ارتش روسیه «نووباخموتوکا» را تصرف کرد

وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای از آزادسازی شهرک «نووباخموتوکا» در دونتسک از دست نیروهای اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: نیروهای مسلح روسیه شهرک نووباخموتوکا ... ارتش روسیه «نووباخموتوکا» را تصرف کرد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند در اظهاراتی با بیان اینکه شک نکنید که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به زودی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین دیگر قابل قبول نیست. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ارائه پیشنهاد ... ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اسلواکی, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, مالت, نسل‌کشی

حزب کارگر، بیش از هر نیرویی، امید به سوسیالیسم را به‌ارمغان می‌آورد

در خلال تمامی حمله‌های تکراری به حزب کارگر بریتانیا، نقد جدید و بی‌سابقه‌ای در چند روز اخیر و در خلال مبارزات انتخاباتی ظاهر شده است!

 

به‌نظر می‌رسد که حزب کارگر ارائه‌ دهندهٔ سوسیالیسمی تمام‌عیار نمی‌تواند ‌باشد، بلکه در بهترین حالت، عرضه‌ کنندهٔ سوسیال‌دموکراسی‌ای رقیق به‌سبک کشورهای اسکاندیناوی به رأی‌دهندگانش است. این نکته حقیقت دارد که حتی با اجرای برنامه‌های کمی مترقی مالیاتی در مورد افراد پردرآمد و بخش مدیریت همراه با افزایش مالیات در مورد مؤسسه‌های بزرگ مالی که ما را به مقطع زمانی آغاز نخست‌وزیری تاچر بازگرداند، ما به آن‌چنان وضعیت مالیاتی‌ای خواهیم رسید که در یک سوسیال‌دموکراسی میانه‌روی اسکاندیناویایی ممکن است عادی تلقی شود. این نکته حقیقتی است که بازسازی زیرساخت‌های اساسی مانند راه‌آهن، پست، آب و برق ما را به دورانی برمی‌گرداند که هارولد مک‌میلان، نخست‌وزیر محافظه‌کار پس از جنگ، برای افزایش تعداد مسکن دولتی با حزب کارگر رقابت می‌کرد. ولی آیا این امر نیز حقیقت دارد که تعهدهای مندرج در برنامهٔ فعلی حزب کارگر چیزی بیش از بازگشت به وضعیت آن زمان نیست؟ این روش تحلیل البته می‌تواند کاملاً مکانیکی، یا به‌قول مارکسیست‌ها، غیر دیالکتیکی باشد، زیرا زمینه‌های چارچوب برنامه‌ریزی دقیق سیاست‌های حزب کارگر در حکم پایه و اساسی به‌منظور پیشرفت‌های آتی را درنظر نمی‌گیرد.

 

هدف اصلی جلوگیری از غارت ثروت ملی به‌وسیلهٔ سوداگران و سودجویی آنان از فعالیت‌های بخش خدمات عمومی این است که این مؤسسات بتوانند با کارآمدترین روش کالا یا خدمات‌شان را به مردم برسانند و درخدمت منافع عمومی قرار گیرند.

 

از میان برداشتن اختلال‌های معمول در اقتصاد آزاد به‌وسیلهٔ حزب کارگر، در جهت منافع عمومی خواهد بود. همچنین، محروم ساختن طبقهٔ انگلی ملاکان موجر (اجاره دهنده) از داشتن درآمد بدون انجام کار، مسلماً باعث خوشحالی میلیون‌ها نفر خواهد شد.

 

ولی اینهمه، سوسیالیسم نمی‌‌تواند باشد. سوسیالیسم، سیستمی است که در آن همهٔ ارکان قدرت سیاسی در اختیار طبقه کارگر در مقام طبقه حاکم باشد. این امر مستلزم تحولی بنیادین و عمیق در کل جامعه است و این تصور که دولت بعدی حزب کارگر، یا حتی دولت پس از آن، قصد دارد چنین سیستمی را ایجاد کند، نادرست است. این تعرض جزیی به ثروت و سلطه طبقه حاکم، موجب به‌صدا درآمدن صاحبان رسانه‌های انحصاری و طنین‌افکن شدن فریاد وحشت صاحبان‌شان شده است و البته حق هم دارند که نگران باشند.

 

سوسیالیسم چیزی نیست که دولت حاکم به مردم تفویض کند یا از سوی اکثریتی به‌تصویب رسد یا به‌دستور کسی مدون شود. تنها از راه تغییر بنیادین در شیوهٔ تفکر و عمل میلیون‌ها انسان می‌توان بدان دست یافت. این امر تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که ارکان اصلی نظام موجود دیگر قدرت حفظ مناسبات استثمارگرانه اجتماعی را نداشته باشند.

 

اما تحقق این امر مستلزم آن است که همه شهروندان شاغل در یک جامعه سرمایه‌داری، چیزی را بخواهند که جامعه، با ساختار فعلی‌اش، قدرت تحقق آن را نداشته باشد و آن آگاهی، آن حس قدرتمندی، اساس همان بیمی است که ما ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه دشمن طبقاتی خود بنامیم. اگر برنامهٔ حزب کارگر رهگشای چنین تغییری در طرز تفکر میلیون‌ها نفر بشود، ترس طبقه حاکم ما موجه می‌تواند ‌باشد.

سرمقاله روزنامه مورنینگ استار- یکشنبه ۱۰ آذرماه ۱۳۹۸

نامه مردم

گسترش اعتصاب‌های فرانسه؛ ۷ پالایشگاه تعطیل شد

اعتصاب‌ها علیه برنامه اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه در حالی شدت بیشتری یافته که طبق اعلام کنفدراسیون عمومی کار(CGT)، هفت پالاشگاه از مجموع هشت پالایشگاه این کشور به دلیل پیوستن کارکنان آن به معترضان، تعطیل شد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه

اتحادیه‌های کارگری؛ اعتصابات تا تغییر قوانین بازنشستگی ادامه دارد

معترضان به اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه که از پنجشنبه پنجم دسامبر، یکی از بزرگترین اعتصاب‌های عمومی این کشور را کلید زدند اعلام کردند که امروز شنبه نیز همزمان با پایان پنجاه و ششمین هفته جنبش «جلیقه‌زردها» به خیابان‌ها می‌آیند تا به گفته رسانه‌های فرانسوی، هفته سختی را برای دولتمردان کاخ الیزه رقم بزنند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه