چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

تبعیض نژادی در آمریکا به گورستان‌ها رسید

گورستانی در ایالت لوئیزیانای آمریکا از دفن یک مرد سیاه پوست به دلیل مقرراتی تبعیض آمیز خودداری کرد.

 

به گزارش یکشنبه ایرنا، تارنمای هیل گزارش داد مسئولان این قبرستان از دفن معاون سیاه پوست پلیس این ایالت به دلیل مقرراتی که فقط به سفیدپوستان اجازه دفن در این گورستان را می دهد خودداری کردند.

 

رسانه‌ای شدن خبر خودداری این پست در فیس بوک توسط همسر فرد متوفی جنجال برانگیز شد.

 

وی در این پست نوشت مسوولان این قبرستان به دلیل بند «فقط سفیدپوستان» در قرارداد فروش قبرها از پذیرش جسد همسرش خودداری کرده‌اند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس سپس گزارش داد مسئولان گورستان اوکلین اسپرینگز با برگزاری نشستی اضطراری به دنبال حذف این بند در قردادهای فروش قبرها بوده‌اند.

 

مدیر هیات مدیره این گورستان گفته که از وجود چنین بندی مطلع نبوده است زیرا تا پیش از این چیزی درباره آن مطرح نشده بود.

 

هیل نوشت: هر چند نژادپرستی نظام مند در حیات عمومی آمریکا مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما به طور مخفیانه در گورستان آمریکا جریان دارد. مساله دفن آمریکایی های سیاه پوست و سفید پوست دریک گورستان، دستکم به سال ۱۸۷۶ و پرونده حقوقی قبرستان موریا در پنسیلوانیا باز می گردد. در این پرونده فرد متهم مدعی شد به دلیل این که بیشتر قسمت های ان گورستان تحت مالکیت سفیدپوستان است نمی تواند جسد یک سیاه پوست را در آنجا دفن کند.

 

در پرونده دیگری در ژوئیه سال ۱۹۶۹ نیز گورستان الموود در شهر آلابامای آمریکا از دفن کهنه سرباز ویتنامی به دلیل سیاه پوست بودن خودداری کرد.

 

هر چند در هر دوی این پرونده در نهایت دادگاه به نفع شاکیان رای داد اما تبعیض نژادی در آمریکا با قتل های اخیر سیاه پوستان بدست پلیس سفیدپوست همچنان ادامه دارد که انتقادهایی را درداخل آمریکا و خارج از آن برانگیخته است.

اعتراضات به مرگ جوان سیاهپوست در بازداشت پلیس بلژیک به خشونت گرایید + فیلم

به گفته نزدیکان ابراهیما باری، وی نهم ژانویه تنها به دلیل فیلمبرداری از یک ایست بازرسی پلیس در ایستگاه قطار «گاردونور» در شمال بروکسل بازداشت شد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, بلژیک, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا

فرانسه بیمناک از خشم معترضان عقب‌نشست؛ طرح جنجالی بازنویسی می‌شود

فرانسه از بیم شعله ورتر شدن آتش خشم و اعتراض‌های گسترده به طرح جدید حمایت از پلیس و تبدیل شدن آن به یک بحران امنیتی، عقب‌نشینی کرده و اکثریت پارلمان این کشور در نشست روز گذشته اعلام کردند که ماده ۲۴ طرح امنیت عمومی بازنویسی کامل می‌شود.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه

قتل «جورج فلوید» برزیل، عامل اعتراضات مردم خشمگین بر ضد نژادپرستی

برزیل این روزها صحنه اعتراض به قتل سیاهپوستی است که به تازگی بر اثر شدت جراحات ناشی از ضربات نگهبانان سفیدپوست سوپرمارکتی جان سپرد؛ رویدادی که می‌تواند صحنه اعتراض‌های ضد نژادپرستی آمریکا را در این کشور زنده کند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر

در آمریکا: گام اوّل با شکست دادن ترامپ برداشته شد

سه‌شنبهٔ هفتهٔ پیش (۱۳ آبان) رأی‌گیری نهایی برای انتخاب رئیس‌جمهور و نمایندگان کنگره و قضات ایالتی و… در آمریکا برگزار شد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شمارش آرا و اعلام نتیجهٔ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری همراه با جنجال و مجادله و گاه ابراز خشونت همراه بود.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بانک جهانی, پورتریکو, تبعیض‌نژادی, جهان, چین, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, صندوق بین‌المللی پول, نئولیبرالیسم