خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته دوم بهمن ماه

دستمزد کارگران و خط فقر

چهاردهم بهمن ماه‌-حداقل دستمزد تعیین‌شده در سال جاری برای کارگران، فاصله‌ای قابل‌ توجه با خط فقر برآوردشده در کشور دارد. عقب‌ماندگی دستمزد از تورم و پایین‌بودن سطح دستمزدها، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که در سال‌های اخیر سبب شده تا خانوارهای ایرانی با رفاه اندک‌[فقر] روبه‌رو باشند. بخش مهمی از درآمدهای خانوارها [ کارگری] به تأمین هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن، آب، برق، سوخت و حمل‌و‌نقل اختصاص دارد. این مسئله موجب می‌شود سهم تفریح، بهداشت٬مسافرت و امور فرهنگی در سبد هزینه‌ای خانوارهای ایرانی پایین باشد.

 

لایحه اصلاح قانون کار و حق اعتصاب کارگران

چهاردهم بهمن ماه-‌فقدان حق تشکل یابی و به رسمیت نشناختن حق اعتراض و اعتصاب کارگران٬شرایط نا هنجاری ایجاد کرده است.دراصلاحیه دولت نیز مشاهده می کنیم که مقاوله نامه‌های بین المللی و ایجاد تشکل‌های مستقل رسما نادیده گرفته شده وازحق اعتصاب کارگر اصلا سخنی نیست.تشکل‌های موجود و به رسمیت شناخته شده فعلی، ضعف‌های بنیادین ساختاری و کارکردی دارند.

 

شهرداری تهران٬ مجلس و کارگران جان باخته در فاجعه پلاسکو

چهاردهم بهمن ماه- شهردار تهران و وزیر کشور در مجلس حاضر شدند… تا شاید بالاخره خیلی از سوال‌های بی‌جواب درباره این فاجعه از خلال گزارش‌های وزیر کشور، شهردار تهران و نمایندگان پاسخ داده شوند. سوالاتی که … پاسخی به آنها داده نشد … بودجه آتش نشانی برای خرید تجهیزات بی‌کیفیت هدر رفته… رییس آتش‌نشانی بازنشسته ارتش[ سپاه پاسدارن ] است و هیچ تخصصی ندارد. هم‌اکنون آتش‌نشانان نیز از این رییس ناراحت هستند. چرا این مسائل در مجلس مطرح نشد؟

 

مدیران غیرتخصصی در سازمان آتش‌نشانی کیانند ؟!

چهاردهم بهمن ماه‌-نکته مهم واگذاری مسوولیت و مدیریت آتش‌نشانی به فرد غیرتخصصی[ افراد سپاه پاسداران و بسیج به عنوان مدیران و فرماندهان آتش نشانی گماشته شده اند] است، کسی که از بدنه آتش‌نشانی نبوده …و شناختی نسبت به این حوزه ندارد، در حالی که باید مسوول این مجموعه تخصصی با طی کردن سلسله مراتب انتخاب شود، وقتی نیرویی از خارج مجموعه به عنوان مدیر عامل آتش‌نشانی منصوب می‌شود، جای نگرانی و چنین اتفاقاتی وجود دارد.

 

آزادسازی اقتصادی و فقر جمعیت شاغل و بازنشسته

چهاردهم بهمن ماه-‌مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی اعتراف کرد؛عمده فقرای ما در بین جمعیت شاغل و بازنشسته کشور هستند … بنابراین موضوع مهمی که همزمان با شغل باید مدنظر قرار گیرد، موضوع سطح درآمد خانوارها است. رفاه خانوارها از سال ۸۷ هم در بخش روستایی و هم در بخش شهری روند نزولی داشته است.این آمار نشان می دهد بنیه اقتصادی خانوارها ضعیف شده به گونه‌ای که حتی توان پس انداز برای سال‌های آینده وجود ندارد.

 

مخالفت کارگران با پرداخت موقت مقرری بیکاری

چهاردهم بهمن ماه – کارگران بیکار شده و آسیب دیده حادثه ساختمان پلاسکو با طرح وزارت کار مبنی بر پرداخت ۴ماه مقرری بیکاری مخالف هستند.مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار با اشاره به مصوبه هیئت دولت درباره کارگران حادثه‌دیده پلاسکو گفت: مقرر شد کارگران بدون بیمه پلاسکو ۴ماه مقرری بیکاری بگیرند.

 

تشکل‌های زرد حکومتی و حقوق کارگران نانوایی

چهاردهم بهمن ماه-‌انجمن صنفی کارگران خباز استان تهران با چشم‌پوشی و مماشات بر تخلفات بیمه‌ای کارفرمایان خبازی‌های استان تهران؛ مانع از آن شده که کارگران خباز استان تهران از مزایای بیمه اجباری تامین اجتماعی برخوردار شوند.

 

مبارزه کارگران کارخانه شیشه قزوین

چهاردهم بهمن ماه-‌کارفرمای این کارخانه با کارگران قرارداد کار سه ماهه منعقد کرده. کارگرانی که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری در این واحد تولیدی شاغل هستند٬ فاقد قرارداد کار مشخص هستند.کارفرما اسامی۶۰ کارگر قرارداد موقت وپیمانی را با سوابق یک تا ۱۷ سال در لیست اخراجی‌ها قرار داده است. مطالبات ۳۲۰ نفر از کارگران قراردادی و پیمانکاری شیشه قزوین دست‌کم در۸ ماه گذشته به تاخیر افتاده و حق بیمه آنان نیز از تیر ماه تا اکنون پرداخت نشده است.

 

کارگرانی که کولبری می‌کنند

سیزدهم بهمن ماه- مردم فقیر و بی‌کارند،برای همین کولبری می‌کنند. مجبوریم برای گذران زندگی، کولبری کنیم، وگرنه چرخ زندگی نمی‌چرخد. فقط دو، سه ماه کار کارگری پیدا می‌شود.شاهدیم فرماندار سردشت در کمال بی توجهی می‌گوید کارت مرزی به هشت ‌هزار نفر داده‌ایم که این به معنای اشتغال‌زایی برای هشت ‌هزار نفر است، اما این اشتغال‌زایی نیست. کولبری شغل نیست، چون در مرحله اول با کرامت انسان مغایرت دارد.

 

برنامه‌های اقتصادی دولت و پدیده کولبری

سیزدهم بهمن ماه-‌درسردشت هیچ کارخانه‌ای وجود ندارد و صنعتی نداریم و از نظر شاخص‌های اقتصادی، هیچ طرح اشتغالی در این شهرستان، اجرائی نشده است.علاوه بر کارگران٬کشاورزان و معلم‌ها کولبری می‌کنند.اگر فرد در یک ماه، چهار بار بتواند کولبری کند فقط ٢٠٠ هزار تومان عایدش می‌شود. این پول حتی نیازهای اولیه او را هم تأمین نمی‌کند. درآمد هر کیلو بار حدود دو تا سه هزار تومان است. مثلا اگر یک کولبر ٣٠ کیلو بار بردارد، تقریبا حدود ٨٠ تا ٩٠ تومان مزد می‌گیرد٬کولبران زیر خط فقر هستند.

 

اقتصاد انگلی ٬ بنیاد مستضعفان و فاجعه ساختمان پلاسکو

سیزدهم بهمن ماه -مالک[ بنیاد مستضعفان] یک بنگاه عریض و طویل اقتصادی است که … توانسته است در تمام این سال‌ها، سهم مالکانه‌ی خود را… به صورت ماهانه دریافت کند. تاجران… هم قاعدتاً در نبود فشارها و نظارت‌های قانونی، برای رتق و فتق امور، همگی بایکدیگر وارد بازی «سواری مجانی» می‌شده‌اند … در این نظم، مالک… به فکر اجاره و رانت ماهانه‌ی خود بود، کسبه‌‌ی سرقفلی‌دار به فکر سود خود و صاحبان کارگاه‌های تولیدی به فکر تداوم انباشت سرمایه‌ی خود… اما سؤال این‌جاست: چه کسی باید در این نظم … به فکر جلوگیری از آتش‌سوزی می‌بود؟‌ مالک؟ کسبه؟ دولت و شهرداری؟

 

وکلای دادگستری خواستار امنیت شغلی هستند

سیزدهم بهمن ماه – دادستان عمومی و انقلاب اسلامی اردبیل٬ ۲ وکیل دادگستری شهرستان اردبیل را به” اتهام دعوی نفوذ در دستگاه قضایی استان اردبیل” دستگیر و روانه زندان کرد.وکلای دادگستری تهران ٬ تبریز ٬ اصفهان ٬ اردبیل ٬ شیراز و اهواز نسبت به تهدید امنیت شغلی وکلای دادگستری اعتراض کرده و این اقدام دادستان انقلاب اسلامی اردبیل را محکوم ساختند.

 

آتش نشانان و مبارزه علیه خصوصی سازی

سیزدهم بهمن ماه -جمعی از آتش نشانان بخش خصوصی در مشهد با حضور در مقابل استانداری خراسان رضوی خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند.این گروه از آتش نشانان نسبت به خصوصی سازی خدمات آتش نشانی در مشهد معترض بوده و خواهان تجدیدنظر در این خصوص هستند.

 

ادامه اعتراضات کارکنان موسسه مالی ثامن الحجج

سیزدهم بهمن ماه- تجمع اعتراضی کارکنان موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج که از صبح روز دوشنبه۱۱ بهمن ماه درمقابل ساختمان بانک مرکزی ومجلس آغاز شده بود ، روز ۱۳ بهمن ماه نیز ادامه یافت. برخی از کارکنان شغلی برای تامین مایحتاج زندگیشان پیدا نکرده اند وهم اکنون به سختی گذران می کنند و خواستار اشتغال خود و همکارانشان هستند.

 

اعتراض کارگران اخراج شده شهرداری تاکستان

سیزدهم بهمن ماه- از مرداد ماه سال جاری۷۵ نفر از مجموع ۱۵۰ کارگر خدماتی شهرداری تاکستان که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «پاکراه» در استان قزوین مشغول بکارند ، با حداقل ۷ سال سابقه کار به دلیل عدم نیاز از سوی کارفرما اخراج شدند و هنوز کارفرما مطالبه‌های حقوقی کارگران اخراجی را پرداخت نکرده است.

 

مبارزه کارگران پالایشگاه کرمانشاه

دوازدهم بهمن ماه- برای چندمین بار درهفته‌های اخیر٬ کارگران پالایشگاه کرمانشاه در اعتراض به خصوصی سازی این واحد صنعتی در محوطه پالایشگاه تجمع کردند.کارگران خواستار توقف روند خصوصی سازی و تضمین شغل خود هستند.

 

تجمع کارگران کارخانه روغن نباتی جهان

دوازدهم بهمن ماه – بیش از ۲۰۰ تن از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در اعتراض به تعدیل نیرو [‌اخراج کارگران] در مقابل استانداری زنجان جمع شدند.کارگران …خواستار بیمه و حقوق عقب افتاده خود هستند و عدم تنظیم قرارداد را از مشکلات اصلی خود می‌دانند.از زمان واگذاری شرکت روغن نباتی جهان به بخش خصوصی این کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته و نیروهای آن تعدیل شدند.

 

اعتراض کارگران سد خانقاه بفراجرد خلخال

دوازدهم بهمن ماه- پرداخت مطالبات مزدی وبیمه‌ای کارگران فصلی شاغل در پروژه سد خانقاه بفراجرد خلخال برای ۴ ماه به تاخیر افتاده است. این زحمتکشان که هم اکنون در استخدام یک شرکت پیمانکاری هستند همسان با مزدشان حق بیمه آنان به تامین اجتماعی واریز نشده است.

 

اعتراض کارگران دوکارخانه «کنتور سازی ایران» و «صنایع کم مصرف ایرانیانّ»

دوازدهم بهمن ماه- کارخانه‌های «کنتور سازی ایران» و «صنایع کم مصرف ایرانیانّ» که دارای کارفرمای واحد هستند ، روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه به دلیل افزایش بدهی مالی معوقه به اداره مالیات با حکم قضایی پلمپ شده است. در این دو کارخانه حدود ۳۵۰ کارگر مشغول به کار بودند که بین ۵ تا ۱۰ماه دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.

 

اعتراض به محدود ساختن منابع مالی صندوق بیمه روستائیان و عشایر

دوازدهم بهمن ماه- در بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ نمایندگان مجلس در صدد برآمده‌اند تا از طریق منابع مالی مربوط به فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی، بخشی از هزینه‌های روستائیان و عشایر را تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دهند…در طرح پیشنهادی سهم دولت به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت و این با عدالت اجتماعی مغایرت دارد و در نهایت می‌توان گفت که در صورت تصویب نهایی این مصوبه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و صندوق روستائیان و عشایر باهم زیان خواهند کرد.

 

ادامه اعتصاب کارگران مسجد سلیمان

دوازدهم بهمن ماه- ۴۸۰ کارگر سیمان مسجد سلمیان که بین ۱۵ تا ۱۸ ماه مطالبات معوقه مزدی، طلبکارند روز۱۲ بهمن ماه وارد بیست و ششمین روز اعتراض صنفی خود‌ که به منظور پیگیری مطالبات برزمین‌مانده‌ آنها صورت گرفته‌است، شدند. مهم‌ترین خواسته کارگران این کارخانه پرداخت معوقات حقوقی سال جاری و تضمین امنیت شغلی است.

 

اعتصاب کارگران پست‌های فشارقوی برق

دوازدهم بهمن ماه- نزدیک به ۵۴۰ نفر از کارگران پست‌های فشار قوی برق صبح روز۱۲ بهمن ماه در اعتراض به حذف نشدن قراردادهای پیمانکاری و عدم اجرای همسان‌سازی مزایای مزدی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی بر پا کردند. این زحمتکشان خواستار مستقیم شدن قراردادهای استخدامی و تامین شدن اعتبارات مالی مربوط به همسان‌سازی مزد سال ۹۶ خود هستند.

 

اعتصاب کارگران کارخانه هپکو

دوازدهم بهمن ماه- کارگران کارخانه هپکو اراک مجددا در روز۱۲ بهمن ماه نیز بابت پیگیری مطالبات صنفی خود و خصوصی سازی در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند.حدود ۱۰۰۰ کارگر این کارخانه نیز در روز ۱۱ بهمن ماه ، همزمان با ورود محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به شهر اراک مقابل ساختمان استانداری تجمع اعتراضی بر پا کرده بودند.

 

بیکاری در کردستان عامل رواج کولبری است

یازدهم بهمن ماه‌-در حادثه ریزش بهمن در روستایی در نزدیک سردشت، ۴ کولبر جان خود را از دست دادند؛ دو کولبر جوان همچنان در بیمارستان بستری هستند.بیشتر کولبران، کارگران فصلی هستند که به دلیل بیکاری به کولبری روی می آورند؛ اصولا چرا باید وضع اشتغال در کردستان به این شکل باشد که عده‌ای مجبور شوند با جان خود امرار معاش کنند…کولبری، مرگ خاموش کارگران بیکار کردستان است.

 

امنیت شغلی و دستمزد آتش‌نشانان

یازدهم بهمن ماه – چرا استخدام آتش‌نشان‌ها در سازمان آتش‌نشانی تهران ظرف دو سال گذشته از رسمی به پیمانی نزول پیدا کرده؟چرا دو سال معوق حقوق آتش‌نشانان پرداخت نمی‌شد و به محض اینکه حادثه پلاسکو رخ داد بخشی از آن پرداخت شد؟چرا پس از اجتماع تعدادی از آتش‌نشان‌ها در آذر‌ماه سال گذشته به منظور اعتراض به شرایط کاری خود (احتساب جزو مشاغل سخت و زیان آور، حق مسکن، حمایت در صورت مجروح شدن در حوادث و…) با آنها شدیداً برخورد و بسیاری از آنها معلق یا توبیخ شدند؟

 

مطالبه ماهیگیران استان خوزستان

یازدهم بهمن ماه -صیادان خوزستان می گویند:مشکلات ما، مجوزهایی است که برای رفتن به دریا باید انها را دریافت کنیم.زمان طولانی صدور این مجوزها از جمله مجوز صید چهل و پنج روزه یا چهار ماهه و پروانه صیادی در آبهای دور،باعث شده درآمد ما کاهش یابد.حدود ده هزار ماهیگیر با بیش ازیکهزار و چهل فروند لنج و قایق موتوری صیادی در آبادان، خرمشهر، اروندکنار و چوئبده به شغل صید و صیادی فعالیت دارند.

 

اعتصاب کارگران کارخانه ماشین سازی اراک

یازدهم بهمن ماه- بیش از ۱۰۰ تن از کارگران بخش جوشکاری صنعتی شرکت ماشین سازی اراک با تجمع در مقابل درب کارخانه٬ خواهان دریافت ۴ماه مطالبات معوقه خود شدند.در ماه‌های گذشته حقوق اغلب کارگران بخش‌های مختلف این کارخانه از سوی کارفرما پرداخت نگردیده.

 

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی نیلو نجف آباد

یازدهم بهمن ماه – کارگران این کارخانه روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه با تجمع مقابل کارخانه و میدان گلدشت نجف آباد، نداشتن امنیت شغلی و تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه از سوی مالکان این کارخانه را از جمله مطالبات خود بیان کردند.حقوق و مزایای آنان طی یکسال گذشته پرداخت نشده است.

 

اعتراض کارگران شرکت کاغذسازی نوظهور

یازدهم بهمن ماه- صبح روز۱۱ بهمن ماه کارگران شرکت کاغذسازی نوظهور در اعتراض به موج تعدیل‌ها [ اخراج‌ها ]، معوقات مزدی و پرداخت نشدن حق بیمه‌ها، تجمع اعتراضی بر پا کردند.بیش از صد نفر از کارگران، از سال ۹۴ حدود ۵ ماه مطالبات مزدی دارند؛ در سال ۹۵ هم سه ماه طلب مزدی کارگران پرداخت نشده است . تعداد زیادی از کارگران این شرکت تعدیل شده اند که به علت عدم پرداخت به موقع حق بیمه‌، کارگران تعدیلی نتوانسته اند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

 

اعتراض کارگران کارخانه سیمان اردبیل

دهم بهمن ماه – کارگران کارخانه سیمان اردبیل با اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی٬ مقابل درب کارخانه تجمع کردند.در اواخر دی ماه امسال مدیرعامل سیمان اردبیل در نامه‌ای به استاندار با اشاره به کاهش تقاضای خرید سیمان تولیدی این شرکت و افزایش هزینه ها…اعلام کرد که این شرکت تولید خود را تا اطلاع ثانوی متوقف می کند.

 

مخالفت کارگران پلی اکریل اصفهان با شورای اسلامی کار

دهم بهمن ماه -کارگرانی که هفت ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، انگیزه‌ … برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی کار ندارند و می‌گویند اول بایستی تکلیف این معوقات روشن شود. انتخابات شوراهای اسلامی کار در این واحد تولیدی با عدم رغبت کارگران به شرکت در این انتخابات برگزاری شد.

 

خواست هنرمندان ارکستر سمفونیک و ملی

دهم بهمن ماه – وزیر ارشاد اظهار کرد: برای سال آینده، برای هر دو ارکستر سمفونیک و ملی بودجه ۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.اما نوازندگان و هنرمندان خواهان تضمین دستمزد و امنیت شغلی بوده و خواستار افزایش٬ تصویب و پرداخت بودجه مذکور هستند.

 

اعتصاب کارگران ورزشگاه نقش جهان

دهم بهمن ماه -کارگران ورزشگاه نقش جهان اصفهان دراعتراض به عدم دریافت چندین ماه حقوق ٬اعتصاب کردند. کارگران دراستخدام پیمانکارانی هستند که قراردادشان با شرکت توسعه، تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی است. این پیمانکاران طی چند ماه گذشته حقوق و مزایای کارگران را پرداخت نکرده اند.

 

اعتراض کارگران «فرش پارس»

دهم بهمن ماه- کارگران کارخانه فرش پارس طی نامه‌ای خطاب به فرماندار شهرستان البرز در استان قزوین خواستار پیگیری مشکلان صنفی خود شدند.در این نامه با اشاره به اینکه کارفرما هنوز عیدی سال ۹۴ ما کارگران را پرداخت نکرده است در خاتمه درباره معوقات بیمه‌ای خود می‌گویند که علاوه بر تعویق ۵ تا ۸ ماه حقوق، از آبان ماه سال جاری بیمه کارگران این واحد به تامین اجتماعی پرداخت نشده و دفترچه‌های درمانی خانواده‌های کارگران فاقد اعتبار است.

 

تجمع کارگران بازنشسته سه کارخانه فرنخ ،نازنخ و مه‌نخ

دهم بهمن ماه- حدود ۱۵۶ نفر از کارگران بازنشسته واحد ناز نخ و حدود ۲۰۰ نفر از واحد‌های فر نخ و مه نخ که از سال ۹۰ تاکنون به مرور بازنشسته شده‌‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند و به همین دلیل صبح روز۱۰ بهمن ماه با تجمع مقابل ساختمان استانداری قزوین خواستار دریافت مطالبات خود شدند.مجموع مطالبات سنواتی کارگران به حدود یازده میلیارد تومان می‌رسد.

 

اعتصاب مجدد کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه

دهم بهمن ماه- در آخرین اعتراض کارگران که در روز چهارشنبه هفته گذشته(۶بهمن ماه) انجام شد کارفرما وعده پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات کارگران را برای روز شنبه (۹ بهمن ) وحداکثر امروز یکشنبه ( ۱۰ بهمن ماه) داده بود اما از آنجایی این وعده محقق نشد کارگران معترض امروز اجتماع اعتراضی خود را در محوطه کارخانه از سرگرفتند.

 

فاجعه پلاسکو؛ گفته‌های آتش نشانان-۱

نهم بهمن ماه -آتش نشانان می گویند:”معاون عملیات و مدیر بازرسی، آتش‌نشان‌ها را به کشتن دادند…وقتی آتش به طبقات می‌رفت، اینها نگذاشتند بچه‌ها از ساختمان خارج شوند. اینها همه‌شان رفتند انگلستان دوره دیده‌اند. کلی پول برای آنها هزینه شده است. اما هنوز مدیریت چنین حریقی را نمی‌دانند.

 

فاجعه پلاسکو؛ گفته‌های آتش نشانان- ۲

نهم بهمن ماه-‌آتش نشانان می گویند:”به ما می‌گویند چرا به شرایط خود اعتراض نمی‌کنید. چرا حرف نمی‌زنید؟ آذر۹۴، یک گروه ۳۰۰نفره از همکارانم جلوی سازمان آتش‌نشانی و سپس شورای شهر به دلیل مشکلات و کمبود حقوق‌شان تحصن اعتراضی کردند. همان دوران تک به تک این معترضان توسط سازمان آتش‌نشانی توبیخ شدند. برخی‌ از شیفت و ماموریت به بخش اداری منتقل شدند که مزایای آن بخش خود به خود از بین می‌رود… روز حادثه در ایستگاه‌ها یک برگه گذاشتند که نامه درخواست به شورای شهر برای احتساب شغل آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است که آتش‌نشانان آن درخواست را امضا کنند. اما بعضی از بچه‌ها برای اینکه … کارشان را از دست ندهند، آن را امضا نمی‌کنند. هنوز نمی‌توانیم از حق و خواسته خودمان دفاع کنیم.”

 

فاجعه پلاسکو؛ گفته‌های آتش نشانان- ۳

نهم بهمن ماه-‌آتش نشانان می گویند:۲۰ دقیقه قبل از اینکه کل ساختمان فرو بریزد، یکی از بچه‌ها به معاون عملیات بی‌سیم می‌زند و می‌گوید: ساختمان دفرمه شده و این خطرناک است. بچه‌ها باید از ساختمان خارج شوند. اما این فرد حتی نمی‌داند مفهوم دفرمه چیست. بعد اینها را می‌فرستند انگلستان برای گذراندن دوره‌های آموزشی…معاون عملیات و مدیر بازرسی باعث شدند این بچه‌ها زیرآوار بمانند. به آنها اجازه خروج از ساختمان را ندادند. در حالی که۲۰ دقیقه فرصت داشتند وحتی خون از دماغ کسی نمی‌آمد اگر همان موقع همه بیرون می‌آمدند. مردم هم اگر مطلع می‌شدند که ساختمان در حال ریزش است، خارج می‌شدند. بغضش می‌شکند و با فریاد می‌گوید… آنها حتی یک عذرخواهی نکرده‌اند. تا کی حرف نزنم؟”

 

فاجعه پلاسکو؛ گفته‌های آتش نشانان- ۴

نهم بهمن ماه‌-آتش نشانان می گویند:” ما تعداد کمی بالابر داریم. مساله مهم این است که همیشه چند تا از بالابرهای ما خارج از رده است وبه روز نیستند. باید از کمپانی گارانتی داشته باشند و سرویس شوند اما این‌طور نمی‌شود. خودروهایی خریدند که سال‌ها در انبار بوده و از گارانتی خارج شده بود [خرید خودروهای دست دوم و مستهلک از اروپا] و سرویس به آنها داده نمی‌شود. ما در خیلی از حوادث حاضر بودیم و کمبود لودر و وسایلی داشتیم که مجبور شدیم از شهرداری تقاضا کنیم و شهرداری با اتلاف وقت زیاد … که خیلی از وسایل برای آتش‌نشانی نیست.”

 

فاجعه پلاسکو؛ گفته‌های آتش نشانان- ۵

نهم بهمن ماه-‌آتش نشانان می گویند:”آتش‌نشان‌ها از قشر ثروتمند جامعه نیستند. کسی که از نظر مالی وضعیت خوبی داشته باشد وارد آتش‌نشانی نمی‌شود. بچه‌ها برای یک وام کوچک اذیت می‌شوند در صورتی که برخی وام‌های کلان می‌گیرند. یک آتش‌نشان باید دغدغه دنبال خانه گشتن و اجاره خانه داشته باشد. آتش‌نشان از لحاظ فکری باید موقعیتی داشته باشد که وقتی در ایستگاه و ماموریت است، دیگر به بیرون از سازمان فکر نکند. وقتی کار می‌کنید احتیاج به مزایا هم دارید. مگر می‌شود بروید نانوایی بگویید آتش‌نشانم به من دو تا نان بده؟ … درد داریم، بی‌پولی می‌کشیم. حرارت بدن ما را می‌سوزاند. آدم هستیم. ”

 

اعتراض کارکنان رستوران‌های شهرستان ری

نهم بهمن ماه – گروهی از کارگران ٬ پیشخدمت‌ها و آشپزهای رستوران‌های شهرستان ری٬ به پلمپ برخی رستوران‌ها در مناطقی مثل کهریزک و شهر ری بدون مجوز بازرسان شبکه‌های دامپزشکی و بهداشت اعتراض کرده٬ این اقدام را مغایر امنیت شغلی خود دانستند. بسیج و نیروی انتظامی در هفته‌های گذشته تعدادی از رستوران‌های شهرستان ری را پلمپ کرده اند .

 

تجمع کارگران اخراج شده فیبر ایران انزلی

نهم بهمن ماه- صبح روز۹ بهمن ماه شماری از کارگران اخراج شده فیبر ایران انزلی در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما در وضعیت شغلی وپرداخت مطالبات معوقه ، مقابل ساختمان استانداری گیلان دست به تجمع اعتراضی زدند. شورای اشتغال منطقه آزاد انزلی مصوبه‌ای را در خصوص دریافت ۸ ماه مقرری بیمه بیکاری برای کارگران اخراج شده فیبر ایران تصویب کردند که در آن کارفرما مکلف می شد همه کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار وتامین اجتماعی معرفی کند و این در حالیست که کارفرما از این مصوبه شورای اشتغال منطقه آزاد انزلی تمکین نمی‌کند.

 

اعتصاب کارگران سیمان مسجد سلیمان

نهم بهمن ماه- کارگران سیمان مسجد سلیمان (کارون) که از ۲۳ روز قبل در اعتراض به تعویق ۵ماه حقوق و سایر مشکلات صنفی خود دست از کار کشیده‌اند، پایان اعتراض خود را به دریافت معوقات مزدیشان منوط کرده‌اند. حدود ۴۸۰ کارگر رسمی و قراردادی شاغل در این واحد تولیدی بین ۱۵ تا ۱۸ ماه مطالبات معوقه مزدی طلبکارند. همچنین پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی مشکلات زیادی را برای کارگران ایجاد کرده است و حدود ۶ سال است که کارفرما از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این کارخانه خوداری می کند.

 

اعتراض کارگران شرکت مخابرات زیرساخت

نهم بهمن ماه- از سال ۸۹، بخشی از فعالیت شرکت ارتباطات زیرساخت به چندین شرکت پیمانکاری واگذار شد و از آن زمان تبعیض در حقوق و مزایا بین کارگران قرارداد مستقیم و کارگران پیمانکاری مخابرات پا گرفت. خواسته اصلی این زحمتکشان اجرای همسان سازی و عقد قرارداد مستقیم با مخابرات است.

 

تجمع کارکنان موسسه مالی ثامن الحجج

نهم بهمن ماه- صبح امروز شنبه ۹بهمن ماه کارکنان موسسه مالی ثامن الحجج در دو استان گیلان و آذربایجان غربی همزمان در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود مقابل ساختمانهای استانداری دو استان تجمع کردند. تمامی این معترضین تقریبا از دی ماه سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری که شعب ثامن الحجج تعطیل شده است، کار خود را از دست داده‌اند.

 

ادامه مبارزه کارگران راه آهن

هشتم بهمن ماه -دستمزد آذر ماه و دی ماه چند صد نفر از کارگران پیمانکاری رجاء[ راه آهن ملی ایران] پرداخت نشده است.چند صد نفر از کارگران فنی، موتوریست و برق که طرف قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری رجاء هستند، در دو ماه گذشته معوقات مزدی خود را دریافت نکرده اند.این کارگران به شکل‌های مختلف اعتراض خود را نشان داده اند.

 

اعتراض کارگران طرح آسفالت شهرکازرون

هشتم بهمن ماه – کارگران شاغل در پروژه آسفالت گسترده معابر وخیابان‌های شهر کازرون در اعتراض به عدم دریافت حقوق دو ماه گذشته خود ٬ مقابل ساختمان شهرداری این شهرستان تجمع کردند.

 

پرستاران و خواست افزایش دستمزد

هشتم بهمن ماه -معاون پرستاری وزارت بهداشت در همایش دانشگاه علم پزشکی سمنان از کمبود ۲۰۰هزار پرستار در کشور و عدم توان دولت برای افزایش دستمزد پرستاران خبر داد. درعین حال عدم افزایش عادلانه کارانه‌ها، مورد اعتراض پرستاران است.عقب‌افتادگی‌ها و معوقات در پرداخت مزد و اضافه کاری سبب شد که جامعه پرستاری شرایط معیشتی مناسبی نداشته باشد.

 

تجمع کارگران هپکو

هشتم بهمن ماه- کارگران کارخانه هپکو درادامه اعتراضات جلوی مصلای شهراراک تجمع کردند. کارگران کارخانه هپکو خواستار امنیت شغلی ٬ پایان دادن به خصوصی سازی و دریافت مزد و مزایای موقعه خود هستند.

 

هراس از خشم و اعتراض زحمتکشان

هشتم بهمن ماه‌-کلیات طرح ارتقاء وضعیت شغلی و معیشتی آتش نشان‌ها و تجهیز آتش نشانی‌ها به تجهیزات روز در مجلس شورای اسلامی تدوین می‌شود.در طرح مجلس حقوق اصلی آتش نشانان قید نگردیده.آتش نشانان خواستار آنند که مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شده و دستمزد آنها افزیش یابد.

 

اعتراض کارگران شرکت راه آهن ایران

هشتم بهمن ماه- چند صد نفر از کارگران فنی، موتوریست و برق که طرف قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری رجاء هستند، در دو ماه گذشته معوقات مزدی خود را دریافت نکرده اند و می‌گویند حق بیمه ما به صورت تمام وقت پرداخت نمی شود.

 

اعتراض کارگران شرکت پیمانکاری مهندسی آب و خاک

هشتم بهمن ماه- در پروژه سد سرداب فریدون‌شهر اصفهان ، شرکت پیمانکاری مهندسی آب و خاک ۶ ماه دستمزد کارگران را به همراه سه ماه حق بیمه پرداخت نمی‌کند و هر ماه به بهانه نداشتن منابع مالی از پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر طفره می‌رود.

اتحاد کارگر

تجمع آتش‌نشانان مشهدی مقابل ساختمان استانداری در اعتراض به خصوصی‌سازی این سازمان

جمعی از آتش نشانان بخش خصوصی در مشهد امروز با حضور در مقابل استانداری خراسان رضوی خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند.   این گروه از آتش نشانان نسبت به خصوصی سازی خدمات آتش نشانی در مشهد معترض بوده و خواهان تجدیدنظر در این خصوص هستند.     آتش نشانان بخش خصوصی چند ماه ... تجمع آتش‌نشانان مشهدی مقابل ساختمان استانداری در اعتراض به خصوصی‌سازی این سازمان

ادامه

ایران, خبر, کارگری

مرگ کولبری دیگر در ارتفاعات «سی‌چومان» پیرانشهر؛ او فقط ۱۹ سال داشت

پس از مرگ ۵ کولبر در ارتفاعات مرزی سردشت، این بار یک کولبر نوزده ساله در ارتفاعات پیرانشهر، و باز هم بر اثر برف و ریزش بهمن جان خود را از دست می‌دهد.   سه شنبه دوازدهم دی ماه، درست سه روز بعد از گرفتار شدن ۱۶ کولبر در ارتفاعات سردشت و مرگ تعدادی از ... مرگ کولبری دیگر در ارتفاعات «سی‌چومان» پیرانشهر؛ او فقط ۱۹ سال داشت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

اعتراض کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه گسترده‌تر شد

این کارگران که تعداد آنها تا ۳ هزار نفر برآورد شده است، می‌گویند: در بخش‌های مختلف صنعتی وکشاورزی مجتمع نیشکر هفت‌تپه مشغول کارند و از روز چهارشنبه (ششم بهمن ماه) اعتراض صنفی خود را نسبت به تاخیر در پرداخت شدن مطالبات مزدی خود از سر گرفته‌اند که تا امروز دوشنبه (۱۱ بهمن ماه ) ادامه یافته ... اعتراض کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه گسترده‌تر شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری

تجمع اعتراضی کارگران ماشین سازی اراک

در پی بی توجهی به خواسته های کارگران ماشین سازی اراک، ظهر روز یکشنبه (۱۱ بهمن) حدود ۱۰۰ تن از کارگران این شرکت دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان پرداخت ۴ ماه مطالبات معوقه خود شدند.   یکی از کارگران در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: با وجود مراجعات مکرر به مدیریت شرکت ... تجمع اعتراضی کارگران ماشین سازی اراک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری