ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند در اظهاراتی با بیان اینکه شک نکنید که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به زودی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین دیگر قابل قبول نیست. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ارائه پیشنهاد ... ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اسلواکی, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, مالت, نسل‌کشی

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

خط و نشان رهبر حزب کارگر برای محافظه کاران انگلیس

نتیجه انتخابات سراسری انگلیس باعث تضعیف بیشتر محافظه کاران و حضور قدرتمندانه حزب کارگر و پدیده ای به نام «جرمی کوربین» چپگرا شد. وی تاکید دارد تا چند ماه دیگر دولت محافظه کار«ترزا می» را سرنگون می کند و پس از انتخابات، دولت را تشکیل می دهد.

 
«ترزا می» نخست ‌وزیر و رهبر حزب محافظه ‌کار انگلیس فروردین ماه گذشته در اقدامی تعجب برانگیز درخواست انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کرد. آنچه که موجب شگفتی تحلیلگران شد این بود که حزب متبوع وی یعنی محافظه کاران با داشتن اکثریت در مجلس مشکلی برای ادامه کار نداشت. مجلس عوام با ۵۲۲ رأی موافق در برابر ۱۳ رأی مخالف، با پیشنهاد غیرمنتظره نخست ‌وزیر انگلیس موافقت کرد.
انتخابات عمومی هفته گذشته انگلستان، پنجاه وهفتمین انتخابات پارلمانی انگلیس از سال ۱۸۰۱میلادی بود که برای تعیین سرنوشت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام از سوی مردم این کشور صورت گرفت. نتیجه نهایی آن نیز اوضاع را به ضرر حزب حاکم مجلس پیشین تغییر داد زیرا حزب محافظه کار ۳۱۸ و حزب کارگر ۲۶۲ کرسی مجلس عوام را بدست آوردند و در عمل هیچ حزبی اکثریت (۳۲۵ کرسی) را برای تشکیل دولت کسب نکرد.
غیر از این دو حزب اصلی انگلیس، حزب ملی اسکاتلند ۳۵ کرسی و حزب لیبرال دموکرات هم ۱۲کرسی را کسب کردند. حزب دموکراتیک وحدت طلب ایرلند شمالی (DUP ) قادر شد ۱۰ کرسی را به دست آورد.
حزب شین فین نیز۸ کرسی ایرلند شمالی را به دست ‌آورد اما همچون گذشته به دلیل داشتن دیدگاه ضد سلطنت، از حضور در مجلس عوام خودداری می‌ کند.

 
تا پیش از انحلال مجلس عوام، از ۶۵۰ کرسی این مجلس، حزب محافظه کار ۳۳۰ کرسی، حزب کارگر ۲۲۹ کرسی، حزب ملی اسکاتلند، ۵۴ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۹ کرسی، حزب دمکراتیک وحدت طلب (ایرلند شمالی) ۸ کرسی، حزب شین فین ( ایرلند شمالی) ۴کرسی، حزب ‘پلاید کامری’ ( ولز) ۳ کرسی را در اختیار داشتند.

 

**کوربین پدیده انتخابات انگلیس
برخلاف پیش بینی ترزا می انتخابات جایگاه نسبتا مستحکم وی را لرزان کرد زیرا اکنون حزب محافظه کار انگلیس برخلاف دوره قبل باید با یک حزب دیگر برای تشکیل دولت ائتلاف تشکیل دهد. این امر به علت اجبار در اعطای امتیازاتی به حزبی کوچک، موجب کاهش قدرت اجرایی دولت خواهد شد.

 
شگفتی این انتخابات «جرمی کوربین» رهبر چپگرای حزب کارگر انگلستان بود که به رغم مخالفت های درون حزبی، توانست برای اولین بار پس از ۱۹۹۷ حزب کارگر را در یک انتخابات عمومی در مسیر پیشرفت قرار دهد.
کوربین خود را به عنوان پدیده این انتخابات معرفی کرد و توانست عرصه سیاسی را به نفع حزب کارگر برگرداند. تارنمای روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی نوشت از زمان برگزاری انتخابات سراسری میزان آرای حزب کارگر و به ویژه رهبر آن جرمی کوربین بین ۶ تا ۸ درصد افزایش داشته است.

 
تارنمای انگلیسی مترو (metro.co.uk) نیز عنوان داشت که پس از پایان انتخابات مجلس، حزب کارگر با موجی از استقبال مردمی روبرو شد که خواهان پیوستن به آن بودند. در همین مدت اندک پس از انتخابات، صدها هزار نفر به حزب کارگر پیوستند.
گفته می شود در سه روز پس از انتخابات ۱۵۰ هزار نفر به اعضای این حزب افزوده شد. در زمان نخست وزیری «گوردون براون» حزب کارگر با کاهش محبوبیت روبرو شد و اعضای آن حداقل ۱۵۶ هزار نفر کاهش یافت. اما اکنون در حالی که هزینه سالانه عضویت معمولی در حزب حدود ۲۴ پوند است بسیاری از مردم به ویژه جوانان به حزب کارگر پیوسته اند.

 
بخشی از این استقبال به دلیل حضور کوربین در صدر حزب است. وی برای ده ها سال فردی کمتر شناخته شده و حاشیه ای در سیاست انگلستان بود. کوربین با دیگر رهبران احزاب کارگر تاحدودی متفاوت است. با اینکه از سال ۱۹۹۳ تاکنون عضو پارلمان است اما نزدیک به ۵۰۰ بار علیه طرح های پیشنهادی حزب کارگر رای داده است. وی در سال ۲۰۱۵ در شرایطی به عنوان رهبر حزب کارگر تعیین شد که کمتر فردی این موضوع را پیش بینی می کرد ولی با دریافت ۶۰ درصد آرا موجب شگفتی همه اعضای حزب شد.
وعده های کوربین مبنی بر افزایش مالیات برای ثروتمندان، ملی کردن راه آهن و کمک های بلاعوض به دانشجویان موجی از حمایت ها را برای وی و حزب کارگر به بار آورد. وی به شدت از سیاست های ریاضتی که موجب بی عدالتی در انگلیس شده انتقاد کرده است.

 

**بازی هنوز برای کوربین تمام نشده است.

 
با وجود مخالفت هایی که در گذشته با رهبری وی در حزب کارگر وجود داشت اما اکنون وی از سوی بسیاری از افراد چپگرا به عنوان فردی دیده می شود که در آینده تحرک سیاسی بیشتری را در این حزب و دولت انگلستان پدید خواهد آورد. وی تاکید دارد که به زودی مسیر حرکت خود را تا پیروزی سراسری در انتخابات و تشکیل دولت ادامه می دهد.
تارنمای خبری تحلیلی «گلاب اند میل» نوشت پس از اعلام نتیجه انتخابات مجلس انگلستان، کوربین خود را نخست وزیر در حال انتظار می داند. جرمی کوربین به شکست محافظه کاران نزدیک شده است زیرا پس از انتخابات، ترزا می مجبور است با یک حزب اقلیتی برای تشکیل دولتش رایزنی کند. همزمان صحبت هایی در زمینه استعفای وی نیز به گوش می رسد.
این سوسیالیست ۶۸ ساله اعلام کرده است آمادگی دارد دولت ترزا می را سرنگون کند. کوربین گفته است هنوز می تواند نخست وزیر شود.
بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند ترزا می در قمار سیاسی بر سر انتخابات مجلس شکست خورد و این به معنای برگزیتی نرم و سال ها آشوب و دردسر برای وی خواهد بود. شکست ترزا می در دستیابی به خواسته هایش آینده نخست وزیر انگلستان هم را در سایه ای از تردید فرو برد. با اینحال اگر کوربین بخواهد دولت محافظه کار را سرنگون کند فشار بر وی زیاد می شود زیرا باید مذاکرات برگزیت را دنبال کند.
تارنمای روزنامه «گاردین» نوشت کوربین برنده انتخابات نشد اما همه قواعد را دوباره نوشت. پس از پیروزی حزب کارگر که برخلاف پیش بینی ها حاصل شد بررسی ماهیت انتخابات انگلستان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
به نوشته گاردین پس از برگزیت و پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انتخابات سراسری انگلستان به عنوان سومین زلزله سیاسی، بزرگترین شوک را وارد کرد. تحلیلگران با دیدگاه کوربین در سیاست خارجی مشکل دارند به ویژه اینکه وی دیدگاه های چپگرا دارد. اگرچه بسیاری نبود این دولت محافظه کار را می خواستند اما فکر نمی کردند که کوربین بتواند چنین چالشی را ایجاد کند.
به نوشته گاردین تا به اینجا حزب کارگر بازنده است حتی وقتی که با ضعیف ترین حزب محافظه کار در ۴۰ سال اخیر مواجه شد. اما این حزب انتظارات را افزایش داد. در این شرایط کوربین نه تنها ۲۹ کرسی را به دست آورد و پیرزو انتخابات شد بلکه وی قواعد سیاسی را دوباره نوشت.

 

**خط و نشان کوربین برای محافظه کاران

 
نکته مهم این است که کوربین تاکید کرده است به تلاش خود برای سرنگونی دولت ادامه می دهد. وی حتی برای این کار ضرب الاجلی نیز تعیین کرده است. تارنمای روزنامه «دیلی میل» در گزارش انتخاباتی خود به سخنان کوربین اشاره کرد که اعلام آمادگی کامل کرده است تا در یک انتخابات عمومی دیگر به عنوان نخست وزیر انگلیس برگزیده شود.
به نوشته این روزنامه وی خود را بازنده انتخابات مجلس انگلیس نمی داند بلکه از برگزاری یک انتخابات دیگر استقبال می کند.
وی تاکید می کند قادر است باوجودی که تنها ۲۶۲ کرسی را در مجلس به دست آورده است دولت انگلیس را تشکیل دهد. وی گفته است با به چالش کشیدن برنامه های قانونی ترزا می در مجلس، دولت وی را ساقط می کند.
تارنمای روزنامه «دیلی میرر» نیز در گزارشی عنوان کرد کوربین اعتقاد دارد تا پاییز ۲۰۱۷ انتخابات عمومی دیگری را برگزار می کند و سپس به عنوان نخست وزیر انگلیس انتخاب می شود.وی خود را آماده مقابله و تلاش برای کسب قدرت نشان می دهد.
ایرنا

جرمی کوربین: احتمال برگزاری انتخابات جدید انگلیس طی امسال یا اوایل سال آینده

به گزارش رویترز، در حالی که در انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه هیچ یک از احزاب بزرگ و مهم محافظه کار و کارگر نتوانسته اند اکثریت کرسی های پارلمان را کسب کنند، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر امروز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که انتخابات جدیدی در سال جاری یا اوایل سال ... جرمی کوربین: احتمال برگزاری انتخابات جدید انگلیس طی امسال یا اوایل سال آینده

ادامه

انگلستان, جهان, خبر

کوربین: هنوز هم می‌توانم نخست‌وزیر انگلیس شوم

رهبر حزب کارگر انگلیس که حزبش در انتخابات با اختلاف اندکی شکست خورده، تاکید دارد هنوز هم می‌تواند نخست‌وزیر انگلیس شود. او وعده داده “به هر نحوی” با تلاش ترزا می برای تشکیل دولت اقلیت مقابله کند.   به نوشته روزنامه دیلی میل، حزب کارگر انگلیس در انتخابات پارلمانی هشتم ژوئن ۲۶۲ کرسی به دست ... کوربین: هنوز هم می‌توانم نخست‌وزیر انگلیس شوم

ادامه

انگلستان, جهان, خبر, غرب اروپا

“انگلیس کورکورانه در مسیر پیوستن به ارتش اتحادیه اروپا قرار دارد”

یکی از فرماندهان قدیمی و زبده انگلیس می‌گوید، لندن در تلاش برای حضور در ارتش اتحادیه اروپا گویی در خواب راه می‌رود و نمی‌داند که باید هر چه سریع‌تر از برنامه‌های دفاعی این بلوک فاصله بگیرد.   به نقل از روزنامه اکسپرس، جولیان تامپسون، یکی از فرماندهان ارتش بریتانیا در این باره توضیح می‌دهد در ... “انگلیس کورکورانه در مسیر پیوستن به ارتش اتحادیه اروپا قرار دارد”

ادامه

اتحادیه اروپا, انگلستان, جهان, خبر, ضد جنگ

تصویب قانون جدید ریاضتی در یونان در میان اعتراضات گسترده

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای اتحادیه کارگری یونان که از سوی کمونیست‌ها حمایت می‌شوند با پرتاب ماهی به سمت نیروهای پلیس تلاش کردند اعتراض خود به مناظرات پارلمانی درباره کاهش بودجه‌ها را ابراز کنند.   دولت چپ‌گرای(؟) یونان تلاش دارد تا با دستیابی به یک توافق، اصلاحاتی را با کمک ارائه‌دهندگان وام‌های بین‌المللی اجرا کنند. ... تصویب قانون جدید ریاضتی در یونان در میان اعتراضات گسترده

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, کارگری, یونان