هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

تحلیلگر انگلیسی: بی شک حزب کمونیست چین موفقترین حزب در صد سال گذشته است

حزب کمونیست چین با هر حزب سیاسی دیگری در جهان متفاوت است و این پرسش را به وجود آورده که حزب سیاسی چیست؟ حزب کمونیست چین، پدیده ای مربوط به خود چین است و بدون شک ویژگی های خاص چینی دارد. دستاورد خارق العاده آن در یافتن راهی برای ادغام قابلیت‌های اصلاحات عظیم کشور با جامعه و فرهنگ چین در تاریخ ۱۰۰ ساله آن نهفته است. می‌توان گفت که پس از کنار رفتن بیش از ۲۰۰۰ سال حکومت متمرکز در چین، از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، اهمیت حزب کمونیست چین در این کشور بی‌نظیر بوده است.

 

رادیو بین‌المللی چین: غرب در درک حزب کمونیست چین به شدت شکست خورده است. این ناآگاهی پس از سال ۲۰۱۶ به اوج خود رسید. آنان حزب کمونیست چین را برابر با حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی دانسته و می‌دانند اما بین این دو حزب تقریباً هیچ چیز مشترکی وجود ندارد. شکست بزرگ حزب کمونیست شوروی یک فاجعه تاریخی بود اما حزب کمونیست چین بدون شک موفق‌ترین حزب در ۱۰۰ سال گذشته محسوب می‌شود. درک حزب کمونیست چین با استفاده از مارکسیسم سنتی غیرممکن است. قبل از سال ۱۹۴۹، مارکسیسم حزب کمونیست چین بومی‌سازی شده؛ علاوه بر این، حزب کمونیست چین ریشه در آموزه‌های کنفوسیوس دارد و می‌توان گفت که این حزب ترکیبی از مارکسیسم و ​​کنفوسیونیسم است. حزب کمونیست چین به اندازه تمدن چین پیچیده است و محصول همین تمدن به شمار می‌رود.

 

غرب قاطعانه معتقد است که نظام تک حزبی پایدار نیست زیرا فاقد نیروی محرک ذاتی برای اصلاحات است اما این با تاریخ حزب کمونیست چین مطابقت ندارد. در مقایسه با هر حزب سیاسی دیگری در جهان، حزب کمونیست چین توانایی های برجسته برای اصلاحات خود را نشان داده است؛ به عنوان مثال، در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، دنگ شیائوپینگ، رهبر فقید چین با قاطعیت سیاست اصلاحات داخلی و گشایش درهای چین به روی جهان را اجرا کرد و با برنامه‌های خود برای اقتصاد بازار سوسیالیستی، چین را به اقتصاد جهانی پیوند دهد. یک حزب سیاسی، با داشتن ریشه‌های عمیق در جامعه و اعتماد به نفس بالا می‌تواند این تغییر اساسی در مسیر توسعه خود را ایجاد کند. تلاش برای یافتن حقیقت، حرفه‌ای بودن، تجربه گرایی و روش‌های علمی از ویژگی‌های بارز حکمرانی چین است.

 

بیشتر نگرانی های غربی ها در مورد حاکمیت ملی معطوف به دموکراسی مبتنی بر انتخابات است، در حالی که نیروی ملی در جایگاه دوم قرار می گیرد اما در سوی مقابل، چین نیروی ملی را در اولویت قرار می‌دهد و این موضوع با پیشینه تاریخی و شیوه حکومت نخبگان کنونی چین ارتباط نزدیک دارد. در چین، جامعه بدون نیروی ملی نمی‌تواند به حرکت درآید و این یک سنت تاریخی دیرینه در چین است. اما کلیدی‌ترین عنصر در چین، توانایی بازسازی و تعریف مجدد چین در عصر جدید خواهد بود؛ دو مثال رقابت خارق العاده حاکمیت چین رشد اقتصادی چین در ۴۰ سال گذشته و موفقیت چین در مقابله با همه گیری کرونا هستند.

 

چین به دلیل تاریخ، فرهنگ و وسعت عظیم خود یک کشور بی نظیر در سراسر جهان است و هرگز خود را به عنوان الگویی برای مدیریت سایر کشورها در نظر نگرفته است. چین هرگز از کشورهای دیگر نخواسته است که تبدیل به یک چین دیگر شوند. برخلاف ایالات متحده، انگلستان و یا اتحاد جماهیر شوروی، حزب کمونیست چین هرگز اعتقاد نداشته سیستم سیاسی این حزب می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد. نیرومند شدن چین نیز این مسئله را تغییر نداده اما باید پذیرفت که در آینده و به دنبال افزایش نفوذ و اهمیت چین، سایر کشورها ممکن است در جنبه‌های مختلف مانند سیاست‌های اقتصادی، مقابله با بیماری‌های همه گیر، نوآوری در علم و فناوری، قابلیت‌های حاکمیتی و یا مقابله با تغییرات اقلیمی چین را به عنوان یک الگو برای خود برگزینند.

 

حزب کمونیست چین یکی از اهداف خود را ایجاد یک کشور سوسیالیستی مدرن، سعادتمند، دموکراتیک، متمدن و هماهنگ تا سال ۲۰۴۹ و صدمین سالگرد تاسیس چین جدید اعلام کرده که حدود ۳۰ سال دیگر برای آن فرصت دارد. قبل از آن، چین به احتمال زیاد به بزرگترین اقتصاد در تاریخ جهان و با حجم دو تا سه برابر ایالات متحده تبدیل خواهد شد، استاندارد زندگی شهروندان این کشور به سطحی بسیار بالا خواهد رسید و زمان مورد نیاز برای سفر بین شهری و درون شهری بسیار کاهش خواهد یافت.

 

تا آن زمان، بیشتر جمعیت چین را نیز کسانی تشکیل خواهند داد که پس از سال ۲۰۰۰ به دنیا آمده‌اند. آنها دوران فقر و ضعف چین را تجربه نکرده‌اند و به عبارت دیگر، انتظارات آنان بسیار متفاوت خواهد بود. با توجه به اداره و هدایت چنین کشوری که دائماً در حال تغییر است، حزب کمونیست چین همچنان به ادامه اجرای اصلاحات نیاز دارد. ترکیب عمل گرایی و دوراندیشی، یکی از سنت های دیرینه‌ای است که امروز چین را در جایگاه بسیار خوبی قرار داده است. بی شک بر اساس دستاوردهای گذشته، توانایی های حکمرانی و قابلیت تحول، حزب کمونیست چین همچنان رهبر و معمار پیشرفت چین خواهد بود.

نویسنده : مارتین ژاک، محقق ارشد دانشگاه کمبریج انگلستان و مؤسسه چین شناسی دانشگاه فودان چین

قطعنامۀ هجدهمین کنگرۀ حزب کمونیست فدراسیون روسیه به‌‌ سوی سوسیالیسم، علیه فقر و بی‌عدالتی

در پایان قرن بیستم، کشور ما را وادار ساختند که از روش‌های سوسیالیستی اقتصادی امتناع ورزد. در نتیجۀ آن، خسارت‌های سنگینی بر خلق‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد گردید.

ادامه

اتحاد شوروی, اقتصادی, جهان, دیدگاه, روسیه, کمونیسم

هراس از حضور مردم در صحنه تحولات کشور!

گفت‌وگوی حمیدرضا جلائی‌پور، از چهره‌های شاخص گرایش موسوم به اصلاح‌طلبان حکومتی با سایت اینترنتی ” اعتماد”، پنجشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، از زاویه‌هایی گوناگون ‌تأمل‌برانگیز و شایستهٔ بررسی‌ است.  

ادامه

ایران, حقوق بشر, دیدگاه, سیاسی, عدالت اجتماعی, مقاله

ضرورتِ مقابله با راه اندازی حزب های فرمایشی و اپوزیسیون ملتزم به ولایت فقیه

۵۴ روز تا نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و برای اکثر مردم روشن است که بار دیگر نامزدهای دستچین شده و مورد تأیید علی خامنه‌ای با انواع وعده‌های پرطمطراقِ دروغین برای گرم کردن تنور انتخابات به مرحلهٔ نهایی کارزار انتخابات وارد می‌شوند.

ادامه

امریکا, ایران, دیدگاه, سیاسی, مقاله