خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

تجمع شماری از هنرمندان سینما در حمایت از هموطنان خوزستانی

امروز چهارشنبه ۳۰ تیرماه، تعدادی از هنرمندان شناخته شده سینما در حمایت از هموطنان خوزستانی در مقابل خانه هنرمندان در تهران تجمع کردند.

 

مسعود کیمیایی، کیانوش عیاری، محسن امیریوسفی، نوید محمدزاده، فرشته حسینی، پگاه آهنگرانی، آزاده صمدی، مجید صالحی، محمد بحرانی، کاوه سجادی حسینی، روزبه سجادی حسینی، علی مردانه، سیامک مردانه، احسان عبدی‌پور و ده‌ها نفر دیگر از هنرمندان سینما و تلویزیون در این تجمع مسالمت آمیز حضور یافتند.

 

هنرمندان سینمای ایران و ده‌ها تن از مستندسازان، سرکوب معترضان به بی‌آبی در خوزستان را محکوم کردند و با ابراز همدردی با مردم این استان، «درد خوزستان را درد همه‌‌ ایران دانستند». سینماگران مستند هم تاکید کردند که «مصائب مردم این استان» را در آثارشان منعکس خواهند کرد.

 

بحران بی‌آبی در استان خوزستان، اعتراض در برخی شهرها را در پی داشته است. در جریان این اعتراض‌ها، دو جوان هم کشته شدند. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که نیروهای امنیتی به صورت مستقیم به معترضان شلیک می‌کنند.

 

اتفاق‌های خوزستان و سرکوب و کشتار معترضان واکنش و اعتراض هنرمندان سینما را در پی داشته است. برخی از هنرمندان همچون بهرام رادان، بهنوش طباطبایی، تهمینه میلانی، نرگس آبیار، سارا بهرامی، مهناز افشار، آزاده صمدی و حامد بهداد با انتشار پستی مشترک در صفحه اینستاگرام خود اعلام کردند که در میان اخبار افتخارآفرینی سینمای ایران در جشنواره کن، فراتر از سینما، مردم را در این روزها از خاطر نخواهند برد. آنان با هشتگ‌هایی چون «خوزستان آب ندارد» و «سینمای ایران در کنار خوزستان» ضمن ابراز همدردی با مردم این استان و تاکید بر داشتن «ریشه‎‌های مشترک در این خاک»، اعلام نوشتند: «درد خوزستان درد همه‌ ایران است.»

 

اتفاق‌های خوزستان و خشونت علیه معترضان، اعتراض شدید ده‌ها تن از مستندسازان را هم به دنبال داشته است. کارگردانان سینمای مستند در بیانیه‌ای که به همین مناسبت و با تیتر «دوباره بر سر آب، آتش به پا شد» منتشر شد، اعلام کردند بر پایه سنت کاری خود، امروز نیز در کنار تشنگان خوزستان می‌مانند و سرکوب مردمی که زندگی را جست‌و‌جو می‌کنند تا آب را به آبادی برسانند، به شدت محکوم می‌کنند.

 

سینماگران مستند ایران در بیانیه خود وضعیت مردم خوزستان را یادآور شدند و نوشتند: «این قصه تلخناک پرآب‌ترین استان ایران است که کارون، مارون، کرخه و اروندش گواه‌اند که پیوسته از چشمان مردمان، خونابه روان است.»

 

مژگان ایلانلو، مونا زند، ناصر صفاریان، کامران شیردل، هادی معصوم‌دوست، هادی آفریده از جمله مستندسازانی‌اند که این بیانیه را امضا کردند. سینماگران مستند ایران پس از اتفاقات آبان سال ۱۳۹۸ و سرکوب و کشتار معترضان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که روایت کشته‌شدگان را ثبت و حفظ خواهند کرد.

 

در روزهای اخیر شهرهای مختلف استان خوزستان همچون اهواز، شوش، سوسنگرد،‌ کرخه و شادگان به دلیل بحران بی‌آبی، صحنه درگیری مردم معترض و نیروهای امنیتی بوده است. خشونت علیه معترضان و کشته شدن دو جوان به نام‌های قاسم خضیری ۱۷ ساله و مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله، واکنش‌های شدیدی را در پی داشته است اما خبرگزاری‌های نزدیک به حاکمیت اعلام کرده‌اند این افراد را خود معترضان کشته‌اند.

محمد درویش؛ از حادثه تلخ خوزستان عبرت بگیریم تا از این دیرتر نشده!

یک فعال محیط‌زیست در یادداشتی نوشت: آیا عبرت می‌گیریم یا همچنان آنهایی را که خواهان تغییر آرمان توسعه از خودکفایی در کشاورزی به تامین امنیت غذایی هستند، جاسوس و نفوذی دشمن خطاب کرده و ممنوع از تصویر و صدا و… می‌کنیم؟!

ادامه

ایران, حقوق بشر, محیط زیست, مقاله

ششمین شب اعتراضات خوزستان؛ تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور

ایذه، سوسنگرد، شلنگ آباد، کوت عبدالله و آبادان صحنه تیراندازی و شلیک اشک‌آور بوده‌اند. شاهدان محلی از کشته شدن یک جوان ۱۶ساله در ایذه خبر دادند. وزارت دفاع چاره کار را در اعزام ده تانکر آب‌رسان به منطقه دیده است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, سیاسی, محیط زیست

انتقاد وزیر کشور آلمان از سوء مدیریت در جریان سیل اخیر + ویدئو

وزیر کشور آلمان با انتقاد از بی‌تدبیری در موضوع بارش‌های سیل‌آسای چند روز اخیر در این کشور، گفت هشدارهای سیل باید توسط دولت‌های محلی صادر شوند، نه دولت فدرال مرکزی.

ادامه

اجتماعی, اروپا, المان, بلژیک, جهان, خبر, سوئیس, فرانسه, محیط زیست, هلند

چهارمین شب ناآرامی‌ها در خوزستان و گزارش‌ها از زخمی شدن یک نفر در سوسنگرد + ویدئو

«چهارمین شب ناآرامی‌ها در شهرهای استان خوزستان در شامگاه یکشنبه ۲۷ تیر در حالی روی داد که بحران بی‌آبی در این استان همچنان بیداد می‌کند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست, ویدیو