان پرو با برگزاری تظاهرات ضددولتی در جنوب این کشور، نسبت به وقوع یک «جنگ داخلی» در صورت ورود ارتش هشدار دادند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ائوروپا پرس، هزاران نفر از بومیان آیمارا در منطقه پونو در جنوب پرو تظاهرات کردند و استعفای دینا بلوآرته رئیس‌جمهوری جدید ... تظاهرات ضددولتی در پرو و هشدار بومیان به ارتش

ادامه

آمریکای لاتین, اعتراضات سیاسی, پرو, جهان, حقوق بشر, خبر

هزاران معترض پرویی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

هزاران نفر از مردم پرو با گرامیداشت کشته‌شدگان اعتراضات اخیر تظاهرات ضددولتی برگزار کرده و بار دیگر خواستار برکناری دینا بلوارته رئیس جمهوری موقت این کشور شدند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان پنجشنبه به وقت محلی در چندین شهر پرو به خیابان‌ها آمدند و پایان بحران سیاسی در این کشور را ... هزاران معترض پرویی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اعتراضات سیاسی, پرو, جهان, حقوق بشر, خبر

بیش از ۷۵۰ هزار فرانسوی در تظاهرات علیه دولت مکرون شرکت کردند + فیلم

رسانه های فرانسوی به نقل از وزارت کشور گزارش دادند که بیش از ۷۵۰ هزار نفر در سومین تظاهرات سراسری روز سه شنبه علیه اصلاحات بحث برانگیز بازنشستگی در فرانسه شرکت کردند. به گزارش ایرنا، شبکه فرانسوی (BFMTV) بر اساس داده های وزارت کشور گزارش داد که شمار شرکت کنندگان در تظاهرات پاریس پایتخت فرانسه ... بیش از ۷۵۰ هزار فرانسوی در تظاهرات علیه دولت مکرون شرکت کردند + فیلم

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, فرانسه, فیلم, کارگری

در ادامه نا آرامی‌ها؛ ۸۳ کشته در اعتراضات مردمی

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در گزارشی از بازداشت ۱۷ خبرنگار از آغاز اعتراضات سراسری در ایران خبر داد.

 

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری جاری در ایران را ۸۳ نفر اعلام کرد ‌و خواستار «محکومیت سرکوب معترضان» و «ایفای نقش جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از کشتار مردم به‌دست حکومت» شد.

 

این سازمان، شامگاه پنج‌شنبه، ۷ مهر با بیان این که «شهروندان در ۱۶ استان مختلف ایران به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند»، تعداد کشته‌شدگان در استان‌های کشور را بدین گونه اعلام کرد: «مازندران ۲۶ نفر، گیلان ۱۱ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، کردستان ۶ نفر، البرز ۵ نفر، تهران ۴ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، اصفهان ۲ نفر، خراسان رضوی ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، سمنان ۱ نفر، ایلام ۱ نفر و بوشهر ۱ نفر.»

 

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در این رابطه گفت: «استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان یک جنایت بین‌الملی است و جامعه جهانی موظف است که از بروز و ادامه این جنایت جلوگیری کند.»

 

این گزارش همچنین از بازداشت «هزاران معترض و فعال مدنی» ابراز نگرانی کرده و افزوده که «روند بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.»

 

از زمان آغاز اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ کرد توسط گشت ارشاد در تهران، و گسترش آن به سراسر ایران، مقامات جمهوری اسلامی به بازداشت بسیاری از شهروندان، شخصیت‌های هنری و ورزشی، روزنامه‌نگاران و وکلا اقدام کردند.

 

ارتباطات اینترنتی هم از یک هفته پیش یا کاملا قطع شده یا با اختلال شدید روبرو شده است.

 

دسترسی کاربران به وایبر، واتس‌آپ، سیگنال، اینستاگرام، اسکایپ، لینکدین، گوگل‌پلی و اپ‌استور و بسیاری دیگر از وبسایت‌های خارجی نیز مسدود شده است.

 

سازمان عفو بین‌الملل هم با اشاره به دستور «سرکوب بی‌رحمانه» اعتراضات سراسری توسط مقامات نظامی ایران‌، خواستار اقدام جامعه بین‌المللی در این رابطه شد.

 

این سازمان به سندی افشاشده اشاره کرده که طی آن ستاد کل نیروهای مسلح ایران به فرماندهی نیروهای مسلح در استان‌ها دستور داده با معترضان به‌شدت مقابله کنند.

 

این نهاد مدافع حقوق بشر تاکید کرده که سند مذکور «دلایل استفاده گسترده نیروهای امنیتی ایران از گلوله جنگی علیه معترضان در سراسر کشور را توضیح می‌دهد.»

 

از سویی، اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل گفت که «بدون یک اقدام جمعی مصمم از سوی جامعه بین‌المللی، افراد بی‌شمار دیگری با خطر مرگ، قطع عضو، شکنجه، تعرض جنسی یا زندانی‌شدن تنها به خاطر شرکت در تظاهرات روبرو خواهند شد.»

 

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران هم در گزارشی از بازداشت ۱۷ خبرنگار از آغاز اعتراضات سراسری در ایران خبر داد.

 

انجمن روزنامه‌نگاران ایران وابسته به فدراسیون مذکور، نام اعضای بازداشت‌شده خود را این چنین عنوان کرده است: احمد حلبی‌ساز، ایمان به‌پسند، ویدا ربانی، فاطمه رجبی، الهه محمدی، مجتبی رحیمی، علیرضا خوشبخت، روح‌اله نخعی، نیلوفر حامدی، یلدا معیری، مسعود کردپور، خسرو کردپور، مرضیه طلایی، علی خطیب‌زاده، بتول بلالی، سمیرا علینژاد، مهرنوش طافیان.

 

در همین رابطه، شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای …» بازداشت شد. ویدئوی ترانه او که آن را بر اساس توییت‌های اعتراضی با موضوع «برای…» ساخته شده بود هم پس از نزدیک به ۴۰ میلیون بازدید، از صفحه اینستاگرام او حذف شده است.

 

حسین ماهینی، بازیکن پیشین تیم ملی ایران نیز روز گذشته هنگام بازگشت به منزل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران اطلاعاتی به منزل ماهینی هجوم برده و هنگامی که او در خانه نبود، لپ‌تاپ، گوشی‌های همراه و تبلت او، همسر و فرزندش را توقیف کردند.

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی پنج‌شنبه اعلام کرد، در پی اعلام جرم علیه برخی از سلبریتی‌ها به جهت تشویق به اغتشاش، حسین ماهینی با صدور دستور قضایی بازداشت شده است.

 

این در حالی است که اعتراضات سراسری شب گذشته نیز در بسیاری از شهرهای ایران ادامه یافت و به‌رغم محدودیت حاصل از قطع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهای ارسال شده از داخل ایران نشان از حضور معترضان در خیابان‌ها و سر دادن شعار علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی داشته است.

مرگ مهسا امینی؛ ادامه تجمع‌ها و ۳۶ کشته در نخستین هفته + فیلم

عتراض‌های گسترده در ایران به رغم سرکوب شدید وارد نخستین هفته خود شد. طبق برخی گزارش‌ها شمار کشته‌شدگان به ۳۶ نفر رسید. با وجود قطعی اینترنت ویدئوهای جدید حاکی از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به معترضان است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, فیلم

تظاهرات‌ مردم ایران در چهارمین روز اعتراض‌ به قتل مهسا امینی + فیلم

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری گسترده چهارمین روز اعتراضات خیابانی  در روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، است. مستندات منتشر شده از سوی شاهدان میدانی نشان می‌دهد اعتراضات به شمار دیگری از شهرهای ایران نیز سرایت کرده است.

ادامه

اعتراضات سیاسی, ایران, حقوق بشر, فیلم, گزارش

مردم سودان ارتش را مجبور به‌عقب‌نشینی کردند؛ نظامیان، حکومت را واگذار می‌کنند

سرانجام، ۹ ماه پس از کودتای نظامی در سودان و استقرار دولت نظامی، ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد قدرت را واگذار و به ماموریتی که در قانون اساسی به آنها محول شده عمل خواهد کرد.

ادامه

اعتراضات سیاسی, جهان, سودان, شمال افریقا