مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند

رهبر حزب میهن پرستان فرانسه اعلام کرد که تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین، به میدان نبرد ارسال نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، یک سیاستمدار ارشد فرانسوی اعلام کرد که بخش بزرگی از کمک‌های غرب به کی‌یف توسط مقامات اوکراین دزدیده می‌شود. «فلوریان فیلیپات» رهبر حزب میهن پرستان فرانسه، که منتقد سرسخت ... مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, غرب, فرانسه

روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

روزنامه‌نگار آلمانی تأکید کرد که ارتش روسیه تجهیزات نظامی ارسالی غربی‌ها برای اوکراین را در میانه راه و قبل از اینکه به دست ارتش اوکراین برسد، هدف قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «کریستوف وانر» روزنامه‌نگار آلمانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ولت» این کشور اعلام کرد که ارتش روسیه تسلیحات ... روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به یک قطار باری که تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را برای اوکراین حمل می کرد، حمله کرده اند. به گزارش ایسنا، این وزارتخانه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ترکیبی از جنگنده‌ها، موشک و توپخانه استفاده شده است. به نقل ... نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که ... بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کانادا, گرجستان

تسلیحاتی که اوکراین طی ۵۰۰ روز جنگ نیابتی از غرب دریافت کرده است

“با گذشت پانصد روز از جنگ روسیه-اوکراین، کمک‌های نظامی غربی به‌ کی‌یف همچنان ادامه دارد. بسیاری از کشورهای غربی که ابتدا تمایلی به ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین نداشتند، مسیر خود را تغییر داده‌اند و تجهیزات مختلفی از تانک‌های سنگین گرفته تا سیستم‌های دفاع هوایی را به این کشور ارسال کرده و همچنان به تداوم این روند متعهد هستند. علاوه بر این، خلبانان اوکراینی در حال آموزش برای جت‌های جنگنده احتمالی هستند؛ مطالبه‌ای که دولت اوکراین از ابتدای شروع جنگ عنوان کرده است.”

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی در گزارشی به میزان کمک ارسالی کشورهای غربی به اوکراین پرداخته است.

آمریکا

واشنگتن سرسخت‌ترین شریک نظامی اوکراین از ابتدای جنگ بوده و تسلیحات و تجهیزات بیشتری در مقایسه با سایر کشورها ارسال کرده است. جدیدترین داده‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده نشان می‌دهند که کل کمک‌های نظامی این کشور تحت ریاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از ۴۲ میلیارد دلار فراتر رفته و ۴۱.۳ میلیارد دلار آن از زمان آغاز جنگ بوده است.

ایالات متحده آمریکا تجهیزات نظامی، تسلیحات، مهمات و سیتسم‌های دفاعی بسیار زیادی از جمله ۲۰۰۰ سیستم ضدهواپیمایی استینگر، بیش از ۱۰ هزار سیستم ضد زرهی جاولین و بیش از ۷۰ هزار سیستم‌های ضد زرهی و مهمات ارسال کرده است.

از جمله سایر موارد ارسالی این کشور به اوکراین می‌توان به ۱۹۸ هوویتزر ۱۵ میلی‌متری، ۷۲ هوویتزر ۱۰۵ میلی‌متری، هشت سیستم دفاع هوایی “ناسامس”، ۲۰ فروند هلیکوپتر میل-۱۷، ۳۱ تانک آبرامز، ۱۸۶ خودروی جنگی پیاده نظام بردلی و یک سیستم دفاع پاتریوت اشاره کرد.

آمریکا همچنین سیستم‌های دفاع هوایی HAWK، بیست سیستم دفاع هوایی اونجر و سایر تجهیزات نظامی سطح بالا، خودروها، موشک‌ها و مهمات را به اوکراین ارسال کرده است.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا کمک‌های نظامی بالغ بر ۱۵ میلیارد یورو (۱۶.۳ میلیارد دلار) را به اوکراین داده و از جمله این مقدار ۵.۶ میلیارد دلار آن تحت عنوان مکانسیم “تسهیلات صلح اروپا” بوده است. علاوه بر این، کمیسیون اروپایی گفت که قانونی را در راستای حمایت از “تولید مهمات” وضع کرده که قصد دارد موشک‌ها و مهماتی را فورا به اوکراین ارسال کنند.

این قانون همچنین بودجه مربوط به ظرفیت تولید مهمات اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد و به مسئله کمبود موشک‌ها و مهمات رسیدگی می‌کند.

بریتانیا

انگلیس دومین ارسال‌کننده کمک‌های نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بوده و حدود ۶.۵ میلیارد پوند (۸.۲ میلیارد دلار) کمک نظامی از آغاز حمله روسیه به اوکراین ارسال کرده است.

گزارش پارلمان انگلیس که در اواخر ماه مه منتشر شد، نشان می‌دهد که این کشور تسلیحات درجه یکی از جمله موشک‌های ضد تانک، توپ، سیستم‌های دفاع هوایی، خودروهای جنگی زرهی و سیستم‌های موشکی بلند برد به اوکراین ارسال کرده است.

انگلیس در ماه ژانویه از افزایش چشمگیر کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد؛ از جمله این کمک‌های نظامی می‌توان به ۱۴ تانک جنگی چلنجر۲ اشاره کرد و پس از این اقدام در ماه مه تصمیم گرفته شد که موشک‌های انگلیسی “سایه توفان” و پهپادهای دور برد به کی‌یف ارسال شود.

انگلیس همچنین برنامه آموزشی بلند مدت برای ارتش اوکراین با هدف آموزش ۳۰ هزار سرباز جدید تا سال ۲۰۲۳ تدارک دیده است.

دولت انگلیس در ماه فوریه اعلام کرد، این آموزش گسترش پیدا خواهد کرد و شامل آموزش خلبانان جت‌های پرسرعت خواهد شد و همچنین برنامه آموزشی مقدماتی خلبانان اوکراینی احتمالا تابستان امسال آغاز خواهد شد.

آلمان

آلمان یکی از آن کشورهایی بود که ابتدا با ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین مخالفت کرد اما بعدا تحت فشارهای فزاینده تسلیم شد.

بودجه آلمان به اوکراین در سال ۲۰۲۳ حدود ۵.۴ میلیارد یورو بوده و این یک افزایش چشمگیر از ۲ میلیارد یورو در تسلیحات و تجهیزات نسبت به سال گذشته بوده است.

آلمان ۵ موشک‌انداز چندگانه موسوم به مارس۲، ۵۰۰ سیستم ضد هوایی استینگر، ۲۷۰۰ سیستم ضد هوایی مدل استرلا، ۳۴ سلاح ضد هوایی خودکششی جپارد، ۱۴ هوویتزر خودکششی، ۹ تانک‌ پل‌گذار “بیور” و ۲ سیستم دفاع هوایی IRIS-T به اوکراین داده است.

برلین همچنین از ارسال ۱۸ تانک‌های جنگی لئوپارد (۲A۶) و ۴۰ خودرو جنگی پیاده نظام “ماردر” به اوکراین خبر داد. دولت آلمان جزئیات ارسال مهماتی که یا برنامه‌ریزی شده‌اند و یا در دست اجرا هستند، به اشتراک گذاشت؛ از جمله این موارد می‌توان به ۱۱۰ تانک جنگی لئوپارد، ۲۰ خودرو جنگی پیاده نظام “ماردر”، ۱۸ هوویتزر چرخ‌دار خودکششی مدل RCH ۱۵۵، ۱۸ سلاح ضد هوایی جپارد، ۱۶ هوویتزر خودکششی زوزانا۲، هفت تانگ پل‌گذار “بیور”، و شش سیستم دفاع هوایی IRIS-T اشاره کرد.

فرانسه

نه فرانسه و نه اوکراین تجهیزات نظامی خاصی که توسط پاریس تمدید شده، اعلام نکرده‌اند.

البته برخی توافق‌ها علنی شده‌اند از جمله ارسال ۶۶ هوویتزر ۱۵۵ میلی‌متری TRF۱ و سیستم‌های دفاع هوایی، موشک‌اندازهای چندگانه و همچنین ۱۸ هوویتزر سزار.

فرانسه در ماه ژانویه علام کرد که تانک‌های چرخدار AMX-۱۰RC و نفربرهای زرهی چندگانه Bastion می‌فرستد. سایر تسلیحات ارسالی توسط فرانسه شامل سیستم‌های دفاع هوایی “میسترال” و سیستم‌های موشکی ضدتانک Akeron MP است.

کانادا

کانادا نسبت به کمک‌های نظامی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار کانادایی (بیش از ۷۴۸ میلیون دلار آمریکا) از آغاز جنگ متعهد شده است.

از جمله تسلیحاتی که این کشور به اوکراین ارسال کرده می‌توان به هوویتزر ام‌۷۷۷، توپ بدون لگد کارل گوستاف و ۴۲۰۰ موشک‌انداز ام۷۲ اشاره کرد. کانادا همچنین ۸ تانک لئوپارد مدل ۲ای۴ و یک سیستم دفاع هوایی “ناسامس” به اوکراین فرستاده است. از بین ۲۰۸ خودرو زرهی که درخواست شده، ۲۰۰ خودرو همچنان روند مربوط به ارسال را طی می‌کنند.

لهستان

رئیس‌جمهور لهستان در ماه آوریل گفت که کمک نظامی این کشور به اوکراین بالغ بر ۳ میلیارد یورو است.

از جمله سلاح‌هایی که لهستان به اوکراین داده، سیستم های موشکی ضد هوایی Piorun، تعداد قابل توجهی اسلحه خودکششی Krab و بیش از ۲۶۰ تانک T-۷۲ در مدل‌های مختلف است.

همچنین سامانه‌های مختلف موشکی زمین به هوا مانند S-۱۲۵ Newa SCs و ۹K۳۳ Osa-AK(M) و همچنین ده‌ها تانک لئوپارد ۲A۴ و PT-۹۱ را ارائه داده است.

لهستان همچنین چهار جت جنگنده میگ ۲۹ را به اوکراین منتقل کرده و قصد دارد تعداد آنها را به ۱۴ برساند.

هلند

هلند بیش از ۱.۹ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین اختصاص داده است.

طبق آمار وزارت دفاع هلند، ۱.۵ میلیارد یورو تجهیزات به طور مستقیم از ذخایر خود کشور تحویل داده شده، در حالیکه مابقی تجهیزات از راه‌های دیگر تحویل داده شده‌اند.

کمک‌های مالی ارائه شده شامل ۴۵ تانک مدل تی-۷۲، ۱۹۶ خودروی جنگی پیاده نظام YPR-۷۶۵، حداقل ۱۰۰ تانک لئوپارد۱، ۱۴ تانک لئوپارد ۲A۴ و مقدار نامشخصی از خودروهای تجسسی “فنک” و “وایکینگ” است.

هلند همچنین هوویتزرهای زرهی PzH۲۰۰۰، دو سامانه دفاع موشکی پاتریوت، ۱۰۰ قبضه اسلحه متحرک MR-۲ و موشک های ضد هوایی استینگر به اوکراین ارسال کرده است.

اسپانیا

تجهیزات نظامی اسپانیا به اوکراین شامل سیستم‌های موشکی Aspide، سیستم‌های دفاع هوایی HAWK، سیستم‌های موشکی ضد تانک و مهمات است.

اسپانیا همچنین چندین تانک لئوپارد۱ و دیگر تسلیحات درجه یک جهت افزایش ظرفیت‌های دفاعی اوکراین به این کشور جنگ‌زده ارسال کرده است.

وزیر دفاع اسپانیا در تاریخ ۱۵ ژوئن از برنامه‌هایی نسبت به ارسال ۲۰ خودرو سنگین و همچنین ۴ تانک لئوپارد۲ خبر داد.

ایتالیا

پس از آنکه جنگ روسیه-اوکراین آغاز شد، ایتالیا کمک‌های نظامی به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو به کی‌یف ارسال کرد.

طبق گزارش وزارت امور خارجه ایتالیا، از آن زمان این کشور شش بسته کمک نظامی ویژه از جمله تسلیحات مرگبار و غیر مرگبار تصویب کرده است.

بسته کمکی که توسط نخست‌وزیر ایتالیا طی دیدارش به کی‌یف در تاریخ ۲۱ فوریه اعلام شد، شامل سیستم موشکی دفاع هوایی SAMP/T و تعداد نامشخصی از سیستم‌های دفاع هوایی “اسکای‌گارد” است.

فنلاند

فنلاند هفدمین بسته دفاعی خود را برای اوکراین تصویب کرده که شامل تسلیحات و مهمات ضد هوایی است. فنلاند همچنین شش تانک لئوپارد۲ و سایر تسلیحات درجه یک به کی‌یف ارسال کرده است.
سوئد

هنگامی که جنگ شروع شد، سوئد بسته نظامی شامل ۵۰۰۰ تسلیحات ضد تانک، ۵۰۰۰ کلاه‌خود، ۵۰۰۰ سپر، ۱۳۵ هزار جیره عملیاتی و همچنین ۵۰۰ میلیون کرون سوئد (۴۷.۵ میلیون دلار) به اوکراین اختصاص داد.

طبق آمار و ارقام دولت سوئد، این کشور ۱۰ بسته کمکی نظامی بیشتر به ارزشی بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار و همچنین تانک‌های لئوپارد۲، و سیستم ضدهوایی HAWK به اوکراین ارسال کرده است.

نروژ

سال گذشته میلادی، نروژ ۳ میلیارد کرون نروژ (۳۰۰.۴ میلیون دلار) کمک نظامی به اوکراین کرده است.

نروژ تسلیحات سبک ضد تانک ام۷۲، توپ و مهمات خودکششی M۱۰۹، سامانه‌های دفاع هوایی “میسترال”، خودروهای زرهی IVECO و دیگر کمک‌های نظامی به اوکراین فرستاده است.

اوسلو و کی‌یف بر سر یک برنامه حمایتی چند ساله توافق کرده‌اند که به موجب آن ۱۵ میلیارد کرون نرژوی (۱.۴ میلیارد دلار) سالانه به کی‌یف داده خواهد شد که نصف این هزینه متعلق به کمک‌های نظامی است.

در ماه فوریه، نروژ اعلام کرد که هشت تانک لئوپارد۲ و حداکثر چهار تانک با هدف ویژه را به اوکراین اهدا خواهد کرد، در حالی که سه سامانه رادار ردیابی سلاح “آرتور” و هشت سامانه موشکی چندپرتابی M۲۷۰ را نیز در ماه مه ارسال کرد.

دانمارک

دانمارک حدود ۱.۵ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین کرده است. این کشور با همکاری دولت آلمان و هلند ۸۰ تانک لئوپارد ۱A۵، و ۱۴ تانک لئوپارد ۲A۴ را در همکاری با دولت هلند به اوکراین ارسال کرده است.

استونی

وزارت امور خارجه استونی اعلام کرد که این کشور تعداد نامشخص هویتزر کششی ۱۲۲ میلی‌متری و ۱۵۵ میلی‌متری، سامانه‌های موشکی ضدتانک میلان با مهمات، موشک‌های ضد تانک جاولین، مین‌های ضدتانک، تفنگ‌های بدون لگد کارل گوستاف ام۲ با مهمات کرده است. نارنجک‌انداز، خمپاره انداز ۱۲۰ میلی متری، اسلحه ضد زره ۹۰ میلی متری بدون لگد و انواع اسلحه‌های دیگر جزو کمک‌های استونی به اوکراین بوده است.

استونی همچنین خودروها، تجهیزات ارتباطی و کمک‌های دارویی به کی‌یف فرستاده است.

لتونی

وزارت دفاع لتونی ماه مارس گذشته از ارسال ۹۰ پهپاد به اوکراین که توسط شرکت‌های لتونی اهدا شدند، خبر داد.

همچنین لتونی در ماه اوت دو هلیکوپتر میل-۱۷ و میل-۲ به اوکراین فرستاد و در ماه ژانویه وعده بسته کمکی از جمله سیستم‌های موشکی ضد هوایی استینگر، دو فروند هلیکوپتر میل-۱۷ و چندین سلاح و مهمات تصویب کرد.

دولت لتونی ۲ میلیون یورو بودجه تحت عنوان “بسته کمکی جامع ناتو” در سال ۲۰۲۳ برای اوکراین وضع کرده است. انتظار می‌رود که دولت لتونی حدود ۳۰۰۰ سرباز اوکراینی را تا پایان سال جاری میلادی آموزش دهد.

لیتوانی

وزیر دفاع لیتوانی در تاریخ ۲۵ مه اعلام کرد که میزان کل کمک‌های نظامی کشورش به اوکراین به زودی به رقم ۴۵۶ میلیون یورو خواهد رسید.

لیتوانی هم مانند کشورهای دیگر کمک‌های نظامی مختلفی از جمله سیستم‌های دفاع هوایی استینگر، تسلیحات ضد زرهی، کلاه‌خود، تسلیحات کوچک، مهمات، پهپاد، تجهیزات ضد پهپادی، رادارهای تجسسی و نفربرهای زرهی به اوکراین ارسال کرده است.

در ماه ژوئن، لیتوانی به همراه کشورهایی مانند انگلیس، نروژ، هلند، دانمارک، سوئد و ایسلند ۶ میلیون یورو برای هزینه کردن ۱۰۷.۵ میلیون یورو درخصوص قابلیت‌های دفاع هوایی اوکراین متعهد شد.

یونان

در ابتدای آغاز جنگ، یونان دو فروند هواپیمای ترابری نظامی C-۱۳۰ را به اوکراین داد. اواخر ماه مه، دولت یونان توافق کرد که خودروهای زرهی BMP-۱ از ذخایر خود ارسال کند و همچنین تمایل خود را برای ارسال سیستم‌های دفاع هوایی اس-۳۰۰ ابراز کرد.

یونان همچنین ۴۰ خودرو پیاده نظام BMP-۱ ارسال کرده اما احتمال ارسال تانک‌های لئوپارد۲ را رد کرد.
سایر کشورها

چندین کشور دیگر هم از نظر مالی و هم از نظر تجهیزات کمک‌های قابل توجهی به اوکراین کرده‌اند؛ از جمله این کشورها می‌توان به آلبانی، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، ایسلند، ایرلند، لوکزامبورگ، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، پرتغال، رومانی، اسلواکی و اسلوونی اشاره کرد.

رابرت کندی خطاب به دولت بایدن: دست از تنش فزاینده با روسیه بردارید

“رابرت کندی جونیور” نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا در توئیتی ضمن مخالفت با تصمیم دولت بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، از وی خواست دست از تنش فزاینده با روسیه بردارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از فاکس نیوز، رابرت کندی جونیور پس از آنکه دولت جو بایدن به ارسال ... رابرت کندی خطاب به دولت بایدن: دست از تنش فزاینده با روسیه بردارید

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, گزارش, لائوس, ویتنام

اسپوتنیک: آمریکا شبه‌نظامیان کُرد سوریه را به اوکراین اعزام کرده است

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد آمریکا ۶۵۰ نفر از شبه‌نظامیان کُرد سوریه را پس از آموزش در سوریه، به اوکراین منتقل کرده است. به گزارش فارس، خبرگزاری «اسپوتنیک»، عصر امروز (جمعه)، به نقل از منابعی خبر داد آمریکا حدود ۶۵۰ تن از شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) را از شرق سوریه و از ... اسپوتنیک: آمریکا شبه‌نظامیان کُرد سوریه را به اوکراین اعزام کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق

استولتنبرگ؛ ضد حمله اوکراین با مشکلات جدی مواجه است

دبیر کل ناتو تاکید کرد که ضد حمله اوکراین با مشکلات جدی مواجه است. به گزارش ایلنا به نقل از پلیتیکو، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو اذعان کرد که ضدحمله اوکراین با مشکلات جدی مواجه است و تقویت نیروهای روسیه بر سرعت پیشروی نیروهای اوکراینی تأثیر گذاشته است. دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه اوکراینی‌ها با ... استولتنبرگ؛ ضد حمله اوکراین با مشکلات جدی مواجه است

ادامه

جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری جدید آمریکا به اوکراین

رسانه‌‎ها از اعلام کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری جدید آمریکا به اوکراین شامل بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای خبر می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، ۲ مقام آمریکایی امروز جمعه به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز اعلام کردند که دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا می‌خواهد تسلیحات خوشه‌‌ای به اوکراین ارسال کند. بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، انتظار ... کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری جدید آمریکا به اوکراین

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, شرق اروپا, گزارش