حزب حاکم سوسیالیست آلبانی بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی کسب کرد

حزب حاکم سوسیالیست آلبانی به رهبری «ادی راما» نخست وزیر، بر اساس نتایج اولیه اعلام شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات ۴۹.۸۲ درصد آرا یعنی رای ۲۰۴ هزار و ۵۸۴ تن را کسب کرد.

 

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری صربستان، گزارش کمیسیون انتخابات در آلبانی که صبح امروز دوشنبه انتشار یافت علاوه بر اعلام این خبر همچنین نشان می دهد که حزب اپوزیسیون دمکرات به رهبری «لیوزیم باش» ۳۸.۵۳ درصد( ۱۵۴ هزار و ۲۹۴ رای) و جنبش سوسیالیست برای ادغام به رهبری «ایلیر متا» رئیس جمهور ۷.۱۱ درصد ( ۲۹ هزار و ۱۹۰ رای) و حزب سوسیال دمکرات ۱.۹۲ درصد ( ۷هزار و ۸۷۹) رای را در انتخابات روز یکشنبه ۵ اردیبشهت کسب کرده اند. بنابراین نمایندگان این احزاب در تشکیلات جدید پارلمان مشارکت خواهند داشت.

 

این بدان معنی است که حزب سوسیالیست ۷۶ کرسی در پارلمان ، حزب دموکرات ۵۶ ، جنبش سوسیالیست برای ادغام ۶ و  حزب سوسیال دمکرات ۲ کرسی در پارلمان جدید آلبانی خواهند داشت.

 

طبق این نتایح، ۴۹ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه رای دادند.

 

دهمین انتخابات پارلمانی در آلبانی از زمان سقوط رژیم کمونیستی انور خوجه در سال ۱۹۹۱ و برقراری نظام چند حزبی در این کشور، از ساعت هفت بامداد روز یکشنبه پنجم اردیبهشت به وقت محلی آغاز شد و در ساعت ۱۹ پایان یافت.

 

برای قرار گرفتن در ترکیب جدید پارلمان آلبانی یک هزار و ۸۴۱ نامزد انتخاباتی از ۱۳ حزب، ائتلاف و یا گروه شهروندی برای مشارکت در ترکیب جدید پارلمان رقابت کردند.

 

طبق بیانیه کمیسیون مرکزی انتخابات آلبانی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن واجد شرایط رای دادن این امکان را داشتند که با حضور در بیش از پنج هزار حوزه رای گیری به نماینده مورد نظر خود برای ورود به ساختار جدید مجلس رای دهند.

 

آخرین انتخابات پارلمانی آلبانی ۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ ( ۴ تیر ۱۳۹۶) برگزار شده بود.

 

این انتخابات با صرف ۲۰ میلیون یورو گرانترین انتخابات پس از نظام چند حزبی در آلبانی است.

 

آلبانی حدود ۲.۸ میلیون نفر جمعیت دارد و ۳.۶ میلیون شهروند از جمله آلبانیایی های مقیم کشورهای دیگر حق رای دادن دارند.

 

در انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه ۵ اردیبهشت در آلبانی برگزار شد شناسایی الکترونیکی یکی از جدیدترین روند انتخابات در آلبانی بکار گرفته شده است. این روش از احتمال رأی گیری مضاعف جلوگیری می کند که در مراحل رای گیری در تمامی حوزه های انتخاباتی در تمامی کشور اعمال شد.

 

یکی دیگر از موارد جدید در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در آلبانی، استفاده از دوربین در همه مراکز رای دهی بوده است. دوربین های با وضوح بالا در مراکز رأی گیری نصب شده بودند که در صورت بروز حادثه ای یک آزمایش افزوده برای اطمینان از ایمنی فرآیند و نظارت بر حادثه است.

 

در این انتخابات افراد مبتلا به ویروس کووید۱۹ نمی توانستند رای بدهند. قانون انتخابات آلبانی رای دهندگان را ملزم به حضور فیزیکی در محل اخذ رای می کند و تیم های سیار را برای رای دادن پیش بینی نمی کند.

 

بنابر قوانین انتخاباتی آلبانی؛ نهادهای انتخاباتی که به آستانه یک درصد آرای ملی برسند، در توزیع کرسی در پارلمان شرکت می کنند.

 

در آلبانی طی شیوع ویروس کرونا کاهش تولید ناخالص ملی به میزان ۳.۳ درصد ثبت شده است، اما اقتصاد این کشور به دلیل زلزله ویرانگر دو سال پیش خسارت زیادی را متحمل شده است.

 

طبق اطلاعات رسمی، بیکاری در آلبانی ۱۵ درصد تخمین زده شده است، اما مساله مهم بیانگر این حقیقت است که حتی یک سوم جوانان این کشور بیکار هستند.

 

همچنین اعلام شده است که حدود ۳۶۰ هزار آلبانیایی یا حدود ۱۲ درصد از مردم این کشور عمدتا بخاطر وضعیت اقتصادی در یکی از کشورهای اروپای غربی درخواست پناهندگی داده اند.

 

جمهوری آلبانی در جنوب شرقی اروپا و شبه جزیره بالکان قرار دارد و با جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن و تنها عضو سازمان کنفرانس اسلامی در اروپاست.

 

این کشور از شمال با مونته‌نگرو و صربستان و از شرق با مقدونیه شمالی و یونان مرز مشترک دارد.

 

آلبانی در حال حاضر یکی از اعضای ناتو است و از سال ۲۰۱۴ در فهرست کشورهای داوطلب عضویت در اتحادیه اروپا قرار دارد.