خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

تداوم تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو؛ کابینه «بی بی» شکننده‌تر از گذشته + فیلم

در حالی که از ظهر امروز شنبه تدابیر شدید امنیتی در خیابان‌های منتهی به میدان هبیما در مرکز تل‌آویو آغاز شده است، رسانه‌های مختلف عبری زبان از جمله شبکه سراسری رادیو و تلویزیون اسرائیل حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در این میدان و خیابان‌های اطراف آن پیش‌بینی کرد.

پلیس اسرائیل ساعاتی پیش از آغاز این تظاهرات اعلام کرد، خود را برای یک تظاهرات بزرگ و گسترده مخالفان علیه سیاست‌های کابینه راستگرای بنیامین نتانیاهو (بی بی) آماده می‌کند.

روزنامه یدیعوت احرانوت نیز در گزارشی تاکید کرد: پلیس تصمیم گرفته است تمامی خیابان‌های منتهی به این میدان را مسدود کند.

مخالفان نتانیاهو خواستار تظاهرات اعتراض آمیز گسترده مردمی علیه سیاست‌های کابینه نتانیاهو برای تغییر ریشه‌ای در ساختار قوه قضائیه اسرائیل شده و نتانیاهو را متهم کردند که به دنبال محدود کردن اختیارات دادگاه عالی این رژیم و جلوگیری از صدور رای آن در رابطه با مسایل سیاسی است.

شماری از شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی مخالف نتانیاهو هم تاکید کردند در صورتی که اعتراضات آنها راهگشا نباشد آنها خواهان عصیان مدنی شده و اقتصاد اسرائیل را فلج خواهند کرد.

در همین راستا پایگاه اطلاع رسانی شبکه تلویزیون کان هم در گزارشی لحظه به لحظه‌ای محل برگزاری تظاهرات اعلام کرد، مسئولین امنیتی پیش‌بینی کرده‌اند حداقل یکصد هزار نفر در تل‌آویو تجمع کنند در حالی که تظاهرات مشابهی هم در حیفا، بئر السبع و بیت‌المقدس هم در جریان است.

میراو میخائیلی و بنی گانتس اعلام کردند که در تظاهرات شرکت خواهند کرد و خبر دادند با وجود آن که مسئولین برگزاری تظاهرات در تل‌آویو هفته گذشته اجازه سخنرانی به یائیر لاپید نخست وزیر اسبق را نداده بودند اما او این هفته حتی بدون درخواست سخنرانی هم در این تظاهرات حضور خواهد داشت.

این رسانه عبری زبان همچنین فاش کرد، نتانیاهو برای جلوگیری از گسترش تظاهرات مخالفان به دنبال تغییر قوانین برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز و محدود کردن آن است.

رسانه‌های فلسطینی هم به نقل از کارشناسان امور اسرائیل خبر دادند، سیاستمداران اسرائیلی این روزها به شدت از فروپاشی رژیم شان و آغاز جنگ داخلی در وحشت هستند، در حالی که اختلافات شدید بین احزاب حاکم و مخالف که بازتاب آن مستقیما در خیابان‌ها قابل مشاهده است، بر آتش این نگرانی افزوده است.

به گفته این کارشناسان، آنچه که از اعتراضات گسترده روزهای گذشته علیه کابینه نتانیاهو ومخالفت گسترده با تصمیماتش در رابطه قوه قضائیه این رژیم شاهد آن هستیم، بیانگر آن است که اختلافات داخلی در اسرائیل به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده و اسرائیل وارد تونل تاریکی شده است که خروج از آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

این کارشناسان گرچه وقوع درگیری مسلحانه را در برهه کنونی دور از ذهن دانستند اما خبردادند، ترور یکی از شخصیت‌های سیاسی می‌تواند اوضاع این رژیم را به شدت بحرانی سازد.

رادیو ارتش اسرائیل هم در خبری از حضور رئیس پلیس اسرائیل در اتاق عملیات پلیس تل‌آویو سخن گفت و پیش بینی‌های مربوط به حضور بیش از یکصد هزار نفر را تایید کرد.

پایگاه عبری زبان ۰۴۰۴ هم به نقل از بن گویر وزیر امنیت عمومی اسرائیل خبر داد، او تظاهرات کنندگان را تهدید به دستگیری کرد، در حالی که رسانه‌های اسرائیلی از عبور شمار معترضین در تل‌آویو از مرز ۵۰ هزار نفر سخن می‌گویند.

یائیر لاپید در سخنانی در جمع تظاهرات کنندگان اعلام کرد تا پیروزی نهایی تسلیم نخواهیم شد.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد، مخالفان نتانیاهو هم با یکدیگر دچار اختلاف نظر و سلیقه شه‌اند از اینرو تظاهرات در دو مکان متفاوت در تل آویو یکی در میدان هبیما و دیگری در خیابان کابلان در تقاطع بن گوریون برگزار خواهد شد، در حالی که تظاهرات مشابهی هم در بیت‌المقدس، بئر السبع و حیفا نیز برگزار می‌شود.

شبکه تلویزیونی کان اعلام کرد تجمع معترضین در تل آویو از مرز ۱۱۰ هزار نفر گذشت، ۱۰ هزار نفر در میدان هبیما و ۱۰۰ هزار نفر در خیابان کابالان حضور دارند.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد ۱۲۵ هزار معترض علیه بنیامین نتانیاهو به خیابان ها آمده‌اند که ۱۱۰ هزار نفر از آنها در تل آویو تجمع کردند.

بورکینافاسو خروج نظامیان فرانسه از این کشور را خواستار شد

منابع خبری از درخواست دولت بورکینافاسو برای خروج نظامیان فرانسوی از این کشور خبر دادند. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، بر اساس گزارش‌ها، طبق اعلام ‌رادیو تلویزیون بورکینافاسو دولت این کشور خروج نظامیان فرانسوی از بورکینافاسو را خواستار شده است. تلویزیون رسمی بورکینافاسو (آر تی بی) گزارش داد که دولت این کشور ... بورکینافاسو خروج نظامیان فرانسه از این کشور را خواستار شد

ادامه

بورکینافاسو, جهان, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, گینه, مالی

حضور «۲ میلیون نفری» فرانسوی‌ها در اعتراضات ۱۹ ژانویه؛ اتحادیه‌های کارگری استقبال کردند

صدها هزار نفر در فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه به خیابان‌ها آمدند و خواستار انصراف دولت از طرحش برای انجام اصلاحات در قوانین بازنشستگی این کشور شدند. یورونیوز؛ اعتصاب‌های این روز، سیستم حمل و نقل عمومی را از کار انداخت، مدارس را تعطیل و خدمات‌رسانی در بخش انرژی را کند کرد. این اعتراضات در پاریس، ... حضور «۲ میلیون نفری» فرانسوی‌ها در اعتراضات ۱۹ ژانویه؛ اتحادیه‌های کارگری استقبال کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, غرب اروپا, فرانسه, فیلم, کارگری

ده‌ها هزار معلم پرتغالی علیه دولت و شرایط نامساعد کاری تظاهرات کردند

هزاران نفر از معلمان و کارکنان مدارس پرتغال شنبه در لیسبون تظاهرات کرده و خواستار افزایش حقوق‌ها و بهبود شرایط کاری شدند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این تظاهرات که یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات سال‌های اخیر در پرتغال بود توسط «اتحادیه متخصصان بخش آموزش» سازمان‌دهی شد و معترضان خواستار استعفای «خوائو کوستا» وزیر ... ده‌ها هزار معلم پرتغالی علیه دولت و شرایط نامساعد کاری تظاهرات کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پرتغال, جنوب اروپا, جهان, خبر, معلمان

حمله پلیس پرو با گاز اشک‌آور به مخالفان دولت

پلیس پرو با معترضانی که خواهان استعفای دینا بلوارته رئیس جمهوری موقت و انحلال پارلمان این کشور بودند، درگیر شد و برای متفرق کردن آنان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، هزاران نفر در شهرهای لیما و آرکویپا چهارشنبه به وقت محلی به خیابان‌ها آمدند و خواستار استعفای بلوارته، ... حمله پلیس پرو با گاز اشک‌آور به مخالفان دولت

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, پرو, جهان, خبر, سیاسی