بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

جدایی‌طلبان یمن، کاخ ریاست‌جمهوری در‌عدن را تصرف کردند

شبکه روسیا الیوم گزارش داد که گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن حدود ۹۰ درصد از این شهر را در دست دارند.

 

خبرنگار روسیا الیوم تاکید کرد که تیپ چهارم زرهی گارد ریاست جمهوری، آخرین تیپ ریاست جمهوری یمن در عدن به دست نیروهای جدایی طلب افتاده است.

 

نیروهای مسلح وابسته به شورای انتقالی پس از درگیری‌های شدید که با سلاح‌های سنگین در اطراف اردوگاه النخل در منطقه دار سعد صورت گرفت، تیپ چهارم را تحت کنترل خود درآوردند.

 

درگیری‌ها بین نیروهای حامی عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن که در ریاض مستقر است، با نیروهای مسلح وابسته به “شورای انتقالی جنوب” یمن که تحت حمایت امارات هستند، طی دو روز اخیر شدت یافته است.

 

یک افسر ارتش یمن به خبرگزاری فرانسه گفته است که جدایی طلبان کنترل کاخ ریاست جمهوری در شهر عدن را کاملاً در دست دارند. آنانی که نتوانسته اند، فرار کنند، رسماً در محل زندانی شده اند.

 

با بروز و قدرت گیری این نیروی سوم، درگیری های یمن وارد مرحله تازه ای می شود. حوثی ها در شمال با نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در حال جنگ هستند. در جنوب در عدن دو نیروی متخاصم : نیروهای وابسته به رئیس جمهوری مورد حمایت عربستان سعودی با نیروهای جدایی طلب که خواهان استقلال مناطق جنوبی یمن و عدن هستند درگیر شده اند.

 

مقام‌های امنیتی یمن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند، احمد عبید بن دغر نخست وزیر آن کشور، آماده خروج فوری از کشور می‌شود. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که تجزیه طلبان، کاخ ریاست جمهوری در شهر عدن در جنوب یمن را تصرف کردند.

 

درگیری میان ارتش وفادار به عبد ربه منصور هادی و نیروهای موسوم به “شورای انتقالی جنوب یمن” از یکشنبه گذشته در جریان است. به گزارش صلیب سرخ، از آن هنگام تاکنون دست‌کم ۳۶ نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند. نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن را جدایی‌طلبانی تشکیل می‌دهند که خواستار استقلال جنوب این کشور هستند.

 

شورای انتقالی جنوب یمن طی هفته‌های گذشته از پرزیدنت هادی خواسته بود که احمد بن دغر، نخست‌وزیر و چند وزیر دیگر دولت را به خاطر فساد مالی برکنار کند. روز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت ضرب‌الاجل شورای انتقالی برای پرزیدنت هادی، درگیری‌ها میان دو طرف آغاز شد.

 

در روزهای گذشته اما در عدن واحدهای ارتش یمن با جدایی‌طلبانی می‌جنگند که خواستار تشکیل دولت مستقل “یمن جنوبی” هستند. جنوب یمن خود تا سال ۱۹۹۰ میلادی کشوری مستقلی بود.

 

پس از تصرف پایتخت به دست حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت پرزیدنت هادی مجبور به انتقال مقر خود از صنعا به عدن شد. جدایی‌طلبان نیز از نیروهای نظامی وفادار به پرزیدنت هادی علیه حوثی‌ها حمایت می‌کردند.

 

ائتلافی نظامی به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت پرزیدنت هادی وارد جنگ با حوثی‌ها شد. از زمان آغاز ورود این ائتلاف نظامی به جنگ یمن تاکنون، بیش از ۹ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده و حدود ۵۳ هزار نفر مجروح شده‌اند.

 

“یمن جنوبی” سنت تاریخی متفاوتی دارد. این کشور در سال ۱۹۶۷ میلادی، پس از پایان تسلط استعماری بریتانیا، “جمهوری دمکراتیک خلق یمن” نام گرفت. این کشور سوسیالیستی عدن را به عنوان پایتخت خود برگزید.

 

“جمهوری عربی یمن” یا یمن شمالی اما در مقابل از سال ۱۹۱۸ کشوری مستقل با یک دولت محافظه‌کار اسلامی بود. صنعا پایتخت این کشور، پس از استقلال از امپراتوری عثمانی شد.

 

در سال ۱۹۹۰ میلادی دو بخش شمالی و جنوبی این کشور متحد شدند و جمهوری یمن را پایه‌گذاری کردند، اما سرکردگی این اتحاد با “یمن شمالی” سابق بود.

استخدام ۳۰۰ زن در وزارت دادگستری عربستان برای نخستین‌بار

به گزارش النشره، به دنبال تصمیم ولید صمعانی، وزیر دادگستری عربستان مبنی بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان سعودی، منابع عربستان از تصمیم این وزارت‌خانه درباره استخدام ۳۰۰ زن خبر دادند.

ادامه

جهان, خبر, زنان, عربستان سعودی

محاکمه ۲۲ مقام ارشد سیاسی ویتنام به اتهام سوء مدیریت و اختلاس

حزب حاکم کمونیست ویتنام در سال گذشته میلادی در یکی از نادرترین فعالیت های خود رای به حذف ‘دینه لا تانگ’ ۵۶ ساله و یکی از ۱۹ عضو دفتر سیاسی حزب،قدرتمندترین بخش کشور ویتنام در دولت تک حزبی داد.

ادامه

جهان, خبر, فساد, ویتنام

ترامپ: درعربستان کودتایی را مهندسی کردیم و مرد خودمان را بر راس امور گذاشتیم

به گزارش روسیا‌الیوم، نویسنده آمریکایی در کتاب «آتش و خشم؛ درون کاخ سفید ترامپ»، فاش کرد که روی کار آمدن «محمد بن‌سلمان» و شکل‌گیری کودتا در خاندان پادشاهی آل‌سعود، طرح «دونالد ترامپ» و دامادش «جرد کوشنر» بود.   «مایکل وولف» نویسنده کتاب مذکور، با اشاره به مطالبی درخصوص چگونگی قدرت‌گرفتن محمد بن‌سلمان و کمک شایان ... ترامپ: درعربستان کودتایی را مهندسی کردیم و مرد خودمان را بر راس امور گذاشتیم

ادامه

امریکا, جهان, خبر, عربستان سعودی