تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته چهارم آذر ماه؛

نقش تشکل‌های زرد حکومتی در تعیین مُزد کارگران

بیست و پنجم آذر ماه-‌امروز بسیاری از مطالبات کارگری معطل و بلاتکلیف مانده است.جلسات دستمزد هیچگاه بر مبنای سه جانبه‌گرایی واقعی پیش نرفته و نمایندگان کارگران همواره … مصوبه را امضا کرده‌اند .وزن شورای عالی کار بیشتر به سود کارفرمایان است.

 

 

فقیر سازی کارگران با لایحه اصلاح قانون کار

بیست و پنجم آذر ماه -مقررات‌زدایی از نیروی کار و ارزان‌سازی یا به عبارت دیگر فقیرسازی بخش اعظمی از نیروی مولد جامعه، به سود بخش کوچکی …تعریف از توسعه به معنی ثروتمندترشدن بخش کوچک یک دهک بالایی جامعه و شرکت‌های فراملی به زیان بخش اعظمی از جامعه است.

 

 

اصلاح قانون کار و جریان صاحب سرمایه و قدرت

بیست و پنجم آذرماه -لایحه سراسر ضد کارگری اصلاح قانون کار حکم تیغ برنده‌ای را دارد که کارگران و روابط کار را قربانی مناسبات قدرت و ثروت می‌کند.جریان صاحب سرمایه که نفع‌اش در رانت جویی و فساد است٬ قصد دارد تا اندک حمایت‌های قانونی باقیمانده از قانون کار را نیز محو کند.

 

 

شورای نگهبان خدمتگزار کلان سرمایه داران

بیست و پنجم آذر ماه -شورای نگهبان می‌گوید قراردادی که هست با هر شکلی ولو اینکه اسم رسمی هم نباشد، اعتبار دارد. لایحه قانون کار با “نگاه عمومی و حقوقی حمایتی از دید اجتماعی تدوین شد” و بعدها همه دیدیم شورای نگهبان با ایرادهایی این لایحه را رد کرد. نگاهی که به رد لایحه منجر می‌شود، نگاه فقه خصوصی است و آن ذهنیت سنتی که فقهای شورای نگهبان داشتند و هنوز هم این نگاه غلبه دارد، روابط بین کارگر و کارفرما را در چارچوب … اجاره اشخاص تلقی کرده‌اند.

 

 

کاهش سهم رفاه در سبد خانوارهای کارگری

بیست و پنجم آذر ماه- بررسی ترکیب سبد هزینه‌های خانوار نشان می‌دهد سهم هزینه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها از نزدیک به ۲۷ درصد در سال ۱۳۸۴ به حدود۳۵ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است، یعنی افزایش بیش از هشت درصدی این بخش در سبد هزینه خانوارها، از سوی دیگر هزینه بهداشت و درمان با وجود تمام شعارهایی که در خصوص افزایش پوشش بیمه‌ای و… داده می‌شود،، از ۴,۲ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۵,۸ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده یعنی افزایش دو درصدی این ردیف.

 

 

اعتراض کارگران کارخانجات چوب وفلز اردکان

بیست و پنجم آذر ماه -مطالبات مزدی کارگران کارخانجات چوب وفلز اردکان، در پنج ماه گذشته پرداخت نشده‌است. کارگران که تعداد آن‌ها بیش از صد نفر است، در تعویض دفترچه‌های بیمه خود با مشکل مواجهند.

 

 

اخراج نمایندگان کارگران کارخانه پولاد و چدن

بیست و پنجم آذر ماه -کارگران اخراجی کارخانه پولاد و چدن لرستان می‌گویند که کارفرما به بهانه عدم نیاز از روز شنبه ۱۳ آذرماه در صدد ایجاد محدودیت برای [نمایندگان کارگران] برآمده است. کارگران یاد شده از نیروهای رسمی کارخانه با ۱۴ سال یابقه کاری بوده و دو کارگر دیگر به صورت پیمانی کار می‌کردند، دست‌کم ۶سال سابقه کار دارند.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران پلی اکریل اصفهان

بیست و چهارم آذر ماه-‌کارگران پل اکریل اصفهان بار دیگر با تجمع در مقابل استانداری خواهان رسیدگی هر چه زودتر به وضعیت معیشتی و کاری شدند.کارگران پلی اکریل اصفهان که به خاطر عدم پرداخت هفت ماهه حقوقشان اعتراض و تحصنشان هفتگی شده است

 

 

اعتراض ماهیگیران محمود آباد

بیست و چهارم آذر ماه -گروهی از صیادان بندر محمود آباد استان مازندران به سیاست شیلات و وزارت کشاورزی درعدم تامین نیازهای خود از جمله صدور مجوز صید در فصل ماهیگیری اعتراض کردند. مجوز صید بسیاری از ماهیگیران فقط به صورت موقت صادر شده است.فصل ماهیگیری در دریای خزر از ۲۰ مهرماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه سال اینده ادامه خواهد داشت.

 

 

تجمع کارگران شهرک پتروشیمی مکران

بیست و چهارم آذرماه- جمعی از کارگران طرح احداث شهرک پتروشیمی مکران در اراضی منطقه آزاد چابهار٬ با تجمع در محوطه کارگاه ساختمانی این شهرک به عدم دریافت به موقع دستمزد و اضافه کاری اعتراض کردند. مقررشده٬شهرک پتروشیمی مکران در سه فاز به تولید برسد و چابهار قطب سوم پتروشیمی ایران بعد از ماهشهر و عسلویه قلمداد گردد.

 

 

تجمع کارگران طرح‌های عمرانی شهرداری گرگان

بیست و چهارم آذر ماه – کارگران پروژه‌های عمرانی شهرداری گرگان دراعتراض به عدم پرداخت۶ماه حقوق در داخل و خارج ساختمان مرکزی این نهاد تجمع کردند. شماری از کارگران معترض گفتند که طی شش ماه گذشته حقوق نگرفته اند و در شرایط سخت اقتصادی و به سختی امرار معاش می کنند ولی با این وجود مسوولان شهرداری گرگان پاسخی به آنها نمی دهند.

 

 

افزایش هزینه درمان و سلامت زحمتکشان با طرح تحول نظام سلامت

بیست و چهارم آذر ماه- طرح تحول نظام سلامت، به ایجاد شکاف طبقاتی دامن زده و مشکلات موجود در حیطه درمان و سلامت را افزایش داده است.هزینه‌های درمان در بخش خصوصی، کمر اکثریت مردم را شکسته است و عملا یا اکثریت مردم نبایستی از خدمات بخش خصوصی استفاده کنند و یا بایستی هزینه‌های سرسام آور آن را به سختی تحمل کنند.

 

 

اعتراض زحمتکشان به عدم امنیت شغلی‌

بیست و چهارم آذر ماه- دولت با گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و خروج کارگاه‌های کوچک زیر ۵ نفر و ۱۰ نفر از شمول قانون کار، منافع سرمایه دارن را تامین کرده است. کارگران این مناطق از سطح دستمزدها و امنیت شغلی خود ناراضی هستند و تشویش خاطر بالایی از جهت از دست دادن کار دارند که این نگرانی به اعضای خانواده‌های آنان نیز تسری می‌یابد.

 

 

اعتراض کارگران به خصوصی شدن مهارت آموزی

بیست و چهارم آذر ماه- بسیاری از کارگران به دلیل اجرا نشدن مواد حمایتی قانون کار، مثل بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ وضعیت معیشتی نامطلوب دارند،آموزش نیروهای کار مطابق ماده ۱۰۷ قانون کار بر عهده وزرات کار است. حال در این شرایط باید برای گذراندن دوره‌های آموزشی‌ به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند و دوره‌های آموزشی را از جیب خالی خود هزینه کنند.

 

 

اعتصاب کارگران مجتمع پتروشیمی مارون

بیست و چهارم آذر ماه- اعتصاب کارگران «مجتمع پتروشیمی مارون » که از دو روز گذشته آغاز شده است تا امروز۲۴ آذر ماه نیز در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما به مطالبات صنفی‌شان ادامه دارد. تا به امروز یکسان‌سازی حقوق در مجتمع پتروشیمی مارون اعمال نشده است و این مسئله باعث شده است تا افزایش دستمزد کارگرانی که سالهاست در این واحد صنعتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آنها نباشد. کارگران این مجتمع خواستار دریافت مطالبات قانونی خود و اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل هستند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه جهان الکتریک

بیست و چهارم آذر ماه- کارخانه جهان الکتریک واقع در کلیلومتر ۵ جاده نیشابور به مشهد که در زمینه تولید انواع کلید وپریز فعالیت دارد بابت چهار ماه مزد معوقه به کارگران خود بدهکار است. در این واحد صنعتی حدود ۱۸۰ کارگر مشغول کارند که وضعیت موجود موجب نارضایتی آنان شده است. پیش‌تر تعداد کارگران این واحد تولیدی به بیش از ۲۵۰ نفر می‌رسید.

 

 

اعتراض کارگران به اصلاح قانون کار

بیست و چهارم آذر ماه- بدون مواد حمایتی مانند مواد ۷، ۴۱ و ۲۷ دیگر قانون کار معنا نخواهد داشت؛ چرا که کارگر به این امید کار می‌کند که امنیت شغلی و معیشت‌اش پابرجا باشد. حذف این مواد در لایحه پیشنهادی اصلاح قانون کار قربانی شدن امنیت شغلی کارگران کشور برای حفظ امنیت سرمایه است.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه ماشین سازی اراک

بیست و چهارم آذر ماه- بیش از شصت نفر از کارگران پیمانکاری شاغل در کارخانه ماشین سازی اراک دستمزد خود را از مهرماه سال جاری تاکنون دریافت نکرده اند. با وجود قرار گرفتن شغل این دسته از کارگران متخصص در ردیف مشاغل سخت و زیان آور، کارفرما در فهرست بیمه از مشاغل آنها به عنوان «کارگر ساده» یاد کرده و به سازمان تأمین اجتماعی تحویل داده است.

 

 

بیکاری گسترده کارگران واحدهای مرغداری

بیست وسوم آذرماه- ورشکستگی واحدهای تولیدی مرغداری در استان اردبیل منجر به بیکاری گسترده کارگران این مراکز تولیدی شده است.کارگران به دلیل قراداد موقت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار ندارند.در سومین جلسۀ کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل نیز اعلام شد؛ مسائل و مشکلات صنعت مرغداری به حدی بغرنج است که این صنعت در استان و حتی کشوروضعیت نابسامانی دارد.

 

 

بیکاری و سیاست‌های دولت

بیست و سوم آذر ماه -مسوولان فعلی به‌طور علنی اعلام می‌کنند وظیفه اشتغالزایی بر عهده دولت نیست و باید بخش‌خصوصی وارد اقتصاد شود.هیچ کدام از بخش‌های دولتی حاضر نیستند تعهد کنند که از محل فعالیت‌های مولد اشتغال ایجاد کنند. به عبارت دیگر در صحنه عمل شاهد اشتغال‌زدایی هستیم‌.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه پالود پارسیان

بیست و سوم آذر ماه – کارگران کارخانه پالود پارسیان که در زمینه محصولات لبنی در شهرک صنعتی خیام نیشابور فعالیت دارد ٬ سه ماه مزد معوقه از کارفرما طلبکار اند.کارگران خواستار دریافت مزد و بهبود شرایط معیشتی خود هستند.

 

 

اعتصاب کارگران مجتمع پتروشیمی مارون

بیست و سوم آذر ماه- صبح روز دوشنبه ۲۳ آذر ماه بیش از ۴۰۰ نفر از۲۵۰۰ کارگر شاغل در این مجتمع با حضور در مقابل دفتر مدیریت کارخانه، نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وهمچنین افزایش نیافتن دستمزد ماهانه خود اعتراض کردند.یکسان‌سازی حقوق تا به حال در مجتمع پتروشیمی مارون اعمال نشده است و این مسئله باعث شده است تا افزایش دستمزد کارگرانی که سالهاست در این واحد صنعتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آنها نباشد.

 

 

اعتصاب کارگران پلی‌اکریل اصفهان

بیست و سوم آذر ماه- صبح روز ۲۳ آذر ماه بیش از چهارصد نفر از کارگران پلی‌اکریل در اعتراض به پرداخت نشدن شش ماه مطالبات مزدی مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.در این تجمع علاوه بر کارگران شرکت پلی اکریل، جمعی از کارگران شرکت د م ت نیز که یکی از زیرمجموعه‌های پلی‌اکریل و تولید کننده مواد اولیه نساجی است، شرکت داشتند. معوقات کارگران د م ت در هفت ماه گذشته پرداخت نشده است.

 

 

اعتراض فارغ التحصیلان به نداشتن شغل مناسب

بیست و سوم آذر ماه- نمی توان چنین ادعا کرد که چون فارغ التحصیلان آموزش‌های لازم را ندیده اند نمی توانند وارد بازار کار شوند. بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند مهارت‌های لازم را دیده‌اند چرا که آموزش‌های لازم از حیث نظری و عملی به آنها داده شده است…دولت استراتژی لازم برای ایجاد شغل را ندارد… به سمتی می‌رود که در حال محو کردن مرزهای حوزه‌های حمایتی است.

 

 

اعتراض دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت

بیست و سوم آذر ماه- جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت، در بیانیه‌ای از طرح شکایت از وزارت نفت خبر دادند. در این بیانیه، دانشجویان ضمن پافشاری بر احقاق حق خود آورده‌اند: لازم به ذکر است که در تمام پیگیری‌های صورت گرفته در طول این ۲۰ ماه، به موضوع خلف وعده وزارت در جذب فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت ، احقاق کامل حق، پایبندی به تمام تعهدات و عدم عطف به ماسبق نمودن قوانین و مقررات جدید تنها خواسته دانشجویان و فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت بوده است و مسلم است که در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد شد.

 

 

خواست کارگران نساجی بروجرد، تضمین امنیت شغلی‌ است

بیست و سوم آذر ماه- ابتدای سال ۹۵، این کارخانه قدیمی به علت رکود حاکم بر بازار و عدم دریافت تسهیلات از جانب سازمان‌های مسئول، بیش از ۴۸۰ کارگر را تعدیل[ اخراج] کرد و این کارگران که تعداد زیادی از آن‌ها شرایط دریافت بیمه بیکاری را نیز نداشتند، با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

 

 

مطالبه وکلای دادگستری

بیست و دوم آذر ماه‌-براساس لایحه بودجه سال ٩۶، دولت در جدول شماره ١۶ تعرفه‌هاى خدمات قضایى …، وکلاى درجه یک دادگسترى را موظف کرده است سالانه مبلغ هفت میلیون ریال بابت تمدید پروانه اشتغال بپردازند. این درحالى است که وکالت دادگسترى از سال ١٣٣١ و با تصویب لایحه استقلال، حرفه‌اى است مستقل.اگر دولت قصد افزایش بودجه دستگاه قضایى را دارد، باید آن را از منابع درآمدى دیگر خود تأمین کند، نه ازجیب شهروندان درگیر در دادگسترى و وکلا. اکثر وکلا از[ نا مناسب بودن] امکانات رفاهى و بیمه‌اى رنج مى‌برند.

 

 

مبارزه کارگران واحد‌های صنعتی عایق رطوبتی

بیست و دوم آذر ماه- کمبود مواد اولیه برای تولید عایق رطوبتی باعث شده ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی عایق رطوبتی در استان مرکزی نیمه فعال و یا غیر فعال شوند. صد‌ها کارگراین صنعت کار خود را از دست داده اند. در استان مرکزی ۱۳۵ واحد صنعتی عایق رطوبتی با پیامدهای جدی و رکود مواجه شده و بیش از ۲۵۰۰ فرصت شغلی در خطر قرارگرفته است.کارگران واحدهای تولید عایق رطوبتی خواستار امنیت شغلی هستند.

 

 

اعتراض کارگران و زحمتکشان به ارزان سازی نیروی کار

بیست و دوم آذر ماه- صدای کارگران [ اعتراض کارگران] نه از قانون کار بلکه از ظلمی است که به آن‌ها می‌شود…ایجاد شغل، وظیفه مجلس و دولت است که با وجود قاچاق کالا و ارز و اتکا به اقتصاد نفتی تا این لحظه میسر نشده…این خواست سرمایه‌داری است که به دوران برده‌داری رجعت کنیم و با ارزان سازی کارگر ایرانی سود بیشتری ببرد؛

 

 

ادامه مبارزه اپراتورهای پستهای فشار قوی برق

بیست و دوم آذر ماه- اعضای شورای اپراتوری برق ضمن اعلام خرسندی از موفقیت در تصویب طرح یکسان سازی حقوق و مزایای اپراتورهای کار معین با سایر نیروهای پیمانی و رسمی در کمیسیون تلفیق مجلس از کارشکنی‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوری در امضای ابلاغیه کارگر دائم اپراتورهای پست‌های فشارقوی برق انتقاد کردند و گفتند سازمان مدیریت بایستی با استناد به ماده ۱۲۴ خدمات کشوری، ابلاغیه کارگر دائم اپراتورها را امضا و به وزارت نیرو ابلاغ کند، اما تا کنون علیرغم پیگیری‌های اپراتورها، از این کار طفره رفته‌است.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری لوشان

بیست و دوم آذر ماه- جدا از موضوع به تاخیر افتادن سه ماه مطالبات مزدی ، حدود ۲ ماه است که حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.تعداد۸ نفر از کارگران باسابقه به دلیل پرداخت نشدن سهم بیمه مشاغل سخت و زیان آور از دو سال پیش تاکنون معطل صدور احکام بازنشستگی خود هستند…مشکلاتی که در زمینه عدم پرداخت دستمزد بوجود آمده زندگی کارگران را بسیار سخت کرده بطوریکه که برخی از کارگران حتی توان مالی خرید یک قرص نان را هم ندارند.

 

 

اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد

بیست و دوم آذر ماه- علاوه بر تعویق ۴ ماه حقوق، حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی با تاخیر پرداخت می‌شودو این بد حسابی در حالی اتفاق افتاده که سهم ۷ درصدی حق بیمه آنان از حقوق‌شان کسر می‌شود. آخرین تجمع اعتراضی کارگران روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه مقابل ساختمان شهرداری منطقه دو انجام شد .

 

 

اعتصاب کارگران شاغل در پروژه ساخت سد میمه

بیست و دوم آذر ماه- بیش از صد کارگر شاغل در پروژه ساخت سد میمه واقع در استان ایلام، در اعتراض به پنج ماه معوقات مزدی خود مقابل ساختمان فرمانداری دهلران تجمع کرده‌اند.این پروژه پیش از این نیز به دلیل نداشتن بودجه و اعتبار دست به تعدیل[ اخراج] نیروهای شاغل زده و بیش از ۵۰ کارگر شاغل بیکار شده‌اند.

 

 

اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ “همکار”

بیست و دوم آذر ماه- روز دوشنبه ۲۲ آذر شماری از کارگران معدن زغال سنگ همکار واقع در شهرستان راور کرمان در مخالفت به تصمیم کارفرما مبنی بر واگذاری بخش استخراج معدن به پیمانکار در محوطه معدن تجمع کردند. در اعتراض به این تصمیم ، کارگران می‌‌گویند: پیش از این ما کارگران تجربه کار کردن برای پیمانکاران مختلف و بدحسابی‌های آنها را داشته‌ایم و برای همین از تکرار به خطر افتادن امنیت شغلی خود به شدت نگرانیم.

 

 

اعتراض معلمان شاغل و بازنشسته

بیست و یکم آذر ماه- معوقات معلمان حق التدریس در ماههای گذشته پرداخت نشده است و علاوه بر آن، فرهنگیان بازنشسته نیز مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند که مشخص نیست چه زمانی قرار است پرداخت شود.

 

 

تحقق مطالبات،خواست کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی

بیست و یکم آذر ماه- کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی که از حداقل امنیت شغلی و بیمه محرومند، می‌گویند: در ماههای گذشته بارها با نمایندگان مجلس رایزنی کردیم و چندین تجمع اعتراضی هم برگزار کردیم. حالا منتظر تحقق وعده‌های این نمایندگان هستیم. نماینده‌های مجلس وعده داده اند که در ارتباط با وضعیت نامشخص ما به وزیر جهاد کشاورزی تذکر بدهند و ما منتظر پیگیری نماینده‌ها هستیم. کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی خواهان این هستند که وزارت جهاد کشاورزی وضعیت استخدامی آنها را تغییر داده و با آنها قرارداد مسستقیم منعقد کند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد

بیست و یکم آذر ماه- کارگران معترض می‌‌گویند: پیش از این در دهم آبان ماه سال جاری تجمع دیگری در اعتراض به شیوه غلط اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در محوطه مجتمع انجام داده‌ایم که در نتیجه آن مدیریت وعده رسیدگی به مشکلات را داد اما از ارزیابی رفتار مدیریت کارخانه در مقام کارفرما به این نتیجه رسیده‌ایم که بازهم قرار نیست در خصوص پی گیری مطالبات صنفی ما اقدام خاصی صورت بگیرد و برای همین صبح روز۲۱ آذر ماه در مقابل ساختمان مدیریت کارخانه جمع شدیم [اعتصاب کرده ایم].

 

 

خواست کارگران اجرای قانون کار مترقی است

بیست و یکم آذر ماه- در حال حاضر، قانون کار با دو یا نهایت سه درصد از ظرفیت قانونی خود کاربردی شده و بقیه ظرفیت آن به دلیل غفلت و مسامحه بزرگترین کارفرمای کشور یعنی دولت، اجرا نمی شود. حال آقایان باید مشخص کنند، قانونی که اجرا نمی شود، چطور ممکن است ضد اشتغال باشد.اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر ضد اشتغال خواندن قانون کار، پاک کردن صورت مساله است…مگر چند درصد قانون کار اجرایی می شود، بیش از نود درصد کارگران در بخش کارهای مستمر، قراردادهای موقت یک ماهه و سه ماهه دارند و از آن فاجعه آمیزتر این که شاهد رواج بیش از پیش قراردادهای سفیدامضا هستیم.

 

 

اعتراض کارگران شاغل در پروژه در دست احداث سد پلرود

بیست و یکم آذر ماه- از سال ۱۳۹۱ در این پروژه عمرانی که از فرودین ماه سال ۸۹ آغاز شده است بیش از ۷۰ نفراخراج شده بودند که با اخراج‌های اخیر تعداد کارگران اخراجی به دست کم ۱۲۰ نفر رسیده است. بیشتر پروژه‌های عمرانی به سبب تامین نشدن اعتبارات مالی آنها از سوی دولت متوقف اند.

 

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق فولاد

بیست و یکم آذر ماه- صبح روز۲۱ آذر ماه بیش از صد نفر از بازنشستگان صندوق فولاد از شهرهای مختلف به تهران آمدند و مقابل مجلس تجمع کردند و می‌گویند: مطالبات ما در این تجمع، به ناکارآمدی صندوق بازنشستگی فولاد برمی گردد که در ماههای گذشته نتوانسته به وظایف خود در قبال بازنشستگان عمل کند…دولت به صندوق فولاد بدهکار است.. علاوه بر کسری بودجه، مساله دیگری که ما را مقابل مجلس کشانده، طرح ادغام بیمه هاست.

 

 

اعتراض کارگران کشت وصنعت شوشتر

بیست و یکم آذر ماه- طرح طبقه بندی مشاغل در ‌‌نهایت بعد از ۱۸سال وقفه زمانی برای کارگران کشت و صنعت خمینی اجرایی شد اما در طول این مدت کارفرما حاضر نشد تا عواید مربوط به افزایش ۳ درصدی دستمزدها را به حدود ۱۰۰ کارگری که در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۳بازنشسته شده بودند را پرداخت کند.

 

 

خواست کارگران کارخانه کاشی کویر یزد

بیست و یکم آذر ماه- باوجود گذشت نزدیک به ۶ ماه از بازگشایی کارخانه کاشی کویر یزد و بازگشت به کار حدود ۵۰۰ کارگر، هنوز مطالبات مزدی مربوط به سال گذشته این کارگران پرداخت نشده است و از زمان بازگشایی نیز دستمزد کارگران به موقع پرداخت نمی شود.

 

 

ادامه اعتراض کارگران مس کوه جهر

بیستم آذر ماه -کارگران کارخانه مس کوه جهر در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا خود از چند روز گذشته دست به اعتراض زده و مقابل ساختمان اداره کار شهرستان راور تجمع کردند.

 

 

گسترش بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

بیستم آذرماه- بر اساس اعلام مرکز آمار ایران٬ استان کهگیلویه و بویراحمدبا ۱۶,۴ درصد بعد از استان‌های کرمانشاه و چهارمحال وبختیاری سومین استان به لحاظ نرخ بیکاری در بهار سال۹۵ است. نرخ بیکاری کهگیلویه و بویر احمد در چند سال اخیر ۱۴ تا بالای ۱۷ درصد در نوسان بوده است.

 

 

ادامه مبارزه کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز

بیستم آذر ماه- پس از اعتصاب و اعتراضات کارگران این کارخانه در آبان ماه سال جاری و بر اساس صورت جلسه‌ای که بین نمایند گان کارگری با کارفرما منعقد شد ,کارگران حاضر شدند با قبول شرایط کارگاه به فعالیت خود ادامه دهند و در برابر کارفرما مکلف شد تا مطابق یک جدول زمان‌بندی، نسبت به پرداخت مطالبات آنها اقدام کند اما در عمل این کارگران بودند که به کار خود بازگشته‌اند و هنوز خبری از سوی کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه کارگران وتامین امنیت شغلی نشده است. کارگران این کارخانه برای رسیدن به مطالبات بر حقشان به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

 

 

اعتصاب کارگران معدن طزره در شهرستان شاهرود

بیستم آذر ماه- بیش از ۵۰۰ کارگر معدن طزره در شهرستان شاهرود صبح روز۲۰ آذر ماه در واکنش به وضعیت نامعلوم مطالبات مزدی خود مقابل ساختمات اداری این واحد معدنی در طزره تجمع کردند. دست کم چهارماه است که دستمزد این زحمتکشان پرداخت نشده است.

 

 

رای دیوان عدالت اداری علیه زحمتکشان

نوزدهم آذر ماه -دیوان عدالت اداری به ابطال دستورالعمل درباره الزام پیمانکاران به رعایت تساوی دستمزدی بین کارگران با شرایط کار مشابه رای داد.این رای نقض مقاوله‌نامه شماره ۱۰۰ سازمان بین المللی کار در خصوص منع تبعیض در پرداخت دستمزد و برقراری عدالت مزدی و تساوی مزدی برای کار هم‌ارزش در شرایط یکسان است.

 

 

کارفرمایان و حقوق زنان کارگر

نوزدهم آذر ماه – کارفرمایان بخش‌های دولتی و خصوصی پس از ابلاغ بخشنامه قانون کاهش ساعات کار هفتگی بانوان شاغل به دستگاههای اجرایی ٬ از تمدید قرارداد زنان کارگر و کارمند امنتاع می کنند. بانوان شاغل بطور عمده به صورت پیمانی و قراردادی[ موقت] به کار اشتغال دارند.

 

 

اعتراض کارگران به رای دیوان عدالت اداری

نوزدهم آذر ماه- براساس رای دیوان عدالت اداری، مصوبات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره «الزام پیمانکاران به رعایت تساوی دستمزدی بین کارگران با شرایط کار مشابه» باطل شد. این ابطال، مورد اعتراض کارگران و فعالان صنفی قرار خواهد گرفت و بدون تردید، وضعیت شغلی کارگران پیمانکاری را با مشکلات بیشتر مواجه خواهد کرد.

 

 

اعتراض معلمان حق‌التدریس به عدم دریافت دستمزد

نوزدهم آذر ماه- معلمان حق‌التدریس سراسر کشور در حال حاضر چندین ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند و علاوه براین حق‌‌الزحمه حق‌التدریس معلمان رسمی نیز پرداخت نشده است. مسئولان وزارت آموزش و پرورش کمبود نقدینگی را دلیل تاخیر در پرداخت معوقات مزدی حق‌التدریسی‌ها عنوان می‌کنند.

 

 

اعتراض زحمتکشان به ادغام بیمه‌ها .

نوزدهم آذر ماه- وزیر بهداشت نتوانست طرح تحول سلامت را به سرانجام مناسبی برساند، اما امروز به دنبال آن است تا بیمه‌ها را ادغام کند، اقدامی که باعث خواهد شد صندوق تامین اجتماعی به وضعیت نامطلوبی دچار شود. باید کارگران که صاحبان اصلی این صندوق هستند نقش بیشتری در مدیریت سازمان تامین اجتماعی داشته باشند.

اتحاد کارگر

اعتراض نماینده مجلس به ضرب‌وشتم کارگران شرکت واحد

فاطمه ذوالقدر در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر خارج از دستور از وزیر کشور، شهرداری و شهردار تهران آقای قالیباف خواست به موضوع املاک نجومی پرداخته و تکلیف آن را روشن کنند.     به گزارش ایلنا، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این صحیح نیست که صاحبان ... اعتراض نماینده مجلس به ضرب‌وشتم کارگران شرکت واحد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

کارگران معدن همکار روز گذشته تجمع کردند

دست کم ۳۰۰ نفر از کارگران معدن زغال سنگ « همکار» روز گذشته در اعتراض به تغییر تصمیم مدیران معدن برای بازگرداندن پیمانکاران نیروی انسانی در بخش استخراج ، دست از کار کشیدند و در محوطه کارگاه تجمع کردند.     روز گذشته (دوشنبه ۲۲ آذر) شماری از کارگران معدن زغال سنگ همکار واقع در شهرستان راور ... کارگران معدن همکار روز گذشته تجمع کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, خبر, کارگری

تجمع کارگران پلی‌اکریل مقابل استانداری اصفهان/ کارگران DMT هم به تجمع پیوستند

از ساعت نه صبح امروز (۲۳ آذرماه)، بیش از چهارصد نفر از کارگران شرکت پلی اکریل اصفهان مقابل استانداری این استان تجمع کردند.     این کارگران که در شش ماه گذشته مطالبات مزدی آنها پرداخت نشده و هیات اجرایی مستقر در کارخانه نیز نتوانسته اوضاع این واحد قدیمی را بهبود بخشد؛ می‌گویند: اوضاع قطب ... تجمع کارگران پلی‌اکریل مقابل استانداری اصفهان/ کارگران DMT هم به تجمع پیوستند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, خبر, کارگری

تجمع کارگران کشت و صنعت مهاباد در اعتراض به عدم دریافت مطالبات

کارگران مجتمع صنعتی کشت و صنعت مهاباد از روز جمعه هفته گذشته تاکنون در اعتراض به عدم دریافت کامل مزد و مزایای مزدی و سنوات مقابل این مجتمع صنعتی تجمع صنفی مسالمت آمیز برگزار کرده‌اند.     کارگران در مقابل این مجتمع صنعتی چادر‌هایی برپا کرده‌اند که البته هم اکنون به دلیل سردی هوا به ... تجمع کارگران کشت و صنعت مهاباد در اعتراض به عدم دریافت مطالبات

ادامه

ایران, خبر, کارگری