تجمع اعتراضی کارگران عملیاتی شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان

جمعه ۳۱ فرودین ۱۴۰۲ اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، عودت مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ی چهارم آذر ماه و آغاز هفته اول دی ماه

صاف کردن جاده پیوستن به سازمان تجارت جهانی با اصلاح قانون کار

 

دوم دی ماه- لایحه اصلاح قانون کار برای صاف کردن جاده پیوستن به سازمان تجارت جهانی تدوین و تنظیم شده است.در این لایحه معیشت کارگران با تنزل قرارداد کار به یک قراراد ساده طرفینی، دست کافرمایان برای استثمار میلیون‌ها کارگر بازتر شده است.

 

 

هدف‌های برنامه ششم توسعه و آزاد سازی مزد

 

دوم دی ماه‌-دستیابی به متوسط رشد اقتصادی سالانه هشت درصدی یکی از اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی است.معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرده؛هزینه بالای استخدام نیروی کار از معضلات بازار کار و مانع دستیابی به متوسط رشد است. دولت باید تمهیداتی بیندیشد که صنایع با شرایطی راحت‌تر[ اصلاح قانون کار و آزاد سازی مزد] نسبت به استخدام نیروی کار مبادرت کنند.

 

 

اعتصاب کارگران نی‌بر نیشکر هفت تپه

 

دوم دی ماه – کارگر نی‌بر روز مزدی نیشکر هفت تپه که به کاهش چند صد هزار تومانی مزدشان از ابتدای آبان ماه سالجاری معترض‌اند، با ترک محل کارشان در مزارع نیشکر، در مقابل ساختمان صنعتی مجتمع در شوش تجمع کردند.

 

 

ضرورت حضور نمایندگان واقعی کارگران در اداره صندوق‌های بیمه‌ای

 

دوم دی ماه -شیوه اداره صندوق‌های بیمه‌ای، مطابق اسناد سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه بین‌المللی[منشور جهانی حقوق سندیکایی] در چارچوب مقاوله‌نامه ١٠٢ سازمان بین‌المللی کار که با عنوان میثاق تأمین اجتماعی از آن یاد می‌شود، است .درست است که دولت‌ها تضمین‌کننده نهایی صندوق‌های بیمه‌ای هستند اما اینها باید به با دخالت معنی‌دار ذی‌نفعان اداره شوند. متأسفانه نحوه اداره صندوق‌های بیمه‌ای از جمله سازمان تأمین اجتماعی در راستای این مقاوله‌نامه نبوده است. کارگران اکنون کمترین و بی‌معنی‌ترین دخالت را در اداره این صندوق‌ها دارند.

 

 

بیمه بیکاری و حقوق پایمال شده کارگران

 

دوم دی ماه -مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام داشت؛ “هم اکنون ۲۱۸ هزار نفر در کشور زیر پوشش صندوق بیمه بیکاری بوده و ماهانه مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند”.کارگران برای دریافت حق بیمه بیکاری باید در زمان اتمام قرار داد یک سال سابقه داشته باشند. به دلیل قراردادهای موقت اکثریت مطلق کارگران بیکار از پوشش صندوق بیمه بیکاری خارج هستند.

 

 

مبارزه کارگران صنعت نفت علیه قرادادهای موقت

 

اول دی ماه -.بیژن زنگنه درباره سیاست جدید وزارت نفت برای کارکنان این صنعت اظهار کرد:” سیاستگذاری جدیدی نکردیم، تلاش می‌کنیم وضع کسانی را که مدت موقت هستند، بهبود ببخشیم”. کارگران صنعت نفت مستثنا شدن بازنشستگان صنعت نفت از قانون برنامه ششم و عقد قرارداد رسمی و دایمی را مطالبه می کنند.

 

 

مبارزه کارگران کارخانه پولاد اهواز

 

اول دی ماه- جمعی از کارگران و کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در اعتراض به عدم دریافت مزد سه ماه گذشته خود٬ دست به تجمع زده و خواستار امنیت شغلی شدند.

 

 

وزارت کار و حمایت از طرح افزایش سن بازنشستگی

 

اول دی ماه -وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش سراسری مدیران سازمان تامین اجتماعی و بررسی و تحلیل قانون مشاغل سخت و زیان‌آور به حمایت از طرح افزایش سن بازنشستگی پرداخت و گفت :”اینکه پنج سال به یک کارگر بدهیم و در ازای آن ۱۵ سال از عمر مفید او کم کنیم، درست نیست”

 

 

مقابله دولت و مجلس با اعتراضات کارگری

 

اول دی ماه- سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: امکان بازگشت لایحه اصلاح قانون کار وجود ندارد؛ مگر این که دولت تصمیم بگیرد و درخواست بازپس‌گیری لایحه را به مجلس ارسال کند… تلاش دولت به تصویب رساندن کلیات لایحه اصلاح قانون کار است.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار و فریب کاری‌های دولت

 

اول دی ماه- دولت از طرفی تلاش می‌کند که به صورت چراغ خاموش از تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون کار در مجلس حمایت کند و از طرفی دیگر برای به دست آوردن دل کارگران برای آن‌ها حقوق شهروندی تعریف می‌کند…درحالیکه کارگران چشم انتظار پس گرفتن لایحه ضدکارگری قانون کارتوسط دولت هستند؛ رئیس دولت در منشور خود صحبت از تأمین معاش منصفانه و آبرومندانه و حق کار شایسته می‌کند!

 

 

اعتصاب کارگران شاغل در رستوران پلی‌اکریل

 

اول دی ماه- از روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه ۴۸ کارگر شاغل در رستوران پلی‌اکریل در اعتراض به ۷ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دست از کار کشیدند[ اعتصاب کردند] و از طبخ غذا برای پرسنل، خودداری کردند.

 

 

اعتراض کارگران شرکتی شهرداری کرمان

 

اول دی ماه- دستمزد و حق بیمه‌ کارگران شرکتی شهرداری کرمان که تعداد آنها بالغ بر صد نفر است، در ۵ ماه گذشته پرداخت نشده است. این زحمتکشان هم اکنون در تعویض دفترچه‌های بیمه با مشکل مواجه هستند .

 

 

اعتراض کارگران پیمانی اتوبوس رانی آبادان

 

اول دی ماه- پرداخت دستمزد حدود۱۰۸ کارگر پیمانی اتوبوس رانی آبادان در استان خوزستان دست کم سه ماه به تاخیر افتاده است. کارگران پیمانکاری علاوه بر آنکه دستمزد خود را با تاخیر دریافت می‌کنند، از شرایط کار با این شرکت پیمانکاری رضایت ندارند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود هستند. خواست این زحمتکشان برخورداری از قرار داد‌های مستقیم و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است.

 

 

اعتصاب کارگران پروژه راه آهن قزوین رشت

 

اول دی ماه- شماری از کارگران پروژه راه آهن قزوین رشت در شهرستان رودبار ، صبح روز اول دی ماه در اعتراض به ۵ ماه مزد معوقه مقابل ساختمان فرمانداری رودبار تجمع کرده‌اند. کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی هستند. کارگران معترض می‌‌گویند: با اشاره به وعده و وعیدهای تحقق نیافته مسئولان در صورت عملی نشدن پرداخت مطالباتمان به تجمعات خود به صورت گسترده تری ادامه می‌دهیم.

 

 

اعتصاب کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز

 

اول دی ماه- حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز به نمایندگی از مجموعه کارکنان این شرکت روز چهارشنبه یکم دی ماه با تجمع در محل این شرکت خواهان پرداخت حقوق و مزایای معوقه سه ماه گذشته خود شدند.

 
خواست کارگران و زحمتکشان افزایش دستمزد است

 

اول دی ماه ماه- در طول ۳۷ سال گذشته به دلیل ترکیب غلط شورای عالی کار هیچگاه به اندازه نرخ تورم و متناسب با سبد معیشت خانوار به کارگران حقوق داده نشد … لذا هر مصوبه‌ای که در شورای عالی کار می‌خواست تصویب شود به دلیل غلبه ترکیب ۶ نفره کارفرماها و دولتی‌ها به ترکیب ۳ نفره کارگران همیشه به تصویب می‌رسید.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه «کمپروسور سازی تبریز»

 

اول دی ماه- طی بیست روز گذشته حدود ۱۳۶ کارگر کارخانه «کمپروسور سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده اند. ۵ ماه مطالبات مزدی و بخشی از حق بیمه کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است . درکارخانه کمپرسور سازی تبریز زمانی بیش از ۷۰۰ نیروی کارگری دائم و قرار داد موقت کار می کردند اما بعد از آنکه مدیریت کارخانه به بخش خصوص واگذار شده است، مشکلات کارخانه با کاهش امنیت شغلی کارگران آغاز شده وتعداد کارگران به حداقل تقلیل یافت.

 

 

دولت و صندوق‌های بیمه‌ای ورشکسته‌

 

سی‌ام آذر ماه-‌حجم بزرگی از صندوق‌های بیمه‌ای ورشکسته‌اند؛ برای نمونه صندوق فولاد که حتی همه اندوخته‌هایش را هم فروخته است، به نقدینگی تبدیل کرده؛ اکنون کشتی این صندوق به گل نشسته است. صندوق بیمه روستاییان و عشایر، صندوق بازنشستگی کارکنان کشوری و… . بررسی دقیق اینها نشان می‌دهد اغلب ورشکسته شده‌اند.در سال‌های اخیر استقلال صندوق‌های بیمه‌ای مخدوش شده و دولت‌ها تصمیماتی را بر آنها تحمیل کرده‌اند …و ورشکسته‌ شده اند.

 

 

خانه کارگر مدافع لایحه اصلاح قانون کار است

 

سی‌ام آذر ماه – در مجلس برای بررسی نهایی لایحه اصلاح قانون کار در آینده ٬ کارگروهی به ریاست محجوب تعیین شده و قرار است به رویکرد سه‌جانبه‌گرایی توجه کند واصلاح قانون کار با ترکیب دولت، کارفرما و کارگر[تشکل‌های زرد حکومتی] انجام شود.در کمیسیون اجتماعی تصمیمی که عملا گرفته شده، محول‌شدن بررسی این لایحه در قالب سه‌جانبه‌گرایی در این کارگروه است

 

 

بحران در صنعت سنگ و بیکاری کارگران

 

سی‌ام آذر ماه- صنعت سنگ کشور اعم از معادن و فرآوری در شرایط بحرانی قرار گرفته، به گونه‌ای که از حدود ۱۸۰۰ معدن سنگ تزیینی دارای پروانه حدود ۴۰ درصد به دلیل رکود اقتصادی و نداشتن بازار متوقف شده است.مابقی معادن هم عمدتا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می‌کنند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه سامان کاشی

 

سی‌‌ام آذر ماه- کارگران کاشی سامان کاشی بروجرد که طی ۲۰ ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند، صبح روز۳۰ آذر ماه در اعتراض به بی‌توجه‌ای مدیران کارخانه به پرداخت مطالباتشان مقابل ساختمان فرمانداری بروجرد تجمع کردند. از ۳۰۰ کارگر تعدیل[ اخراج] شده حدود ۸۶ کارگر برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده ولی‌ هنوز تکلیف مقرری بیمه بیکاری آنها روشن نیست. همچنین در مورد کارگران بازنشسته این واحد نیز تعداد ۵۶ کارگر که از ماهها قبل امکان بازنشسته شدن دارند به دلیل مشکلات که در پرداخت بیمه آنان به تامین اجتماعی بوجود امده نمی‌توانند بازنشسته شوند.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری «لومار»

 

سی‌‌ام آذر ماه- کارگران شاغل در مجموعه‌های شهرداری لومار واقع در شهرستان سیروان استان ایلام هنوز دستمزد چهار ماهه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند. همچنین بخشی از بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. کارگران معترض می‌گویند: در منطقه‌ای محروم و با شرایط سخت، مشغول خدمت رسانی به مردم هستیم اما دولت و مسئولان هیچ فکری به حال ما نمی‌کنند.

 

 

ادامه مبارزه کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی

 

سی‌‌ام آذر ماه- کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از تمامی استان‌های کشور حوالی ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۳۰ آذر ماه در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولین، در خصوص تامین امنیت شغلی و نگرانی از واگذاری کارگزاری بیمه کشاورزی به بخش خصوصی مجددا مقابل مجلس تجمع کرده‌اند.

 

 

اعتصاب کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد

 

سی‌‌ام آذر ماه- علاوه بر کارگران کشت و صنعت مهاباد، کارگران مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد بیش از بیست روز است که در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل درب مجتمع و کنار جاده اصلی چادر زده اند.کارگران می گویند از خرداد ۹۴ فقط مبالغی به عنوان علی‌الحساب دریافت کرده‌ایم و مطالبات مزدی ما پرداخت نشده است.

 

 

اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار

 

سی‌‌ام آذر ماه- بحث تدوین این لایحه در دولت قبل و ارجاع آن به مجلس در دولت فعلی و عملکرد نمایندگان مجلس که بر این لایحه، مهر تایید می‌زنند، همه و همه نشان دهنده یک هماهنگی میان تمام گروه‌های تصمیم گیرنده برای مبارزه با حقوق مسلم کارگر است. در شرایط فعلی، تنها راه حل ممکن برای مقابله با این دست اقدامات ضد کارگری، اعتراض همه جانبه و گسترده کارگران و وحدت عمل آنهاست.

 

 

خواست کارگران شرکت کاشی خزر

 

سی‌‌ام آذر ماه- خواست کارگران بیکار شده این شرکت، بازگشایی این کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه‌ است که به‌صورت مشخص هر کارگر رقمی بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان از کارفرما طلبکار است. تا پیش از دی‌‌ماه سال گذشته(۹۴) تعداد کارگران کاشی خزر به حدود ۳۷۵ نفر می‌رسید اما کارفرما قبل از آنکه کارخانه را تعطیل اعلام کند؛ حدود ۷۵ کارگر را بدون پرداخت مطالباتشان از کار بی‌کار کرد.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه قند فسا در استان فارس

 

سی‌‌ام آذر ماه- تقریبا اوایل آذر ماه سال گذشته (۹۴) کارفرما فعالیت کارخانه را در خطوط تولید متوقف کرد و از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰۰ کارگر شاغل در آن بدون دریافت معوقات مزدی بیکار شده‌اند. طی ده روز گذشته شماری از کارگران کارخانه قند فسا مقابل درب ورودی کارخانه و مقابل ساختمان برخی نهادهای دولتی مستقر در شهرستان فسا تجمعات متعددی انجام داده اند و خواستار بازگشایی کارخانه و بازگشت به کارشان هستند.

 

 

اعتراض کارگران گسترش مانا ساز آبیک

 

سی‌‌ام آذر ماه- طرح تعدیل[ اخراج] قرار است در روزهای ابتدایی ماه آینده (دی ماه) برای ۲۰ نفر از کارگران با ۱۵سال سابقه کار از مجموع ۸۰ کارگر قراردادی در بخش‌های مختلف تولیدی و اداری شرکت گسترش مانا ساز به اجرا دربیاید که دست‌کم سه ماه دستمزد معوقه طلب کارند.همچنین ۱۲۰ نفر از کارگران پیمانی شاغل در این کارخانه که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری مشغول به کارند؛ امنیت شغلی ندارند و دستمزد آنها چندین ماه از سوی پیمانکاران به تاخیر افتاده است. همچنین حدود ۱۰نفر از کارگران که از اسفند ماه سال گذشته (۹۴) بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند مطالبات سنواتی خود را از کارفرما دریافت کنند.

 

 

قراردادهای جدید نفتی و امنیت شغلی کارگران شرکت ملی گاز

 

بیست ونهم آذر ماه -وزیر نفت در ابلاغیه جدیدی،جزییات انحلال و انتقال وظایف شرکت ملی صادرات گاز را اعلام کرد. مطابق تبصره ۴ این ابلاغیه گروهی از کارگران ، تکنسین‌ها و کارمندان اداری شرکت ملی صادرات گاز به عنوان نیروی مازاد قلمداد شده و شغل خود را از دست می دهند.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری شیراز

 

بیست و نهم آذر ماه- جمعی از کارگران پیمانی منطقه ۶ شهرداری شیراز در اعتراض به عدم تمدید قراردادهای خود دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. حقوق ۳ ماه گذشته کارگران پیمانی اجرای عملیات بهسازی پیاده‌روهای سطح منطقه ۶ شهرداری شیراز پرداخت نشده است.

 

 

کارگران و کارمندان بیشترین مالیات را می پردازند

 

بیست و نهم آذر ماه-کارمندان بخش عمومی و بخش خصوصی بار ١٠ درصد از پرداخت مالیات‌های پیش‌بینی شده برای هفت ماهه امسال را بر دوش کشیدند. مالیاتی که کارکنان پرداختند از رقم پیش‌بینی شده در بودجه هم بیشتر بود و در مجموع ۵٢ هزار میلیارد ریال مالیات از کارمندان دریافت شده است.اما وقتی این میزان مالیات را با عددی که از نهادها و بنیادها دریافت می‌شود مقایسه می‌کنیم، کارکنان شاغل در نهادهای عمومی ۵۴٢ برابر نهادها و بنیادها مالیات پرداخت کرده‌اند. میزان مالیات نهادها را نگاه می‌کنیم، عددی معادل ١٠٠ میلیارد ریال است که سهمش از کل درآمدهای مالیاتی در هفت ماه امسال صفر درصد برآورد می‌شود.

 

 

وزارت کار٬ فساد مالی نهادینه و حقوق پایمال شده زحمتکشان

 

بیست و نهم آذر ماه- مسوولان وزارت کار اعلام کرده اند؛ دولت برای سبد کالا۱۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳هزینه کرد. در آن مقطع۱۴۰۰ میلیارد تومان کالا توزیع شد[ کالاهایی بنجل که کارگران با دریافت ان مخالف بودند ] و ۳۰۰ میلیارد تومان اختلاف بین فروشگاه‌ها٬ وزارت کار و دولت باقی ماند.فروشگاه‌ها می‌گفتند که محصولات خراب شده و فروش نرفته و نمی‌توانند این پول را برگردانند.

 

 

اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار

 

بیست و نهم آذر ماه- با وجود حمایت‌های حداقلی روی کاغذ، وضعیت معیشتی و شغلی کارگران وخیم است؛ حال اگر بخواهند همین حداقل‌ها را حذف کنند، چه بر سر کارگران خواهد آمد.اصرار نمایندگان مجلس به بررسی لایحه اصلاح قانون به نفع کارفرمایان، کارگران را هدف گرفته، بایستی هرچه سریع‌تر به دولت برگردانده شود.

 

 

اعتراض کارگران پلی اکریل اصفهان

 

بیست و نهم آذر ماه- در پلی اکریل که قطب نساجی کشور است، ماههاست که مطالبات کارگران پرداخت نشده و هیچ کس هم به فکر این کارگران نیست؛ این روز‌ها کارگران در نان شب مانده‌اند؛ کسی به داد کارگر نمی‌رسد؛ نه مقامات و مسئولان محلی مثل استانداری‌ها و نه دولت و نمایندگان مجلس؛ در همین استان اصفهان واحدهایی هستند که تا ۱۶ ماه معوقات مزدی دارند و کسی پاسخگو نیست.

 

 

ادامه مبارزه زحمتکشان با اصلاح قانون کار

 

بیست و نهم آذر ماه -پس از برگزاری دو تجمع اعتراضی در روزهای ۲۵ و ۲۹ آبان در مخالفت با اصلاح قانون کار، مجلس از توقف بررسی این لایحه خبر داد؛ اما حالا به خوبی متوجه هستیم که توقف بررسی تنها به منزله فرونشاندن نارضایتی عمومی کارگران بوده است تا در فرصتی مناسب بررسی این دو لایحه به جریان افتد… حالا که دولت و مجلس تقریبا یکدست شده اند دیگر مانعی بر سر تصویب کلیات این لایحه وجود نخواهد داشت؛ چنانکه که رئیس کمیسون اجتماعی مجلس اعلام کرده است به زودی کلیات این لایحه تصویب می شود.

 

 

خواست زحمتکشان بازنشسته

 

بیست و نهم آذر ماه- در سالهای گذشته هیچ اقدام موثری برای بهبود معیشت مستمری بگیران تامین اجتماعی انجام نشده‌است…اگر قرار است به نام بازنشستگان بودجه‌ای تصویب شود و به کام دولت، در جاهای دیگر خرج شود؛ چیزی عاید مستمری بگیران نخواهد شد؛ مگر این که دولت بدهی‌های سازمان را بپردازد و سازمان نیز مکلف شود که براساس آورده‌های خود، همسان سازی صحیح را در دستور کار قرار دهد و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را همپای سایر بازنشستگان افزایش دهد.

 

 

اعتراض کارگران پیمانکاری شرکت حمل و نقل راه آهن ایران

 

بیست و نهم آذر ماه- دستمزد آبان و آذر کارگران برق و موتوریست شاغل در شرکت‌های پیمانکاری مختلف پرداخت نشده‌است. کارگران می گویند مدیران شرکت‌های پیمانکاری وعده داده اند اول دی ماه، یک ماه از این مطالبات را پرداخت کنند؛ اما به این وعده‌ها امیدی نیست…شب یلدا رسیده و ما باز هم بی‌پولیم. واگذاری پروژه‌ها به شرکت‌های پیمانکاری ، اجحاف در حق کارگران را افزایش داده است.

 

 

ادامه اعتراض کارگران کارخانه پولاد بویرصنعت

 

بیست و هشتم آذر ماه- برای چندمین بار جمعی از کارگران کارخانه فولاد بویر صنعت در مقابل فرمانداری بویراحمد تجمع کردند.کارگران بیش از هشت ماه مزد و دیگر مزایا از کارفرما طلب دارند.

 

 

اعتراض آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی

 

بیست و هشتم آذر ماه- آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از مراجعات مکرر خود به ادارات آموزش و پرورش خبر می‌دهند و می‌گویند: علیرغم سالها تدریس و دودندگی‌های بیشمار حالا که مجلس لزوم جذب ما را تصویب کرده، ادارات به ما جواب سربالا می‌دهند و ما همچنان در انتظار اجرایی شدن این مصوبه قانونی هستیم…که تا کنون با وجود گذشت سه ماه، هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست.

 

 

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت

 

بیست و هشتم آذر ماه- ۱۳ نفر از کارگران این واحد معدنی از حدود یکسال پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار گرفته‌اند اما به دلیل آنکه کارفرمای آنها هنوز سهم ۴ درصدی حق مربوط به سابقه سخت و زیان‌آور آنها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است فعلا در وضعیت نامشخصی قرار دارند.

 

 

خواست کارگران افزایش دستمزد بر اساس تورم واقعا موجود است

 

بیست و هشتم آذر ماه- هر ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال جلسات ستاد تعیین حداقل دستمزد برگزار می‌شود که نخستین جلسه این ستاد در سال جاری، ۱۵ آذرماه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و دومین جلسه نیز روز دوشنبه تشکیل می‌شود. بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، حداقل دستمزد کارگران باید بر مبنای شاخص تورم و همچنین به اندازه‌ای باشد که زندگی یک خانواده ۴ نفره را تامین کند.

 

 

اهمیت تشکل سندیکایی و حرفه‌ای ورزشکاران

 

بیست و هفتم آذر ماه – ناکافی بودن اعتبارات برای اجرای طرح جدید یا تکمیل طرح‌های گذشته سبب شد تا هیچ پروژه ای[ مرتبط با ورزش] در دولت تدبیر و امید در سه ساله گذشته کلنگ زنی نشود.معاون امور حقوقی و مجلس وزارت ورزش و جوانان گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام ورزشی در کشور به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تخصیص این اعتبار امکان پذیر نیست.

 

 

اعتراض به خصوصی سازی آموزش کارگر

 

بیست و هفتم آذر ماه- در حال حاضر وظیفه تربیت نیروی ماهر انسانی به درستی برعهده دولت و کارفرمای نیازمند به نیروی ماهر گذاشته شده است…اگر پای بخش خصوصی به آموزش نیروی انسانی باز شود در آینده نزدیک شاهد همان وضعیت ناکارآمدی خواهیم بود که امروز در مراکز دانشگاهی با آن روبرو هستیم چرا که موسسات حرفه آموزی نیز به دستگاه صدور مدرک فنی‌حرفه‌ای تبدیل خواهند شد.

 

 

خواست کارگران کارخانه شیشه قزوین تضمین امنیت شغلی‌ است

 

بیست و هفتم آذر ماه- در کارخانه شیشه قزوین ،کارفرما اسامی ۶۰ کارگر قرارداد موقت را با سوابق ۱۰تا ۱۲سال در لیست اخراجی‌ها قرار داده است. این ۶۰ کارگر در ابتدای دی ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان بیکار می‌شوند. تمامی کارگران شیشه قزوین هر ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان نگران اخراج هستند.

 

 

اعتصاب کارگران کاشی شیر کوه

 

بیست و هفتم آذر ماه- کارفرمای کارخانه کاشی «شیر کوه تفت » که در زمینه تولید انواع کاشی در شهرک صنعتی خضر آباد یزد فعالیت داردبه دلیل مشکلات مالی در ۵ ماه گذشته دستمزد کارگران خود را به تاخیر انداخته است.به همین دلیل شماری از کارگران طی روز‌های گذشته در اعتراض به وضعیت موجود مقابل درب ورودی کارخانه دست به اعتراض صنفی زده بودند.

 

 

خواست زنان زحمتکش،تضمین امنیت شغلی‌ است

 

بیست و هفتم آذر ماه- بررسی وضعیت اشتغال بانوان شاغل در بازه زمانی ۸۴ تا ۹۴ حاکی از آن است که به طور میانگین در هر سال، نزدیک به پنجاه هزار زن از بازار کار خارج شده‌اند.آمار بیکاری در بین بانوان جوان حکایت از آن دارد که در سال ۸۴ نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله مردان ۲۰.۴ درصد و زنان نیز ۳۲.۶ درصد بوده که به ترتیب به ۲۲.۳ و ۴۲.۸ درصد در سال ۹۴ رسیده است. این آمار نشان از افزایش ۱۰.۲ درصد بیکاری زنان جوان در برابر ۱.۹ درصد این نرخ برای مردان است.

 

 

افزایش نرخ بیکاری در استان کردستان

 

بیست و ششم آذر ماه -نرخ بیکاری کردستان در تابستان سال گذشته ۹,۴درصد و نرخ بیکاری تابستان امسال استان ۱۲درصد اعلام شده است و این یعنی ، نرخ بیکاری ۲,۶درصد رشد پیدا کرده است.

 

 

اعتراض کارکنان آتلیه و استودیوهای عکاسی قزوین

 

بیست و ششم آذر ماه – گروهی از کارکنان و صاحبان آتلیه و استودیوهای عکاسی قزوین٬ اقدامات اخیردادستان انقلاب اسلامی قزوین مبنی بر “پلمپ ۷ آتلیه و استودیو عکاسی به اتهام فعالیت در مدلینگ” را مغایر حقوق صنفی خود قلمداد کرده و خواستار تضمین شغل و فعالیت استودیوهای عکاسی شدند.

 

 

اعمال خشونت علیه دستفروشان زحمتکش محکوم است

 

بیست و ششم آذر ماه -دستفروشی… معلول فضای ناکارآمد اقتصادی و فقدان فرصت‌های شغلی شایسته است؛ تاوان این … را زنان و مردان بسیاری می‌دهند که امنیت شغلی ندارند.دستفروشی و مشاغل خرده پای بدون امنیت و چشم انداز، تنها فرصت اشتغال موجود برای درصد بالایی از جمعیت جویای کار است.به بهانه ساماندهی دست به جمع‌آوری خشونت آمیز دستفروشان می‌زنند.

 

 

خواست کارگران شهرداری شوشتر کوتاه کردن دست پیمانکاران است

 

بیست و ششم آذر ماه- به‌صورت میانگین هریک از کارگران جدا از معوقات بیمه‌ای مبلغ ۵ میلیون تومان بابت معوقات مزدی خود از پیمانکاران سابق طلبکاراند…مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر شوشتر هیچ توجهی به مخالفت کارگران این مجموعه در زمینه حضور دوباره پیمانکاران ندارند و بیش از سه ماه است که همکارانمان در واحد تنظیف وحمل زباله شهرداری شوشتر به اجبار شهرداری به استخدام یک شرکت پیمانکاری درآمده‌اند.
اتحاد کارگر

به دنبال پرداخت نشدن مطالبات مزدی؛ تجمع دوباره کارگران گروه ملی صنعتی فولاد

شماری از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد امروز یکشنبه (۵ دی ماه) نیز نسبت به آنچه که پرداخت نشدن حقوق خود عنوان شد در محل این شرکت در اهواز دست به تجمع زدند.   به گزارش منابع کارگری ایلنا، شماری از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد امروز یکشنبه (۵ دی ماه) نیز نسبت ... به دنبال پرداخت نشدن مطالبات مزدی؛ تجمع دوباره کارگران گروه ملی صنعتی فولاد

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

«ارزان‌سازیِ نیروی کار» و «آزادسازیِ دستمزدها» برای کارفرمایان!

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم رژیمِ ولایت‌فقیه، در ماه‌های نخستِ زمامداری‌اش و در دیدار با “کریستین لاگارد”، رئیس صندوق بین‌المللی پول، بر “افزایشِ روابط با صندوق بین‌المللی پول” و “گسترشِ روابط با اقتصاد جهانی” تأکید کرد [الجزیره نت، ۷ مهرماه ۱۳۹۲] و حدود یک ماه پس از آن، “تمرکزِ اصلی جلسات” در دیدار هیئت اعزامی ... «ارزان‌سازیِ نیروی کار» و «آزادسازیِ دستمزدها» برای کارفرمایان!

ادامه

اقتصادی, ایران, کارگری, مقاله

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته چهارم آذر ماه؛

نقش تشکل‌های زرد حکومتی در تعیین مُزد کارگران بیست و پنجم آذر ماه-‌امروز بسیاری از مطالبات کارگری معطل و بلاتکلیف مانده است.جلسات دستمزد هیچگاه بر مبنای سه جانبه‌گرایی واقعی پیش نرفته و نمایندگان کارگران همواره … مصوبه را امضا کرده‌اند .وزن شورای عالی کار بیشتر به سود کارفرمایان است.     فقیر سازی کارگران با ... خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته چهارم آذر ماه؛

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, خبر, کارگری

اعتراض نماینده مجلس به ضرب‌وشتم کارگران شرکت واحد

فاطمه ذوالقدر در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر خارج از دستور از وزیر کشور، شهرداری و شهردار تهران آقای قالیباف خواست به موضوع املاک نجومی پرداخته و تکلیف آن را روشن کنند.     به گزارش ایلنا، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این صحیح نیست که صاحبان ... اعتراض نماینده مجلس به ضرب‌وشتم کارگران شرکت واحد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری