اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست‌های جهانی برای کاهش محدودیت‌های آمریکا بر کوبا

شمار زیادی از نهادها و مقام‌های جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، خواستار کاهش و تعلیق تحریم‌های ایالات متحده بر کوبا همسایه جنوبی خود درمنطقه آمریکای لاتین شده‌اند.

 

به گزارش فرانس پرس از هاوانا؛ میشل باشله کمیسیونر حقوق بشری اتحادیه اروپا، خواستار تعلیق تحریم‌های کوبا شده و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی این نهاد گفته است این محدودیت ها نباید شامل خرید و صادرات کمک های انساندوستانه باشد.

 

نستور ماریمون رئیس بخش روابط بین‌الملل وزارت بهداشت کوبا گفت: این تحریم‌ها در دوره همه گیری این ویروس و بیماری، ستمگرانه‌تر از دوره های دیگر است و اثرات زیانبار بیشتری دارد.

 

ماریمون و دیگران می‌گویند: هر چند ممکن است محدودیت های اعمال شده از سوی واشنگتن، مانع از تهیه و تحویل کالاهای پزشکی و دارویی نشود، اما روند این کار را به شدت دشوار و پیچیده می‌سازد.

 

برای نمونه دولت کوبا اعلان کرده است که اخیرا تحویل محموله اهدایی جک ما بنیانگذار شرکت بزرگ چینی تجارت الکترونیک علی بابا شامل ماسک، کیت های تست و دستگاه های تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) به این جزیره آمریکای لاتین به علت نگرانی شرکت کشتیرانی آمریکایی از اعمال تحریم های واشنگتن، ممکن نشد.

 

به ادعای مایکل کوزاک مدیرکل وزارت امور خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین، هدف از اعمال این تحریم ها از سال ۱۹۶۲، جلوگیری از تامین امکانات برای دولت فیدل کاسترو (رهبر وقت کوبا) برای نقض احتمالی حقوق بشر و مداخله در امور کشورهای دیگر این منطقه بوده که به صورت غیرمستقیم به ونزوئلا اشاره دارد.

 

واشنگتن تحویل کالاهای پزشکی و دارویی را به کوبا از سال ۱۹۹۲ به شرطی از تحریم‌ها مستثنی کرد که به صورت اختصاصی برای درمان مردم کوبا استفاده شود.

 

هر چند به گفته جان کاوولیچ رئیس انجمن بازرگانی و اقتصادی ایالات متحده و کوبا، قانون دمکراسی کوبا که در هنگام سقوط اقتصاد کوبا در پی فروپاشی اتحاد شوروی درکنگره آمریکا تصویب شد، صادرات کالاهای بهداشتی، تجهیزات، دستگاه ها و تدارکات پزشکی و دارویی را مجاز دانسته است، و برای نمونه به صادرات بیش از یک میلیون دلار از این کالاها در سال ۲۰۱۹، سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۸ و پنج میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۷ اشاره کرده که شامل پنی سیلین، دستگاه‌ها و تجهیزات جراحی دندان، اولتراسوند و دیگر اقلام پزشکی می‌شود، اما روند امور همیشه به این سادگی نیست، به ویژه هنگامی که قرار باشد خرید و صدور تجهیزات و کالاهای پزشکی و دارویی از کشورهای دیگری به جز ایالات متحده صورت گیرد.

 

یک سازمان مردم نهاد سوئیس به نام مدیکوبا که از برنامه‌های کوبا برای درمان اچ آی وی (ایدز) و سرطان حمایت می‌کند، همه این دشواری‌ها و مشکلات را کاملا تجربه کرده است. برای نمونه چند ماه پیش بانک پست فاینانس به علت نگرانی از تحریم‌هایی که از هنگام به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، به اجرا گذاشته شده است، از انتقال پول به کوبا خودداری کرد.

 

بند سوم قانون هلمز – برتون آمریکا از ماه مه ۲۰۱۹ هر فردی را که با نهادها وسازمان‌های ملی شده از هنگام انقلاب ۱۹۵۹ به این سو معامله کند، به تحریم تهدید می‌کند که برای نگران کردن همه شریکان بین‌المللی که قصد همکاری و معامله با این کشور را دارند، کافی است.

 

همچنین بر اساس قانون تازه‌ای که در ایالات متحده به اجرا گذاشته شده است، صادرات هرگونه دارو به کوبا که بیش از ۱۰ درصد اجزاء آن از ایالات متحده تهیه شده باشد، ممنوع است.

دستاورد ونزوئلا در مقابله با کرونا به‌رغم تحریم‌ها

ونزوئلا به رغم اینکه مدتهاست با تحریم‌های آمریکا و کمبود شدید دارو و مواد غذایی روبرو بوده اما توانسته در مهار شیوع کرونا نسبتا خوب عمل کند و تدابیر موثری را در این راستا اجرایی کرده است.

ادامه

ارژانتین, اکوادور, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, پرو, تحریم, جهان, شیلی, کلمبیا, مکزیک, ونزوئلا

کوبا: تحریم‌های آمریکا “بی‌رحمانه‌تر از هر زمان” است

کوبا از آمریکا به دلیل تداوم اعمال نزدیک به ۶۰ سال تحریم بر این کشور شدیدا انتقاد کرده و این تحریم‌ها در زمان بحران شیوع ویروس کرونای جدید در جهان را “بی رحمانه‌تر از هر زمان” خواند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, کوبا

صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد جهان عمیق‌ترین رکود در ۸۰ سال گذشته را تجربه می‌کند

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی عمیق‌ترین رکود در ۸۰ سال گذشته را تجربه می‌کند و در این میان اقتصادهای نوظهور، کشورهای کم درآمد آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

ادامه

افریقا, اقتصادی, امریکای لاتین, ایران, جهان, صندوق بین‌المللی پول

حضور بشردوستانهٔ کوبای انقلابی: پزشکان کوبایی در صف نخست رویارویی با گسترش ویروس کووید-۱۹در جهان

در گرماگرم بحران شیوع ویروس مرگ‌بار کوید ۱۹، دولت انقلابی کوبا تصمیم گرفت که همکاری کادرهای داوطلب انترناسیونالیست پزشکی- درمانی (بریگادی به‌نام “هنری ریو”) نیروهای کوبایی در سطح جهان را با برنامه‌های موردنظر  در مبارزه با شیوع این ویروس و بیماری ناشی از آن، ادامه یابند.

ادامه

ایتالیا, جهان, حقوق بشر, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا