هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

تسلیحات اتمی روسیه ظرف نیم ساعت ناتو را محو می‌کند

ستون نویس المیادین در گزارشی با اشاره به برخی جزئیات از توانمندی های نظامی روسیه در بخش تسلیحات اتمی، تصریح کرد: نیروهای ناتو در برابر این تسلیحات حداکثر ظرف نیم ساعت نابود می‌شوند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، موشک‌های روسی با کلاهک هسته‌ای می‌توانند از زمین، هوا و دریا پرتاب شوند و برخی از آنها حاوی کلاهک‌های خود هدایت شونده هستند.

 

بر اساس برآوردهای محمد منصور، ستون نویس المیادین، در صورت بروز درگیری، نیروهای ناتو حداکثر ظرف نیم ساعت منهدم خواهند شد.

 

فرماندهی عالی روسیه چندین بار اعلام کرده است که از تمام ابزارهای ممکن برای حفاظت از قلمرو و حاکمیت خود استفاده می‌کند.

 

مسکو بارها از تسلیحات هسته‌ای به عنوان ابزاری برای بازدارندگی صحبت کرده است که توسعه آن از دیرباز یک اولویت استراتژیک بوده است.

 

منصور خاطرنشان می‌کند که یکی دیگر از شواهد این امر، سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۸ در مورد پنج نوع سامانه موشکی جدید است که سه مورد از آنها قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

 

موضوع استفاده از تسلیحات اتمی پس از تهدید ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به خروج از تفاهم نامه سال ۱۹۹۴ «بوداپست» که توسط ایالات متحده، بریتانیا، روسیه و اوکراین امضا شده بود، برجسته‌تر شد. علاوه بر این، اوکراین توانایی‌های فنی برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی را حفظ کرد که می‌تواند کمبود غنی سازی اورانیوم را به لطف غربی‎‌ها حل کند.

 

در ماه فوریه، پس از تشدید درگیری‌ها در اوکراین، نیروهای بازدارنده استراتژیک روسیه در حالت آماده باش ویژه قرار گرفتند.

 

توانمندی‌های هسته‌ای روسیه از سه نوع سلاح تشکیل شده است: موشک‌های بالستیک قاره پیماهای ثابت و متحرک، موشک‌های نصب شده در زیردریایی‌ها و موشک‌های کروز روی بمب افکن‌های استراتژیک.

 

نیروهای موشکی راهبردی به پنج نوع موشک بالستیک قاره پیما «یارس -۲۴»، «ساتان -۳۶»، توپل»، «سارمات» و «آوانگارد» مسلح هستند. که موشک آوانگارد، با قدرت انفجار تا ۲ مگاتن و ۲۰ برابر سرعت صوت، قوی‌ترین موشک در جهان محسوب می‌شود.

 

نیروی دریایی روسیه دارای ۱۰ زیردریایی هسته‌ای است که موشک‌های بالستیک با حداکثر برد ۸۰۰۰ کیلومتر حمل می‌کنند.

 

در مورد نیروی هوایی، روسیه دارای هواپیماهای «توپولف -۹۵» و «توپولف -۱۶۰» است که قادر به حمل موشک‌های کروز «خی -۵۵» با ظرفیت بارگیری ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوتن هستند.

 

علاوه بر این، روسیه دارای سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی است که برای افزایش قدرت آتش جنگی در عملیات‌های نظامی در یک منطقه جغرافیایی محدود طراحی شده است. برای مثال، کلاهک‌های هسته‌ای را می‌توان بر روی موشک‌های عملیاتی و تاکتیکی اسکندر-ام نیز قرار داد.

 

همچنین بمب افکن‌های «سوخو -۳۴»، «سوخو -۲۴»، «توپولف -۲۲» و «میگ -۳۱» روسیه قادر به انجام حملات هسته‌ای تاکتیکی هستند. این هواپیماها مجهز به انواع مختلفی از موشک‌های حاوی کلاهک معمولی و هسته‌ای مانند موشک‌های خی -۲۲، خی -۳۲ و خی -۱۰۲ هستند.

 

مسکو از توانایی‌های نظامی-هسته‌ای کافی برخوردار است. هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا نیاز فوری به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا استراتژیک وجود دارد یا خیر. اما می‌توان به این نتیجه رسید که بازدارندگی هسته‌ای احتمالاً بخشی از استراتژی کرملین باقی خواهد ماند.

لاوروف: جنگ اوکراین را آنگلوساکسون‌ها اداره می‌کنند

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد دولت آمریکا از مدت‌ها قبل در جنگ اوکراین حضوری فعال دارد و اینکه واشنگتن دروغ می‌گوید که به مسکو پیشنهاد گفت‌وگو داده است.  

ادامه

امریکا, انگلستان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا

آسوشیتدپرس: آمریکا در روابط بین‌المللی تخاصمی‌تر شده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که روابط بین‌المللی آمریکا در سالهای اخیر دستخوش تغییراتی اساسی شده به طوری که از دیدگاه مردم این کشور روابط واشنگتن با کشورهایی مانند روسیه و کره شمالی تخاصمی‌تر شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

تلخکامی آمریکا از همکاری فضایی «صلح‌آمیز» مکزیک و روسیه

رئیس‌جمهوری مکزیک با تاکید بر اینکه اهداف صلح‌آمیز، مبنای همکاری فضایی مکزیک و روسیه است، انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا را ریشه طرح اتهام‌ها علیه این دور تازه همکاری‌ها میان دو کشور دانست.

ادامه

اتحاد شوروی, ارژانتین, اروپا, امریکا, امریکای لاتین, امنیتی, اوکراین, برزیل, پاراگوئه, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر رسانی, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, غرب, کوبا, مکزیک, نیکاراگوئه, ونزوئلا

آمریکا طرح توقف فوری فروش سلاح به عربستان را بررسی می‌کند

در پی اقدام عربستان و اوپک پلاس به کاهش تولید روزانه نفت، قانون‌گذاران آمریکایی با ارائه طرحی در سنا و مجلس نمایندگان به دنبال توقف فوری فروش تسلیحات نظامی به ریاض هستند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, عربستان سعودی