گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

«جمهوری اسلامی صرفاً گورستان‌ها و زندان‌ها را آباد کرد»

چند تن از وکلای ایرانی در نامه‌ای سرگشاده‌ ضمن “نامشروع خواندن قانون اساسی جمهوری اسلامی” و “انتصاب آقای خامنه‌ای”، خواستار “بازگرداندن کشور به مردم ایران” شده‌اند.

 

به گزارش دویچه وله؛ در نامه سرگشاده ۹ وکیل ایرانی که روز پنجشنبه ۱۴ شهریور(۵ سپتامبر) منتشر شده آمده است: «آن‌چه در چهل سال گذشته بر مام میهن و فرزندان ایران زمین گذشته، فقط تکرار قصه ضحاک ماردوش است که زندگی او وابسته به خون و مغز جوانان است تا جمعیت عزادار و گرفتار نتوانند علیه او بخروشند.»

 

این نامه را مهرانگیز کار، مهدی هوشمند رحیمی، دانیال راستین، حسین احمدی‌نیاز، محمد مصطفایی، مسعود اخترانی تهرانی، احسان حسین‌زاده، سهیلا رحیمی جوکندان و مجتبی حسینی امضا کرده‌اند.

 

این وکلای دادگستری می‌گویند گرچه وکلا به احترام به قانون ملتزم هستند، اما گاهی در طول تاریخ، شکستن قانون بد و بی‌اعتبار خواندن آن بر اساس مقتضیات زمانی لازم بوده است، تا بتوان تغییری را ایجاد کرد؛ همانطور که نلسون ماندلا، روزا پارکس، جان لوییس، ماهاتما گاندی و بسیاری دیگر کردند.

 

در ادامه این نامه آمده است: «ما جمعی از وکلای دادگستری، امضاکنندگان ذیل این بیانیه، بدینوسیله اعلام می‌داریم که رژیم جمهوری اسلامی فاقد هرگونه وجاهت قانونی بوده و دستگاه قضایی آن که تنها به سرکوب و خفقان با پوشش نمایشی حفظ و برقراری امنیت ملی مشغول است، نیز مشروعیت نداشته و ضمن محکوم کردن کلیه دستگیری‌ها و احکام زندان و اعدام‌های صادره، خاصه دستگیری اشخاص مرتبط با نامه‌های موسوم به ۱۴ امضاء، از جمله همکار شریف‌مان وکیل بانو گیتی پورفاضل، به صرف اعلام درخواستی قانونی و از طریقی دموکراتیک و صلح‌آمیز، خواستار برکناری غاصبان و اشغالگران کشورمان می‌باشیم که صرفاً گورستان‌ها و زندان‌های ما را آباد کرده و کاخ‌های خود را بر پیکر بی‌جان و خون ایرانیان بنا نهاده‌اند و بدون هیچ علقه‌ای نسبت به ایران، دست به بخشش خاک و ناموس ایران و ایرانی برای حفظ بقای خود زده‌اند.»

 

گیتی پورفاضل یکی از امضاکنندگان نامه ۱۴ کنشگر زن بود که ضمن اعتراض به بی‌عدالتی جنسیتی در قوانین جمهوری اسلامی، خواستار “استعفای رهبر جمهوری اسلامی” و “تغییر بنیادین قانون اساسی” شده و اعلام کرده بودند که بدون چنین تغییراتی ایران به “جمهوریت” و “آزادی” نخواهد رسید.

 

گیتی پورفاضل وکیل دادگستری و از اعضای رهبری جبهه ملی ایران، چند روز پس از انتشار این نامه بازداشت شد. پیش از نامه ۱۴ کنشگر زن، نامه دیگری با امضای ۱۴ نفر دیگر منتشر شده بود که آنها نیز خواستار استعفای رهبر جمهوری اسلامی و تغییر بنیادی قانون اساسی جمهوری اسلامی شده بود. تاکنون دست‌کم ۱۳ نفر از امضاکنندگان این دونامه بازداشت شده‌اند.

 

۹ وکیل ایرانی در پایان نامه خود نوشته‌اند: «اینجانبان ضمن نامشروع خواندن قانون اساسی جمهوری اسلامی که امروز مورد مخالفت اکثریت جامعه قرار دارد، انتصاب آقای خامنه‌ای، شخصی که از روز نخست فاقد صلاحیت اداره کشور بوده و تمام انتصابات او وفق اصل ۱۱۰ قانون اساسی خود نوشته‌شان و کلیت رژیم ولی‌فقیه و ارگان‌های وابسته به آن از جمله سپاه را غیرقانونی دانسته و خواستار شنیده شدن صدای ملت پیش از آن‌که بیش از این دیر شود و بازگرداندن کشور به مردم ایران هستیم تا خود ایشان با خیالی آسوده و زیر نظر نهادهای بین‌المللی در رفراندومی آزاد سرنوشت خود را تعیین کنند.»

شلاق ظلم و استبداد بر گُردۀ فعالان کارگری و کنش‌گران اجتماعی

با تعمیق بحران سیاسی- اقتصادی رژیم ولایت فقیه و نگرانی حاکمیت استبداد از انفجار اجتماعی‌ای که همچون خیزش مردم  سودان می‌تواند ادامۀ حیاتش را با مخاطره روبر‌و کند، حرکت سازمان‌یافته حاکمیت و قوۀ قضائیه رژیم به‌ریاست چهره جنایتکاری همچون ابراهیم رئیسی به سمت تشدید خفقان و فشار بر فعالان جنبش کارگری و کنش‌گران اجتماعی در ... شلاق ظلم و استبداد بر گُردۀ فعالان کارگری و کنش‌گران اجتماعی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, سیاسی, کارگری

فساد و اختلاس در حکومتی سراپا فاسد

حاکمیت جمهوری اسلامی دستاوردهای انقلاب پرشکوه مردم ایران را در مرحله‌ای که با انجام تغییر و تحول‌هایی بنیادی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی (که در شعارهای مردم هم مستتر بود) می‌بایست ادامه و گسترش می‌داد، با به خاک و خون کشیدن نیروهای مردمی و مترقی، بی‌ثمر کرد.

ادامه

ایران, سیاسی, فساد, مقاله

پیکار بر ضد استبداد و ارتجاع

سایت کلمه، چهارشنبه ۹ مردادماه ۱۳۹۸، در مقاله‌ای به‌قلم هاشم آقاجری نوشت: “باید پی برد که یک نیروی اصلاح‌طلب واقعی به‌خصوص در سیستم‌هایی از نوع سیستم ایران بدون جنبش اجتماعی امکان برداشتن یک گام در مسیر اصلاحات ندارد.

ادامه

امریکا, ایران, سیاسی, مقاله