تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان هفته چهارم خرداد ماه

اقتصاد مقاومتی و برنامه دولت در تقابل با امنیت شغلی طبقه کارگر

بیست و پنجم خرداد ماه -برای برون‌رفت از وضعیت رکود فعلی در اقتصاد، اقدام موثری صورت نگرفته است.بسته سیاستی کوتاه‌مدت خروج از رکود و سیاست‌های اجرایی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی مصوب شورای اقتصاد… موجبات کاهش تولید وهمچنین خروج بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور از فعالیت‌های مولد به سمت فعالیت‌های غیرمولد شده. واحدهای تولیدی بزرگی در آستانه ورشکستی یا تعطیلی قرار دارند و  تدابیر ویژه برای کارخانه‌های تعطیل شده٬ اتخاذ نگردید.موضوعی که به طور مستقیم  با معیشت و امنیت شغلی کارگران سر و کار دارد.

 

تضعیف سازمان تامین اجتماعی سبب افزایش هزینه‌ درمان خانوارهای کارگری است

بیست و پنجم خرداد ماه- از زمان اجرای طرح تحول سلامت به‌تدریج هزینه‌های درمان در سازمان تامین اجتماعی، حدود سه‌برابر شده و این سازمان برای تامین هزینه درمانی و جاری خود، متوسل به گرفتن وام با بهره‌های بالا از سیستم بانکی و وادارکردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری به پرداخت سود ولو از طریق دریافت وام از بانک‌ها … شده است. ادامه این روند و تحمل بار مالی سنگین ازعهده صندوق‌های بیمه‌ای و درمانی خارج است.

 

فقر خانوارهای کارگری با افزایش قیمت کالاها و خدمات همگانی

بیست و پنجم خرداد ماه – مطابق گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مناطق شهری نسبت به ماه قبل ۰,۳ واحد درصد افزایش یافته است. همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی نیز شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ١٣٩۶ در مقایسه با فروردین همین سال با رشد ۰,۲درصد و در مقایسه با فروردین ١٣٩۵، ۱۱,۸ درصد افزایش یافت.نرخ تورم کالاهای خوراکی، آشامیدنی و بهداشت و مسکن بیشترین افزایش را دارد.

 

کودکان باید شادی و زندگی کنند ؛ نه کار!

بیست و پنجم خرداد ماه – قانون کار با صراحت کار کودکان زیر ۱۵ سال را ممنوع کرده است. کودکان باید تحصیل و تربیت صحیح یابند که این مهم قطعا با کار کودک برای تامین معاش خود و خانواده سازگار نیست.از زمان آغاز برنامه تعدیل ساختاری به دلیل رشد فقر در جامعه٬ پدیده کودکان کار گسترش یافت و اکنون بیش از ۴ میلیون کودک[ مطابق برخی آمارها ۷ تا ۶ میلیون کودک کار در کشور وجود دارد] در شرایط بسیار ناگوار وادار به کار شاق شده اند.

 

خصوصی سازی و اخراج کارگران کارخانه آبفر

بیست و پنجم خرداد ماه -اردیبهشت ماه امسال قرارداد جمعی از کارگران کارخانه آبفرتولیدکننده کنترهای آب به پایان رسید و کارفرما  قراردادهای آنها را تمدید نکرده است.از روز اول خرداد ماه امسال تمامی کارگران این شرکت به مرخصی[اجباری] رفته‌اند وتمامی دستگاه‌های تولید به فروش رسیده است و حالامجموعا بیش از ۲۰ کارگران در کارخانه باقی مانده‌اند.

 

مطالبه کارگران طرح راه آهن اردبیل-میانه

بیست و پنجم خرداد ماه- کارگران بخش های مختلف پروژه راه آهن اردبیل-میانه٬ ماه هاست مزد خود را دریافت نکرده اند.با وجود حجم بالای کار در این پروژه تخصیص اعتبارات مطلوب نیست و به عنوان مثال از بودجه مصوب سال جاری تاکنون ریالی به پروژه اختصاص نیافته است.کارگران چندین ماه حقوق معوقه دارند.

 

گزارش کمیسیون مجلس در باره معدن زمستان یورت ؛ انکار حقیقت٬ ستیز با کارگر

بیست و پنجم خرداد ماه -بعد از گذشت ۴٠ روز از حادثه، میزان قصور متولیان اصلی- مدیریت معدن در اختیار شرکت وابسته به بسیج مستضعفان بود- مشخص نیست.در این گزارش، سنخیت نوع بیمه با شغل کارگران مانند بیمه  آرایشگری که پیش‌تر از سوی کارگران معدن گفته شده بود، تایید نشد.

 

اعتصاب کارگران شهرداری آبادان

بیست و چهارم خرداد ماه- کارگران واحد های مختلف شهرداری منطقه ۲ آبادان به عدم  دریافت دستمزدهای خود اعتراض کرده و ضمن توقف کار درمقابل ساختمان شهرداری مرکزی آبادان تجمع کردند. کارگران ۳ ماه مزد طلب دارند.

 

حق بیمه کارگران و کارمندان پاره وقت پرداخت نمی شود

بیست و چهارم خرداد ماه – مطابق قانون تامین اجتماعی، افراد دارای مشاغل نیمه‌وقت مانند منشی مطب پزشکان و معلمان حق‌التدریس مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و بیمه شده اجباری محسوب می‌شوند و کارفرما باید پس از کسر حق بیمه سهم بیمه شده و به اضافه سهم خود، حق بیمه آنها را به طور کامل پرداخت کند.اما در سراسر کشور این حق نقض شده و کارگران و کارمندان نیمه‌وقت از بیمه محروم می شوند.

 

حقوق بازنشستگان منطبق با هزینه های زندگی نیست

بیست و چهارم خرداد ماه -بازنشستگان خصوصا بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در شرایط اقتصادی بسیار دشوار زندگی می‌کنند.به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری برای فرزندان خانواده‌ها، پدران و مادران بازنشسته با حقوق بخور و نمیری که دریافت می‌کنند، برای سال‌های سال باید جورکش هزینه و خرج خوراک و پوشاک فرزندان‌شان نیز باشند. با توزیع بن خرید کالا به صورت رایگان و به صورت فصلی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، قائل شدن انواع معافیت‌های مالیاتی و عوارض شهرداری و صدور کارت‌های استفاده رایگان یا نیم‌بهای بازنشستگان از خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی درون‌شهری و برون‌شهری،[ می تواند] مقداری از بار هزینه‌های بازنشستگان را کاهش دهد.

 

تجمع کارگران کارخانه آجر ماشینی گلوگاه

بیست و چهارم خرداد ماه – کارگران  کارخانه آجر ماشینی گلوگاه واقع در استان مازندران در اعتراض به  عدم دریافت  ۲ ماه  دستمزد ٬ در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان  گلوگاه واقع در استان مازندران تجمع کردند.

 

نابودی امنیت شغلی کارکنان رستوران ها و خوراک پزی های کشور

بیست و چهارم خرداد ماه – طی هفته های گذشته ؛ ده ها کارگر٬ آشپز و پیشخدمت تعدادی از رستوران ها٬ خوارک پزی و چلوکبابی ها از کار بیکار شده  و حتی از بیمه بیکاری نیز محرومند. رییس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش عنوان کرد: طی روزهای گذشته حدود ۲۵ چلوکبابی و خوارک پزی به علت ارائه‌ غذای گرم به شکل بیرون‌بر در ماه رمضان پلمب شده‌اند. کارگران این واحد ها شغل خود را از دست دادند.

 

مطالبات راننده‌های معدن زمستان یورت

بیست و چهارم خرداد ماه- مطالبات حدود ۸ راننده خوروهای سواری و مینی‌بوس در معدن زغال سنگ زمستان یورت از دو تا ۷ماه به تاخیر افتاده است. جدا ازمعوقات مزدی، کارفرما حق بیمه این کارگران راپرداخت نکرده و کارگران به رغم سختی کاری که داشتند فاقد بیمه تامین اجتماعی بودند. به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه تامین اجتماعی، کارگران  نمی‌توانند از  مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

 

اعتراض کارگران و کارکنان صنعت ملی نفت

بیست و چهارم خرداد ماه – اکنون قریب به ۸ ماه است که کمیسیون تعدیل مدرک تحصیلی کارکنان صنعت نفت به بهانه‌های مختلف برگزار نشده است و زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که برخلاف بخشنامه‌های موجود، قرار است کمیسیون تعدیل مدرک تحصیلی برای هر فرد شاغل در شرکت نفت، فقط یک بار در طول دوران خدمت برگزار شود.

 

حقوق کارگران مهاجر ایرانی پایمال می شود

بیست و چهارم خرداد ماه – کارگران ایرانی شاغل در شرکت قمرالمقتدر می گویند : مطالبات مزدی ما به موقع پرداخت نمی‌شود؛ چند وقت پیش، قبل سفر به ایران، مبلغی از دستمزدها پیش کارفرما باقی ماند و کارفرما به ما گفت موقع بازگشت باقی طلبتان را پرداخت می‌کنیم. وقتی به عراق برگشتیم، ما را به پروژه راه ندادند و دیدیم نیروهای جدید جایگزین ما شده‌اند.

 

اعتصاب کارگران معدن پابدانان

بیست و چهام خرداد ماه – حدود ۳۰۰ نفر از کارگران معدن پابدانان جنوبی زرند کرمان  در دو روز گذشته (۲۳ و ۲۴ خرداد ماه) به نشانه اعتراض به برآورده نشدن خواسته‌های صنفی خود تجمع کرده‌اند. حجم معوقات مزدی پرداخت نشده کارگران ۶ تا ۸ ماه می شود و در عین حال کارفرما این واحد معدنی از اسفند ماه سال ۹۵ تاکنون بابت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. کارگران معترض در کنار پیگیری برای دریافت معوقات مزدی، خواستار بازگشت به‌کار همکاران اخراج شده خود نیز هستند.

 

خواست کارگران پیمانکاری معدن مس سرچشمه

بیست و چهارم خرداد ماه – نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری معدن مس سرچشمه در معدن آریاناران مشغول کارند که درسال گذشته با کارفرما برسر انجام ماهانه ۷۰ ساعات اضافه کاری توافق کرده بودند و اکنون در آستانه انعقاد قراردادهای جدید خواستار لحاظ شدن این موضوع در قراردادهای جدید کاری خود شده‌اند.

 

اعتصاب کارگران شهرداری اهواز

بیست و چهام خرداد ماه – صبح روز ۲۴ خرداد ماه بیش از ۳۰۰ نفر از کارگران پیمانی فضای سبز منطقه هشت نواحی یک ،دو وسه شهرداری اهواز که تحت مسئولیت شرکت «نور تابان جنوب »فعالیت دارند بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خود را در مقابل ساختمان استانداری از سر گرفتند.اعتراض کارگران به تاخیر افتادن  دو ماه دستمزد وعیدی وپاداش پایان سال و دیرکرد در پرداخت برخی مزایای مزدی   است. کارفرما تا این لحظه از سال هنوز عیدی وپاداش پایان سال گذشته (۹۵)را پرداخت نکرده است.

 

نقش مخرب و ضد کارگری رژیم و تشکل های زرد در سازمان جهانی کار-۱

 
بیست و سوم خرداد ماه -اتحاد کارگر: جمهوری اسلامی در کنار بحرین، کره جنوبی و تایلند از گروه کشورهای آسیا و اقیانوسیه به عنوان عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی کار “انتخاب” شد. حضورجمهوری اسلامی در هیات مدیره  در حالی است که مقاوله نامه ۸۷ و ۹۸ در کشور به شکل خشن نقض می شود.

 

نقش مخرب و ضد کارگری رژیم و تشکل های زرد در سازمان جهانی کار-۲

 
بیست و سوم خرداد ماه -اتحاد کارگر: مدیرکل دفتر امور بین الملل وزارت  کاردر یکصد و ششمین نشست سالانه سازمان جهانی کار در سخنرانی خود به حمایت از آزاد سازی اقتصادی و تغییر قوانین کار به سود امنیت سرمایه پرداخت وتغییر ساختار بازار کار جهانی در دهه های آتی و طراحی و تدوین سیاستهای جدید در عرصه مهاجرت نیروی کار و بازنگری اسناد بین المللی به تبعیت از جریان  آزاد سرمایه را خواستار شد.

 

نقش مخرب و ضد کارگری رژیم و تشکل های زرد در سازمان جهانی کار-۳

 
بیست و سوم خرداد ماه -اتحاد کارگر:  تشکل های زرد همراه با تشکل های حکومتی و تشکل های  کارفرمایی رژیم ولایت فقیه در نقطه مقابل خواسته کارگران و زحمتکشان ایران ٬ دریکصد و ششمین نشست سالانه سازمان جهانی کار مانع پیوستن ایران به مقاوله نامه‌های ۸۷ و ۹۸ بوده و هستند.

 

نقش مخرب و ضد کارگری رژیم و تشکل های زرد در سازمان جهانی کار-۴

 
بیست و سوم خرداد ماه -اتحاد کارگر:مشاور وزیر کار در جلسه کمیته‌ استانداردهای کار پیرامون مقاوله نامه ها و توصیه نامه های ایمنی و بهداشت کار در معادن، به دروغ پردزی پرداخته  و از برنامه خصوصی سازی بازرسی کار در ایران که تاکنون فاجعه بار بوده  و جان و سلامتی  صدها کارگر را به نابودی کشانده  با گستاخی  دفاع  نمود و اعلام داشت :” با توجه به محدودیت استخدام بازرس کار…خصوصاً کارگاههای زیر ۲۵ نفر کارگر، یک مدل اجرایی تحت عنوان مدل خود بازرسی درون کارگاهی طراحی گردید”.

 

تجمع  کارگران کارخانه قند ممسنی

بیست و سوم خرداد ماه- گروهی از کارگران کارخانه  قندممسنی واقع در جاده  شهرستان رستم دراعتراض به بلاتکلیف بودن خود و عدم دریافت  چندین ماه  دستمزد وحق بیمه با تجمع  مقابل درب کارخانه ٬ جاده  منتهی به کارخانه را مسدود  کردند. برخی کارگران تعدیل شده [اخراجی] بیش از سه سال حقوق و بیمه از کارفرما طلب دارند.

 

کارگران معدن زمستان یورت فراموش نمی کنند

بیست و سوم خرداد ماه -۴٠ روز از حادثه انفجار در معدن زمستان یورت آزادشهر گذشته است .کارگران می گویند: بدون هواکش کار می‌کردیم و گاز را هم احساس می‌کردیم؛ اما هر وقت می‌گفتیم، تهدیدمان می‌کردند به اخراج. بارها برای گرفتن مطالبات‌مان که حقوق و بیمه و ایمنی بود، جلوی فرمانداری اعتراض کردیم؛ اما ما را با باتوم زدند و یکسری را هم بازداشت کردند .جان‌باختگان انفجار این معدن و باقی کارگران یورت ماه‌ها حقوق طلبکار بودند و بعضی‌شان حتی از سال ٨٣ تا‌به‌حال طلب دارند.

 

وضعیت کارگران شاغل در کارگاه‌های زیر ۵ نفر

بیست و سوم خرداد ماه – بیش از ۴ میلیون کارگر در کارگاه‌های زیر ۵ نفر مشغول کار هستند که متاسفانه بیمه نیستند.با وجود معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان کارگاه‌های تا سقف پنج نفر، حق بیمه این کارگران  پرداخت نمی شود.آنها از شمول قنون کار نیز خارج هستند و مزد  کارگر دراین کارگاه‌ها پایین تر از مصوبات شورای عالی کار است. اصولا  آنها از حقوق و مزایای قانونی محرومند.

 

تعطیلی ۷۰ واحد تولیدی در آمل

بیست و سوم خرداد ماه-تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در آمل در حالی است که ۴۸ درصد صنعت مازندران در این شهرستان مستقرشده‌ و از آن به‌عنوان قطب صنعت استان یاد می‌شود.در سال ۸۸ حدود ۱۴ هزار و ۷۰ کارگر در ۵۰۰ واحد این شهرستان مشغول بودند ولی در سال ۹۵ این شمار کاهش‌یافته است و اکنون کارگران در ۱۱۹ واحد مشغول هستند.

 

اعتراض کارگران معدن کوشک بافق

بیست و سوم خرداد ماه- روز۲۳ خرداد ماه یک کارگر جوان در معدن کوشک بافق بر اثر اصابت سنگ فرود آمده به سر که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو وزن داشت، جان خود را از دست داد. بعد از این حادثه کارگران با اداره کار بافق تماس گرفته و خواستار بازرسی از محل و کشف علت حادثه شدند. یکی از خواسته‌های اصلی کارگران معادن و به طور اخص کارگران کوشک بافق، رعایت اصول ایمنی و ایمن‌سازی شغلی است.

 

ادامه مبارزه کارگران بازنشسته مجتمع هفت تپه

بیست و سوم خرداد ماه – اعتراض صنفی کارگران بازنشسته مجتمع کشت وصنعت نی شکر هفت تپه که از حدود دوماه قبل به صورت غیر مستمر آغاز شده است، روز ۲۳ خرداد ماه نیز در محوطه کارخانه تشکیل شد. کارگران معترض می گو یند : جدا از آنکه کارفرما در پرداخت سهم ۴ درصدی بازنشستگی ما در مشاغل سخت زیان آور به تامین اجتماعی کوتاهی کرده در عین حال پاداش بهره برداری سالهای ۹۴ و ۹۵  را از کارفرما طلبکاریم.

 

اعتصاب کارگران کارخانه کاغذ سازی پارس

بیست و سوم خرداد ماه – بیش از ۳۰۰کارگر کارخانه «کاغذ سازی پارس» شوش  در استان خوزستان صبح روز۲۳ خرداد ماه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود درمقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. دلیل اعتراض کارگران پرداخت نشدن دستمزد آنها از اردیبهشت ماه سال جاری تا هم اکنون و تغییر قرار داد کار، نداشتن امنیت شغلی و ایجاد فضای امنیتی در محیط کارخانه و نداشتن نهاد صنفی کارگری است.

 

اعتراض بازنشستگان

بیست و سوم خرداد ماه – با گذشت نزدیک به سه ماه از شروع سال جاری هنوز مابه‌التفاوت‌ مربوط به افزایش مستمری‌های فروردین ماه بازنشستگان  پرداخت نشده است. سازمان تامین اجتماعی دلیل این تاخیر را کمبود اعتبارات مالی اعلام کرده است بازنشستگان  تامین اجتماعی با حداقل مزدهایی که دریافت می‌کنند  دغدغه  تامین مایحتاج روزانه خود را دارند.

 

اعتراض معلمان شاغل در مدارس خصوصی

بیست و سوم خرداد ماه -اکثر مدارس غیردولتی به معلمان آزاد بابت روزهای امتحان و تصحیح برگه‌ها، چیزی نمی‌پردازند؛ زحمت معلمان آزاد در روزهای نهایی سال تحصیلی بیشتر است و عایدی‌شان کمتر؛ معلمان آزاد علی‌القاعده در طول سال هم از پول کلانی که مدارس غیرانتفاعی از والدین دانش آموزان می‌گیرند، نصیب چندانی ندارند.

 

ادامه اعتصاب  کارگران کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان

بیست و سوم خرداد ماه – کارگران معترض کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان ۲۳ خرداد ماه در سومین روز از شروع اعتصابات کارگری در این واحد تولیدی همچنان با توقف تولید در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند. علاوه بر معوقات ۱۷–۱۸ ماهه حقوقی، حق بیمه کارگران در چند ماه گذشته پرداخت نشده وکارگران در زمینه تمدید دفترچه های درمانی خود با تامین اجتماعی با مشکل روبرو شده اند. یکی دیگر از دلایل اعتراض کارگران حذف سرویس ایاب وذهاب  و یک وعده غذای گرم کارگران است.

 

کار در معادن بدون امنیت و ایمنی کافی

بیست و سوم خرداد ماه – در معادن ابتدایی‌ترین آموزش‌ها برای کارگران و نظارتی بر عملکرد کارفرمایان وجود ندارد، ماشین‌آلات تمام معادن از رده خارج است. عدم پرداخت به موقع دستمزد کارگران یکی از تخلفات بزرگ کارفرمایان است.

 

خواست زحمتکشان، احیا وایجاد سندیکا های مستقل است

بیست و سوم خرداد ماه – نپیوستن به مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار برای ایران یک پرونده بزرگ است… بدون برخورداری از حق داشتن تشکل مستقل کارگری و حق اعتراض آزادانه نمی‌توان نسبت به چانه‌زنی واقعی بر سر ابتدایی‌ترین حقوق کار دل بست… در معدن یورت تشکل مستقل کارگری وجود نداشت تا بر رعایت ایمنی نظارت کند.

 

تجمع دوباره کارگران کارخانه  پولاد یاسوج

بیست و دوم خرداد ماه –  کارگران کارخانه فولاد بویر یاسوج پس از بی اعتنایی  مسئولان به مطالباتشان ، مجددا در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.کارگران خواهان حفظ  شغل و ایمنی کار هستند.

 

کار کودک ممنوع باید گردد!

بیست و دوم خرداد ماه – ۲۲ خرداد ماه-۱۲ژوئن- به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودک نامگذاری شده است.شمار کودکان کار به  ۱۸۰ تا ۱۶۸ میلیون نفر می رسد. در ایران تنها در دهه ۸۰ آماری نیمه و نصفه از این وضعیت منتشر شد که می‌گفت بیش از ۱.۵ میلیون کودک کار در کشور وجود دارد.اکنون بیش از یک دهه از آن زمان می‌گذرد و با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ٬آمارهایی از افزایش این رقم به گوش می‌رسد؛ آمارهایی که به وجود بیش از ۴ میلیون کودک کار[ مطابق برخی آمارها ۷ تا ۶ میلیون کودک کار] اشاره دارند.

 

اعتراض به نقض امنیت شغلی پزشکان آزمایشگاه

بیست و دوم خرداد ماه -متخصصین پاتولوژی (پزشکان آزمایشگاه) نسبت به حضور افراد غیر متخصص در  آزمایشگاه ها اعتراض نموده و آن را نقض امنیت شغلی پزشکان آزمایشگاه و حقوق بیماران می دانند. برخی  نورچشمى ها و فرصت طلب ها آزمایشگاه ها  را منبع سود جویی خویش کرده اند. اسف‌انگیز است که کسى به اخطارهاى متعدد انجمنهاى علمى پزشکی و صنفى وقعى نمى‌گذارد… اقلیتى که براى دست اندازى به حقوق صنفى دیگران در خفا توطئه کرده و بعد از برملا شدن موضوع ،خود را تابع قانون نشان مى‌دهند. اولین قربانیان این آشفتگى فارغ التحصیلان علوم پایه هستند.

 

تجمع کسبه خرد پلاسکو علیه بنیاد مستضعفان

بیست و دوم خرداد ماه – کسبه پلاسکو در میدان منیریه در تجمعی اعتراض‌آمیز خواهان بازگشت به واحدهایی از این ساختمان هستند که بعد از حادثه پلاسکو همچنان سالم است؛ اما “تعلل” بنیاد مستضعفان[این بنیاد در قاچاق و تجارت پوشاک نقش اساسی دارد]  موجب شده کسب و کار در این ساختمان تعطیل شود.

 

دستورالعمل مهارت آموزی همان طرح استاد شاگردی است

بیست و دوم خرداد ماه – دستورالعملی با استناد به بند ۵ شورای عالی اشتغال به نام مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال از سوی  وزیر کار  به مدیران کل ادارات کار سراسر استان ها ابلاغ شده است. این دستورالعمل ادامه طرح استاد شاگردی است که از دستور اجرا  کار خارج شده بود. عنوان طرح استاد شاگردی  تغییر کرده و با عنوان جدید مجدد  به استان ها ابلاغ شده است. این طرح به مراتب بدتر از طرح کارورزی است.

 

اعتراض به طرح کارورزی

بیست و دوم خرداد ماه – طرح کارورزی تمامی توازن میان حقوق و تکالیفی را که تا پیش از این در فصل پنجم قانون کار برای کارآموز و کارفرمای استخدام کننده وی در نظر گرفته شده بود را به نفع کارفرما و در جهت رفع مسئولیت از دولتی که وظیفه نظارت بر طرفین را دارد، برهم زده است… محتوای این طرح تداعی کننده شیوه نامه جنجالی استاد- شاگردی است.

 

اعتراض کارگران  کارخانه آجر ماشینی گنبد

بیست و دوم خرداد ماه – پرداخت حقوق ۲۵۰ کارگر این کارخانه در استان گلستان ۵ ماه به تاخیر افتاده و در یکسال  گذشته بیمه کارگران  به تامین اجتماعی پرداخت نشده و بازنشستگی پیش از موعد بیش از ۲۵ نفر از کارگران این واحد به دلیل عدم واریز ۴ درصدی حق بیمه توسط کارفرما به تاخیر افتاده است.

 

اعتراض کارگران به لوایح ضد کارگری

بیست و دوم خرداد ماه – طرح کارورزی تنها به صورت شکلی با لایحه اصلاح قانون کار تفاوت دارد اما به لحاظ ماهیتی همان فرایندها را رقم می‌زند… همین حالا برای فارغ التحصیلان دوره‌های کارورزی در دانشگاه‌های علمی کاربردی و مراکز فنی حرفه‌ای  در بازار کار، شغلی مناسب یافت نمی‌شود و بسیاری از آنها ناچارا به مشاغل غیر رسمی روی آورده‌اند.

 

اعتراض کارگران ساختمانی به طرح سهمیه‌بندی بیمه

بیست و دوم خرداد ماه – پایان سال گذشته اعلام شد برای امسال سهمیه صدهزار نفری بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد؛ هفته کارگر هم در بوق و کرنا گفتند صدهزار نفر دیگر را هم بیمه می‌کنیم؛ اما با گذشت سه ماه  یکی از این وعده ها عملی نشده است.

 

اعتصاب رانندگان اتوبوس‌رانی کرمانشاه

بیست و یکم خرداد ماه – رانندگان و کارکنان اتوبوس‌های خط واحد ترمینال ۲ شهر کرمانشاه در اعتراض به  وضعیت عدم ساماندهی جایگاه‌های خطوط حمل و نقل و برآورده نشدن برخی از خواسته‌های به حق خویش دست به اعتصاب زدند.

 

مخالفت پرستاران با  طرح تحول سلامت

بیست و یکم خرداد ماه- معاونت آموزشی-پژوهشی سازمان نظام پرستاری گفت:ما مستند داریم که ٩٧ درصد از پرستاران از طرح تحول نظام سلامت به‌شدت ناراضی هستند. طرح تحول نظام سلامت از نظر ما یک کشتی به‌ گِل‌ نشسته‌شده است. پرستاران به دلیل کمبود نیرو و نیاز شدید مالی مجبور هستند دو شیفت کار کنند. از اجرای طرح تحول سلامت، درحالی‌که کار پرستاران چندبرابر شده است ٬ تعرفه ها برای پرستارها یکسان ماند. پزشک ٣٠٠ برابر او[ پرستار] دستمزد می‌گیرد.

 

اعتصاب کارگران کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان

بیست و یکم خرداد ماه – کارگران  شاغل دراین کارخانه صبح روز ۲۱ خرداد ماه در اعتراض به پرداخت نشدن یکسال ونیم مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کردند. همچنین حجم مطالبات بیمه‌ای  باعث شده تا تامین اجتماعی از  تمدید اعتبار دفترچه‌ای درمانی کارگران( از فروردین ماه سال جاری) خوداری کند. هر یک از کارگران این کارخانه به صورت میانگین ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان از کارفرما طلبکاراند اما برای تامین حداقلهای معیشتی خود با مشکل جدی مواجه اند.

 

اعتراض کارگران کارخانه ایران سویچ به عدم امنیت شغلی

بیست و یکم خرداد ماه – این کارخانه پیش از سال ۹۰ حدود ۳۷۰ کارگر داشت که این تعداد به مرور تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ( ۹۶) به حدود ۵۵ نفر تقلیل یافته است… با ادامه روند فعلی این واحد تولیدی در آستانه تعطیلی است به همین دلیل حقوق کارگران این کارخانه  حدود ۵ ماه به تاخیر افتاده وبیمه تامین اجتماعی آنها در یکسال گذشته پرداخت نشده‌است.

 

خواست کارگران ساختمانی

بیست و یکم خرداد ماه – حدود دو سال است که  علی‌رغم وعده و وعیدها، هیچ کارگری بیمه نشده‌است و برای سال ۹۶، ۲۰۰ هزار سهمیه بیمه کارگران ساختمانی اعلام شده ولی تا این لحظه، این سهمیه به کارگران اختصاص نیافته و در هیچ کجای کشور، کارگر ساختمانی بیمه شده جدید نداریم. کارگران ساختمانی با طرح معیوب سهمیه‌بندی به شدت مخالف‌ هستند،ساماندهی بیمه، یک مطالبه جدی است.

 

عدم برخورداری کارگران معدن از امنیت و ایمنی کار

بیست و یکم خرداد ماه – اکثر اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل معدن زمستان یورت توسط شرکت سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان تعیین می‌شود. کارگران حداکثر سه ماه حقوق معوقه داشته اند و عدم لحاظ مشاغل سخت و زیان‌آور برای تمامی کارگران معدن از تخلفات این شرکت است. در معدن زمستان یورت هواساز موجود در معدن که در دهانه تونل نصب شده بود، همچنین لودر مخصوص تونل، در معدن موجود نبوده و پس از حادثه به محل آورده شده است.

 

اعتصاب کارگران  گروه ملی صنعتی فولاد ایران

بیست و یکم خرداد ماه – کارگران این کارخانه در ادامه اعتراضات صنفی خود در هفته گذشته ، صبح روز ۲۱ خراد ماه با تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان بار دیگر خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند. کارگران علاوه بر دو ماه معوقات مزدی، از سال ۹۰ تاکنون بابت حق سنوات نیز بستان کار هستند.

 

اعتراض کارگران بلبرینگ سازی تبریز

بیست و یکم خرداد ماه – حقوق حدود ۱۹۰ کارگر این کارخانه سه ماه ونیم است که به تاخیر افتاد است و ۳۵ نفر از کارگران این واحد تولیدی از هشت ماه پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار دارند، ولی به دلیل پرداخت نشدن سهم ۴ درصدی حق بیمه کارفرما در مشاغل سخت و زیان‌آور به تامین اجتماعی در صف انتظار قرار دارند.

 

تجمع کارگران فروشگاها و کسبه خرد فیروزآباد

بیستم خرداد ماه – گروهی از کارگران فروشگاه ها و کسبه جز شهرستان  فیروزآباد واقع در استان فارس٬ در اعتراض به ورشکستگی تعداد زیادی از فروشگاهای کوچک در مقابل فرمانداری شهرستان تجمع کردند..

 

دستمزد زحمتکشان کفاف تامین مایحتاج زندگی را نمی دهد

بیستم خرداد ماه -تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نیز از متوسط قیمت خرده‌فروشی… مواد خوراکی در تهران، ازافزایش قیمت‌ها حکایت دارد.گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۲ خردادماه نشانگر آن است که قیمت چهار گروه کالایی تخم‌مرغ، برنج، گوشت و مرغ افزایش یافته است.همچنین در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل ۱,۹درصد، گوشت تازه گاو و گوساله یک درصد و مرغ ۰,۷ درصد افزایش داشت..

 

اعتصاب کارگران شهرداری نی ریز

بیستم خرداد ماه – کارگران خدماتی شهرداری نی ریز که حدود دوماه مطالبات مزدی طلب دارند از لحاظ معیشتی دچار مشکلات زیادی هستند.به همین دلیل روز۲۰ خرداد ماه در اعتراض به معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان شهرداری  این شهر تجمع کرد‌ند.

 

خواست کارگران شرکت آذر آب اراک

بیستم خرداد ماه – به دنبال اعتصابی که کارگران شرکت آذر آب اراک در روز‌های شانزدهم و هفدهم خرداد ماه کردند و تجمع اعتراضی مقابل ساختمان اداری این واحد واستانداری استان مرکزی برپا کردند، کارفرما بخشی از معوقات مزدی کارگران را پرداخت کرد ولی کارگران همچنان بابت ۷ ماه حق بن، دو ماه حق بیمه تامین اجتماعی طلبکارند، همچنین وضعیت بیمه تکمیلی کارگران هنوز نامشخص است.

 

مطالبات کارگران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بیستم خرداد ماه – مهمترین معضل در کارهای پروژه ای به خصوص در مناطق آزاد، ساعات کار طولانی است ، رعایت اصول ایمنی در محیط کار براساس استانداردهای موجود و ارتقاء این استانداردها با توجه به ضوابط جهانی، یک مطالبه جدی است… کارگران مناطق آزاد باید بدون استثنا بیمه شوند و دستمزدها‌یشان به موقع پرداخت شود…. ایجاد تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری… می‌تواند کارگران قرارداد موقت و شاغل در پروژه های مناطق آزاد را از این بی‌حقوقی نجات دهد و به آنها ابزاری بدهد که بتوانند از منافع جمعی خود دفاع کنند.

 

اعتراض به خصوصی سازی ماشین‌سازی تبریز

بیستم خرداد ماه –  با قوت گرفتن احتمال واگذاری مالکیت و مدیریت گروه ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی، نزدیک به هزار کارگر شاغل در این گروه صنعتی از بابت آینده شغلی خود، احساس نگرانی کردند.

 

اعتراض آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی

بیستم خرداد ماه – آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی می‌گویند تا چه زمان قرار است رفت و آمدهای مکرر به تهران و پرداخت هزینه برای پیگیری مطالباتمان ادامه داشته باشد… سال گذشته نیز یک آموزش‌دهنده نهضت که راهی تهران به قصد تجمع مقابل مجلس بود، در تصادف جاده‌ای جان خود را از دست داد.

 

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره

بیستم خرداد ماه – پیش از این مطالبات معوقه بیش از ۱۰۰۰ کارگراین واحد معدنی به پنج ماه می‌رسید، که هر ماه بخشی از مطالبات معوقه کارگران پرداخت میشد، هم اکنون دستمزد فروردین و اردیبهشت ماه ازطرف کارفرما هنوز پرداخت نشده است.

 

ادامه مبارزه  کارگران ذوب آهن اردبیل

نوزدهم خرداد ماه-کارگران ذوب آهن اردبیل عموما دارای بیش از ۱۰ سال سابقه کار در آن شرکت بوده  و از سال گذشته؛ قراردادهای کارگران ، واریز حق بیمه در وجه سازمان تامین اجتماعی و مزد آنها پرداخت نشده است.کارگران خواهان بازگشت به کار و دریافت معوقعه های خود هستند.

۱۳۹۶/۰۳/۲۵
اتحاد کارگر

در پی ریزش آوار دو کارگر ساختمانی در میدان هروی کشته و زخمی شدند

بامداد روز گذشته سه شنبه (۲۳ خرداد ماه) در اثر تخریب دیوارهای  ضلع شمالی یک زمین گودبرداری شده در  حوالی میدان هروی ،خیابان وفا منش شهر تهران ، یک کارگر  در زیر آوار جان باخت وکارگری دیگر نیز بدلیل شدت مصدومیت روانه بیمارستان شد.   از قرار معلوم در همان دقایق اولیه  گروه های امداد ... در پی ریزش آوار دو کارگر ساختمانی در میدان هروی کشته و زخمی شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

اعتراض کارگران به‌تصمیم دولت برای اجرای طرح کارورزی ادامه دارد

اعتراض کارگران به تصمیم دولت برای اجرای طرح کارورزی در حالی ادامه دارد که بنابر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است تا این لحظه دست‌کم ۲۷۰ هزار دانشجو برای کارورز شدن صف کشید‌اند.   بنابر اظهاراتی که در همین رابطه به نقل از علاء الدین عزوجی، مشاور وزیر تعاون، کار و ... اعتراض کارگران به‌تصمیم دولت برای اجرای طرح کارورزی ادامه دارد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

گزارشی تکان دهنده درباره حادثه جان باختن کارگرجوان معدن کوشک بافق

صبح امروز ۲۴ خرداد جمعی از کارگران معترض معدن کوشک بافق علت  حادثه وحشتناک جان باختن یک کارگرجوان رادر روزگذشته روایت کردند:   بی مقداری جان کارگر درمعدن کوشک بافق و ترس رییس اداره کار شهرستان از حضور در صحنه حادثه   به گزارش یک منبع خبری محلی،عصر روزگذشته(۲۳خرداد) یکی از کارگران استخراج معدن کوشک ... گزارشی تکان دهنده درباره حادثه جان باختن کارگرجوان معدن کوشک بافق

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

کارگران بازنشسته هفت تپه دوباره تجمع کردند

اعتراض صنفی کارگران بازنشسته مجتمع کشت وصنعت نی شکر هفت تپه که از حدود دوماه قبل به صورت غیر مستمر آغاز شده است، روز سه شنبه نیز در محوطه کارخانه تشکیل شد.   یکی از کارگران بازنشسته معترض در این باره به ایلنا گفت: حدود ۳۵۰ نفر هستیم که از  دو ماه قبل بابت پرداخت ... کارگران بازنشسته هفت تپه دوباره تجمع کردند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری