تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

ترکیه نقش اصلی را در تضمین امنیت فرودگاه کابل ایفا می‌کند

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، ترکیه در تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل و پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، در جریان نخستین نشست دو جانبه بین جو بایدن و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آمریکا و ترکیه دو طرف توافق کردند که با هم برای تضمین این مساله همکاری کنند که هیات ترکیه‌ای پیش از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی در این کشور ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: اردوغان اعلام کرد که یک شکلی از حمایت برای این کار نیاز است و بایدن نیز متعهد شد که از این روند حمایت خواهد کرد.

 

سالیوان ادامه داد: اردوغان رضایتش را در این باره ابراز داشت و دو طرف از تیم‌های خود خواستند تا درباره جزئیات نهایی همکاری کنند.

 

اردوغان در پایان یکسری نشست‌ها با رهبران ناتو که روز دوشنبه انجام شد، به خبرنگاران گفته بود که ترکیه به دنبال حضور نیروهای مجارستان و پاکستان در هیات جدید در افغانستان و در پی خروج تمامی نیروهای ناتو و آمریکا از این کشور است.

 

گزارش شده که ترکیه که نیروهایی در افغانستان دارد، پیشنهاد حفاظت از فرودگاه بین‌الملل “حامد کرزای” در کابل را مطرح کرده است.

 

سالیوان در پاسخ به سوالاتی درباره برنامه‌های احتیاطی نیز گفت، آمریکا در حال بررسی احتمال استفاده از مقاطعه کارهای امنیتی با تجربه جدی در افغانستان برای حفاظت از فرودگاه کابل است.

سرکرده «سنتکام»: با ترکیه درباره فرودگاه کابُل در حال مشورت هستیم

«کنت مک کنزی»، رئیس «سنتکام» ضمن تکذیب خبرها درباره طرح پنتاگون برای حملات هوایی در حمایت از ارتش افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور، درباره پیشنهاد آنکارا در خصوص فرودگاه کابُل صحبت کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ترکیه, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, روسیه, ناتو

طالبان: ترکیه هم باید از افغانستان خارج شود/ تشکیل “دولت اسلامی جدید”

سخنگوی طالبان افغانستان گفت، ترکیه باید طبق توافق ۲۰۲۰ مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سربازانش را از این کشور خارج کند و عملا پیشنهاد ترکیه در خصوص محافظت از فرودگاه شهر کابل و اداره این فرودگاه بعد از خروج نیروهای ناتو را رد کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ترکیه, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر, ناتو

کشورهای آسیای مرکزی از استقرار نیروهای آمریکایی در خاک خود استقبال نمی‌کنند

ایالات متحده از خروج نیروها از افغانستان خبر داد، اما قصد ندارد منطقه را ترک کند. پوتین روشن کرد که روسیه قرار نیست آن را در اختیار ایالات متحده واگذار کند.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان

خودکشی سربازان استرالیایی به دلیل نگرانی از برملا شدن راز هولناک جنایت وحشیانه خود در افغانستان

بعد از افشای گزارش محرمانه درباره جنایات دلخراش نیروهای ویژه ارتش استرالیا در افغانستان علیه غیرنظامیان این کشور، تنها در سه هفته نه نظامی استرالیایی دست به خودکشی زدند.

ادامه

استرالیا, اسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, گزارش