واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

در بیانیه CGT با اشاره به حادثه مرگ «ناهل» جوان رنگین پوست ساکن فرانسه، به اعتراضات پس از این حادثه اشاره شد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT، این اتحادیه در بیانیه‌ای خواستار رسیدگی شفاف به پرونده مرگ جوان فرانسوی و توقف خشونت‌ها و مماشات با معترضان ... کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

ادامه

اروپا, بیانیه, تنش‌زدایی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش زا وارد آب‌های ویتنام شد. به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین و تلاش برای تنش زدایی با پکن، ... در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

ادامه

آمریکا, تایوان, تنش‌زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, ویتنام

آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز با اشاره به دیدارهای سطح بالا در روزهای اخیر بین رهبران چین و استرالیا نوشت: یخ‌ها در روابط دوجانبه پکن و کانبرا در حال آب شدن است؛ کانبرا باید در روابط خود با چین و آمریکا، از عقلانیت درستی پیروی کند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در ... آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, اندونزی, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

وزیرخارجه اسبق آمریکا: روابط پکن-واشنگتن باید روی ریل صحیح بازگردد

«هنری کسینجر» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفت روابط آمریکا و چین که در دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ دچار تنش و اختلافات عمیق شده باید به مسیر درست بازگردد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

ترامپ: حمله به سوریه به معنی حمله به ایران و روسیه است/ باید با مسکو و دیگران کنار بیاییم

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با شرم‌آور خواندن وضعیت سوریه، گفت باید به وضعیت کنونی در این کشور پایان داد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، پس از هفته‌ها و ماه‌ها درگیری با روزنامه نیویورک تایمز، روز سه‌شنبه، دوم آذرماه، با روسا و خبرنگاران و نویسندگان این روزنامه پرمخاطب آمریکایی بر سر میز ناهار نشست و درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرد.

 

دیدار ترامپ با گروهی از کارکنان نیویورک تایمز، یک روز پس از دیداری مشابه با گروهی از مهم‌ترین چهره‌های دنیای خبر ِ آمریکا از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و نشریات برگزار شد. دیدار با کارکنان نیویورک تایمز، بر طبق توافق، ضبط شده و متن آن توسط این روزنامه در دسترس عموم قرار گرفت.

 

این دیدارها پس از آن انجام شد که رئیس جمهوری منتخب و رابطه اش با رسانه ها در آمریکا، مورد انتقاد گروهی از ناظران قرار گرفته بود. ترامپ که پیشتر نیویورک تایمزِ حامی هیلاری کلینتون را رسانه ای شکست خورده خوانده بود،‌ در جلسه روز سه‌شنبه، از این روزنامه با عنوان جواهری یاد کرد که البته به مزاح هم گفت اگر آن را نخواند، بیست سال به عمرش اضافه خواهد شد.

 

در جلسه روز سه شنبه، دونالد ترامپ درباره مسائل مختلف پیرامون انتخابات اخیر و همچنین سیاست های آینده اش در قبال وضعیت داخلی آمریکا مورد سوال قرار گرفت.

 

موضوع دیگری که ترامپ در دیدارش با کارکنان نیویورک تایمز مطرح کرد بهبود رابطه آمریکا با روسیه بود. وی گفت که بهبود رابطه به نفع هر دو طرف است.

 

ترامپ در این باره گفت: خوب است که بتوانم با روسیه کنار بیایم و فکر می‌کنم آن‌ها هم از اینکه بتوانند با ما کنار بیایند، راضی هستند. این در راستای منافع دوجانبه ما خواهد بود. من قویا معتقدم که اگر بتوانیم با روسیه کنار بیائیم، چیز خوبی خواهد بود. اینکه بتوانیم نه فقط با روسیه، بلکه با دیگر کشورها هم کنار بیائیم، فوق‌العاده خواهد بود.

 

یکی دیگر از مسائلی که در گفت‌وگوی دونالد ترامپ با نویسندگان و سردبیران نیویورک تایمز مطرح شده، موضوع بحران سوریه است. بحرانی که ترامپ درباره آن در روز سه‌شنبه گفت که ایده هایی جدی و قوی برای حل آن دارد، اما وقتی درباره این ایده ها از او سوال شده، درخواست کرده است آن بخش از صحبت هایش ضبط نشود، و در متن منتشر شده به آنچه ترامپ در این زمینه گفته اشاره نشده است.

 

 

ترامپ دربارۀ بحران سوریه گفت:

 

 

تصور می‌کنم که ورود ما یک اشتباه بسیار بسیار وحشتناک بود. سوریه مسئله‌ای است که ما باید آن را حل کنیم، چرا که در غیر اینصورت باید مدام و برای همیشه بجنگیم. دیدگاه من در سوریه با همه متفاوت است. البته نه با همه، ولی با اغلب افراد. من باید به حرف‌های (سناتور) «لیندسی گراهام» هم که گوش بدهم که خوب در مورد حمله به سوریه صحبت می‌کرد. می‌دانید حمله به سوریه به این معنی است که انگار دارید الان به روسیه حمله می‌کنید، انگار دارید به ایران حمله می‌کنید.

 

و خوب چه به دست می‌آوریم؟ چه چیزی عایدمان می‌شود؟ من نظرات بسیار روشن و بسیار قدرتمندی در مورد سوریه دارم. تصور می‌کنم آنچه که رخ داده، چیز بسیار بسیار وحشتناکی است. به کشته‌ها نگاه کنید، فقط هم نه کشته‌های طرف ما، بلکه کل کشته‌ها. به این شهرها نگاه کنید، کاملا با خاک یکسان شده‌اند، مناطق گسترده‌ای ویران شده‌اند، آنوقت می‌گویند فقط دو نفر زخمی شده‌اند.

 

ترامپ افزود: هزاران نفر کشته‌اند و من فکر می‌کنم این مایه شرم‌ساری است. و به طور ایده‌آل ما می‌توانیم کاری برای سوریه انجام دهیم. من با (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) صحبت کردم و همانطور که می‌دانید او با من تماس گرفت و ما دربارۀ مسائل مختلف گفتگو کردیم.

اما در همین حال، او در گفته های ضبط شده اش باز هم بر این رویکرد تاکید کرده، که اگرچه باید بحران پایان یابد، اما او نمی خواهد آمریکا نقشی ملت ساز داشته باشد.

 

 

وی در این باره گفت: من تصور نمی‌کنم که ما باید ملت‌ساز باشیم. فکر می‌کنم قبلا این کار را امتحان کرده‌ایم و تصور می‌کنم که نتیجه‌اش شد عراق… منظورم این است که ممکن است که شما بگوئید که ما می‌توانستیم به جنگ داخلی پایان دهیم، خوب؟ من فکر می‌کنم که رفتن‌مان به عراق یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ کشور ما بود. تصور می‌کنم که خروج ما هم، یعنی خروج ما هم به اشتباه صورت گرفت و آن وقت کلی اتفاقات بد رخ داد، از جمله شکل‌گیری داعش. می‌توانستیم طور دیگری از آنجا خارج شویم.

نگاه روسیه به انتخابات فرانسه / پوتین: «فیون» شریف، حرفه ای و سرسخت است

رئیس جمهوری روسیه از رویکرد آشتی جویانه نامزد برتر حزب راست میانه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تقدیر و وی را سیاستمداری متفاوت توصیف کرد.   به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از رویکرد آشتی جویانه ای که «آلن ژوپه» و «فرانسوا فیون» نامزدهای حزب راست میانه در انتخابات ریاست ... نگاه روسیه به انتخابات فرانسه / پوتین: «فیون» شریف، حرفه ای و سرسخت است

ادامه

تشنج زدایی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه

ایزوستیا: ترامپ پس از تحلیف با پوتین دیدار می‌کند

ایرنا نوشت: پس از اولین مذاکره تلفنی رئیس جمهوری روسیه با نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در برگیرنده توافق برای انجام یک دیدار بود، اعلام شد که چنین برنامه ای احتمالا پس از برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ انجام می شود. روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو امروز (پنجشنبه) به نقل از منبع خبری خود ... ایزوستیا: ترامپ پس از تحلیف با پوتین دیدار می‌کند

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه