پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

درگیری‌های پنجشیر با کشته‌شدن بیش از ۱۰ نیروی طالبان پایان یافت

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» از پایان درگیری‌های سه روزه میان نیروهای این جبهه و نیروهای طالبان در ولسوالی (شهرستان) رخه ولایت (استان) پنجشیر داده‌ است.

 

العربی فارسی گزارش داد؛ صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت، دوشنبه، ۴ آوریل (۱۵ حمل)، در گفت‌وگو با روزنامه «هشت صبح» افغانستان گفته است در پی درگیری‌ها در ولسوالی رخه، سمیع عثمانی از فرماندهان جبهه مقاومت‌ کشته و یک عضو دیگر نیروهای جبهه زخمی شده است.

 

به گفته او، در درگیری‌های سه روز گذشته، بیش ۱۰ نیروی طالبان به‌دست نیروهای جبهه مقاومت کشته شده‌اند.

 

این روزنامه به نقل از برخی منابع از ولایت پنجشیر نوشته است، در پی این درگیری‌ها شماری از ساکنان منطقه حصارک این ولایت خانه‌های شان را ترک کرده‌اند.

 

صبغت‌الله احمدی، جمعه ۱ آوریل از آغاز درگیری میان جبهه مقاومت و نیروهای طالبان خبر داد و گفت در نتیجه این درگیری ۱۰ نفر از نیروهای طالبان کشته و دست‌کم ۱۳ تن دیگر آنان زخمی شدند.

 

اما مقامات محلی طالبان در ولایت پنجشیر ادعای درگیری با جبهه مقاومت‌ را رد کردند.

 

ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان در این ولایت، یک‌شنبه ۳ آوریل (۱۴ حمل)، گفت «مقاومتی در این ولایت وجود ندارد.»

 

از سویی دیگر، جبهه مقاومت یک‌شنبه ۳ آوریل اعلام کرد نیروهای این جبهه در یک حمله چریکی آمر امنیت طالبان را در ولایت بدخشان شمال کشور هدف حمله قرار داده است.

 

در این اعلامیه همچنین آمده است «در نتیجه‌ این حمله مولوی رشاد آمر امنیت گروه طالبان برای بدخشان به شدت زخم برداشته و دو نگهبان او کشته شده‌اند.»

 

شایان ذکر است برخی رسانه‌های افغانستان پیش‌تر اعلام کردند که شماری از نیروهای ویژه دولت پیشین این کشور اخیرا به جبهه موسوم به مقاومت ملی افغانستان پیوسته‌اند.

لاوروف؛ غرب مسئول مستقیم وضعیت انسانی کنونی و وضعیت اسفناک اقتصاد افغانستان است

لاوروف گفت: کسانی که سعی داشتند افغانستان را به کانون سیاست جهان تبدیل کنند اکنون تلاش دارند اوکراین را جایگزین افغانستان کنند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, بانک جهانی, پاکستان, تروریسم, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, غرب, گزارش, ناتو

در سالجاری میلادی، سوء تغذیه بیش از ۱۳ هزار نوزاد افغان را به کام مرگ کشاند

وزارت بهداشت افغانستان در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، از آغاز سال۲۰۲۲ تاکنون ۱۳ هزار و ۷۰۰ نوزاد در این کشور بر اثر سوء تغذیه و بیماری‌های ناشی از گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, فقر, گزارش